Lidt hjælp med opsætning af autocad-tegnin~
Fra : peet_dk

Dato : 23-09-04 12:03

Hvis I ser her:
www.peet.dk/tmp/acad/Filer%20til%20A-cad/acad/FORMATER/A4LAV.DWG

Så er det en ganske normal block med en masse attributter frem. Men der
mangler nogle... Filnavn og hvornår tegningen er gemt. Hvordan indsætter jeg
filnavnet og dens dato?

Fra : Per Corell

Dato : 25-09-04 12:10

Hi

"peet_dk" <no@spam.com> wrote in message news:<O3y4d.1434$Ae3.408@news.get2net.dk>...
> [...]
> mangler nogle... Filnavn og hvornår tegningen er gemt. Hvordan indsætter jeg

Der er vist flere applikationer du kan finde på webbet emnet har
ihvertilfælde været oppe med jævne mellemrum, men måske kan du klare
dig med selv at skrive en lille applikation ,det du skal have udfyldt
ligger jo klar i forskellige sys.vars. og så handler det blot om at
sætte Texteval til 1.

Har du gjort det kan du taste "Text" og efter du har vist hvor i
tegningshovedet du vil have tegningens navn sat og accepteret text
højden , så taster du blot (getvar "dwgname") som svar til hvad text
der skal skrives.

Det samme gælder alle vars du har sat ,hvis du f.eks. har skrevet a
til en værdi på 3,14 og med textval sat til 1 skriver !a , vil der som
text ikke stå a men værdien af a altså 3,14. Det lyder måske lidt
besværligt, men når du først har sat en lille applikation sammen , vil
du automatisk kunne sætte datoer og fil stier samt en masse andet du
måske ville have skrevet på tegningen eller i tegningshovedet, du kan
ovenikøbet få udregnet placeringen af tegningshovedet og få sat texten
på de rigtige linier men hvis du bruger dette trick "frihånds" skal du
selvfølgelig huske at sætte texteval tilbage til nul ,så det du vil
skrive som text ikke først bliver forsøgt evalueret.
-------- Eh jeg må nok lige advare om at visse versioner AutoCAD ikke
tillader at man ændrer Texteval, det er vist dårligt crackede
versioner af især 2000 som med denne fejl er nærmest ubrugelige fordi
temmeligt mange applikationer er afhængige af at kunne evaluere udtryk
for at skrive dem på tegningen.
Check de sysvars du kan få skrevet i tegningshovedet ved at taste
Setvar og derefter ?.
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2992.html

Fra : peet_dk

Dato : 25-09-04 14:20

"Per Corell" <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse

texteval er sat til 1

Men jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre og ikke gøre inde under "Attribute
definition". Hvad skal jeg krydse af? Og hvor skal getvar "dwgname" ind?

Fra : Per Corell

Dato : 25-09-04 20:16

Hi

"peet_dk" <no@spam.com> wrote in message news:<Pfe5d.1711$_C5.1319@news.get2net.dk>...
> [...]
> definition". Hvad skal jeg krydse af? Og hvor skal getvar "dwgname" ind?

Det jeg taler om kan måske sættes som attributes men det var ikke det
jeg mente, det jeg foreslår handler mere om hvordan man kunne tegne
hovedet uden at sætte det ind som block . Hvis du med Texteval sat til
1 sætter text ind, evalueres et Autolisp udtryk hvis der er et, så det
jeg taler om er altså anderledes end hvordan du normalt sætter et
tegningshoved, men derfor kunne man da sagtens aflæse skærmens
størrelse i dys.vars og udregne punkter for et tegningshovede, også
udregne linie afstand for det du ville kalde attributes faktisk kunne
du med meget simpel geometri tegne et hoved magen til og lave det til
en block.
Altså hvis du "automatisk" vil sætte tegnings navnet ind som text i
tegningen indenfor tegningshovedet, kan du svare med (getvar
"texteval") og så bliver navnet skrevet.
P.C.

Fra : peet_dk

Dato : 26-09-04 16:55

Jeg må indrømme jeg ikke er med, nok mest fordi det er første gang jeg rodet
med AutoLSP.. Skriver videre inde i news:alt.cad.autocad og

Fra : Per Corell

Dato : 28-09-04 11:09

Hi

"peet_dk" <no@spam.com> wrote in message news:<fDB5d.2346$Q37.2026@news.get2net.dk>...
> Jeg må indrømme jeg ikke er med, nok mest fordi det er første gang jeg rodet
> med AutoLSP.. Skriver videre inde i news:alt.cad.autocad og

Eh jeg kom også til at skrive noget vrøvl i sidste linie hvor jeg
skrev (getvar "texteval") ----- jeg skulle naturligvis have skrevet
(getvar "dwgname") men jeg skal måske forklare;

En masse oplysninger bliver gemt usynligt i tegningen, bla. sådan at
du kan kalde oplysningerne frem med ganske lidt Lisp. Der er tale om
meget forskellige oplysninger, som dato for hvornår tegningen blev
startet ,hvor stor skærmen er ,det sidste punkt du har peget på som
hele tiden bliver opdateret , altså et par hundrede "System variabler"
som faktisk kan booste dit arbejde med AutoCAD ret betydeligt. Lisp er
kendt for at gøre folk ca. 4 gange så effektive og jeg vil nærmere
sige 10 gange fordi, når du først finder ud af at der er noget der
hedder system vars. og du ser hvor simpelt tingene kan gøres med Lisp,
så vil du ikke være foruden. En masse af de problemer du ser andre
har med AutoCAD, kan løses bare ved at kende blot en lille smule til
Lisp . Til dit tegningshovede ligger der allerede dato for tegningens
start og hvor tegningen er gemt foruden en masse andre oplysninger.
Normalt ville man taste "Setvar" trykke på Enter og skrive ? ------ så
vil du se side efter side med sys.vars ; variabler hvor nogle kan
ændres ved kommandi linien ( bla "texteval" men også de der absolut
ikke må ændres (read-only).
Du kan hente enhver værdi for disse variabler og få dem skervet
direkte som text hvor på skærmen du vil, altså pege på tegningshovedet
og få skrevet navnet på tegningen ved at skrive (getvar "dwgname") Det
kræver blot at texteval er sat til 1, fordi ellers vil texten blot
blive det du taster, altså (getvar "dwgname") og ikke dwgname
evalueret.
Jeg mener ,men er ikke sikker på at blocks og attributes er umulige at
bruge, det er noget med at du i bedste fald vil få en fejlmeddelelse
såsom "can't reenter AutoLisp" , ------ man kan tilgengæld sige at
attributes i blocks minder en hel del om det jeg har fortalt --- enten
har du forudindstilt attribut eller du vil blive bedt om at udfylde
den, her ved jeg altså ikke om du kan bruge et Lisp udtryk, men jeg
ved at du kan "hente" samtlige oplysninger i Sys.vars og få dem
skrevet som text exakt hvor du vil.
------- Off-topic er det lidt mærkeligt fordi oplysningerne ligger jo
allerede i CAD tegningen hvadenten du kan "se" dem eller ej ;))

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/index.htm
P.C.

Fra : peet_dk

Dato : 29-09-04 12:18

"Per Corell" <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse

-klip-
> En masse oplysninger bliver gemt usynligt i tegningen, bla. sådan at
> du kan kalde oplysningerne frem med ganske lidt Lisp.
-klip-

Jeg er godt med på at man kan hente oplysningerne ved at skrive

Der er tale om en masse oplysninger der kan hentes ved getvar "dwgname".
Eks. hvis jeg skriver dwgname dirkete i "command" så skriver den navnet,
smart nok.

Det som jeg ikke er med er hvordan man får hentet dem frem vha. en lisp,
eller hvordan det overhovet skal gøres... Er det svært?

