40L med neon og platy, neon dør ??
Fra : Thomas Scherrer

Dato : 25-09-04 16:00

Hey jeg har et 40 Liters med 5 planter, dvs næsten hele bagsiden flot
dækket,
fisk er der 3 stk Platy og 15 stk neon, men i løbet af en nat er der nu kun
6 neon tilbage i live
alle 3 Platy er i live og opfører sig normalt og spiser når de fodres,
mens de 6 neon bare gemmer sig under planterne helt nedderst
og det ser ikke ud til at de spiser, jeg suger skidt hver anden dag og
skifter 10-20% vand hveranden dag
for at holde det rent og fint, jeg har varme på og vandet er mellen 25.3 og
26.6
jeg har lille pumpe med filter
se evt nogle billeder her
www.webx.dk/fisk
Hvad er galt når Neon fisk dør, mens Platy overlever

--
Yours:
Thomas Scherrer

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 26-09-04 01:06

Er der virkelig ikke nogen der har forstand på Neon kontra Platy ?
jeg har hørt noget om de sten jeg har brugt nogle er jo kridt sten og skulle
laver vandet basisk, kan det passe ?
er det rigtigt at Neon fisk ikke har godt af dette ??
men at Platy er ligeglade ? og at det er derfor at Neon dør mans Platy lever
?
Jeg har derfor taget alle kridt sten ud, og renset vandet igen samt skiftet
40% af vandet igen i dag,
så får vi at se om samme antal Neon dør igen i nat, eller i morgen nat.

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 26-09-04 08:14

Neonfisken er jo en udpræget blødvandsfisk og vil sandsynligt ikke bryde sig
om dine kalksten - nu ved jeg så ikke hvor mange kalksten du har i dit
akvarium, men at holde neonfisk i almindeligt Aalborgensisk ledningsvand (
altså halv hårdt med en pH omkring 7,5 ) er ikke noget problem...

/Mikkel

PS: prøv at holde igen med vandskift - evt. et 50% vandskift hver uge!

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 26-09-04 12:12

Takker Mikkel, status er efter natten og ½ delen af dagen i dag at der IKKE
er døde flere neon,
efter at de hvide kalksten er taget ud og en god del vand er skiftet,
faktisk ser de sidste 7 stk meget glade ud i dag og gemmer sig ikke på samme
måde som i går,
men svømmer rundt i lille flok og savner nok deres andre 8 venner, der
smuttede i foregårs nat.

MVH Thomas Scherrer