hestetrailer
Fra : Barbara

Dato : 23-09-04 21:24

Vi er blevet de lykkelige ejere af 2 islænder, som vi gerne vil kunne
transportere rund i en hestetrailer. Vores bil må kun trække 1300 kg.
Dette kan evt. skrives op til 1500 kg, så skal vi blot nedskrive bilens
lastvægt tilsvarende. Under alle omstandigheder skal vi vel tage
trailerkørekort, fordi vi kommer med bilens totalvægt (2300 kg) +
trailers totalvægt over 3500 kg. Udover det skal bilens træk udskiftes,
fordi den i øjeblik kun må trække 1300 kg. Ialt en dyr fornøjelse og vi
har ikke snakket anskaffelse af trailer endnu. Da vi i forevejen
overvejer anskaffelse af en ny bil kommer her mit spørgsmål:

Findes der en bil, som må trække en hestetrailer med plads til 2
islænder (vel ca. 7-800 kg) og som ikke overskrider grænserne til hvad
der er tilladt med almindelig kørekort?

Hvad gør I andre?

mvh
Barbara

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-04 05:30

Barbara telepaterede følgende til sin PC:
> [...]
> bilens lastvægt tilsvarende. Under alle omstandigheder skal vi vel
> tage trailerkørekort, fordi vi kommer med bilens totalvægt (2300 kg) +

Ikke helt korrekt. Hvis den vægt, som bilen maks. må trække med bremser er
lavere end trailerens totalvægt, er det dette tal + bilens totalvægt, der
ikke må overstige 3.500 kr.
Dvs. hvis du kan finde en bil, som maks. må trække 1.500 kg, og bilen har en
totalvægt på maks. 2.000 kg, så må du kører med hestetrailer uden B/E
kørekort - også selvom traileren har en totalvægt på fx. 2.000 kg. Du må
naturligvis ikke trække mere end de 1.500 kg, som bilen er godkendt til.

Hvis du nu vejer din bilen ned til 2.025 kg, opskriver det bilen må trække
til 1.475 kg, så må du lovligt køre med en 2T hestetrailer - såfremt din bil
har en egenvægt på mindst 1.425 kg.

> Udover det skal bilens træk
> udskiftes, fordi den i øjeblik kun må trække 1300 kg. Ialt en dyr
> fornøjelse

Trækket koster vel ikke mere end maks. 1.500 kr. - 2.000 kr.

> Findes der en bil, som må trække en hestetrailer med plads til 2
> islænder (vel ca. 7-800 kg) og som ikke overskrider grænserne til hvad
> der er tilladt med almindelig kørekort?

Der findes flere...
Find en personbil, som må trække mere end 1.470 kr, som har en egenvægt min
mindst 1.425 kg, og en totalvægt på maks. (efter evt. nedvejning) 2.025 kg.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jacob Madsen

Dato : 24-09-04 05:38

Prøv dette link. Så kan du regne på hvor stor bil og trailer må være.

http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm

Og så koster det ca. 3-4000 at få et B/E kørekort og i øvrigt 1500 kr. i
bøde, hvis du overskrider grænserne.

Jacob

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-09-04 11:41

Barbara wrote:

> [...]
>
> Findes der en bil, som må trække en hestetrailer med plads til 2
> islænder (vel ca. 7-800 kg) og som ikke overskrider grænserne til hvad

Det er vigtigere at have en bil der har en fornuftig økonomi,
og som rent faktisk kan trække vægten end at tænke på du skal
have trailer køre kort eller ej.

Så mit råd er, tag hænger kortet, og find en bil der kan fungere
som heste trailer trækker, og hvor i kan have alt udstyret, det
bliver i meget gladere for.

Der er også en anden løsning...
Nu ved jeg ikke lige hvad 2 islændere vejer, men jeg vil gætte
på 300-400 kilo. Så er der udstyr og andet. Det bliver vel 900-
1000 kilo ialt. Man kan sagtens finde en lille lastbil der kan
køres uden trailer kort som kan indeholde dette. Yderligere har
en lille lastbil en anden fordel, hvilket er hastigheden.

Tilladt hastighed   på motorvej   bil type
70         80      bil + trailer
80         130      lille lastbil

Så hvis i skal køre langt, og i kan komme til at køre på
motorvej, så selvom at motorvejen nogle gange er 110, så
kommer i mellem 1,625 og 1,375 gange hurtigere frem. Eller
sagt på en anden måde. Det der med trailer tager 3 timer,
tager 2 timer i en lille lastbil.