-klip-
> men jeg ved at du kan "hente" samtlige oplysninger i Sys.vars og få dem
> skrevet som text exakt hvor du vil.
-klip-

Ja, men hvordan ;) Sig til hvis det er for svært at forklare sådan lige.. Så
må jeg igang med at studere nogle bøger fra bibloteket...

Fra : Soo

Dato : 03-10-04 20:26

Kanskje denne linken hjelper deg... angående RTEXT fra expess tools.
http://www.afralisp.com/lisp/rtext.htm
Vanlig tekst tror jeg ikke er mulig å manipulere med autolisp, men jeg kan
ha feil.
Lykke til.

Fra : Per Corell

Dato : 10-10-04 15:16

Hi

"Soo" <F@common.us> wrote in message news:<7uY7d.10382$WW4.184544@news4.e.nsc.no>...
> [...]
> http://www.afralisp.com/lisp/rtext.htm
> Vanlig tekst tror jeg ikke er mulig å manipulere med autolisp, men jeg kan

Eh jeg skulle nok have klippet linken med Rtext for at henvise til den
måde du her kan se Diesel brugt, ------ her er lidt text klippet fra
linken ;
"To display the drawing name:

Drawing file: $(getvar, "dwgname")

Output:

Drawing file: 102-fp12.dwg

To include the directory path with the file name:

Drawing name: $(getvar, "dwgprefix")$(getvar, "dwgname")

Output:

Drawing file: C:\Projects\97-102\Arch\102-fp12.dwg"

Der er faktisk ikke meget forskel i dette tilfælde på at bruge Lisp
eller Diesel, Såvidt jeg husker er Diesel udviklet til at gøre det
endnu nemmere at skrive skærm menuer men kort fortalt "starter" du
Diesel evalueringen ved at taste et $ hvor såsnart du har tastet en
start parentets "(" så forventer AutoCAD og AutoCAD kloner som
IntelliCAD et Lisp udtryk, ------- udtrykket vil altså blive evalueret
efter de faktisk ret simple Lisp regler.
Skriver du (a b) vil Lisp evaluatoren først se om "A" er en funktion
og er den det vil "B" sansynligvis være en paremeter til funktionen a.
Men allerede på det tidspunkt har funktionen a "taget over" hvis den
er en funktion og det udtryk der er bundet til symbolet a vil blive
evalueret.

Jeg kan stadig kun huske at jeg havde en masse bøvl da jeg engang
prøvede at sætte variabler i block attributes, men måske skulle jeg
ikke have været så arogant overfor Diesel, de eksempler der er i
linken ser ud til både at forklare Rtext og hvordan Diesel kan bruges.

Men se på denne linie fra eksemplet ;
$(getvar, "dwgprefix")$(getvar, "dwgname")
Hvis du skulle "sige" det samme i Lisp ville du simpelthen skrive
(getvar "dwgprefix")og (getvar "dwgname") forskellen er den sammme
måske vil du med Diesel undgå den meget ireterende fejlmeddelelse
"can't reenter AutoLisp".
Som du nok kan læse er Diesel altså ikke lige min stærke side, men jeg
mener helt alvorligt at hvis du bruger AutoCAD til daglig, så kan du
ikke være foruden lidt Lisp, der skal faktisk ikke meget til ,det er
utroligt effektivt, når man først har fået hold på alle slut
parentetserne.

P.C.
Check et hus blive bygget;
http://home20.inet.tele.dk/h-3d/3D-H-Gotic-4.gif

Fra : GA

Dato : 11-10-04 14:59

Terry
"Per Corell" <per.corell@privat.dk> skrev i melding
> [...]
> ikke være foruden lidt Lisp, der skal faktisk ikke meget til ,det er
> utroligt effektivt, når man først har fået hold på alle slut

Etter litt leting....

Try LTEXT.VLX from the Free Stuff section of http://www.dotsoft.com.
Soo---