Ældre tyranniserer hjemmehjælpere
Fra : Karsten Jensen

Dato : 13-05-01 10:13

http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=left&aid=53221
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : strid

Dato : 13-05-01 12:23

Jeg har det nu sådan at hvis vi gjorde det samme med de værste psykisk syge
og de værste handicappede .. jeg bliver så vred over sådan noget .. jeg ved
godt at det bestemt ikke er nemt med den gruppe af ældre men det er vel så
drastisk at opgive dem.

Så må man da lave en plan for hvad man vil gøre og så må familien gå aktivt
ind i det.. det er vel et eller andet sted vel også deres ansvar?

Den artikel er vel lavet for at vi skal blive sure over staten og kommuner
der svigter men et eller andet sted er det vel også familiens ansvar. Jeg
ved ikke jo ikke hvad der egentligt er sket men mener det er en
faliterklæring hvis kommunen siger fra og opgiver.

Mange lyse tanker

Astrid

Fra : Leonard

Dato : 13-05-01 13:01

"strid" <strid@strid.dk> skrev:

> [...]
>ved ikke jo ikke hvad der egentligt er sket men mener det er en
>faliterklæring hvis kommunen siger fra og opgiver.

Jeg bliver nu ikke sur på kommunen i dette tilfælde.
Jeg har det sådan, at jeg ikke vil være taknemmelig for den hjælp jeg
har ret til, men jeg skal dog behandle andre mennesker ordentligt. Jeg
synes det er helt iorden at kommunen på et tidspunkt siger stop og
lader folk passe sig selv, hvis de altid gør livet surt for de
ansatte. Det er IMO kommunens opgave at passe på sine ansatte ligeså
meget som der skal passes på borgerne.
--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : strid

Dato : 13-05-01 14:07

> [...]
> lader folk passe sig selv, hvis de altid gør livet surt for de
> ansatte. Det er IMO kommunens opgave at passe på sine ansatte ligeså

Ja det er det da.. men alligevel.. mange demente taler grimt og opføre sig
tit grimt netop fordi de er demente.. skal vi så bare sige stop.. der må
være en grund til at opføre sig sådan men ja man skal da passe på de ansatte
også..

/Astrid

Fra : Leonard

Dato : 13-05-01 14:19

> [...]
>være en grund til at opføre sig sådan men ja man skal da passe på de ansatte

Jeg synes ikke det her giver indtryk af at det er demente, der er tale
om. Det er ældre, der bor i ældreboliger, og deres pårørende ...

Fra : susanne

Dato : 14-05-01 01:05

strid skrev i meddelelsen ...

> [...]
opføre sig
>tit grimt netop fordi de er demente.. skal vi så bare sige stop..

Mange gange er der en grund - som netop demens (eller hjerneskade
eller psykisk sygdom). Det samme kan af og til gælde de pårørende,
som til tider også kæmper med krisereaktioner, skyldfølelser osv.

>men ja man skal da passe på de ansatte også..

Og nogen gange kan man passe på de ansatte ved at klæde dem bedre på
til at tacle ovennævnte problemer - fx information, uddannelse,
supervision, tid til den psykiske side af plejen osv.

Andre gange står man overfor folk, som endnu ikke har opdaget, at
slaveriet ER afskaffet. Og så kan det være nødvendigt at demonstrere
det tydeligt!

Det er også vigtigt, at personalet fra starten ved, at det er OK at
sige fra. Ved at gøre det tidligere/i det små kan man tit forhindre
problemerne i at vokse sig store.

Familiens ansvar kunne jo blandt andet være at bidrage til den
nødvendige information, så samarbejdet kan fungere - fx oplyse om den
dementes fortid, vaner, kan lide/kan absolut ikke lide osv.

Problemer med hjemmehjælpen er nogen gange også et tegn på, at
familien behøver anden form for hjælp end blot hjemmehjælp.

susanne
--
New newsgroup formed for people with disabilities on intimacy and
relationships

Fra : Lotte-m

Dato : 13-05-01 14:54

"Leonard" <not2@sporty.dk> skrev i en meddelelse:

> Jeg bliver nu ikke sur på kommunen i dette tilfælde.
> Jeg har det sådan, at jeg ikke vil være taknemmelig for den hjælp jeg
> har ret til, men jeg skal dog behandle andre mennesker ordentligt.

