/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Irq HJÆLP MIG HURTIGT
Fra : holgerd


Dato : 13-05-01 10:20

Jeg kører med Windows 2000 pro, hvordan ændre man sin irq jeg har flere ting
der kører på irq, hvordan ændre jeg på det, mvh thomas



 
 
Søren Løbner (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Søren Løbner


Dato : 13-05-01 10:45

De skulle da gerne være automatisk udelegering af IRQ adr. i Win2K har du
ikke slået det til i BIOS???

--
Søren Løbner
Mailto: lobner@pc.dk
---------------------
"Of all the things I've lost, I miss my mind the most"
-Ozzy Osbourne
---------------------



Martin Bundgaard (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Bundgaard


Dato : 13-05-01 10:46

> De skulle da gerne være automatisk udelegering af IRQ adr. i Win2K har du
> ikke slået det til i BIOS???

Jeg tror, at det er ACPI der volder problemer...
ACPI smider en masse centrale enheder på samme IRQ (typisk 11) for at, på en
eller anden måde, styre strømforbrug o.lign. bedre. Efter min mening har det
altid været en dårlig idé, når man kan undgå det.

-mb



Mogens Nielsen (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Mogens Nielsen


Dato : 13-05-01 13:14


"Martin Bundgaard" <kubrick@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:9dlla8$968$1@sunsite.dk...
> > De skulle da gerne være automatisk udelegering af IRQ adr. i Win2K
har du
> > ikke slået det til i BIOS???
>
> Jeg tror, at det er ACPI der volder problemer...
> ACPI smider en masse centrale enheder på samme IRQ (typisk 11) for
at, på en
> eller anden måde, styre strømforbrug o.lign. bedre. Efter min mening
har det
> altid været en dårlig idé, når man kan undgå det.
>
Her volder det ikke noget problem med IRQ 11 på alle (2 netkort,
grafikkort, lydkort, Raidkort, tvkort)

Mogens



Martin Bundgaard (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Bundgaard


Dato : 13-05-01 15:26

> Her volder det ikke noget problem med IRQ 11 på alle (2 netkort,
> grafikkort, lydkort, Raidkort, tvkort)

Det er bestemt muligt, at man ikke oplever problemer, men jeg har selv haft
problemer med det tidligere, og installerer aldrig windows 2000 med acpi.
Det afhænger også af hvor meget af pci-bussen de forskellige komponenter gør
krav på, og i hvor høj grad de bliver brugt samtidig.

-mb



Martin Bundgaard (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Bundgaard


Dato : 13-05-01 10:43

> Jeg kører med Windows 2000 pro, hvordan ændre man sin irq jeg har flere
ting
> der kører på irq, hvordan ændre jeg på det, mvh thomas

Geninstallér windows og tryk på F7 når du får meddelelsen 'Press F6 if you
have any SCSI...'.
Så installeres windows uden ACPI.

-mb



Jesper Moltke Sørens~ (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Moltke Sørens~


Dato : 13-05-01 13:15

problemet kan også løses uden geninstalation....under device manager -
computer....der skal du opdatere driveren og vælge standard pc... så skulle
du få tildelt en forskellig irq til alle delene.

/Jesper

"Martin Bundgaard" <kubrick@mail.dk> wrote in message
news:9dll3f$794$1@sunsite.dk...
> > Jeg kører med Windows 2000 pro, hvordan ændre man sin irq jeg har flere
> ting
> > der kører på irq, hvordan ændre jeg på det, mvh thomas
>
> Geninstallér windows og tryk på F7 når du får meddelelsen 'Press F6 if you
> have any SCSI...'.
> Så installeres windows uden ACPI.
>
> -mb
>
>



Martin Bundgaard (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Bundgaard


Dato : 13-05-01 11:15

> problemet kan også løses uden geninstalation....under device manager -
> computer....der skal du opdatere driveren og vælge standard pc... så
skulle
> du få tildelt en forskellig irq til alle delene.

Det er selvfølgelig rigtigt.

