Udkast til underskriftsindsamling
Fra : aafe

Dato : 23-09-04 04:28

Jeg har forberedt en elektronisk php-baseret underskriftsindsamling på
internettet, der skal være rettet til hhv. folketingets partier, som til
regeringen, hvor jeg imidlertid mangler de tekster der skal bruges på siden.

Der skal dels være et overafsnit, der opridser problemerne med
arkivalieronline, og dels to underafsnit, der skitserer/konkretiserer
løsningsmodeller i relation til båndbredde/tilgængelighed, og i relation
til en højnelse af scanningernes kvalitet.

Jeg ved ikke, om nogen her i gruppen vil påtage sig at skrive teksten
til overafsnittet, der opridser problemerne med arkivalieronline, og
ligeledes om nogen vil påtage sig at skrive teksten til afsnittet vedr.
højnelse af scanning kvaliteten.

Afsnittet vedr. båndbredde/tilgængelighed har jeg selv tænkt mig at
skrive: Og der vil jeg slå på såvel muligheden for at Arkivalieronline
får bevilget penge til en tilstrækkelig båndbredde, samt muligheden for
at materialet sideløbende stilles til rådighed for non-profit mirrors.

Underskrifterne, der jo ikke er egentlige underskrifter, men navne og
adresser, opsamles og gemmes i en MySQL database, og fremvises på sitet,
således kun navn og bynavn/stednavn vises offentligt, mens
politikere/regering vil få mulighed for også at kunne kontrollere
gadenavn og IP adresser som garanti for, at indsamlingen er gået
ordentligt til, og ligeledes at der er truffet passende forholdsregler
imod misbrug, således:

1.   Dels skal underskriverne opgive en e-mailadresse, som listen vil
sende en e-mail til, hvori der dels er en kode og et link, således
underskriverne skal bekræfte deres tilmelding til listen. E-mailadressen
vil ikke blive brugt til andet, og vil ikke blive overdraget til andre.

2.   Dels kan der kun accepteres én underskrift per e-mailadresse/IP adresse

3.   Der er mulighed for at underskrivere på listen kan sende op til 10
invitationer til at underskrive, til venner og/eller bekendte, fra en
form på sitet. Der kan ikke sendes mere end én opfordring til en bestemt
e-mailadresse, og underskrivere kan kun sende fra 1 til 10 invitationer
fra formen én eneste gang. Disse forholdsregler for at forhindre, at
systemet kan bruges til at spamme med.

Jeg har vist et udkast med de nævnte funktioner på her:

http://eckmann.dk/underskrift/

Men, udover de omtalte tekster, mangler jeg lige at få funktionaliteten
helt tilrettet – så, underskriftslisten er altså ikke brugsklar endnu.

Med venlig hilsen

Arne

Fra : Bodil Madsen

Dato : 23-09-04 07:44

Jeg synes du bør forklare nærmere hvad der menes med "non-profit mirrors" ,
vi er nok en del der ikke helt præcis ved hvad det betyder, og i en
underskriftindsamling bør der ikke være tvivl om hvad vi skriver under på.
Ellers et udmærket initiativ.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : aafe

Dato : 23-09-04 13:53

Bodil Madsen skrev:
> Jeg synes du bør forklare nærmere hvad der menes med "non-profit mirrors" ,
> vi er nok en del der ikke helt præcis ved hvad det betyder, og i en
> underskriftindsamling bør der ikke være tvivl om hvad vi skriver under på.

Begrebet "mirror" indebærer, at det samme materiale er tilgængeligt på
flere forskellige - af hinanden uafhængige - servere. Hvis belastningen
f.eks. er stor på Arkivalieronlines server, kan brugerne istedet vælge
at tilgå en kopi af materialet, der ligger på en anden server (mirror),
hvorved belastningen deles ud på flere - af hinanden uafhængige - servere.

Mirror konceptet kan også bruges på en sådan måde, at automatiske
downloadere f.eks. kan tilgå en kopi af materialet, der ligger på en
anden server, således at Arkivalieronlines server overhovedet ikke får
kontakt med denne form for trafik.

"non-profit" indebærer blot, at der ikke tjenes penge på denne "mirror"
drift.

Det traditionelle mirror koncept forudsætter et samarbejdsvilligt
Arkivalieronline, idet materialet på de spejlende servere løbende skal
opdateres i takt med at materialet på Arkivalieronlines egen server
opdateres.

Man kan imidlertid også tænke sig et helt anderledes koncept, der
hverken behøver accept/samarbejdsvilje fra Arkivalieronlines eller
politisk hold, idet et netværk af småservere løbende kan opdatere sig
selv, uden at Arkivalieronlines server mærker nogen belastning derved.

I et sådan netværk af småservere, behøver ingen af småserverne at ligge
inde med det samlede materiale, idet en hovedserver (eller Indeksserver)
kan holde styr på, hvor en given kirkebog eller folketælling befinder
sig, og dermed dirigere downloader programmet det rette sted hen. Og
materiale der endnu ikke befinder sig på en af småserverne i netværket,
kan så sættes i kø til langsom-afhentning på Arkivalieronlines server.

med venlig hilsen

Arne