|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | G-måling, datalogning & andre finurlighede~ Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  22-09-04 17:48
 | 
 |  | 
 
            Hej i gruppen,
 Nu har jeg samlet data op & optimeret i lang tid på et prototype anlæg til
 folk som gerne vil have deres biler til at bremse bedre, dreje bedre osv.
 Vi er løbet panden mod en mur : "Hvad kan de andre"....
 Er der nogen her, som ved noget om, hvor man køber datalogningsudstyr til
 racerbiler... Jeg tænker specifikt på noget, hvor man i bedste formel 1 stil
 kan hente hastigheder, omdrejningstal, gearvalg, G-kræfter osv. ud.
 Jeg ved, at nogle af de mest avancerede danske Formel-teams gjorde noget i
 det, men hvor langt er man i f.aks. DTC ?
 Et enkelt link eller 2 ville være rart, hvis nogen kan    Mvh. Mikael Kristiansen
            
             |  |  | 
  Thomas Strandtoft (23-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  23-09-04 05:43
 | 
 |  | 
 
            Mikael Kristiansen wrote:
 > Er der nogen her, som ved noget om, hvor man køber datalogningsudstyr til
 > racerbiler... Jeg tænker specifikt på noget, hvor man i bedste formel 1 stil
 > kan hente hastigheder, omdrejningstal, gearvalg, G-kræfter osv. ud.
 Det jeg lige kan komme på er:
 <http://www.spa-uk.co.uk/design/index.htm> <http://www.stackltd.com/> Noget jeg personligt godt kunne tænke mig at lege med, er Stack's
 corner & straight speed readout. Når man bremser ned til et sving,
 så viser instrumentet den højeste hastighed man havde lige inden
 nedbremsningen, samt den laveste hastighed man havde gennem
 svinget. Et eller andet sted tror jeg det kan gøre underværker for
 den måde man tager et sving på..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
  Mikael Kristiansen (23-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  23-09-04 15:39
 | 
 |  | 
 
            Hej Thomas,
 "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message
 news:41525445.31A0E0C@carftp.com...
 > Mikael Kristiansen wrote:
 >
 > > Er der nogen her, som ved noget om, hvor man køber datalogningsudstyr
 til
 > > racerbiler... Jeg tænker specifikt på noget, hvor man i bedste formel 1
 stil
 > > kan hente hastigheder, omdrejningstal, gearvalg, G-kræfter osv. ud.
 >
 > Det jeg lige kan komme på er:
 >
 > <http://www.spa-uk.co.uk/design/index.htm> > <http://www.stackltd.com/> >
 > Noget jeg personligt godt kunne tænke mig at lege med, er Stack's
 > corner & straight speed readout. Når man bremser ned til et sving,
 > så viser instrumentet den højeste hastighed man havde lige inden
 > nedbremsningen, samt den laveste hastighed man havde gennem
 > svinget. Et eller andet sted tror jeg det kan gøre underværker for
 > den måde man tager et sving på..
 Tak for hjælpen, men jeg havde fundet Stack-linket..... Jeg arbejder på at
 bruge et billigt webcam, istedet for det de gør..... Hvis prisen bliver lav,
 sælger jeg flere anlæg (Eller har en bedre avance    Det er et system som det du beskriver jeg har udviklet, og nu overvejer at
 gå lidt videre med, for at tjene penge til at vi kan komme videre med at
 købe de rigtige stumper til vores egen bil.
 Problemet med accelerometermålinger er hastighedsbestemmelsen.... Det er
 ikke let at lave en accelerationsmåling, som er præcis nok til at kunne
 bruges til at beregne hastigheder med i tidsintervaller større end 20-30
 sekunder... Derudover er man nødt til at lave nogle kalibreringspunkter,
 fordi både målestøj, og numerisk støj i forbindelse med integrationen af
 kræfterne begynder at have signifikant indflydelse på de beregnede
 hastigheder (X, Y & Z).....
 "Neeeeejj...... Du flyver !!!!!! Jeg kan se, at du nu er ca. 16 meter over
 Djurslands overflade"  (Efter en numerisk integration af en 20 minutters
 måleseance på Ring Djursland)    Jeg har udviklet systemet fordi jeg er træt af at skulle famle mig frem i
 blinde efter et stopur, som dækker en hel omgang og derfor mange forskellige
 discipliner ifm. processen "at få en bil til at køre stærkt". Ved at lave
 een ændring og måle kræfterne finder man ud af, præcist hvad der er sket,
 siden stopuret står på det samme efter en omgang.....
 Samtidigt fortæller systemet en masse om, hvordan chaufføren ændrer sig
 under kørslen... Vi kan f.eks. se at bremsepunkter er konstante, men at han
 nogle gange glemmer at træde speederen i bund !?!?.... Gearskift punkter har
 det også med at flytte sig nedad når man bliver træt.....
 Jeg kunne fortælle mange sjove ting......
 Går Volvo'en stadig som den skal ? Var der ikke noget med at du havde "laden
 fuld af Bilstein stumper" ?
 Mvh. Mikael
            
