Tisseproblemer!
Fra : Henrik L. S.

Dato : 23-09-04 21:57

Kære NG,

Hjælp, hjælp, hjælp!

Vi har fået et problem med vores ellers dejlige og renlige hunkat (alm.
huskat) på 2 år.
Inden for den sidste måneds tid er hun begyndt at tisse andre steder end i
kattebakken, vel at mærke inden døre. En gang i en bunke tøj på gulvet og to
gange i vores seng (så ulækkert), den ene gang stod vi til og med lige ved
siden af hende. Derfor tog jeg hende med nedenunder og puttede hende ind i
sit kattetoilet. Hun har aldrig gjort sådan noget her tidligere, kun et par
enkelte gange i forsommeren da hun havde brækket sin fod og var i stor
bandage (evt. hun ikke kunne nå på toilettet).
Det skal nævnes, at vi flyttede i hus her pr. 1/5 fra at bo i lejlighed, det
har hun klaret ret godt og uden de store problemer udover selvfølgelig at
være urolig den første tid, men det er forlængst overstået. Hun er glad for
at være udendøre, men går ikke væk fra huset, desuden er jeg hjemme da jeg
er på barselsorlov.
Håber meget, at I har nogle bud på hvad vi kan gøre, da dette her er
uholdbart, synes det er så ulækkert, og kan kun se en trist udvej på dette
hvis det ikke er stoppet inden den lille kommer. Jeg vil ikke have en kat
der tisser rundt omkring når vi også har en baby i huset.

Håber meget på jeres hjælp, da vi ikke aner hvad vi skal gøre,

Venligst Pernille

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-09-04 06:13

Hej Pernille

Når en kat pludselig bliver urenlig bør man starte med at
tage den til dyrlægen og få checket om den har blære/
urinvejs-problemer, det kan være utroligt smertefuldt og
på sigt koste katten livet, hvis den ikke kommer i behandling. Hvis det så
viser sig at katten er rask, så kan
man gå i gang med at sporer sig ind på ændringer der er
sket i tiden umiddelbart før tisseriet startede, som katten
kan tænkes at "protestere" imod.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Hanne Dahl

Dato : 24-09-04 14:37

desuden er jeg hjemme da jeg
> er på barselsorlov.

Hejsa Pernille.

Jeg have samme problem da jeg var gravid. Som gravid af giver man en eller
anden duft som provokere
katte på en eller anden måde. For min han kat lavede det samme. Han satte
sigi sofa lige ved siden af mig
og tissede. Samt mit tæppe i sengen fik også turen imens jeg var under den.
Såååååååååååå, jeg tror det vil gå over af sig selv når du har født )

med mindre du selv har mistanken om at den har blærerbetændelse.

Hilsen Hanne Dahl

Fra : Tine Kristiansen

Dato : 25-09-04 18:02

Hej Pernille,

Vi står i samme situation som dig (bortset fra at jeg ikke er gravid :0) ).

Vores hankastrat på 1 år begyndte også at tisse i vores sofa, sengen, på
tøjet som lå på gulvet m.m lige efter vi var flyttet i hus her 1/6.
Derudover så skal det lige siges, at vi først fik ham 14 dage før vi
flyttede i hus, så han har været igennem en del, som har kunne gøre ham
nervøs.

Det sjove er, at det begyndte først 2 måneder efter vi var flyttet ind og
der var faldet ro på huset (han er kat nr. 4 ud af 4).

Vi har simpelhen gjort det, at vi har lagt sølvpapir, reklamer el. lign de
steder hvor han gør det (i sofaen m.m) og lukket døren til soveværelset.
Derudover så satte vi ekstra katte bakker forskellige steder i huset - i
starten stod der kun en stor på vores badeværelse, men nu er der også en på
gæstetoilettet og bryggerset og det har hjulpet rigtig meget.

Tidligere kunne vi ikke forlade sofaen eller soveværelset ude at tage de
forholdsregler som jeg nævnte før, men nu kan vi sagtens uden problemer. Dog
har han uheld hvis han bliver nervøs over for meget støj eller lign, men det
er meget minimalt nu, så i løbet af kort tid, så tror jeg at det er slut
(krydser fingre...).

