deling af en 2 mbit linie
Fra : B Linneberg

Dato : 23-09-04 19:07

Hej Ng

Overvejer at få en 2 mbit linie men vil lige høre om der er nogle som kan
svare på nogle spørgsmål.
1. Kan man dele en 2 mbit line mellem mig og min lejer så vi får 1 mbit hver
når vi begge to er på og 2 mbit hvis der kun er en på.
2. Man får 4 eller 5 e-mail adresser, kan man gøre sådan at de kommer ind i
hver sin indbakke eller vil de alle komme ind i den samme indbakke.

Hilsen Brian

Fra : Thor

Dato : 23-09-04 19:56

Dele, så hver har min 1 Mbit: Ja
Hver sin postkasse: Ja.

mvh Thomas Riedel

Fra : Towli

Dato : 24-09-04 11:57

Jamn, hvis hver får din Mbit, hvad er der så tilbage til dig ;)

/T

Fra : KJ

Dato : 27-09-04 08:55

Thor <thor@thor.thor> wrote:

> Dele, så hver har min 1 Mbit: Ja

Det forstår jeg ikke helt, måske er der en, som kan forklare det for
mig?

Jeg er med på, at en QoS router kan dele trafikken i "bidder" således at
eks. to brugere bagved routeren kan få hver 1 Mbit/s ud af en udgående
forbindelse på 2 Mbit/s.

Men indgående trafik? Linien er vel begrænset fra udbyderens side dvs.
at der kan komme op til 2 Mbit/s trafik fra udbyderen til den router,
man nu måtte købe. Dvs. at hvis bruger A begynder at hente en iso cd med
favoritdistributionen af linux, så kommer dataene jo væltende ind til
QoS routeren med næsten 2 Mbit/s fordi det er hvad linien kan levere.
Hvordan er det så muligt at "dele" den indgående linie i 2x1 Mbit/s.
således at ftp download for bruger A ikke overstiger 1 Mbit/s?

Vh. KJ

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-09-04 11:25

On 2004-09-27, KJ <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> wrote:

> [...]
> Hvordan er det så muligt at "dele" den indgående linie i 2x1 Mbit/s.
> således at ftp download for bruger A ikke overstiger 1 Mbit/s?

Det er også noget spookey noget, men handler i bund og grund bare om at lade
være med at sende ACK pakker den anden vej!

Thomas

Fra : KJ

Dato : 27-09-04 13:43

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Det er også noget spookey noget, men handler i bund og grund bare om at lade
> være med at sende ACK pakker den anden vej!

Den mulighed har jeg også overvejet, men holder det reelt? Den normale
respons på manglende ACK pakker er jo, at sender retransmitterer, og det
resulterer vel blot i en anelse forskydning af forholdet mellem bruger A
og B, og langt fra en effektiv 50% fordeling. Samtidig med skaber man jo
en unødig belastning af forbindelsen pga. retransmissionerne, så duer
det til noget i praksis?

KJ

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-09-04 14:37

On 2004-09-27, KJ <news3@SLETMIG.bifrostnet.dk> wrote:

> Den mulighed har jeg også overvejet, men holder det reelt? Den normale
> respons på manglende ACK pakker er jo, at sender retransmitterer, og det

Ja, men der er indbygget en failsafe i tcp/ip protokollerne der gør, at hvis
jeg dropper en ACK, så skal data gensendes som du siger, men routeren i den
anden ende reducerer enten frekvensen og/eller mængden af data den sender ad
gangen.

Antag at det ikke er som jeg beskriver, hvad sker der så når du henter 640Mb
over en 256kbit linie fra en server der kan levere f.eks. 30Mbyte/s?
Det hele hober sig op hos din ISP og denne skal/skulle så bruge i omegnen af
640Mb ram/disk for at kunne give dig data.

Ja da.

