Schæfer som førstegangshund?
Fra : Allan

Dato : 24-09-04 17:44

Hej NG

Jeg overvejer at anskaffe en schæferhund til foråret. Jeg har ikke haft hund
før, men har læst en masse om hunden og har også været med på en kigger i
schæferhundeklubben.
Jeg har helt med på, at hunden kræver en konsekvent opdragelse (ligesom alle
andre hunde) og en aktiv ejer, men jeg kunne godt tænke mig at høre
erfaringer fra førstegangsejere.
Hvad har været godt, og hvad har været skidt (både som hvalp og senere som
ung- og voksenhund)? Er der nogle ting, der er kommet bag på jer
(positivt/negativt)?
Jeg har f.eks. hørt, at hvis man vælger schæferhunden som førstegangshund,
er det en fordel at vælge en tæve, da den vil forsøge at arbejde sig op i
hierkiet som en han (læs: jeg er bekymret for, at hannen nok skal underkaste
sig mig, men at den vil "konkurrere" med min kæreste og ikke være nær så
lydig overfor hende).

Jeg modtager naturligvis også gerne råd fra jer erfarne schæfer-guruer

/Allan

P.S.
Hvis I alle fraråder schæferhunden som førstegangshund, tager jeg nok en
Golden Retriever som en sikker løsning

Fra : Martin Vollert

Dato : 25-09-04 00:45

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> wrote in message news:41544ecb$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
> lydig overfor hende).
>
> Jeg modtager naturligvis også gerne råd fra jer erfarne schæfer-guruer

Fik også en Schæfer (han) som førstegangs hundeejer, og det har aldrig været nogle problemer
mellem ham og min kærste eller i det hele taget mhs til dominans.
Vi løste det lidt ved at lade hende gå til træning med ham så den første tid var det hende som
bestemte, siden tog jeg så over og træner nu frem mod en oprykning til patruljeklasse i PH,
og han er stadig lige så let at ha med at gøre nu 3½ år senere.
--
Hilsen Martin.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 25-09-04 09:06

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> skriver:
>Jeg overvejer at anskaffe en schæferhund til foråret

Jeg var i nøjagtig din situation for 32 år siden. Min forundersøgelser var
grundige, og jeg havde læst alt, hvad jeg kunne finde om hunde - og det
var ikke så meget den gang.
Desuden fulgte jeg en foredragsrække med - vistnok - O.B. Bertelsen, som
skrev en bog om Schæfere. Jeg vidste, at jeg ville have en hund, der kunne
lære meget og kiggede på alle brugshunderacer + et par jagthunderacer. Jeg
havde på det tidspunkt været rytter i mange år og var derfor bekendt med
opdragelse / dressur af flokdyr.
Mit valg faldt på en Schæfertæve, fordi et flertal havde anbefalet en tæve
som første hund.
Og nu får du mine helt subjektive erfaringer:

Hvalpen fandt jeg med velvillig hjælp fra Hindse Madsen, som vistnok var
formand for Schæferklubben. Jeg så adskillige kuld, og vurderede - efter
gode råd fra eksperter - hvalpenes moder. Og hvis det var overkommeligt
rent rejsemæssigt faderen.
Jeg var FOR konsekvent i min opdragelse, for jeg var så bange for at gøre
noget forkert. Schæferen er en MEGET blød hund - nogen kalder det
førerblød - som i meget høj grad indretter sig på sin fører. Jeg begik
mange fejl - for det gør alle hundeejere - og hun glemte det aldrig. Af
ren uvidenhed roste jeg hende første gang, hun knurrede af noget / nogen
uden for huset. Resultatet blev en hund der larmede i tide og utide.
Hendes efterfølgere - to schæferhanner - blev udsat for det modsatte
princip. Jeg prøvede at gøre dem stumme
Det lykkedes ikke, for Schæfere er nogen af de mest larmende hunde.
Tæven knurrede af mig en enkelt gang, da hun var - tror jeg nok - 4-5
måneder, og så fik hun en rystetur i nakkeskindet (det var stilen dengang)
og en masse råben fra mig.
De to hanhunde gik 2 - 4 gange direkte til angreb på mig. Første gang i
ca. 1,5 års alderen.
Den sidste af dem var af det, der vistnok hedder højavl - altså ikke
særlig brugbare for politi og lignende, og alligevel prøvede han at sætte
tænderne i mig, da han var ca. 8 år.
Det kan godt være, at jeg ikke er den fødte alfa-han, men sådan noget
burde ikke ske. Jeg har i mine mange år som rytter haft magtkampe med
heste på 500 Kg og har altid vundet - også når jeg har stået på jorden, og
en af dem har sat tænderne i mig.
Han nummer ét var trænet til PHP 3 (den højeste) og alligevel bed han
adskillige mennesker, som han burde have været helt rolig og venlig over
for - mig inklusiv
Den største fordel ved Schæfere er, at de er helt vilde med at lære noget,
at få opgaver og at gøre stadig sværere ting. Det er som om de siger: Vil
du ikke godt lære mig noget eller sætte mig til et eller andet?
Fordel / ulempe: Mange mennesker er bange for Schæfere. Da den sidste han
var ca. 5 år, flyttede jeg til et hus i et skovområde. Indhegning - af
mere end en halv tønde land - ville være meget dyr og i øvrig berøve mig
muligheden for at nyde rådyrene om morgenen. Hunden lærte lynhurtigt, hvor
langt den måtte gå, så den gik frit. De krævede en masse forklaring til
naboer. Og det varede noget, før hundeluftere følte sig trygge ved at gå
forbi ude på vejen, når der stod en larmende Schæferhund 20 meter inde på
min grund.
Mine hunde har altid været meget ude - også om natten, når jeg er vågen.
Det er en overtrædelse af hundeloven. Men jeg er nu aldrig blevet anmeldt.

