Strømforbrug
Fra : Morten B

Dato : 13-05-01 11:04

Hvor meget strøm bruger en almindelig pc uden skærm? Er der ting man kan
gøre for at nedsætte strømforbruget så det bliver billigere at lade den stå
tændt døgnet rundt?

Som tillæg vil jeg da også gerne høre hvor meget en gennemsnitsskærm bruger.

På forhånd tak for de svar der måtte komme.

/Morten

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-05-01 13:44

"Morten B" <mortenb@trashcan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bruger.

> På forhånd tak for de svar der måtte komme.

Min skærm bruger når PC + skærm er tændt cirka 120 Watt.
Min xtra harddisk (til backupformål) slukker jeg for med HDsleep.
Når jeg går i seng slukker jeg helt for skærmen (standby på skærmen sluger
5-10 watt), og så triller min PC natten igennem med et forbrug på ca. 55
Watt...
Jeg er iøvrigt holdt op med at køre SETI, idet det giver et xtra
strømforbrug på ca. 20W.

System:
Celeron 566@850 med NC CPU køler
Maxtor 6800+ harddisk
TNT grafikkort
netkort
lydkort
7 volt på PSU blæseren

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-05-01 14:39

"Søren C. Fischer" wrote:

> Min skærm bruger når PC + skærm er tændt cirka 120 Watt.

Og de fortalte vist i Rene ord for pengene forleden, at en treds watts
pære bruger for ca 1 krone strøm i timen.
Så 120 watt må være 2 kroner i timer. Eller er jeg helt afmarcheret på
dette punkt?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-05-01 15:24

"Carsten Riis" <carsten@car_ST_en.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pære bruger for ca 1 krone strøm i timen.
> Så 120 watt må være 2 kroner i timer. Eller er jeg helt afmarcheret på

Http://www.nesa.dk har en udmærket enerigforbrug-beregning

120 Watt i dørgndrift = 1051 kWh/år = 1390 kr/år

Så min antagelse:
Min PC er alligevel tændt fra 8-22
Alt derover er med slukket skærm og derfor 60W = 220 kWh/år = 289 kr/år
D.v.s. at det koster mig kr. 298 pr. år at undlade at slukke min PC om
natten...
Det betaler jeg gerne, for jeg sparer det rigeligt hjem ved at host'e mine
domæner selv

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 15-05-01 21:04

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en

> Alt derover er med slukket skærm og derfor 60W = 220 kWh/år = 289 kr/år
> D.v.s. at det koster mig kr. 298 pr. år at undlade at slukke min PC om
> natten...
Njaa. 24-timer * 365-dage * 0,06W= 525,6kWh. og mig bekendt står 1kWh i
over 1kr.

mvh
Henning

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-05-01 06:24

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en

> Njaa. 24-timer * 365-dage * 0,06W= 525,6kWh. og mig bekendt står 1kWh i
> over 1kr.

Lad nu være med selv at regne på det - brug dog NESA's energi-check, den er
helt præcis, og du bestemmer selv alle data

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Esben

Dato : 13-05-01 19:23

> [...]
> pære bruger for ca 1 krone strøm i timen.
> Så 120 watt må være 2 kroner i timer. Eller er jeg helt afmarcheret på

Det lyder en kende overdrevet - det giver jo en kwh-pris på 62,5??

--

Esben

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-05-01 19:59

Esben wrote:

> Det lyder en kende overdrevet - det giver jo en kwh-pris på 62,5??

Okay, carsten hopper tilbage i det hul han kom fra. Men dukker op
igen, hvis han vil sige noget igen.

Fra : Zwam

Dato : 13-05-01 23:37

(KWatt/h) x (pris pr. Kwatt/h)

Eks. en pc. med 120 watt i timen gange prisen pr. KWatt time. dvs. 120/1000
x 1 kr/(Kwatt/h) = ca. 0,120 kr. pri time. eller ca. 2,88 kr. pr. døgn.

Ved ikke om den gik helt ind! Er lidt krenglet skrevet! men... nå!

