Filtrering over tørv/spagnum
Fra : pedersen

Dato : 25-09-04 12:33

Jeg har et 250 l. med en 1100 l/t spandepumpe.
Akvariets besætning består af :
9 stk. flotte store Hyphessobrycon erythrostigma (blødende hjerte)
1 par. Microgeohagus Ramirezi (sommerfuglecichlider)
1 par. Laetacara curviceps (rundhovedet cichlide)
8 stk pansermaller
Alle i topform.

Alle fra amazonområdet og pånær sommerfuglene alle vildtfangede.
Jeg har nogle ældre trærødder jeg har brugt i andre akvarier som
dekoration. Disse er vist nok drænet for huminsyrer da vandet ikke bliver
farvet. Ydermere en del planter.
Jeg har hårdt vand og en pH. på 7,0. (kender ikke den nøjagtige hårdhed
endnu )
Nu vil jeg gerne have vandet lidt brunligt og fyldt med huminsyre, og
ville pH. også gå en smule ned ville det heller ikke gøre noget.
Jeg skifter 20-25 % vand en gang ugentligt. Dette gøres med en slange
direkte fra hanen.
Så kommer spørgsmålene:

Vil jeg ved hjælp af tørvegranulat/spagnum i filteret kunne få
den ønskede lyse brunlige farve (og altså ikke den tissegule jeg har
oplevet at trærødder giver)?

Vil pH'en ændre sig ved hver vandudskiftning, eller vil mit hårde vand
have så stor buffervirkning at den stadig vil være rimmelig konstant.?
(Sådan lige indskudt; jeg går ikke efter blødt vand, men mere efter
udseendet og huminsyrerne).

Jeg forestiller mig en nylonstrømp indeholdende tørv/spagnum i pumpen.
Hvor tit er det nødvendigt at skifte denne?.Efter hver vandskift?
Hvad er bedst tørvegranulat eller langtrevlet spagnum?, det skal kun
i filteret og ikke være en del af bundlaget.

Jeg mener man kan få nogle mindre pressede blokke af spagnum
hos planteskolerne. Hvis hvad hedder så disse? (IKKE berigede
klodser). En 200 l sæk har jeg ikke mulighed for at hente eller
bruge

eller står jeg mig bedst ved at bruge akvarieforretningernes tørv.?
Og tilsidst hvad koster sådan noget egentlig i disse forretninger.

Summasumarum min ønskedrøm er altså:
Let brunligt klart vand, stabil pH. på mellem 6-7, undgå osmoseanlæg osv.

Håber I kan gennemskue mine forvirrede spørgsmål.

Hilsen fra Jesper

Fra : Thomas

Dato : 25-09-04 14:09

"pedersen" <jesperpedersen12@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Let brunligt klart vand, stabil pH. på mellem 6-7, undgå osmoseanlæg osv.
>
> Håber I kan gennemskue mine forvirrede spørgsmål.

Jeg skal selv til at lave samme nummer. Fik at vide at jeg skulle købe mig
en regnvands tønde. samt en klyne fra en planteskole. Dele den i 4 stykker
der skulle være nok til 2 år 4* 1/2 år.(80l vandsifte pr. uge) Bruge et net
fra en gammel kartoffel pose eller andet som kan holde det sammen. Det
adskiller sig med tiden. Det ville være nemmer når jeg så efter den halve år
skulle udskifte det. Køb tønden lidt støre da klynen også fylder i tønden.

Lad vandet modne en uge i tønden. Brug en luft sten i tønden så vandet ikke
rådner.
Hvis vandet bliver for brunt i akvariet kan du bruge aktivt kul men derved
fjerner ud også huminsyrerne.
Hold øje med ph og kh værdierne da for lav ph er dødligt for dine fisk. Hvis
det kommer for langt ned kan du bare bruge alm. postevand så skulle kh
værdien stige og derved også ph'en.

Mvh. Thomas