Thomas

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-09-04 19:55

I indlægget <415310b3$0$255$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> skrev B Linneberg:
> [...]
> 1. Kan man dele en 2 mbit line mellem mig og min lejer så vi får 1 mbit hver
> når vi begge to er på og 2 mbit hvis der kun er en på.

Ja, med det rigtige hardware er der ingen problemer i det.

> 2. Man får 4 eller 5 e-mail adresser, kan man gøre sådan at de kommer ind i
> hver sin indbakke eller vil de alle komme ind i den samme indbakke.

Kommer an på din udbyder.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : B Linneberg

Dato : 24-09-04 13:39

Tak for svarene

Har lige et spørgsmål til.

Ja, med det rigtige hardware er der ingen problemer i det.

Hvilke hardware skal man bruge ?

Jamn, hvis hver får din Mbit, hvad er der så tilbage til dig ;)
1 Mbit, mine lejer er et par

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-09-04 09:35

"B Linneberg" <b.linneberg@hihi.dk> crashed Echelon writing

> Hvilke hardware skal man bruge ?

En meget meget dyr router eller en computer med *nix router (Linux eller
BSD), men så skal du sikkert også lære det først.

--
Bjarke Andersen

Fra : B Linneberg

Dato : 25-09-04 12:33

Hej Bjarke
Hvad koster en meget meget dyr router

"Bjarke Andersen" > > Hvilke hardware skal man bruge ?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-09-04 12:55

On 2004-09-25, B Linneberg <b.linneberg@hihi.dk> wrote:
> Hej Bjarke
> Hvad koster en meget meget dyr router

Du kan få en ether til ether router med simpel QoS til en 600-700 (linksys
wrt54g). Den skal lige have nyeste firmware før du kan lave båndbredde
begrænsning, men den har netop mulighed for at sætte 1Mbit til hver, men så
får i altså også kun 1Mbit hver, aldrig 2 selvom den ene kun er på!!

Med mindre din nabo er en dreng på 15 der vil hente film hele tiden bliver
det ikke et problem!!

Thomas

Fra : Peter Anskjær

Dato : 25-09-04 10:51

"B Linneberg" <b.linneberg@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2. Man får 4 eller 5 e-mail adresser, kan man gøre sådan at de kommer ind
> hver sin indbakke eller vil de alle komme ind i den samme indbakke.

Du har vist fået fine svar på hvorledes det kan lade sig gøre. Men mht punkt
1 så er 2 Mbit altså rimeligt meget, så medmindre i flipper helt ud mht p2p
burde der være nok til jer begge, det letteste vil nok være at lave en
aftale om gensidig respekt. Jeg har prøvet at dele en 2 Mb adsl med 250
andre som brugte løs, der var faktisk ok hul igennem langt det meste af
tiden, så mellem to burde der ingen problemer være.

Mvh
Peter

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 27-09-04 08:18

> 2. Man får 4 eller 5 e-mail adresser, kan man gøre sådan at de kommer ind
> hver sin indbakke eller vil de alle komme ind i den samme indbakke.

Det ser ud som om du er koblet op hos TDC. TDC giver ganske rigtig 5
mailadresser, men de lander alle i samme postkasse og man kan ikke filtrere
dem 100% korrekt ud igen.

Istedet bør din lejer oprette egne mailadresser hos tredjepart. Det koster
måske 100 kr om året, men til gengæld er mailadressen uafhængig af
opkoblingen. Min familie har f.eks 4 mailboxe hos Surftown, som vi ialt
giver 9 kr om måneden for, mens vi har ADSL hos TDC.

Niels Dybdahl

Fra : iddqd

Dato : 28-09-04 13:07

B Linneberg wrote:

> [...]
> 2. Man får 4 eller 5 e-mail adresser, kan man gøre sådan at de kommer ind i
> hver sin indbakke eller vil de alle komme ind i den samme indbakke.

Du mangler lige og overveje om du må - det er tvivlsomt betingelserne
fra TDC tillader det!

Mvh

Bruno