Derudover så er det også utrolig vigtigt at give katten lidt ekstra
opmærksomhed og nusse ekstra, da det også vil gøre at den føler sig mere
tryg. Jeg kan mærke meget stor forskel på vores dejlige Simba efter jeg er
begyndt at nusse ham meget mere (fik også meget nusseri tidligere, men i
øjelblikket får han nusseri hvergang han er vågen :0) )

Håber, at disse råd kan hjælpe dig - men prøv at tjekke med dyrlægen også.
Ring til dem og beskriv problemet.

Hilsen
Tine

Fra : Henrik L. S.

Dato : 25-09-04 21:46

Hej Tine, Hanne og Marianne,

Tusind tak for jeres svar. Vi vil kigge lidt på jeres forskellige forslag og
ideer og så prøve, om vi kan finde en løsning på problemet. Vi vil også
forhøre os hos dyrelægen.
Endnu engang tak fordi I gav jer tid til at svare,

Mange venlige hilsner Pernille

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-09-04 23:54

On 2004-09-25 22:46:17 +0200, "Henrik L. S." <Henriklumholdt@hotmail.com> said:

> [...]
> forhøre os hos dyrelægen.
> Endnu engang tak fordi I gav jer tid til at svare,

Jeg kan ikke huske om nogen har nævnt Feliway? Det kunne også være en
mulighed. Feliway er en kunstig efterligning af den duft katte
afsætter, når de gnider hovedet mod ting og personer.
Mange har haft glæde af at bruge det, fordi det dels _kan_ få katten
til at lade være med at urinmarkere (den tror den allerede har mærket
stedet af) - og dels virker det beroligende på katten; så hvis den
tisser af utryghed, kunne det måske også hjælpe.
Det fås både til at sætte i en stikkontakt og som spray til at komme
direkte på de "udvalgte" steder. Købes hos dyrlægen.
--
Knus fra Ann R

Fra : Helliganden - [2300]

Dato : 03-10-04 07:57

Hej Pernille,

Jeg havde nøjagtig samme problem med min skovkat og lavede derfor også et
indlæg i sin tid.
Fik en masse gode råd som her bla. at bruge Feliway.

Blev også anbefalet at skifte kattegrus.

Det har hjulpet 100 %

Held og lykke.

Mvh.
Stine

Fra : Henrik L. S.

Dato : 03-10-04 22:14

"Helliganden - [2300]" <donis5@msn.com> wrote in message
> [...]
> indlæg i sin tid.
> Fik en masse gode råd som her bla. at bruge Feliway.
>
> Blev også anbefalet at skifte kattegrus.

Hej Stine,

Tak for svaret, en anden anbefalede også Feliway, så det vil vi prøve da
problemet er blevet værre. Hun har tisset i sengen 2 dage i træk, og vi
vasker og vasker. Jeg kan simpelthen ikke ha det og hun ryger hvis det ikke
stoppper, da vi synes det er så ulækkert. Jeg lyder nok som en frygtelig
katteejer, men vores seng er altså "hellig" og det er grænseoverskridende
for os begge at hun gør dette.
Any way, startede du med at prøve en af tingene eller hvordan? Og er man så
nødt til at sprøjte med Feliway forever? Jeg har ikke hørt det med
kattegruset før, men hun har over sommeren fået den vane ofte at "pølle" ude
i haven, øv, men måske der er en sammenhæng.
Tror du graviditeten spiller ind? Jeg mener hvorfor gør hun det lige i vores
seng, og eks. ikke i ungernes?
På forhånd tak

Mange Hilsner Pernille

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-10-04 22:39

"Henrik L. S." <Henriklumholdt@hotmail.com> writes:

> Tror du graviditeten spiller ind? Jeg mener hvorfor gør hun det lige i vores
> seng, og eks. ikke i ungernes?

Graviditet har helt sikkert en stor rolle at spille her, har hørt om
flere hvis hunkatte urinerer i deres seng mens indehaveren er gravid,
er noget med at gravide kvinder udskiller nogle andre lugte end
ellers...

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin