hardware firewall eller software firewall?
Fra : Per H

Dato : 23-09-04 18:10

hvad er bedst:

- en software firewall med dhcp server (som alle andre pc'er er
tilsluttet til)

- en dlink router med indbygget firewall

- begge dele

skal kører på et netværk med ca 5 pc'er og en ftpserver

/per h

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-09-04 18:54

Per H wrote:
> hvad er bedst:
>
> - en software firewall med dhcp server (som alle andre pc'er er
> tilsluttet til)
>
> - en dlink router med indbygget firewall
>
> - begge dele

* Intet af det er noget værd, hvis du ikke kan sætte det ordentligt op.
* Intet af det er bedre end at du konfigurerer din computer sikkert.

http://sikkerhed-faq.dk/indledning#bedste

Peter

Fra : Morten Snedker

Dato : 28-09-04 08:00

On Thu, 23 Sep 2004 19:53:52 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>* Intet af det er noget værd, hvis du ikke kan sætte det ordentligt op.
>* Intet af det er bedre end at du konfigurerer din computer sikkert.

Sikke da et numse-svar. Mon ikke han efterlyser fordele/ulemper ved
hhv. det ene og det andet...

? Skal jeg have trådløse eller ikke-trådløse højttalere?
! Intet af det er noget værd, hvis du har en skod-forstærker.

/Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Kristian Thy

Dato : 28-09-04 08:19

Morten Snedker uttered:

> [...]
>
> ? Skal jeg have trådløse eller ikke-trådløse højttalere?
> ! Intet af det er noget værd, hvis du har en skod-forstærker.

Du glemte et svar:

! Intet af det er bedre end at du konfigurerer din forstærker
ordentligt.

Analogier er en dejlig ting. *plonk*

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt
http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-09-04 11:45

Morten Snedker <mortenudelad@ wrote:
> Sikke da et numse-svar. Mon ikke han efterlyser fordele/ulemper ved
> hhv. det ene og det andet...

Jo. Fordelen ved at anvende noget udstyr man mestrer og sætte det
rigtigt op i forhold til at anvende en masse man ikke har overblik over
om er sat rigtigt op bør ikke undervurderes.

Nu skriver han jo f.eks. ikke noget om "bedst til hvad". Jeg vil gætte
på at en D-link router bruger betydeligt mindre strøm og larmer mindre
end den computer der ellers skulle køre firewall, så ud fra det kriterie
ville jeg da foretrække D-link's .

Peter

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-09-04 23:12

Per H wrote:

> hvad er bedst:
>
> - en software firewall med dhcp server (som alle andre pc'er er
> tilsluttet til)
>
> - en dlink router med indbygget firewall

Hvis førstnævnte ikke laver andet end at fungere som
firewall og dhcp server er der i princippet ikke nogen
stor forskel på de to. Dermed vil jeg mene det bedste
valg af de to er den du er mest fortrolig med at
konfigurere og opdatere når der opdages sikkerhedshuller.

> - begge dele

Kan være en fordel, da et hul i den ene dermed ikke
blotlægger netværket bagved. Det vil dog ikke være en
fordel for driftssikkerheden på din internetforbindelse.
Desuden nytter det ikke, hvis kombinationen af de to
betyder at du ender med at sløse med opsætningen af dem
begge. Så hellere nøjes med en og sæt den fornuftigt op.

> skal kører på et netværk med ca 5 pc'er og en ftpserver

Skal serveren kunne nås udefra? I så fald vil den
sandsynligvis være et svagt punkt i dit system. Og
uanset hvilken firewall du vælger, så er du nødt til at
lukke op ind til serveren. Dermed vil en fejl i serveren
betyde, at man kan slippe ind på dit netværk, og
firewallen er dermed intet værd.

#define _(_)_"rdk"/* This is my real email address */
char _[]=_("kaspe")_("brics");_[7]='@';_[13]='.';puts(_);