Det kommunale personal skal opføre sig "ordenligt" overfor borgerne,
men borgerne skal naturligvis gøre det samme.

> Jeg synes det er helt iorden at kommunen på et tidspunkt siger stop og
> lader folk passe sig selv, hvis de altid gør livet surt for de
> ansatte.

Hjemmehjælpen kan heldigvis bevilges efter §76 i de tilfælde hvor
samarbejdet ikke fungerer, så ingen med hjemmehjælpsbehov behøver
være hjælpen foruden, selv ikke personer, der er umulige at stille tilfreds.

Jeg tror der sidder et par sagsbehandlere rundt omkring, der kunne
ønske sig, at udbetalingen af kontanthjælp i visse tilfælde også kunne
overlades til private firmaer

> Det er IMO kommunens opgave at passe på sine ansatte ligeså
> meget som der skal passes på borgerne.

Ja naturligvis.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 13-05-01 14:36

strid skrev:

>der svigter men et eller andet sted er det vel også familiens ansvar. Jeg

Den plager mig, den der.

Hvis vi (gamle, vrisne, sure, kværulantiske) invalider skal lade
ansvaret hvile på familien, er vi ude på en glidebane.

Hvor ville det glæde det offentlige, om de kunne opkræve skatter til
pleje af invalider og så overlade det til familien, når det blev
bøvlet.

Kan det virkeligt være min kones og mine ungers ansvar, hvis hjælpen
er så ringe, at jeg bliver sur over resultatet?

Det er da ikke hjemmehjælpernes skyld, men det er nu engang
buschaufføren, der får skideballen, når bussen er forsinket, selv om
det skyldes dårlig planlægning.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : "derly lütken"

Dato : 14-05-01 00:06

In article <u8uL6.4739$zv2.919255@news010.worldonline.dk>, "strid"
<strid@strid.dk> wrote:

> Så må man da lave en plan for hvad man vil gøre og så må familien gå
> aktivt ind i det.. det er vel et eller andet sted vel også deres
> ansvar?

Undskyld, men det kan da IMHO aldrig blive familiens ansvar, allerhøjest
hvis der er tale om en samboende ægtefælle, og da kun, hvis pågældende
er istand til at varetage hvervet på betryggende måde. Ældreforsorgen er
med den gældende lovgivning i DK et kommunalt anliggende, som kommunen
har *pligt* til at sørge for bliver udført, og borgeren har *ret* til at
modtage.

Når det er sagt, har de pågældende borgere også pligt til at behandle
de, kommunen sætter til at yde servicen, ordentligt; men at opgive
ældre, fordi denne eller hin hjemmehjælper ikke er gearet til at tackle
situationerne er altså imho for langt ude.

Med den erfaring jeg har med den hjemmehjælp, jeg modtog i ca 4 år kan
jeg blot sige, at jeg adskellige gange har været tæt på
eksplosiongrænsen over det sjuskeri adskellige af de 38 forskellige
hjemmehjælpere, der kom her i perioden. Jeg valgte dog i.st.f. at
'spilde mit krudt' på den enkelte, at kontakte den tilsynsførende når
f.eks. det, der stod i servicejournalen, ikke blev udført eller blev så
ringe udført, at det kunne betragtes som ikke være blevet udført....

Godt nok gik jeg i hjemmehjælperkredse for at være en strid banan, men
jeg fik hvad jeg havde krav på og som var aftalt uden at jeg behøvede
pukke på den enkelte hjemmehjælper....

--
\\Derly

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 13-05-01 14:36

Karsten Jensen skrev:

>http://www.bt.dk/Nyheder.pl?c=left&aid=53221

Sådan lyder det, når den ene part forklarer det.
Gad vide, om det ville være genkendeligt, hvis den anden part skulle
fortælle om det samme.