Rensning af kølesystem
Fra : Alvin A. Bang

Dato : 22-09-04 18:49

Er der nogen som har et tip til hvordan man renser kølesystemet. Motoren er
en ældre svend fra engang i halvtredserne, som har tilbragt det meste af sit
liv i en lade. Der er del løs og fastsiddende rust i vandkanalene som jeg
gerne vil af med. Motoren er på land så der er ingen begrænsninger f.s.v.a.
hvad man kan hælde i den. Jeg har ladet mig fortælle at en opløsning af vand
og en vasketab til en opvaskemaskine virker men det lyder sgu mærkeligt.

MVH
Alvin

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-09-04 07:25

Alvin A. Bang <alvinbang@stofanet.dk> skrev:
> [...]
>så der er ingen begrænsninger f.s.v.a.
>hvad man kan hælde i den. Jeg har
>ladet mig fortælle at en opløsning af vand

Hej Alvin,

I sådan en støbejerneblok kan du anvende phosphorsyre 10%
opløsning. Pas på at der ikke kommer syre ind på cylinderfladerne.
Efter brug kan du neutralisere syren med soda.
Mvh/Harding

Fra : Søren Lund

Dato : 27-09-04 13:32

Hej alvin.
Det med vasketabben fjerner olie og fedtrester, men IKKE rust. Når vi renser
trykflasker til dykning (stål) bruger vi en opløsning af saltsyre 32%
blandet med vand 1:20 (1del saltsyre til 20 dele vand). lader det stå ½ time
og så er flasken renset ned til metallet. Herefter skylles med en
sodaopløsning og MASSER af vand. Din motorblok er nok af støbejern og jeg
har ingen erfaringer med hvordan det reagerer med "min" cocktail.

MVH
Søren

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-09-04 14:36

Søren Lund <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev:
>Hej alvin.
>Det med vasketabben fjerner olie og
>fedtrester, men IKKE rust. Når vi renser
> [...]
At anvende saltsyre er en meget ukontrollabel metode.
Chloriderne i saltsyren kan lave store skader i mange ståltyper.
Det eneste rigtige er at du neutraliserer med soda. Gjorde du ikke
det kunne du være sikker på at dine flasker ville ruste meget
kraftigt igen.
Saltsyre kan det absolut ikke anbefales at anvende, anvend
phosphorsyre i stedet.

Mvh/Harding

Fra : bentp

Dato : 30-09-04 21:30

Eller endnu bedre, citron-syre. Behageligt at arbejde med, og nemt at skylle
ud.

Aldrig aldrig salt-syre...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-10-04 07:45

bentp <bentp@tele2adsl.dk> skrev:
>Eller endnu bedre, citron-syre.
>Behageligt at arbejde med, og nemt at skylle
>ud.
>
>Aldrig aldrig salt-syre...

Korrekt aldrig saltsyre.

Citronsyre er dyrere i indkøb, det er svagere og derfor
langsommere virkende over for kalkdannelserne i kølekanalerne.
En efterfølgende skyldning med soda for pasivering ved igen
hurtigt at forhøje ph-værdien er ingen skade.
Uden pasivering vil der igen hurtigt komme lidt overfladerust som
ikke vil give de store køletekniske problemer.
Mvh/Harding

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 27-09-04 14:25

Alvin A. Bang wrote:
> [...]
> den. Jeg har ladet mig fortælle at en opløsning af vand og en
> vasketab til en opvaskemaskine virker men det lyder sgu mærkeligt.

Systemrens er sagen
http://baatplassen.no/forum/kategorier.php

Vælg køling impeller kølevæske derefter rensning af køle system.
Det er et kæmpe forum med alt omkring både,der er mange timers læsning nu er
du advaret.
Mvh Bent.

---