             |  |  | 
   Thomas Strandtoft (23-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  23-09-04 16:39
 | 
 |  | 
 
            Mikael Kristiansen wrote:
 > Tak for hjælpen, men jeg havde fundet Stack-linket..... Jeg arbejder på at
 > bruge et billigt webcam, istedet for det de gør..... Hvis prisen bliver lav,
 > sælger jeg flere anlæg (Eller har en bedre avance    Jeg har i skyndingen glemt <http://www.motec.com.au/> > Det er et system som det du beskriver jeg har udviklet, og nu overvejer at
 > gå lidt videre med, for at tjene penge til at vi kan komme videre med at
 > købe de rigtige stumper til vores egen bil.
 Fin plan..
 > "Neeeeejj...... Du flyver !!!!!! Jeg kan se, at du nu er ca. 16 meter over
 > Djurslands overflade"  (Efter en numerisk integration af en 20 minutters
 > måleseance på Ring Djursland)      Du skriver noget om skiftetidspunkter, og omdrejningstallet kan du
 jo nappe fra tændspolen, alt i alt bør du så have en rimeligt
 fornuftig indikation af hastigheden.. 
 > Jeg har udviklet systemet fordi jeg er træt af at skulle famle mig frem i
 > blinde efter et stopur, som dækker en hel omgang og derfor mange forskellige
 > discipliner ifm. processen "at få en bil til at køre stærkt". Ved at lave
 > een ændring og måle kræfterne finder man ud af, præcist hvad der er sket,
 > siden stopuret står på det samme efter en omgang.....
 Forståeligt..
 > Samtidigt fortæller systemet en masse om, hvordan chaufføren ændrer sig
 > under kørslen... Vi kan f.eks. se at bremsepunkter er konstante, men at han
 > nogle gange glemmer at træde speederen i bund !?!?.... Gearskift punkter har
 > det også med at flytte sig nedad når man bliver træt.....
 > Jeg kunne fortælle mange sjove ting......
 Glemmer at træde speederen i bund, det lyder interessant..
 > Går Volvo'en stadig som den skal ? Var der ikke noget med at du havde "laden
 > fuld af Bilstein stumper" ?
 Jeg har nu flest frække stumper til en Alfasud, sådan en har jeg
 for øvrigt lige købt som sommerbil..
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
    Mikael Kristiansen (23-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  23-09-04 18:59
 | 
 |  | 
 "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
 news:4152EDF6.524E9DF3@carftp.com...
 > Mikael Kristiansen wrote:
 >
 > > Tak for hjælpen, men jeg havde fundet Stack-linket..... Jeg arbejder på
 at
 > > bruge et billigt webcam, istedet for det de gør..... Hvis prisen bliver
 lav,
 > > sælger jeg flere anlæg (Eller har en bedre avance    >
 > Jeg har i skyndingen glemt <http://www.motec.com.au/> Tak for det..... Det minder en del om det andet........
 Det begynder at gå op for mig, at det vi har er ret godt.........
 >
 > Du skriver noget om skiftetidspunkter, og omdrejningstallet kan du
 > jo nappe fra tændspolen, alt i alt bør du så have en rimeligt
 > fornuftig indikation af hastigheden..
 Det er fint nok på en gammel Volvo, men moderne tændingsanlæg gør de
 underfundigste ting, som f.eks. at variere antallet af tændingsimpulser pr.
 kompressionsslag !!! Så er det ikke nemt at være fusker....
 > > Samtidigt fortæller systemet en masse om, hvordan chaufføren ændrer sig
 > > under kørslen... Vi kan f.eks. se at bremsepunkter er konstante, men at
 han
 > > nogle gange glemmer at træde speederen i bund !?!?.... Gearskift punkter
 har
 > > det også med at flytte sig nedad når man bliver træt.....
 > > Jeg kunne fortælle mange sjove ting......
 >
 > Glemmer at træde speederen i bund, det lyder interessant..
 Ja, det er utroligt ikke ?!?
 På flere af DTC-hjemmesiderne kan man iøvrigt se video'er inde fra
 bilerne..... Prøv at tage to stopure og tag tid på, hvor mange % af tiden
 chaufføren tydeligvist giver fuld gas på f.eks. Jyllands Ringen... Det er
 ganske lærerigt, og forklarer hvorfor en god undervogn er bedre en 50 heste
 ekstra (Eller at huske & træde speederen i bund), så problemet er ikke så
 stort som det lyder.....
 Mvh. Mikael
            