Zwam
-------------------------------
E-mail: dm@esenet.dk
Web: www.metallica.esenet.dk
-------------------------------
If you don't like my attitude, go screw you self!!!!
..
..

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 14-05-01 07:38

"Zwam" <dm@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> x 1 kr/(Kwatt/h) = ca. 0,120 kr. pri time. eller ca. 2,88 kr. pr. døgn.
>
> Ved ikke om den gik helt ind! Er lidt krenglet skrevet! men... nå!

Kig tilbage i tråden, og se mit indlæg hvor jeg fortæller hvad NESA's
energi-beregner får det til...
Den får en 120Watt maskine til ca. 1300 kroner pr. år...
Det passer ikke med 2.88 kr/døgn...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : [Ex] Pita

Dato : 14-05-01 13:20

strøm koster heller 1 kr /kWh nærmere 1,5

Fra : Anders Lund

Dato : 16-05-01 14:17

Leprisen er 154 øre kilde:
http://www.danskenergi.dk/webtech/statistik.nsf/fWEB?ReadForm&Load=THVN-4TWB
ZA

mvh
Anders Lund

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 13-05-01 16:14

> Hvor meget strøm bruger en almindelig pc uden skærm? Er der ting man kan
> gøre for at nedsætte strømforbruget så det bliver billigere at lade den stå
> tændt døgnet rundt?

Prøv at stikke krydderen om bag på computeren og kig efter hvad der står
på strømforsyningen. Effekten er lig spænding gange strøm.
DVS. strøm [Ampere] = aflæst effekt [Watt] / Spænding (230V [Volt]).
I=P/U.
Du skal dog være opmærksom på, at computeren ikke bruger hele den
effekt, der er skrevet på strømforsyningen, idet den næppe er fuldt
belastet. Man kan hos sit forsyningsselskab låne en effektmåler, som kan
måle den forbrugte effekt. Herefter kan du bruge ovenstående formel.
Jeg forstår dog ikke hvad du vil bruge strømmen til, da elektrisk energi
afregnes i watt (kilowatt).

> Som tillæg vil jeg da også gerne høre hvor meget en gennemsnitsskærm bruger.

Samme fremgangsmåde som for computeren, her kan du dog stole på det tal,
som står på skærmen.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-05-01 16:40

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg forstår dog ikke hvad du vil bruge strømmen til, da elektrisk energi
> afregnes i watt (kilowatt).

Mon ikke forklaringen er den simple, at hvis man kender antallet af Ampere,
så ganger med i Danmark med 220Volt for at få den forbrugte effekt ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Morten B

Dato : 13-05-01 18:13

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> wrote in message
> [...]
<snip>
> Du skal dog være opmærksom på, at computeren ikke bruger hele den
> effekt, der er skrevet på strømforsyningen, idet den næppe er fuldt
> belastet.

Nej og netop derfor spørger jeg her, da jeg ikke er interesseret i den
teoretiske max-forbrug, men nærmere i hvad folk der har målt har erfaret af
forbrug.

> Jeg forstår dog ikke hvad du vil bruge strømmen til, da elektrisk energi
> afregnes i watt (kilowatt).

Har man strøm og ampere kan man udregne watt.

Men ellers tak for hjælpen

/Morten

Fra : Larsen

Dato : 13-05-01 17:15

Bruger din pc 100watt i timen ganges med 10 = 1 K watt 1K watt = 1000 watt
1 K watt = ca 1,30

Min egen pc+scanner+printer+skærm+lampe i 14 timer = 1,2 K watt.

M.v.h.

Fra : Anders Rasmussen

Dato : 16-05-01 14:27

Hvordan måler man hvor mange watt ens computer bruger helt konkret??

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 16-05-01 17:11

"Anders Rasmussen" <andersege@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan måler man hvor mange watt ens computer bruger helt konkret??

Jeg har en energi-måler fra Silvan til svjh 199,-
Den kan bl.a. vise antal Watt

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as