Hvad koster jeres fritid?

JonB

Fra : Sverre Stokke

Dato : 24-09-04 15:05

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skriver:
> [...]
>totalvægt på maks. 2.000 kg, så må du kører med hestetrailer uden B/E
>kørekort - også selvom traileren har en totalvægt på fx. 2.000 kg.
Øhhh...
Uddrag fra Kørekortbekendtgørelsen (nr. 1226 af 18/12/2000)
§ 7. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:
1) Personbil med højst otte siddepladser foruden førerens plads og en
tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en
tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med
en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt
må ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må
ikke overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen af
vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte
totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede
totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
registreringsgrundlag.

Hilsen Sverre.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-04 16:31

Sverre Stokke telepaterede følgende til sin PC:

Hvad er du i tvivl om?

Det er 100 % korrekt, det jeg skriver.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Sverre Stokke

Dato : 24-09-04 21:42

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skriver:
>Sverre Stokke telepaterede følgende til sin PC:

>Hvad er du i tvivl om?
>
>Det er 100 % korrekt, det jeg skriver.

Du skriver:

> [...]
>totalvægt på maks. 2.000 kg, så må du kører med hestetrailer uden B/E
>kørekort - også selvom traileren har en totalvægt på fx. 2.000 kg.
Det giver en totalvægt på 4.000 Kg.

[...]

Og lige ovenfor - fremhævet - står der noget andet.

Hilsen Sverre.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-04 08:23

Sverre Stokke telepaterede følgende til sin PC:
> Du skriver:

> Det giver en totalvægt på 4.000 Kg.

Korrekt. Men læs lige det du selv henviser til.

> [...]
> fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag.
>
> Og lige ovenfor - fremhævet - står der noget andet.

Niks.

Læs denne sætning igen.
[...]

Dermed hedder stykket ikke 2.000 kg + 2000 kg, men 2.000 kg. + 1.500 kg.
Dette skyldes at i eksemplet har traileren en totalvægt på 2.000 kg, men da
bilen kun må trække 1.500 kg, og man selv må vælge, hvilket tal man vil
bruge, kan man bruge de 1.500 kg.
Og da 2.000 kg + 1.500 kg ikke overstiger 3.500 kg, er der intet problem
(Såfremt bilen har en egenvægt på mindst 1.450 kg)...

Prøv evt. at indtaste oplysningerne her, hvis du ikke tror på mig...

Fra : Anet

Dato : 24-09-04 23:24

(klip alt væk)

Jeg har selv været hele møllen igennem. Jeg har selv to islændere som vejer
henholdsvis 360 kg (134 cm i stang) og 340 kg (131 cm i stang). Altså vejer
de jo tilsammen 700 kg. Jeg købte så en tohestes Variant trailer. Den havde
en egenvægt på 595 kg og en totalvægt på 1500 kg. Dette holder lige for os.
Fordi oven i trailerens egenvægt skal der ligges gummimåtte, for og bagbum,
reservehjul til trailer osv. Når jeg vejer min trailer med gummimåtte og alt
det andet (dog uden heste) så vejer den 800 kg. Og når mine isbasser kommer
op i traileren så vejer traileren med heste indeni altså de tilladte 1500 kg
ialt. Jeg er glad for at jeg lavede regnestykket før jeg købte trailer for
jeg var faktisk lidt lun på at købe en trailer med 1200 kg total og det
havde været for lidt og ville have kørt med overlæs. Jeg har købt en
Mercedes Vito kassebil til at trække traileren. Denne bil må trække 1900 kg
på krogen. Men det kræver altså et trailerkort som koster 3000 kroner ialt.
Og man kan lige så godt tage det trailerkort for der er vist noget om at det
er på tapetet at det skal være obligatorisk for alle der kører med selv den
mindste trailer at de i fremtiden på et tidspunkt skal have et trailerkort.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Sverre Stokke

Dato : 25-09-04 09:12

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skriver:
>Niks.

Du har muligvis ret. Kan du give et konkret eksempel med en konkret bil,
der må trække en trailer med en totalvægt på 2.000 Kg - uden at der kræves
trailerkort?

Hilsen Sverre.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-04 09:30

Sverre Stokke telepaterede følgende til sin PC:

> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skriver:
> Du har muligvis ret.

Niks. Jeg har ret...

> Kan du give et konkret eksempel med en konkret
> bil, der må trække en trailer med en totalvægt på 2.000 Kg - uden at
> der kræves trailerkort?

Ja.