             |  |  | 
     Thomas Strandtoft (25-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  25-09-04 11:00
 | 
 |  | 
 
            Mikael Kristiansen wrote:
 > > Jeg har i skyndingen glemt <http://www.motec.com.au/> > 
 > Tak for det..... Det minder en del om det andet........
 > Det begynder at gå op for mig, at det vi har er ret godt.........
 Spændende, det glæder jeg mig til at se..
 > Det er fint nok på en gammel Volvo, men moderne tændingsanlæg gør de
 > underfundigste ting, som f.eks. at variere antallet af tændingsimpulser pr.
 > kompressionsslag !!! Så er det ikke nemt at være fusker....
 Okay, hvordan hulen fungerer en omdrejningstæller så på sådan en
 bil?
 > På flere af DTC-hjemmesiderne kan man iøvrigt se video'er inde fra
 > bilerne..... Prøv at tage to stopure og tag tid på, hvor mange % af tiden
 > chaufføren tydeligvist giver fuld gas på f.eks. Jyllands Ringen... Det er
 > ganske lærerigt, og forklarer hvorfor en god undervogn er bedre en 50 heste
 > ekstra (Eller at huske & træde speederen i bund), så problemet er ikke så
 > stort som det lyder.....
 Det med undervogn fremfor hestekræfter har jeg nu vidst længe, det
 er ufatteligt så mange heste man kan spare ved ikke at skulle
 bremse og efterfølgende accelerere igen efter et sving..    -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
      Mikael Kristiansen (25-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  25-09-04 17:02
 | 
 |  | 
 "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
 news:41554192.2B851862@carftp.com...
 > Mikael Kristiansen wrote:
 >
 > > > Jeg har i skyndingen glemt <http://www.motec.com.au/> > >
 > > Tak for det..... Det minder en del om det andet........
 > > Det begynder at gå op for mig, at det vi har er ret godt.........
 >
 > Spændende, det glæder jeg mig til at se..
 I løbet af vinteren kunne vi jo evt. stikke hovederne sammen hvis du keder
 dig.......
 >
 > > Det er fint nok på en gammel Volvo, men moderne tændingsanlæg gør de
 > > underfundigste ting, som f.eks. at variere antallet af tændingsimpulser
 pr.
 > > kompressionsslag !!! Så er det ikke nemt at være fusker....
 >
 > Okay, hvordan hulen fungerer en omdrejningstæller så på sådan en
 > bil?
 Jeg gætter på, at computeren ved, hvor mange impulser den giver pr.
 kompressionsslag... Andre muligheder ser jeg ikke.....
 >
 > > På flere af DTC-hjemmesiderne kan man iøvrigt se video'er inde fra
 > > bilerne..... Prøv at tage to stopure og tag tid på, hvor mange % af
 tiden
 > > chaufføren tydeligvist giver fuld gas på f.eks. Jyllands Ringen... Det
 er
 > > ganske lærerigt, og forklarer hvorfor en god undervogn er bedre en 50
 heste
 > > ekstra (Eller at huske & træde speederen i bund), så problemet er ikke
 så
 > > stort som det lyder.....
 >
 > Det med undervogn fremfor hestekræfter har jeg nu vidst længe, det
 > er ufatteligt så mange heste man kan spare ved ikke at skulle
 > bremse og efterfølgende accelerere igen efter et sving..    Jeg ved, at du ved det, men gad vide hvor mange der egentligt har lavet
 ovennævnte forsøg, eller noget der ligner...... Det var bare derfor at jeg
 skrev det.....
 Mvh. Mikael
            
             |  |  | 
       Thomas Strandtoft (27-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  27-09-04 22:45
 | 
 |  | 
 