Nu har jeg en blanding mellem Airedale Terrier og Border Line Collie - og
det er absolut ikke en begynderhund. Men den er altså noget mere
intelligent end Schæferne.

Så alt i alt mest negativt. Mit råd til dig er at opsøge folk, der har
haft Schæfere og er gået over til andre racer. Og måske snakke med avlere
af andre racer. Mærkværdigvis er det ret udbredt, at man rakker uhæmmet
ned på andre racer end ens egen.

Tag alt med et gran salt. Både idylliske beretninger fra tilhængere af
Schæfere her i gruppen, og - pædagogisk gentagelse - mine helt
subjektive erfaringer.

Hilsen Sverre.

Fra : Karina

Dato : 25-09-04 10:34

>Mine hunde har altid været meget ude - også om natten, >når jeg er vågen.
>Det er en overtrædelse af hundeloven. Men jeg er nu >aldrig blevet anmeldt.

Hej Sverre

Vil du ikke lige uddybe det?
Forstår ikke rigtig hvad du mener?
Må hunde ikke være ude om natten eller hvad er det du siger?

Venlig hilsen

Karina

Fra : Sverre Stokke

Dato : 25-09-04 12:32

"Karina" <ingen@email.her> skriver:
>anmeldt.
>
>Hej Sverre
>
>Vil du ikke lige uddybe det?
>Forstår ikke rigtig hvad du mener?
>Må hunde ikke være ude om natten eller hvad er det du siger?

Jo, gerne

Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over
15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermannpinschere, rottweilere,
buldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois'er,
leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere,
hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse
racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan
sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket
eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden
fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelsen gælder ikke hunde, der benyttes af
politiet, hæren, skov- og jagtbetjente, vagtselskaber o.lign., eller
jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes
til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.

Hilsen Sverre.

Fra : Karina

Dato : 26-09-04 11:41

> [...]
>jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme >over dem, anvendes
>til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid.

Tak for svaret. Det var jeg faktisk ikke klar over.

Mange hilsner

Fra : trinity

Dato : 25-09-04 14:32

Hej NG

> Jeg overvejer at anskaffe en schæferhund til foråret. Jeg har ikke haft hund
> før, men har læst en masse om hunden og har også været med på en kigger i
> schæferhundeklubben.

god ide

> Jeg har f.eks. hørt, at hvis man vælger schæferhunden som førstegangshund,
> er det en fordel at vælge en tæve, da den vil forsøge at arbejde sig op i
> hierkiet som en han

Det er rigtigt at en han hund, hvis der er noget iden på et tidspunkt
omk de 1 1/2 til 2 år vil forsøge at komme op i hirakiet, men den vil
forsøge sig med lederen, da der jo ikke er nogen grundt til at
konkurere med andre om fører posten.... men dette gælder alle han
hunde også goldens!!!

Min første hund var en schæfer han, som jeg gik til træning med i
schæferhunde klubben, da han blev 1 1/2 år prøvede han mig af, men det
blev hurtigt ordnet med konsekvens.... men sådan er det , han hunde
prøver af og det er netop i den alder at man ser en del schæfer han
hunde til salg fra familier som alligevel ikke kan overkomme opgaven -
jeg syntes dog ikke at det er særligt slemt...men det er jo et
temperaments sag!
Min anden hund var også en shæferhan der peøvede til i den samme alder
som den førdste....
Min tredje hund er også en schæfer han og der har aldrig været nogen
problemer af nogen art - en rigtig dejlig hund nøjagtig som de
andre....

Så hvad kan jeg sige...for mig er der kun schæfer der dur, man kan
træne lige nøjagtig det man gerne vil med den - den kan alt!!!
lydighed, spor, gruppe c, aggility, ja U name it
Hvis du vælger en golden og du bliver tændt på det at træne hund, så
er Ligger der jo nogle begrænsninger i den race , nu tænker jeg på
gruppe c, selvfølgelig kan nogle lære det men de bliver aldreíg
gode...

Mht det sikre valg af en golden , så er det jo netop golden der topper
i bide statestikken, det kan jo skyldes at de ser så søde ud og det jo
altid er dem man bruger i film og reklamer så folk bare langer
nallerne ned til den uden at kende den - det ved jeg ikke....

Men hvis du på den anden side opfatter en golden som et sikkert valg,
hvorfor så overveje en schæfer?

Valget er dog klart for mig een gang schæfer altid schæfer - det er
HUNDEN - for mig og for rigtig mange andre...

her du set www.scharferhund.dk ? tjek lige den side

Og forhåbenlig velkommen til schæferhundens verden

mvh
Trinity

Fra : Allan

Dato : 25-09-04 18:05

"trinity" <trinityolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Min tredje hund er også en schæfer han og der har aldrig været nogen
> problemer af nogen art - en rigtig dejlig hund nøjagtig som de

Ok, så er jeg i hvert fald forberedt
Hvordan prøver hunden egentlig en af, indtil man sætter den på plads igen?
Bliver den "vil-døv" eller knurrer den ad en eller hvad?
Er der tydelige tegn på en "udfordring", som kan tages i opløbet?

> [...]
> er Ligger der jo nogle begrænsninger i den race , nu tænker jeg på
> gruppe c, selvfølgelig kan nogle lære det men de bliver aldreíg

Jeg har kendt en hundefører v. politiet siden jeg var dreng. Han har fortalt
det samme, og han synes schæferhunden passer perfekt til min person, så det
lyder ikke så tosset.

> [...]
> altid er dem man bruger i film og reklamer så folk bare langer
> nallerne ned til den uden at kende den - det ved jeg ikke....

Jeg tror, du har ret. De har jo udseendet med sig, og det er nok de færreste
mennesker, der drøner hen til en schæferhund, de ikke kender.

> Men hvis du på den anden side opfatter en golden som et sikkert valg,
> hvorfor så overveje en schæfer?

Det, jeg mener med sikkert, er at en golden skulle være mere stille og rolig
i forhold til schæferen (det er i hvert fald det jeg hører og har læst).
Omvendt overvejer jeg schæferen, fordi jeg selv er meget aktiv og vil derfor
også gerne have en aktiv hund, som man kan træne op i stort set alt. Derfor
er det også schæferen, der fører på point.
Men der er ingen tvivl om, at begge hunde er topklasse-racer, og uanset om
jeg vælger den ene eller den anden, er jeg ikke gået helt galt i byen. Det
er også derfor, jeg borer i fordele/ulemper.

> Valget er dog klart for mig een gang schæfer altid schæfer - det er
> HUNDEN - for mig og for rigtig mange andre...
>
> her du set www.scharferhund.dk ? tjek lige den side

Den er allerede gennemlæst

> Og forhåbenlig velkommen til schæferhundens verden

Jo tak, og tak for dine gode råd. De bliver skrevet bag øret. Specielt det
med hvornår de evt. begynder at "udfordre".

Fra : Pwh

Dato : 25-09-04 15:25

Allan wrote:
> Hej NG
>
> Jeg overvejer at anskaffe en schæferhund til foråret.

Hvad med at overveje en Hvid Schæfer i stedet for den alm,
den race havde jeg selv på posetivlisten da jeg skulle have hund nr 2.
Jeg har hørt fra flere at Hvid Schæfer (Hvid Hyrdehund) er af et lidt
mildere gemyt end alm Schæfere er, ellers blev jeg rådet til at få en
alm Schæfer der ikke var fra brugslinier, de skulle tit værer lidt skarpe.
Jeg endte så op med en blanding af Rottweiler og Labrador,
men det er en helt anden og for dig nok ligegyldig historie

/Jens (med Lab/Rotten Angel og Lab/Schæferen Tyson)
http://megapixel.dk/vis/billede/170480/3//107_0743.JPG

Fra : Allan

Dato : 25-09-04 16:52

Min søsters genbo har faktisk en hvid schæfer, og det er i hvert fald en
dejlig og velopdragen hund, men den er så vidt jeg ved, ikke anerkendt som
en "rigtig" schæfer.
Kan det ikke blive et problem ifbm. konkurrencer, udstillinger osv. eller er
det kun ifbm. avl?

/Allan

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-09-04 16:58

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en "rigtig" schæfer.
> Kan det ikke blive et problem ifbm. konkurrencer, udstillinger osv. eller

De er blevet godkendt som en race for sig selv. Mener de bliver kaldt for
hvid hyrdehund eller noget i den stil, så det skulle ikke blive noget
problem udstillings, arbejds, avls osv. mæssigt.

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Pwh

Dato : 25-09-04 17:19

> De er blevet godkendt som en race for sig selv. Mener de bliver kaldt
> for hvid hyrdehund eller noget i den stil, så det skulle ikke blive
> noget problem udstillings, arbejds, avls osv. mæssigt.

Jup, den er godkendt under navnet Hvid Hyrdehund.
Ham der i sin tid fik mig endeligt overbevist om at det ville værer en
god race arbejder som fængselsbetjent i et af de hårde fængsler.
Han skal træne sin tæve op så hun kan bruges på hans arbejde, det er
vist noget som de skal begynde med som forsøg inden for fængseslsvæsnet.
Han går da til alm PH træning med sin, så jeg tror ikke at du vil få nogle
begrænsningner af den slags i forhold til en alm Schæfer.
Personligt synes jeg også at den Hvide er langt flottere end den alm,
men sådan er smag og behag jo så forskelligt
Men generelt skulle de også blive lidt større, min søster havde et ordenligt
badejern af en han for et par år tilbage (55kg), en meget dejlig og rolig hund.

/Jens

Fra : Allan

Dato : 25-09-04 18:08

Det vil jeg i hvert fald overveje.
De sorte er også flotte, men skulle være alm. afkom af de grå schæfere og af
samme sind.

Fra : Martin Vollert

Dato : 25-09-04 21:51

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> wrote in message news:4155a5ef$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Det vil jeg i hvert fald overveje.
> De sorte er også flotte, men skulle være alm. afkom af de grå schæfere og af
> samme sind.

korrekt den sorte schæfer er brugslinien, og er lige så hyperaktiv som den grå.
Men efter min mening den flotteste schæfer der findes, min den næste hund
skal med næsten 100% garanti være en sort schæfer.
--
Hilsen Martin.

Fra : trinity

Dato : 26-09-04 19:53

Hej

Altså.....de sorte og de grå schæfere er af brugslinier og kan sagtens
forekomme i samme kuld. De sort/gule , sort/brune er i hovedreglen af
højavle linier.
Det ælder for alle schæfere at det er aktive hunde og hvis de er hyper
er det fordi de ikke bliver aktiveret godt nok. ( jeg forstår ved
hyper at det er noget negativt)

Som svar til hvordan de prøver af har det de gange jeg hat været ude
for det været at den knurrer når der er noget den ikke vil ex. komme
ind eller noget andet trivielt...men der er ingen vej uden om MAN MÅ
IKKE TABE....og som reget er det ku lige et par gande så opdager den
at det ikke nytter noget og at den IKKE er topdog jeg har aldrig
været hård med nogle af mine hunde men ALTID konsekvent og det er det
vigtigeste.....mener jeg!

Hvid schæfer kaldes hvid hyrdehund og er ikke en del af DKK.
desuden er der ikke noget særligt bredt avlsgrundlag for hunden og det
+ at den ikke er godkendt i DKK mener jeg taler lidt imod at vælge
denne hund, men det er jo et temperaments spørgsmål.