-mb



AL (13-05-2001)
Kommentar
Fra : AL


Dato : 13-05-01 13:17

In article <9dlmv8$i1e$1@sunsite.dk>, kubrick@mail.dk says...
> > problemet kan også løses uden geninstalation....under device manager -
> > computer....der skal du opdatere driveren og vælge standard pc... så
> skulle
> > du få tildelt en forskellig irq til alle delene.
>
> Det er selvfølgelig rigtigt.
>
> -mb
>
>
>


Ikke i WIN2k
Hvorfor vil du ændre det ? Det er uvist hvordan det virker uden ACPI.
Win2k er ACPI system by design.
AL

Martin Bundgaard (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Bundgaard


Dato : 13-05-01 15:22

> Ikke i WIN2k

Jo, det kan man godt.

> Hvorfor vil du ændre det ? Det er uvist hvordan det virker uden ACPI.

Det er ikke mig der *vil* ændre det. Men min erfaring er at maskinen kører
mere stabilt uden acpi.

> Win2k er ACPI system by design.

Tjah... det må du gerne uddybe lidt.

-mb



AL (13-05-2001)
Kommentar
Fra : AL


Dato : 13-05-01 22:57

In article <9dm5ff$fq3$1@sunsite.dk>, kubrick@mail.dk says...
> > Ikke i WIN2k
>
> Jo, det kan man godt.
>
> > Hvorfor vil du ændre det ? Det er uvist hvordan det virker uden ACPI.
>
> Det er ikke mig der *vil* ændre det. Men min erfaring er at maskinen kører
> mere stabilt uden acpi.
>
> > Win2k er ACPI system by design.
>
> Tjah... det må du gerne uddybe lidt.
>
> -mb
>
>
>
Læser du ikke hele tråden før du spørger???

URL: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/20.ASP


AL

Martin Bundgaard (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Bundgaard


Dato : 14-05-01 00:36

> Læser du ikke hele tråden før du spørger???

Jo... gør du? Jeg har nemlig aldrig spurgt om noget.

> URL: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/20.ASP

Hvad svarer du på med dette link?

-mb



AL (14-05-2001)
Kommentar
Fra : AL


Dato : 14-05-01 07:33

In article <9dn5tn$pia$1@sunsite.dk>, kubrick@mail.dk says...
> > Læser du ikke hele tråden før du spørger???
>
> Jo... gør du? Jeg har nemlig aldrig spurgt om noget.
>
> > URL: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/20.ASP
>
> Hvad svarer du på med dette link?
>
> -mb
>
>
>
> Ikke i WIN2k





"Jo, det kan man godt.

>> Hvorfor vil du ændre det ? Det er uvist hvordan det virker uden ACPI.

>Det er ikke mig der *vil* ændre det. Men min erfaring er at maskinen
>kører
>mere stabilt uden acpi.

>> Win2k er ACPI system by design.

>Tjah... det må du gerne uddybe lidt.

>-mb"

Var det ikke dig? Så uddyber jeg det med DETTE link
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/20.ASP

AL

Martin Bundgaard (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Bundgaard


Dato : 14-05-01 10:02

> Var det ikke dig? Så uddyber jeg det med DETTE link

Bare fordi windows 2000 *kan* køre med acpi, er det vel næppe et acpi-only
system. Jeg har ikke oplevet nogle drawbacks ved at køre uden acpi...

http://home.imf.au.dk/mb/irq.jpg

IRQ controlleren er indrettet som den har været igennem mange år, og den er
ikke lavet med acpi i tankerne... efter min mening er det optimale, at
softwaren tilpasser den hardware man har at gøre med.

-mb



AL (14-05-2001)
Kommentar
Fra : AL


Dato : 14-05-01 10:20

In article <9do729$krv$1@sunsite.dk>, kubrick@mail.dk says...
> > Var det ikke dig? Så uddyber jeg det med DETTE link
>
> Bare fordi windows 2000 *kan* køre med acpi, er det vel næppe et acpi-only
> system. Jeg har ikke oplevet nogle drawbacks ved at køre uden acpi...
>
> http://home.imf.au.dk/mb/irq.jpg
>
> IRQ controlleren er indrettet som den har været igennem mange år, og den er
> ikke lavet med acpi i tankerne... efter min mening er det optimale, at
> softwaren tilpasser den hardware man har at gøre med.

Ja,ja jeg kører ikke ikke Win2k men hvis..... hm så ville jeg prøve begge
løsninger.