            Mikael Kristiansen wrote:
 > I løbet af vinteren kunne vi jo evt. stikke hovederne sammen hvis du keder
 > dig.......
 Det lyder som en "date"..
 > > Okay, hvordan hulen fungerer en omdrejningstæller så på sådan en
 > > bil?
 > 
 > Jeg gætter på, at computeren ved, hvor mange impulser den giver pr.
 > kompressionsslag... Andre muligheder ser jeg ikke.....
 Okay, men kan man så ikke gafle signalet fra ledningen fra
 computeren til instrumentet?
 > > Det med undervogn fremfor hestekræfter har jeg nu vidst længe, det
 > > er ufatteligt så mange heste man kan spare ved ikke at skulle
 > > bremse og efterfølgende accelerere igen efter et sving..    > 
 > Jeg ved, at du ved det, men gad vide hvor mange der egentligt har lavet
 > ovennævnte forsøg, eller noget der ligner...... Det var bare derfor at jeg
 > skrev det.....
 Med al den fokus folk har på turboladere og 0-100 tider og den
 totale mangel på interesse der udvises for støddæmperhårdhed og
 justerbare krængningsstabilisatorer, så tvivler jeg på ret mange
 ved det.. Spørgsmål om undervognsopsætning går jo stortset kun på
 hvor meget biler kan sænkes. Et eller andet sted matcher det også
 ret godt det man møder i trafikken, selv den ondeste "tailgater"
 falder fra så snart vejen snor sig en smule, og man behøver
 hverken kører Sud eller Mini for at hægte dem af.. 
 -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
        Mikael Kristiansen (05-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  05-10-04 22:37
 | 
 |  | 
 "Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
 news:415889CF.84410AAC@carftp.com...
 > Mikael Kristiansen wrote:
 >
 > > I løbet af vinteren kunne vi jo evt. stikke hovederne sammen hvis du
 keder
 > > dig.......
 >
 > Det lyder som en "date"..
 Kald det hvad du vil, jeg beholder tøjet på    > > > Okay, hvordan hulen fungerer en omdrejningstæller så på sådan en
 > > > bil?
 > >
 > > Jeg gætter på, at computeren ved, hvor mange impulser den giver pr.
 > > kompressionsslag... Andre muligheder ser jeg ikke.....
 >
 > Okay, men kan man så ikke gafle signalet fra ledningen fra
 > computeren til instrumentet?
 Tjoooo..... Jeg ved bare ikke hvad jeg skal måle på, for at finde ud af,
 hvor mange impulser den har lyst til at give.......
 Problemet med at lave det "rigtigt" er, at det stiller store krav til
 hardware, og vi har ingen penge, men jeg ved hvordan det kan gøres.....
 > > > Det med undervogn fremfor hestekræfter har jeg nu vidst længe, det
 > > > er ufatteligt så mange heste man kan spare ved ikke at skulle
 > > > bremse og efterfølgende accelerere igen efter et sving..    > >
 > > Jeg ved, at du ved det, men gad vide hvor mange der egentligt har lavet
 > > ovennævnte forsøg, eller noget der ligner...... Det var bare derfor at
 jeg
 > > skrev det.....
 >
 > Med al den fokus folk har på turboladere og 0-100 tider og den
 > totale mangel på interesse der udvises for støddæmperhårdhed og
 > justerbare krængningsstabilisatorer, så tvivler jeg på ret mange
 > ved det.. Spørgsmål om undervognsopsætning går jo stortset kun på
 > hvor meget biler kan sænkes. Et eller andet sted matcher det også
 > ret godt det man møder i trafikken, selv den ondeste "tailgater"
 > falder fra så snart vejen snor sig en smule, og man behøver
 > hverken kører Sud eller Mini for at hægte dem af..
 Har det ikke også tit noget at gøre med at vælge den rigtige linie ?
 Mvh. Mikael
            
             |  |  | 
         Thomas Strandtoft (06-10-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Strandtoft
 | 
 Dato :  06-10-04 05:58
 | 
 |  | 
 