En ting er sikkert uansel hvilken hund man har så er det jo verdens
bedste hund!

mvh
Trinity

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-09-04 16:19

"trinity" <trinityolsen@hotmail.com> wrote in message news:89f4186b.0409261053.651104df@posting.google.com...
> [...]
> Det ælder for alle schæfere at det er aktive hunde og hvis de er hyper
> er det fordi de ikke bliver aktiveret godt nok. ( jeg forstår ved

Jamen det kan måske også tolkes sådan, men min mening var nu at brugslinie
køre højere end højavlslinie.
Det hyperaktiver var ment som at der skal ske noget hele tiden.
--
Hilsen Martin.

Fra : Xenon

Dato : 26-09-04 08:05

> [...]
> Personligt synes jeg også at den Hvide er langt flottere end den alm,
> men sådan er smag og behag jo så forskelligt

Hej.

Den hvide kan overhovedet sammelignes med en alm. Schæfer, den er slet
ikke så brugsegnet som den alm.
Samtidig skal man oxo gøre sig klart at Svhæfer klubben er nok den klub
med de fleste tilbud til deres medlemmer, det er oxo et vigtigt punkt
hvis man gerne vil træne .

Hvis vi skal nævne andre racer til et aktivt meneske der gerne vil
træne, så er der den ultimative træningsmaskine Mallen, der slår de
fleste andre med flere meter.

Claus

Fra : Pwh

Dato : 26-09-04 09:15

> Hej.
>
> Den hvide kan overhovedet sammelignes med en alm. Schæfer, den er slet
> ikke så brugsegnet som den alm.

Ok, det skal jeg så ikke kunne udtale mig om da det ikke var et parameter
der havde betydning for mig da jeg skulle finde hund nr 2.

> Samtidig skal man oxo gøre sig klart at Svhæfer klubben er nok den
> klub med de fleste tilbud til deres medlemmer, det er oxo et vigtigt
> punkt hvis man gerne vil træne .

Er de så firkantede at de ikke vil accepterer Hvid Schæfer i den alm Schæferklub.

/Jens

Fra : Kristian F-P

Dato : 28-09-04 11:07

"Xenon" <Mito.fjern@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis vi skal nævne andre racer til et aktivt meneske der gerne vil
> træne, så er der den ultimative træningsmaskine Mallen, der slår de

Er du aktiv og kunne tænke dig at konkurrere så vælg en hund af brugslinje.
Sørg for at den har DKK stambog, den eneste stambog som giver dig adgang til
alle konkurrencer og ikke begrænser dine muligheder, hvad du end måtte ønske
at deltage i. Vælg evt. en tæve men en hanhund giver ikke nødvendigvis flere
problemer. Kig på afstamningen, undgå hunde der stresser for let. Med højavl
får du måske en roligere hund, men konkurrencepotentialet er ofte højere hos
brugslinjer.
Hold dig væk fra de hvide hyrdehunde, hvis du vil konkurrere. Selv om nogle
muligvis har fået DKK-stambog, så har jeg endnu ingen set med fornuftige
brugsegenskaber.

Malle er også en god brugshund, men jeg foretrækker nu en rigtig schæfer
frem for sådan en småpotet Ikea-schæfer

Vh. Winther

Fra : Xenon

Dato : 28-09-04 14:11

"Kristian F-P" <Falk-Petersen@FJERNDETTEtele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:hJa6d.1120$hY3.4@news.get2net.dk...

> Malle er også en god brugshund, men jeg foretrækker nu en rigtig
schæfer
> frem for sådan en småpotet Ikea-schæfer

Du skal ikke kalde min " gule bøjning " for småpotet, du kører diesel,
jeg kører benzin med turbo.

Claus

Fra : Winther

Dato : 28-09-04 14:17

> [...]
> schæfer
> >

> Du skal ikke kalde min " gule bøjning " for småpotet, du kører diesel,

Du må jo sige til hvis du får brug for hjælp til at skubbe

Vh. Winther

Fra : Xenon

Dato : 28-09-04 14:14

> [...]
meddelelse news:hJa6d.1120$hY3.4@news.get2net.dk...

> Malle er også en god brugshund, men jeg foretrækker nu en rigtig

har du forresten set resultaterne fra Landsstævne, så blev der stille
hva.

Claus

Fra : Winther

Dato : 28-09-04 14:22

> [...]
> schæfer
> >

> har du forresten set resultaterne fra Landsstævne, så blev der stille

Ja, førsteplads i kriminal og patrulje, det er sgu da ikke noget at blære
sig over, der har bare været flere til at skubbe )

Vh. Winther

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-09-04 13:59

"Xenon" <Mito.fjern@adslhome.dk> wrote in message news:41596379$0$307$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> schæfer
>>

> har du forresten set resultaterne fra Landsstævne, så blev der stille

Var det ikke en schæfer der vandt i vinderklassen (den sværeste klasse).
Og en Rotte som 2 og 5er ikke en skygge af Maller.
--
Hilsen Martin.

Fra : Xenon

Dato : 29-09-04 14:25

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en
meddelelse news:415ab0f9$0$315$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Var det ikke en schæfer der vandt i vinderklassen (den sværeste
klasse).
> Og en Rotte som 2 og 5er ikke en skygge af Maller.
> --

Det har du da ret i........ meeenn har du set aldersforskellen? de 2
Maller er unge hunde så de har tiden for sig og tænk på de 2 eneste
Maller der var med vandt deres klasser.

Det er sjællendt at se en Rotte der kan noget ..desværre.

Claus
Gammel rotte mand.

Fra : Martin Vollert

Dato : 29-09-04 14:55

"Xenon" <Mito.fjern@adslhome.dk> wrote in message news:415ab7a3$0$217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det har du da ret i........ meeenn har du set aldersforskellen? de 2
> Maller er unge hunde så de har tiden for sig og tænk på de 2 eneste
> Maller der var med vandt deres klasser.

Jamen ikke et ondt ord om Mallerne, men sjovt at se at de topper de 2 andre klasser
og så er der ikke en skygge af dem i vinderklassen, men derimod to rotter ??,
det overraskede mig lidt.

> Det er sjællendt at se en Rotte der kan noget ..desværre.

Ja, vi har en i Randers PH der er god i patruljeklassen, men desværre har han
ikke tid til at træne det der skal til mere.
--
Hilsen Martin.

Fra : Xenon

Dato : 30-09-04 05:19

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en
meddelelse news:415abdfb$0$244$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
andre klasser
> og så er der ikke en skygge af dem i vinderklassen, men derimod to

Når man ser deltager lidten til DM, så synes jeg det er dejligt at der
er flere forskellige racer med, så det ikke bare er Schæfer hunde der er
med.
Ang. vinderklassen..så er det flot at der er 2 Rotter med, særlig når
man tænker på at der ikke er så mange i det hele taget,

> Ja, vi har en i Randers PH der er god i patruljeklassen, men desværre
har han
> ikke tid til at træne det der skal til mere.
> --

Det er synd, hvis der er en god Rotte skal den vises frem, der er ikke
mange af dem der er noget værd mere men det kan Rottweilerklubben takke
sig selv for

Jeg er en gammel dreng. der har haft Rotter, Schæfer og nu Maller og har
taget brugsprøver med alle 3 racer, lige nu underviser jeg i en Schæfer
kreds så derfor er det lidt sjovt når Schæferne får bank..... så kan
jeg "mobbe" dem ude i kredsen. Men det bliver ikke sjovt efter DKK.
IPO DM. der er jeg ret overbevist om at det bliver en Schæfer der vinder
i år.... så tror jeg at jeg bliver hjemme fra træning et stykke tid.

Claus

Fra : Pwh

Dato : 28-09-04 16:11

> Malle er også en god brugshund, men jeg foretrækker nu en rigtig
> schæfer frem for sådan en småpotet Ikea-schæfer
>
> Vh. Winther

LOL

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 29-09-04 18:42

Hej Winther,

Hvad skal man gøre for at undgå at få en hund der stresser for let?

Hilsen
Søren

Fra : Allan

Dato : 25-09-04 18:12

Er der i øvrigt nogen, der kan anbefale en kennel?

Distancen betyder selvfølgelig ikke noget, men skulle den ligge i Nord-
eller Midtjylland gør det ikke noget, da jeg selv bor i Aalborg. Alle
anbefaler jo, at man besøge flere kenneller, inden man vælger at købe en
hvalp.

På forhånd tak for hjælpen

/Allan

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 25-09-04 18:25

> [...]
> eller Midtjylland gør det ikke noget, da jeg selv bor i Aalborg. Alle
> anbefaler jo, at man besøge flere kenneller, inden man vælger at købe en

Jeg vil anbefale kennel houen http://www.kennel-houen.dk/ jeg ved at de for
hvalpe inden længe mener det er i uge 42
hvalpene fra den kennel er blevet godt socialiseret , kommet ud blandt andre
hunde i klubben. dem jeg kender der har hunde fra kennelen er vældige
tilfredse .

Jeg har selv hund fra kennekl fatini , så det er ikke der for , men jeg
kunne fint vælge hund fra kennel houen næste gang
--
Venlig Hilsen
Søren Jensen

Fra : Louise

Dato : 26-09-04 12:21

Hej Allan

Jeg har ikke schæfer og kan ikke rådgive dig specifikt om racen, men
jeg kan fortælle at min første hund var en malinois; en race som
normalt heller ikke anbefales til 1.gangs købere. Jeg har aldrig
fortrudt mit valg og en kæmpe stor del af det at have en velfungerende
hund er, at man harmonerer sammen med racen og har sat sig ind i dens
behov både hvad angår aktivering, træning, motion og kontakt. Så er
man nået langt.

Hvorvidt man vælger han eller tæve tror jeg ikke er afgørende. Det
skal være, hvad man mest er til. Man kan jo få stærke tæver og mindre
stærke hanner. Hannerne kan tit være lidt mere provokerende i deres
pubertet, men til gengæld er nogle tæver svingende pga løbetider. Der
er både for og imod. Vælg en hund, der ifølge din overbevisning,
opdrætterens kendskab til hvalpene og evt en hvalpetest modsvarer dine
behov, krav og erfaringer.

Louise

www.malinoise.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-09-04 18:18

Nu vi er i gang med spørgsmålene omkring schæferhunde, er der så
(generel) forskel på de almindelige stockhårede schæfere og de
langhårede schæfere, sådan når man arbejder med dem. jeg tænker ikke
på at kunne deltage i arrangementerhvor de langhårede ikke kan
deltage, mit spørgsmål går mest på hund/fører forholdet. Af udsende
kan jeg bedst lide de langhårede schæfere, men udseenedet er jo ikke
alt! Er der nogen væsentlig forskel i væsen på de to typer
schæferhnde?

Hilsen Kim

Fra : Allan

Dato : 26-09-04 18:29

Jeg snakkede med en fra den lokale schæferhundeklub. Han fortalte, at han
førhen havde en almindelig højavls-schæfer, som vandt den ene udstilling
efter den anden pga. sit flotte udseende. Til gengæld var den ikke så nem at
træne med som de andre hunde.
I dag har han (som han selv beskrev den) en langhåret schæfer, der er grim
som bare ...... Men den er han faktisk mere glad for, fordi den er meget
nemmere at arbejde med, men til gengæld har den ingen chance i en
udstilling.

