Ko på 4 badevægte
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 23-09-04 21:06

Hvis man tager 1 stk ko, placerer den med et ben på hver sin badevægt, kan
man så roligt lægge de 4 målinger sammen så man får koen samlede vægt?

Jeg forudsætter at badevægtene kan måle korrekt.

Jesper

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 23-09-04 21:13

Jesper Nielsen wrote:
> [...]
> man så roligt lægge de 4 målinger sammen så man får koen samlede vægt?
>
> Jeg forudsætter at badevægtene kan måle korrekt.

Hej Jesper

Ja, sålænge koen ikke lave dynamiske/accelererende bevægelser - såsom
hopning, roterende acceleration eller accelererende kropsdele

Men står koen stille på 1, 2 eller 3 ben, så kan du også blot lægge
vægtenes værdi sammen.

mvh/Glenn

-

Fra : Bo Warming

Dato : 24-09-04 06:01

"Glenn Møller-Holst" <glenn@bitnisse.onedot.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hopning, roterende acceleration eller accelererende kropsdele
>
> Men står koen stille på 1, 2 eller 3 ben, så kan du også blot lægge

Og hvis nævnte bevægelser er vilde, må man ikke kun addere men også
integrere-over-tid de fire måleinstrumenters aflæsninger.

Selv prutter er der råd for.

Hvis rotation gør halen til helikopterpropel - SÅ har vi et problem. Men det
hele sker i vakuum med iltmaske på koen, ikke?

Vid er noget med korthed. Behøvede ordet "acceleration" være med 'TRE gange
i ovenstående vittige svar?

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-09-04 21:14

> Hvis man tager 1 stk ko, placerer den med et ben på hver sin badevægt, kan
> man så roligt lægge de 4 målinger sammen så man får koen samlede vægt?

Ja

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 23-09-04 21:22

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> man så roligt lægge de 4 målinger sammen så man får koen samlede vægt?
>
> Jeg forudsætter at badevægtene kan måle korrekt.

PS: Med accelererende kropsdele, mener jeg f.eks. hvis koen vinker
heftigt med hovedet eller benene - En Arla ko praktiserer det vistnok...?

mvh/Glenn

-

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-04 21:51

> PS: Med accelererende kropsdele, mener jeg f.eks. hvis koen vinker
> heftigt med hovedet eller benene - En Arla ko praktiserer det vistnok...?
>
> mvh/Glenn
>
> -

Problemet er ikke at få den til at stå stille, det er langt værre at få den
op på 2. sal og ind på badeværelset!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 28-09-04 12:40

Jesper Nielsen wrote:
> Hvis man tager 1 stk ko, placerer den med et ben på hver sin badevægt, kan
> man så roligt lægge de 4 målinger sammen så man får koen samlede vægt?

Yeps. Hvis en sten der vejer et ton ligger stille på jorden. Så ved vi at
tyndekraften trækker i den med F=m*g = 1000kg * 9.82m/s² = mange newton.

Men siden stenen ligger stille, så jorden påvirke stenen med en lige så
stor og modsat rettet kraft, fordi ellers ville tyndekraften jo accelerere
stenen (som i frit fald).

Ligger du en vægt under stenen, og ligger stenen igen stille, så må
vægten påvirke stenen med en lige så stor modsat rettet kraft som jorden
gjorde før. Ligeledes må jorden nu påvirke vægt+sten med en modsatrettet
kraft svarende til disses samlede masse. Ellers ville vægten+sten jo
ikke ligge stille.

Vægten er basalt set blot en fjeder, der sammentrykkes, indtil fjeder
kraften svarer til den kraft der trykkes med (tyngdekraftens træk i
stenen), med en viser der viser hvor stor sammentrykningen er.

Ligger du to vægte under stenen ved siden af hinanden, så skal de tilsammen
levere til tyndekraftens træk i stenen modsatrettet kraft. Dvs. vægtene vil
til sammen bære hele vægten af stenen, og de vil derfor tilsammen vise
vægten. (samme argument med N vægte)

De vil dog ikke generelt hver vise halvdelen af vægten, med mindre masse
midtpunktet af stenen er halvvejs mellem de to vægte.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : alexbo

Dato : 30-09-04 19:37

"Jesper Nielsen" skrev

> Hvis man tager 1 stk ko, placerer den med et ben på hver sin badevægt, kan
> man så roligt lægge de 4 målinger sammen så man får koen samlede vægt?

Ja, det er forøvrigt ofte sådan politiet kontrollerer lastbiler for
overvægt.
To badevægte og så et hjulpar af gangen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 01-10-04 09:42

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> "Jesper Nielsen" skrev

> Ja, det er forøvrigt ofte sådan politiet kontrollerer lastbiler for
> overvægt.
> To badevægte og så et hjulpar af gangen.

Det er lidt mindre præcist på denne måde, da vægtfordelingen mellem de
to aksler ikke nødvendigvis er ens i de to målinger. Da hjulene, der
er oppe på vægtene er lidt højere end de anre, vil målingen give et
for lille resultat (omend forskellen nok ikke er stor).

Desuden tror jeg ikke en badevægte kan måle højt nok til en fjerdedel
lastbil, så det er nok brae en lignende type vægte.

   Torben