            Mikael Kristiansen wrote:
 > > Det lyder som en "date"..
 > 
 > Kald det hvad du vil, jeg beholder tøjet på    Hæhæhæ.. Okay, godt ord igen.. 
 > > hvor meget biler kan sænkes. Et eller andet sted matcher det også
 > > ret godt det man møder i trafikken, selv den ondeste "tailgater"
 > > falder fra så snart vejen snor sig en smule, og man behøver
 > > hverken kører Sud eller Mini for at hægte dem af..
 > 
 > Har det ikke også tit noget at gøre med at vælge den rigtige linie ?
 Jeg synes mere det virker som noget med at kende bilens
 begrænsninger og vide at den ikke ruller og bryder i brand bare
 fordi man bruger den runde ting i midten lidt entusiastisk..    -- 
 Hygge..
 Thomas
 <http://www.carftp.com>  - a library of car videos.
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (23-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  23-09-04 07:20
 | 
 |  | 
 "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
 news:4151acca$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej i gruppen,
 >
 > Nu har jeg samlet data op & optimeret i lang tid på et prototype anlæg til
 > folk som gerne vil have deres biler til at bremse bedre, dreje bedre osv.
 Er det et prototypeanlæg du selv har lavet ?
 Hvis ja, er det lavet med Analog Devices ADXLxxx serie ?
 -- 
 mvh/rg. Christian
 "Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
 thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
 we."
 George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3 |  |  | 
  Mikael Kristiansen (23-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  23-09-04 15:43
 | 
 |  | 
 
            Hej Christian,
 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
 news:41526b24$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
 > news:4151acca$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > Hej i gruppen,
 > >
 > > Nu har jeg samlet data op & optimeret i lang tid på et prototype anlæg
 til
 > > folk som gerne vil have deres biler til at bremse bedre, dreje bedre
 osv.
 >
 > Er det et prototypeanlæg du selv har lavet ?
 Ja....... Spørgsmålet er om jeg gider lade det gå fra prototype til
 decideret produkt.....
 > Hvis ja, er det lavet med Analog Devices ADXLxxx serie ?
 Der er jo så mange måder at lave accelerometermålinger på, og Analog Devices
 er en mulighed.. Overvej dog hvad den høje udgangsimpedans kan give af
 problemer & find på noget bedre    Bruger du selv ADXL202 & har problemer ?
 Mvh. Mikael
            
             |  |  | 
   Christian B. Andrese~ (24-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  24-09-04 09:04
 | 
 |  | 
 "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
 news:4152e0f6$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej Christian,
 Hej Mikael.
 > > Er det et prototypeanlæg du selv har lavet ?
 >
 > Ja....... Spørgsmålet er om jeg gider lade det gå fra prototype til
 > decideret produkt.....
 Kan man se nogle diagrammer etc. eller er det fabrikshemmeligheder ?
 >
 > > Hvis ja, er det lavet med Analog Devices ADXLxxx serie ?
 >
 > Der er jo så mange måder at lave accelerometermålinger på, og Analog
 Devices
 > er en mulighed.. Overvej dog hvad den høje udgangsimpedans kan give af
 > problemer & find på noget bedre    Hvordan laver du det ?
 >
 > Bruger du selv ADXL202 & har problemer ?
 Nej, man jeg har fået nogle som samples og overvejer at lave noget med dem.
 -- 
 mvh/rg. Christian
 "Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
 thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
 we."
 George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3 |  |  | 
    Mikael Kristiansen (25-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Kristiansen
 | 
 Dato :  25-09-04 08:06
 | 
 |  | 
 "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 news:4153d4d7$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
 > news:4152e0f6$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > Hej Christian,
 >
 > Hej Mikael.
 >
 > > > Er det et prototypeanlæg du selv har lavet ?
 > >
 > > Ja....... Spørgsmålet er om jeg gider lade det gå fra prototype til
 > > decideret produkt.....
 >
 > Kan man se nogle diagrammer etc. eller er det fabrikshemmeligheder ?
 Hvis man skriver noget ned på papir, så kan det kopieres    Der eksisterer ikke et eneste dokument, en anvisning, et digram eller noget
 der ligner....
 > > > Hvis ja, er det lavet med Analog Devices ADXLxxx serie ?
 > >
 > > Der er jo så mange måder at lave accelerometermålinger på, og Analog
 > Devices
 > > er en mulighed.. Overvej dog hvad den høje udgangsimpedans kan give af
 > > problemer & find på noget bedre    >
 > Hvordan laver du det ?
 Er der ikke andre, som laver sådannne chips ?
 Kunne man forestille sig, at bruge en mere simpel pendulopstilling som
 styrer to potentiometre, som styrer 2 DC aktiverede tonegeneratorer, hvorfra
 man logger data via lydkortet i en PC ?
 Kunne man overveje at kende nogen som kan lave digitale filterchips, som gør
 at målingerne fra ADXL202'ere bliver tålelige ?
 Hvis man skal bruge ADXL'ere, hvad skal der så til, for at man kan bruge
 Duty-cycle outputtet ?
 ...... ..... ..... Der er mange muligheder, men den jeg har valgt er måske
 ikke den rigtige, så jeg tror det er bedre at du spiller ud.... Så vil jeg
 gerne "slå igen" med "Har du løst det problem ?"
 Gør det evt. via mail, hvis nu der er andre som ikke gider disse "high-tech"
 diskussioner.....
 > > Bruger du selv ADXL202 & har problemer ?
 >
 > Nej, man jeg har fået nogle som samples og overvejer at lave noget med
 dem.
 Det lyder spændende...... Hvilken "hybrid" er du ?
 Jeg er maskiningeniør (med kompositmaterialer som speciale), og har altid
 interesseret mig for biler. Har gennem de sidste år lavet et utal af
 underfundige målinger på mit arbejde, og er i fritiden meget optaget af
 husrenovering & racerbil.
 Mvh,. Mikael Kristiansen
            