Om det så er sådan generelt, tør jeg ikke sige. Men det her var altså hans
historie.

/Allan

Fra : Louise

Dato : 27-09-04 10:20

Hej Kim

Igen må du tage mine ord som min personlige mening og ikke som noget
fast, da jeg ikke har indgående kendskab til schæfere.

Jeg tror ikke, der er den store forskel i temperament og træning af
kort- og langhårede schæfere, da de jo kommer fra de samme linier, dvs
der kan være begge dele i et kuld. Det er nok mere linierne end
pelsen, du skal kigge på.

Fra : Kim Christensen

Dato : 27-09-04 18:48

egdal@sporty.dk (Louise) wrote in message news:<125af6bd.0409270120.69ad607@posting.google.com>...
> [...]
> kort- og langhårede schæfere, da de jo kommer fra de samme linier, dvs
> der kan være begge dele i et kuld. Det er nok mere linierne end

nej, jeg ved det heller ikke - det er derfor jeg spørger. Ud over det
medfødte er der jo også den efterfølgende prægning og opdragelse som
gør en forskel. Og alligevel, så er det sommetider at udseendet og
andre egenskaber hænger sammen. F.eks skulle helt hvide Grand Danois
have stor tilbøjelighed for døvhed. Der er også adfærdsforskel på alm.
collie og korthårscollie, men det er jo også to forskellige racer
sådan set.

Hilsen Kim

Fra : Sverre Stokke

Dato : 26-09-04 23:05

"Karina" <ingen@email.her> skriver:
>Hej Sverre
>
>Tak for svaret. Det var jeg faktisk ikke klar over.
>
>Mange hilsner
>
>Karina

Selv tak, Karina.

Grunden til at jeg vidste det, var at en politimand i min bredspektrede
omgangskreds en gang nævnte det. Derefter læste jeg hele hundeloven

Hilsen Sverre.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 27-09-04 07:33

trinityolsen@hotmail.com (trinity) skriver:
> [...]
>at det ikke nytter noget og at den IKKE er topdog jeg har aldrig
>været hård med nogle af mine hunde men ALTID konsekvent og det er det

Hvordan var du konsekvent? Hvad gjorde du helt præcis?
Og hvad med jer andre, der anbefaler Allan en Schæfer som første hund?
Jeg synes, at han skal have så mange informationer som muligt, for at
kunne træffe det for ham bedste valg.

Med min sidste Schæferehan skete der følgende:

Han var godt og vel 1,5 år, og jeg passede en vens Schæferhan, der var et
år ældre.
De to hunde skulle fodres, to skåle var placeret på græsset, hundene var
kommanderet 'siiit' foran hver sin skål. Der var ca. 4 meter mellem
hundene / skålene, og jeg stod midt mellem.
De fik den sædvanlige kommando - 'Værsgo'. Vennens hund begyndte straks at
spise, men min satte langsomt kursen mod vennens hunds skål. Jeg
kommanderede min hund tilbage, og så skete det:
Han blottede hele tandsættet og så mig direkte i øjnene. Det var ikke bare
en smule knurren, der kom fra ham. Det var virkelig en trussel om, at nu
skulle jeg have mit livs røvfuld. Vennens hund skulle ikke have klinket
noge, så den skyndte sig væk.

Hvad burde jeg have gjort? Og hvad skal Allan gøre, når / hvis en lignende
situation opstår?

Hilsen Sverre.

Fra : N/A

Dato : 28-09-04 18:16

Fra : trinity

Dato : 29-09-04 16:38

Hej

Jeg ville ALDRIG fodre flere hunde sammen....men hver for sig ex i
hver sin hundegård eller hvert sit rum eller en ude og en inde! Især
når det drejer sig om hunde der normalt ikke bor sammen - Så den bad
du så selv om, der er ikke andet at gøre end at skille dem ad og så
ikke gentage fejlen.

Med koncekvens mener jeg at man sætter sig fo hvad hunden må og ikke
må og hvordan man vil træne den og så altid forlange det samme af den
og ikke gå på kompromis, aldrig være uretfærdig og dermed ved hunden
altid hvor den har dig dette skaber trykhed for hunden og gør dig til
en god leder.
En god lede kan man altid regne med og ved hvad han forlanger...

mvhtrinity

Fra : BettinaP

Dato : 27-09-04 10:07

> [...]
>
> /Allan
>
> P.S.
> Hvis I alle fraråder schæferhunden som førstegangshund, tager jeg nok en

Som jeg læser det ud af alle dine svar på denne tråd, vil en schæfer være et
udemærket valg til dig. men som du også selv skriver, så start med en tæve,
der er magtkampen ikke helt så gennemtrængende som den kan være med en
hanhund. Og husk så, at en schæfer er ret blød, så opdrag den konsekvent,
men uden at være hård, det er slet ikke nødvendigt.
Jeg har selv haft en schæfertæve som min første hund, - det var et godt valg
når man skal lære en masse om hunde, da den er enormt nem at læse (synes
jeg). Desværre har de tendens til at larme temmelig meget og blive stressede
når de går i snor, men det tror jeg handler mest om, hvorvidt ejeren forstår
at træne/socialisere sin hund, end om racen.

Held og lykke med det, du lyder som om du bliver en rigtigt fornuftig
hundeejer

BettinaP

Fra : Sverre Stokke

Dato : 27-09-04 17:08

"Mus" <Bastian@sol.dk> skriver:

>lignende

>Jeg ville i første omgang sige man i det hele taget bør undgå at en sådan
>situation opstår. Dvs to hanhunde, bør ikke fodres sammen. Især ikke med
>en
>hund der er 1,5 år og fuld af hormoner.