AL

holgerd (13-05-2001)
Kommentar
Fra : holgerd


Dato : 13-05-01 15:05

mange tak for dit svar, kan du ikke udspecifere det lidt mere præcist, jeg
er lidt "tung" i det har kun haft computer i 3 mdr mvh thomas
"Martin Bundgaard" <kubrick@mail.dk> wrote in message
news:9dlmv8$i1e$1@sunsite.dk...
> > problemet kan også løses uden geninstalation....under device manager -
> > computer....der skal du opdatere driveren og vælge standard pc... så
> skulle
> > du få tildelt en forskellig irq til alle delene.
>
> Det er selvfølgelig rigtigt.
>
> -mb
>
>



Martin Bundgaard (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Bundgaard


Dato : 13-05-01 15:25

> mange tak for dit svar, kan du ikke udspecifere det lidt mere præcist, jeg
> er lidt "tung" i det har kun haft computer i 3 mdr mvh thomas

Medmindre du har problemer med at din maskine fryser etc., vil jeg råde dig
til at vente til du har lidt bedre styr på windows inden du begynder at
ændre på de her ting. Har du problemer med maskinen? Og i såfald hvilke?

-mb



Martin Bundgaard (14-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Bundgaard


Dato : 14-05-01 01:48

> mange tak for dit svar, kan du ikke udspecifere det lidt mere præcist, jeg
> er lidt "tung" i det har kun haft computer i 3 mdr mvh thomas

Ok... jeg er i godt humør idag, så jeg har lavet en lille billedserie...
håber ikke den kræver yderligere forklaring.

Først går du ind i din 'device manager'...

http://home.imf.au.dk/mb/acpi01.jpg

Så vælger du 'properties' for computeren... (der står noget med ACPI på din
maskine, i stedet for Standard PC)...

http://home.imf.au.dk/mb/acpi02.jpg

Vælg 'Update Driver'...

http://home.imf.au.dk/mb/acpi03.jpg

Vælg 'Display a list of ... yada-yada-yada'...

http://home.imf.au.dk/mb/acpi04.jpg

Vælg 'Show all hardware of this device class'...
....og vælg 'Standard PC'...

http://home.imf.au.dk/mb/acpi05.jpg

Så går jeg ikke længere... men husk at have dine drivere klar, du får
formentlig brug for dem. Da computeren finder alle enhederne igen.

-mb



AL (14-05-2001)
Kommentar
Fra : AL


Dato : 14-05-01 10:11

Hvis du anbefaler denne metode så forklar manden at det ikke er rigtig
mode at gøre det på.
Det er ikke supportet og kan resultere i datatab.

Denne metode lykkedes for mange, men mange har raporteret alvorlige
problemmer også det at PC kunne slet ikke startes.

Så backup er anbefalet!!!!


WARNING: Note that you should not attempt to change from an ACPI HAL to a
standard HAL or from a standard HAL to a ACPI HAL under any
circumstances. Doing so will result in your computer not starting
properly or at all. This occurs because the Plug and Play device tree
that would be currently loaded is for ACPI, and it does not get
reconstructed or revert to a standard HAL Plug and Play device tree.
Because of this (the device tree structures being drastically different),
the system is unaware of any hardware changes after the computer restarts
to include the location of the boot device. Microsoft does not recommend
or support this procedure as it will result in data loss.


Der står også "The optimum method to change from an ACPI HAL to a
Standard HAL is to re-install Windows 2000 as an upgrade" (og omvend).

fra Q234558;Q237556


AL




Søren C. Fischer (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Søren C. Fischer


Dato : 13-05-01 10:57

"holgerd" <than@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:hisL6.2657$h4.966881@news101.telia.com...
> Jeg kører med Windows 2000 pro, hvordan ændre man sin irq jeg har flere
ting
> der kører på irq, hvordan ændre jeg på det, mvh thomas

Hvorfor vil du ændre det ?
Er der noget der ikke virker ?


--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as
....:::Errindlev:::...


Madsen (13-05-2001)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 13-05-01 14:25

"holgerd" <than@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Jeg kører med Windows 2000 pro, hvordan ændre man sin irq jeg har flere ting
> der kører på irq, hvordan ændre jeg på det, mvh thomas

Spørgsmålet hører nok nærmere hjemme i Windowsgruppen
og havde du kigget her, havde du ret hurtigt fundet dette link:

<URL: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/20.ASP >

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408688
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste