Discus der gemmer sig.
Fra : Martin Schou

Dato : 25-09-04 14:24

En af mine discus har gemt sig det samme sted hele dagen.
Mens alle de andre svømmer lystigt rundt.
Den kommer heller ikke frem og spiser.
Hvad kan der være galt ?
Jeg kan ikke se noget fysisk forandret ved den.
Martin

--
http://www.darkwars.org/index.php?a=click&id=43529

Fra : Martin Schou

Dato : 25-09-04 16:06

Hmmm opdagede lige at den er totalt udmagret :(
Skal jeg aflive den ? Og hvordan ?
Martin

Fra : hansi

Dato : 25-09-04 16:15

giv den en saltkur eller endnu bedre
gå ind på discusklubben.dk der er mange der kan hjælpe dig derinde

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 26-09-04 00:51

Hej Martin,

Det kunne lyde som indvoldsorm i et ret fremskredent stadie.

Kuren er Flubenol, et produkt som også anvendes til ditto hos hunde og katte
og som fås hos din dyrlæge. Det er i pasta-form og anvendes således:

1) Optø nogle stykker af fisken(es) yndlingsfoder (f.eks. frosne røde myg
eller oksehjerte) og bland ca.10% Flubenol i.

2) Nedfrys foderet igen. Når det er frosset, så giv patienten så meget af
Flubenol-foderet, som den kan spise 2-3 gange dagligt gennem tre dage. Det
kan du også roligt give de øvrige discus der går sammen med patienten, da de
sandsynligvis også er smittet.

Vil den ikke spise, så prøv at tage den op af akvariet og lig den "i svøb"
på et vådt håndklæde. Herefter giver du den 1/4 ml. Flubenol oralt (direkte
ind i munden med en engangssprøjte). Fisken kan sagtens tåle at være oven
vande et minut eller to, bare den holdes fugtig.

Hold efterfølgende øje med afføringen (er den mørk og "fast"?) og evt.
symptomer på andre sygdomme. Desværre kommer én ulykke sjældent alene og
derfor er det vigtigt at holde øje med eventuelle følgesygdomme.

Mvh. Kim Gam-Jensen

Fra : Martin Schou

Dato : 26-09-04 11:58

Hejsa
Tak for tippet. Desværre er den allerede død.
Men sker der noget ved at bruge Flubenol selvom jeg har andre fisk der
spiser af det ?
For så kunne det være jeg skulle give de andre discus'er en kur uanset.
Martin

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 26-09-04 21:55

Hej igen,

> Hejsa
> Tak for tippet. Desværre er den allerede død.
> Men sker der noget ved at bruge Flubenol selvom jeg har andre fisk der
> spiser af det ?

Dine discus tager ihvertfald ikke skade af det. Muligvis kan visse maller
ikke tåle det, så det kan være du skal fjerne dem under behandlingen.

Mvh. Kim Gam-Jensen