Det har du nok ret i. Og set i bagklogskabens klare lys, burde jeg have
forebygget situationen. Men de to hunde var perlevenner og var meget ofte
sammen - uden problemer af nogen art.

Jeg mangler i øvrigt stadig konkrete eksempler på, hvordan man tackler en
magtkamp med en schæfer.

Hilsen Sverre.

Fra : Allan

Dato : 28-09-04 18:16

Nu er det godt nok ikke mig, der er hunde-eksperten, men hvis man sidder i
saksen, som du gjorde og hunden direkte udfordrede dig "mand mod mand", så
er der i mine øjne ikke andet at gøre end at tage kampen.
Jeg ville nok uden tøven gå direkte imod hunden (det må vist være et
spørgsmål om psyke, når man står overfor sådan et tandsæt , mens jeg
skældte den ud og trækkede den tilbage på sin plads, hvadenten der ville
komme en slåskamp ud af det eller ej, men som Trinity skriver, så er det en
kamp man IKKE må tabe, og hunden må IKKE få fært af at den kan omstøde
førerens beslutning.
Det var mit bud på at komme ud af denne nærmest ekstreme situation, men jeg
er nu også absolut tilhænger af helt at undgå situationen.

Nu er der bare tilbage at håbe, at hundeeksperterne i dette forum ikke tror,
at jeg ikke er helt velforvaret og bomber mig med indlæg, he he
Men ligesom Sverre er jeg også meget interesseret i at høre om, hvordan man
tackler sådan en situation, og om der er bedre måder end det forslag, jeg
selv kom med.

Sverre, hvordan tacklede du egentligt situationen dengang? Gik det godt
eller skidt?

/Allan

Fra : René Kofoed

Dato : 28-09-04 12:00

--
VIGTIGT:
Ved besvarelse af denne mail fjern -NOSPAM i email adressen
> [...]
>
> /Allan
>
> P.S.
> Hvis I alle fraråder schæferhunden som førstegangshund, tager jeg nok en

Hej Allan.
For mig lyder det til, at du bare skal finde din hund !!!

Schæferen er en meget førerfokuseret/førerblød hund, og er derfor meget
lærenem.
Jeg har som første hund fået en lab.blanding, tæve, som er så blød, at den
løber baglæns, bare du tænker på at irettesætte den. Nummer 2 hund, en
schæferhan, kæmpe som en hest, men kærligheden selv. Han er lærenem,
samarbejdsvillig osv. Men men, han kan ikke lade andre hunde være. Han
puster sig op, og spiller smart, men det største probs er at han bare pisker
afsted, uden at høre mine kommandoer. Dette er hans "prøven af ". Vi løser
det (forhåbentlig) med konsekvens og masser af lederskabsøvelser. Dette har
dog hele tiden været et problem, med at han løber efter andre hunde, men han
plejer dog at komme når jeg kalder. Han er sent udviklet, nok pga hans
størrelse, så den sene lømmelalder er først startet efter han er blevet 2
år.
På trods af disse oplevelser, er han en rigtig ønskehund, og den næste hund,
jeg skal have blive en sort schæferhan, af brugslinier.
Som en anden skrev : En gang schæfer, altid schæfer.
Held og lykke.
Mvh Susanne.

Fra : Allan

Dato : 28-09-04 17:57

Det lyder godt

/Allan

Fra : trinity

Dato : 29-09-04 16:48

> [...]
> jeg skal have blive en sort schæferhan, af brugslinier.
> Som en anden skrev : En gang schæfer, altid schæfer.

Bare lige så alle er med sorte schæfere er altid af brugslinier...
ligesom de grå...

sort/gule og sort/brune er højavl1

Det er ikke pga farven at man dif. hvilke linier , men pga de hunde
der er avlet på - kommer de af brugs linier eller højavlslinier

så kan man igen difinere brugslinierne udfra nogle andre kriterier er
det "alte blut" er det østtysk? og derudaf - det bliver lidt
teknisk...

mvh
trinity

Fra : Søren LH

Dato : 01-10-04 19:12

> [...]
>
> Det er ikke pga farven at man dif. hvilke linier , men pga de hunde
> der er avlet på - kommer de af brugs linier eller højavlslinier

Hej,
her er et kuld bestående af tre grå og tre sortgule hvalpe:
http://www.holgerd.dk/mille/JabinasMille.jpg
Hvordan hænger det sammmen med ovennævnte udtalelse? Består kuldet af tre
brugsliniehunde og tre højavlshunde?
Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 02-10-04 16:14

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.holgerd.dk/mille/JabinasMille.jpg
> Hvordan hænger det sammmen med ovennævnte udtalelse? Består kuldet af tre

Fordi de er sortgule, betyder det ikke, at det er højavl, det er
afstamningen der gør forskellen. De fleste højavlshunde er sortgule, men det
er fordi det er en populær farve.
To sortgule hunde vil aldrig kunne give grå eller sort, selv om det måske
var forældrenes farve

Vh. Winther

Fra : Lise

Dato : 02-10-04 20:30

On Sat, 2 Oct 2004 17:13:31 +0200, "Winther"
<Falk-Petersen@invalid.dk> wrote:

> [...]
>er fordi det er en populær farve.
>To sortgule hunde vil aldrig kunne give grå eller sort, selv om det måske

jeg syntes at gravhunde er sødest

Fra : Allan

Dato : 03-10-04 10:43

"Lise" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> jeg syntes at gravhunde er sødest

Og min kats ånde lugter af kattemad...........denne tråd handler om
schæferhunde og ikke gravhunde.

Fra : trinity

Dato : 05-10-04 13:54

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message news:<415d9eb7$0$259$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
> http://www.holgerd.dk/mille/JabinasMille.jpg
> Hvordan hænger det sammmen med ovennævnte udtalelse? Består kuldet af tre

Ja det kan altså godt lade sig gøre det ovenstående er en
retningslinie som man kan forholde sig til når man ikke kender
linierne - det vil altid være linierne der afgør om det er højavl
eller brusgavl....
sort/gule hvalpe i et brugskuld kangodt lade sig gøre ,men du vil
altid kunne st det på farverne og aftegningerne alligevel.....
og skulle dette glippe så se på kropsbygningen , den er nemlig også
forskellig mellem brugshunde og høj avl --- og ja man kan godt finde
brugshunde der er flot bygget og man kan finde højavl der har høje
drifter og grimme i bygningen , men sådan der det nu engang altid ,
ingen regel uden undtagelse!
men det tror jeg nu også godt du ved ikke
Hovedsagen er at man ved at der er 2 linier indenfor shæfrehunde og
man ved hvad det er man vil have og ikke mindst hvad det er man
køber....

er vi ikke enige der?

mvh
Trinity

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-09-04 06:36

> [...]
>hver sin hundegård eller hvert sit rum eller en ude og en inde! Især
>når det drejer sig om hunde der normalt ikke bor sammen - Så den bad
Ja, det ved jeg NU.
>der er ikke andet at gøre end at skille dem ad og så
>ikke gentage fejlen.
Skille dem ad? Prøv at læse, hvad jeg skriver!

> [...]
>en god leder.
>En god lede kan man altid regne med og ved hvad han forlanger...

Ja, ja..og hvad gør man NÅR / HVIS hunden truer eller går til angreb?

Hilsen Sverre.

Fra : Allan

Dato : 30-09-04 22:45

> trinityolsen@hotmail.com (trinity) skriver:
> Ja, det ved jeg NU.

He he, ja, det kunne man i hvert fald læse

> Skille dem ad? Prøv at læse, hvad jeg skriver!

> Ja, ja..og hvad gør man NÅR / HVIS hunden truer eller går til angreb?

Give i igen af samme skuffe, og den skal være der FØRSTE gang HVER gang. Så
burde den give hurtigt op, vel jeg tro.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-09-04 06:33

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> skriver:
>Sverre, hvordan tacklede du egentligt situationen dengang? Gik det godt
>eller skidt?

Jeg stirrede min hund direkte i øjnene, blottede mit tandsæt og knurrede
højt og truende. Det havde den effekt, at han i hvert fald ikke kom
nærmere den anden hunds madskål. Derefter råbte jeg højt og skældte ham
ud, men det havde nu ikke den store effekt. Jeg fik sparket madskålene
sammen, således at jeg stod ved dem. På den måde markerede jeg, at jeg -
som flokleder - var herre over det, der havde udløst konflikten.
Vi fortsatte et stykke tid med at true hinanden, og jeg var parat til et
fysisk slagsmål. Mit adrenalin-niveau var selvfølgelig ekstremt høj, for
jeg var en blanding af rasende og bange. Jeg var også bevidst om, at jeg
SKULLE vinde, ellers kunne jeg godt skille mig af med den hund. På den
anden side skulle jeg ikke anvende mere magt end nødvendigt.
Det lykkedes mig efter meget lang tid at få hunden kommanderet 'siiit' og
derefter blev han virkelig kommanderet til alt, hvad han kunne. Det var en
stroppetur, der ville noget. Begge hunde fik så en fastedag.

Anden gang var det meget værre. Jeg havde et par mennesker på besøg, og på
et tidspunkt var de på vej ud af rummet, mens jeg blev siddende. Hunden
lagde an til at følge efter dem, og jeg kommanderede 'bliv her'. En
kommando, han altid plejede at adlyde. Han fortsatte dog, som om jeg ikke
havde sagt noget. Jeg rakte en hånd ud for lige at tage fat i hans
halsbånd. I samme øjeblik snurrede han omkring og prøvede at sætte
tænderne i mig. Der blev en del tumult, som endte med, at jeg fik ham ned
at ligge og holdt ham sådan, at han ikke kunne bide mig.
Vi knurrede og truede af hinanden i lang tid, og til sidst gav han op og
kiggede væk. Jeg slap ham, og så var der ikke mere.
En af gæsterne var en meget erfaren hundetræner - tidligere
Sjællandsmester - som var parat til at gribe en ildrager, hvis jeg ikke
klarede den. Så det var altså ikke kun mig, der oplevede situationen som
dramatisk.

Hilsen Sverre.

Fra : Allan

Dato : 30-09-04 22:41

He he, det lyder til at være spændende at have hund Så kan jeg godt se,
at jeg ikke havde skudt helt ved siden af. Men det var da en god idé med at
indsamle madskålene igen. Det er jo egentlig det, det handlede om.
En frisk brydekamp er da heller ikke tosset. Så får man da rørt sig

Men tak for meldingen. Det er godt at høre om, hvordan I andre har taklet de
ekstreme situationer. Så er man da rustet til det værste. Men det skræmmer
mig ikek fra at have hund, slet ikke.
Min største bekymring er snarere om den bliver larmende osv.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-10-04 17:24

"Allan" <ako@mail.sonofon.dk> skriver:

>Give i igen af samme skuffe, og den skal være der FØRSTE gang HVER gang.
>Så
>burde den give hurtigt op, vel jeg tro.

Hvad mener du præcis med 'samme skuffe'?
Hvis hunden nu gør, som jeg har beskrevet i det andet eksempel, vil du så
sætte tænderne i hunden?

Hilsen Sverre.

Fra : Allan

Dato : 03-10-04 10:40

Ha ha, ja så kan den lære det
Nej, det jeg mente var, at så bliver man vel selv nødt til at puste sig op,
ligesom du gjorde.