             |  |  | 
     Christian B. Andrese~ (27-09-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  27-09-04 09:59
 | 
 |  | 
 "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
 news:415518d2$0$217$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
 > news:4153d4d7$0$164$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > >
 > > "Mikael Kristiansen" <komposit@hotmail.com> wrote in message
 > > news:4152e0f6$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > > Hej Christian,
 > >
 > > Hej Mikael.
 > >
 > > > > Er det et prototypeanlæg du selv har lavet ?
 > > >
 > > > Ja....... Spørgsmålet er om jeg gider lade det gå fra prototype til
 > > > decideret produkt.....
 > >
 > > Kan man se nogle diagrammer etc. eller er det fabrikshemmeligheder ?
 >
 > Hvis man skriver noget ned på papir, så kan det kopieres    > Der eksisterer ikke et eneste dokument, en anvisning, et digram eller
 noget
 > der ligner....
 >
 > > > > Hvis ja, er det lavet med Analog Devices ADXLxxx serie ?
 > > >
 > > > Der er jo så mange måder at lave accelerometermålinger på, og Analog
 > > Devices
 > > > er en mulighed.. Overvej dog hvad den høje udgangsimpedans kan give af
 > > > problemer & find på noget bedre    > >
 > > Hvordan laver du det ?
 >
 > Er der ikke andre, som laver sådannne chips ?
 Sikkert, men AD har dem jo som gratis samples    > Kunne man forestille sig, at bruge en mere simpel pendulopstilling som
 > styrer to potentiometre, som styrer 2 DC aktiverede tonegeneratorer,
 hvorfra
 > man logger data via lydkortet i en PC ?
 > Kunne man overveje at kende nogen som kan lave digitale filterchips, som
 gør
 > at målingerne fra ADXL202'ere bliver tålelige ?
 Man kan nu finde en del god information (i teorien) i de app. notes fra AD,
 men det holder måske ikke i praksis ?
 > Hvis man skal bruge ADXL'ere, hvad skal der så til, for at man kan bruge
 > Duty-cycle outputtet ?
 Et par digitale indgange på en uC.
 > ..... ..... ..... Der er mange muligheder, men den jeg har valgt er måske
 > ikke den rigtige, så jeg tror det er bedre at du spiller ud.... Så vil jeg
 > gerne "slå igen" med "Har du løst det problem ?"
 Jeg har kun gjort mig tanker om det, ikke lavet noget endnu.
 > Gør det evt. via mail, hvis nu der er andre som ikke gider disse
 "high-tech"
 > diskussioner.....
 Eller i dk.teknik.elektronik
 >
 > > > Bruger du selv ADXL202 & har problemer ?
 > >
 > > Nej, man jeg har fået nogle som samples og overvejer at lave noget med
 > dem.
 >
 > Det lyder spændende...... Hvilken "hybrid" er du ?
 Jeg er elektroniktekniker, men har lavet software stort set lige fra jeg
 blev færdig.
 Software til embedded elektronik, primærk i asm og C.
 > Jeg er maskiningeniør (med kompositmaterialer som speciale), og har altid
 > interesseret mig for biler. Har gennem de sidste år lavet et utal af
 > underfundige målinger på mit arbejde, og er i fritiden meget optaget af
 > husrenovering & racerbil.
 Vores tid kommer også til at gå med husrenovering efter 1/11.
 FUT: dk.teknik.elektronik
 -- 
 mvh/rg. Christian
 "Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
 thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
 we."
 George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3 |  |  | 
 |  |