Cocker Spaniel som en firehjulstrækker ...~
Fra : Charlie

Dato : 22-09-04 16:24

Hej,

Er der andre der har samme erfaring med Cocker Spaniel`s utrættelige evne
til at trække ?,
-jeg ved ikke om det er specielt udpræget med en han af denne race, han er
nu 1år.

Han fortsætter med at trække, selv efter utallige stop undervejs -hvor han
sætter sig, så starter det igen efter et par skridt.
Vi har også anskaffet en "antitræksele", men det gav ikke nogen væsentlig
forbedring, små præcise ryk i linen af og til hjælper heller ikke.

Under hundetræningen er det knapt så slemt, men når vi kommer hjem er den
der igen, -buskene 20 meter fremme er de
allerbedste at snuse til.

Gode forslag modtages med kyshånd.

Mvh
Bent (med de lange arme)

Fra : Mus

Dato : 22-09-04 17:14

Charlie <belomo@oncableFJERN.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:415198f1$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
>
> Under hundetræningen er det knapt så slemt, men når vi kommer hjem er den
> der igen, -buskene 20 meter fremme er de

Prøv at kigge lidt længere nede i tråden: "Undgå at hunden trækker"
Måske du kan bruge nogle råd derfra.

LN

Fra : Henriette Lund Larse~

Dato : 22-09-04 20:29

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nyhedsmeddelelse:415198f1$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Prøv at kigge lidt længere nede i tråden: "Undgå at hunden trækker"

Og hvis du har prøvet det ( gange 100 ), så prøv med en grime. Sørg for den
passer, og lad hunden langsomt vænne sig til den. Jeg har meget gode
erfaringer med at bruge den først på traveturen, hvor min hund spurter
afsted for at komme frem til området, hvor hun kan løbe frit. Når det så er
overstået, går hun pænt med alm . halsbånd el. sele. Fordelen for hunden,
udover den ikke bliver rettet på hele tiden, er at den ikke ødelægger/
overudvikler nakke og halsmuskulaturen ! Når hunden har grime på behøver man
ikke rykke i snoren, et lille "holden tilbage" er nok. Hunden får ikke ondt
i nakke, skuldre og hals, lufteren får ikke ondt i arme, skuldre og nakke,
og der er ingen der bander af hinanden
Af en eller anden grund findes der folk, som ikke synes om brugen af grimer.
De giver udtryk for at det begrænser hunden og at man istedet skal træne
lineføring med hunden. Min hund var rigtigt god til dette på
træningspladsen, men når vi går tur har pibe en anden lyd, så... Jeg synes
dog brugen af denne (ligesom kvæl ) kun bør være et supplement - alle hunde
bør have mulighed for at kunne løbe frit -strække ud og nifle rundt efter de
skønne dufte..

Men hvad mener I andre ?

Mvh Henriette

Fra : Mus

Dato : 23-09-04 07:23

> [...]
hunde
> bør have mulighed for at kunne løbe frit -strække ud og nifle rundt efter

Kender ikke denne grime. Så den kan jeg ikke udtale mig om.

Ja alle hunde bør kunne løbe frit, men ikke overalt.

Synes man bør holde hunde i liner i byerne. Der er trods alt mennesker, der
er bange for hunde eller ikke kan lide hunde og de skal da forskånes.
Der er jo ikke alle der synes ens hund er den dejligste - selv om det er
svært at forstå

Og ja der er da mange der har styr på deres hunde, men også rigtigt mange
der ikke har. Og dem der er bange for hunde kan jo ikke på forhånd vide hvem
der har styr på hunden eller ej.

Synes godt man kan tage dette hensyn.

LN

Fra : Charlie

Dato : 23-09-04 11:09

"Henriette Lund Larsen" <henriette.larsen[nospam]@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4151d26a$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> erfaringer med at bruge den først på traveturen, hvor min hund spurter
> afsted for at komme frem til området, hvor hun kan løbe frit. >

Hej Henriette,

Hvor kan man købe sådan en grime ?
-Jeg bor i Århus.

Mvh / Bent

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-04 11:26

"Charlie" <belomo@oncableFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man købe sådan en grime ?
> -Jeg bor i Århus.

Den hedder en halti og kan købes i de fleste dyreforretninger.

Mvh. http://tjekmig.dk/hotornot/

Tilmeld din hund på ovenstående link.

Fra : Christian Holm

Dato : 22-09-04 22:41

> Er der andre der har samme erfaring med Cocker Spaniel`s utrættelige evne
> til at trække ?,

Ja!

Mvh
Christian

Fra : Charlie

Dato : 23-09-04 02:11

"Christian Holm" <TheCriller@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja!
>
> Mvh
> Christian

Har du nogle "guldkorn" du vil dele ?

mvh
Bent

Fra : Christian Holm

Dato : 23-09-04 09:44

Vi bor ca. 20m fra en hundeskov, hvor vores cocker kan løbe frit og det gør
hun i den grad at hun tonser rundt og snuser spor så man bliver helt
forpustet og rundtosset. Mine tanker har været at når hun havde "raset af"
og var blevet træt ville det ikke være noget problem at gå pænt, men jo, der
er altid lige et spændende spor som skal følges. Faktum er jo også at
cockeren er en jagthund og at gå i snor i længere tid er den ikke rigtig
"bygget" til (og hvilken hund er det?).

En ting er, at når man selv "slasker" rundt i sine egne tanker på
hundeluftningsturen kan man jo ikke forvente at hunden ikke også må "slaske
rundt". Når jeg går tur med hunden bruger jeg bl.a. kommandoerne, "fri",
"løs" og "plads". Under "fri" kommandoen må hunden gøre hvad den har løst
til. Under "løs" kommandoen er hunden også fri til at gøre hvad hun vil, men
den skal holde sig i umiddelbar nærhed så den "lynhurtigt" kan komme på
plads, hvis det kræves. "Plads" bruger jeg til lydighedstræningen, ved
passage af personer/dyr eller i trafikerede områder. Når hunden er i snor
bruger jeg "løs" kommandoen til når vi slentrer rundt, det betyder at hunden
ikke behøver at være så opmærksom, og den kan få lov at snuse spor. Under
"løs" kommandoen accepteret jeg at linen strammes op i kortere perioder og
hvis der er noget meget spændende der skal snuses til, giver jeg tid til
det. Hvis det tager meget lang tid og vi skal videre giver jeg en "kom"
kommando og vi går videre - en slags gensidig respekt Det hænder
selvfølgelig at hunden under "løs" ser noget eller finder et så spændende
spor at hun trækker, så prøver jeg ført at minde hende om hvad vi må med en
ny "løs" kommando, hvis det ikke virker bliver hun kaldt på plads og får lov
til at gå der indtil hun er opmærksom.

Jeg håber ikke det var for meget sludder, min oplevelse er at cockeren er
yders tjenestevillig og lærenem så med gode godbidder og positiv vedvarende
motivation, er jeg ikke i tvivl om, at du sagtens kan få lært din hund at gå
pænt bare husk at den også har behov for meget motion og "snusning"

Mvh
Christian