Min kones Mitsubishi Pajero.
Egenvægt 1.425 kg.
Totalvægt 2.025 kg.
Maks. trailer jf. bilens reg. 1.475 kg.

Efter denne bil må du kører med en trailer med en totalvægt på 3.500 kg -
bare du faktisk ikke trækker mere end de 1.475 kg, som bilen må trække...

Bilen kan opvejes til at trække 2.000 kg, men hvis vi gør det, skal der
pludselig B/E kørekort til...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Sverre Stokke

Dato : 25-09-04 10:01

> [...]
>bare du faktisk ikke trækker mere end de 1.475 kg, som bilen må trække...

Jamen, altså - det er blevet lidt rodet. Det indrømmer jeg. Men to
islændere + trailer = max 1.475 Kg. Det bliver snært. Jævnfør tidligere
indlæg:

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-04 10:44

> [...]
> de jo tilsammen 700 kg. Jeg købte så en tohestes Variant trailer. Den
> havde en egenvægt på 595 kg og en totalvægt på 1500 kg.

Hvad er det sværre?
700 kg for hestene + 595 kg = 1.295 kg, hvilket er under 1.475 kg...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Anet

Dato : 25-09-04 12:25

meddelelse news:41553de2$0$46881$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad er det sværre?
> 700 kg for hestene + 595 kg = 1.295 kg, hvilket er under 1.475 kg...
>
> --
(klip)

I ovenstående regnestykke har du glemt at du skal også have vægt med for
gummimåtte, for og bagbom, støtteben bagpå, næsehjul foran og reservehjul.
Så du kan godt ligge 200 kg til ihvertilfælde.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-04 12:30

Anet telepaterede følgende til sin PC:
> I ovenstående regnestykke har du glemt at du skal også have vægt med
> for gummimåtte, for og bagbom, støtteben bagpå, næsehjul foran og
> reservehjul. Så du kan godt ligge 200 kg til ihvertilfælde.

Ekstra udstyr er naturligvis ikke med i egenvægten - det siger da sig
selv...

Den Böckmann jeg har haft passede vægten på - inkl. måtte, for og bagbom
samt næsehjul.

Jeg skal ikke kunne sige, hvorledes det er for andre...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Anet

Dato : 25-09-04 12:53

meddelelse news:415556a9$0$46895$14726298@news.sunsite.dk...
> Anet telepaterede følgende til sin PC:
>
> Ekstra udstyr er naturligvis ikke med i egenvægten - det siger da sig
> selv...

(klip)

ØØhhhh nu modsiger du vist dig selv med henvisning til et tidligere
indlæg......

> Den Böckmann jeg har haft passede vægten på - inkl. måtte, for og bagbom
> samt næsehjul.
>
> Jeg skal ikke kunne sige, hvorledes det er for andre...
>
> --
(klip)

Så vidt jeg fandt frem til så passer det ikke på f.eks Variant, Dantrailer
og Brenderup trailere som var de trailere jeg var interesseret i.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-04 13:16

Anet telepaterede følgende til sin PC:
> ØØhhhh nu modsiger du vist dig selv med henvisning til et tidligere
> indlæg......

Hvor?
Saddelskab, 50 kg foder osv. tæller naturligvis heller ikke med i
egenvægten.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Anet

Dato : 25-09-04 12:24

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
havde
> en egenvægt på 595 kg og en totalvægt på 1500 kg.

Jeg har haft hestene på en brovægt hver især og samlet i traileren + at jeg
har kontrolvejet den ene islænder i forbindelse med at den var indlagt på
landbohøjskolen, så vægtene er helt præcise.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Sverre Stokke

Dato : 25-09-04 12:28

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skriver:

>700 kg for hestene + 595 kg = 1.295 kg, hvilket er under 1.475 kg...
Læs Anettes indlæg, som jeg har citeret!

>Hvad er det sværre?
Lavt - meget lavt.
Jeg slutter dialogen med dig her.

Hilsen Sverre.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-04 13:20

Sverre Stokke telepaterede følgende til sin PC:

> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skriver:

> Læs Anettes indlæg, som jeg har citeret!

Jeg kan overhovedet ikke se, hvor problemet skulle være.
Hvis vægten skal holde sig under 1.475 kr, og traileren har en egenvægt på
595 kg og hestene vejer 700 kg, så er der (1475 - 595 - 700) 180 kg til
ekstra udstyr - fx måtter, næsehjul osv.

> Jeg slutter dialogen med dig her.

Dit valg...

--
Mvh. Morten Fruergaard