Keyboard hit i switch
Fra : Erik

Dato : 13-05-01 11:38

Hej,

Lige et ? fra en nybegynder: I en ganske simpel switch hvor getchar() jo
venter på Enter!

Hvordan for man for man programmet til reagere på et valg - uden man behøver
at trykke Enter?

evt. links til en beskrivelse skal være velkomne.

mvh.
Erik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-01 13:01

Erik skrev:

>Hvordan for man for man programmet til reagere på et valg - uden man behøver
>at trykke Enter?

I ANSI-C? Det gør man ikke.

I næsten-ANSI-C? Der bruger man getch() fra conio.h.

--
Bertel

Fra : Erik

Dato : 13-05-01 16:36

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> I ANSI-C? Det gør man ikke.

Ja, ANSI-C, GCC under Linux

> I næsten-ANSI-C? Der bruger man getch() fra conio.h.

Har jeg ret i at antage, at det kan man ikke i GCC, men i andre compilerer.
f.x Borland ?

Tak for svaret.

mvh.
Erik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-01 19:38

Erik skrev:

>Har jeg ret i at antage, at det kan man ikke i GCC, men i andre compilerer.
>f.x Borland ?

Jeg kører GCC under Windows, og den har et ekstremt velforsynet
conio-modul. Jeg har også brugt Visual (harhar) C++, og der var
et minimalt conio-modul, men getch() var implementeret. Jeg vil
gætte på at den i Linux-versionen også. Getch() ville faktisk
være den allerførste ekstrafunktion jeg ville forsyne C med, hvis
jeg skulle supplere den rå version.

--
Bertel

Fra : Erik

Dato : 14-05-01 15:15

OK, Tak for svaret.

Så må jeg vel hellere finde et conio-modul.

mvh
Erik

Fra : Byrial Jensen

Dato : 19-05-01 08:53

> [...]
>conio-modul. Jeg har også brugt Visual (harhar) C++, og der var
>et minimalt conio-modul, men getch() var implementeret. Jeg vil

Nej, gcc distribueres normalt ikke sammen biblioteker af nogen art,
end ikke standard C-funktionerne. De kommer på linux fra Gnu
libc-biblioteket som udvikles og vedligeholdes uafhængigt af gcc.

En linux-maskine indeholder i øvrigt typisk ikke noget som hedder
conio, men det er da meget muligt at man kan få en eller flere
conio-pakker til linux.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-05-01 19:10

Den Sun, 13 May 2001 17:35:34 +0200 skrev Erik:

>"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

>behøver

>Ja, ANSI-C, GCC under Linux

Hvis du kun er ude efter tastetrykket, men stadig ønsker at programmet
er linie-orienteret: kig på tcgetattr(3), cfmakeraw(3) og tcsetattr(3).

Hvis du vil have et fuldskærmsprogram, med styring af hvor på skærmen
du skriver, farver, m.m, så kig på ncurses(3).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/ - nu med Elgo-billeder