Tyskland November
Fra : phk

Dato : 22-09-04 15:51

Vi har tænkt os at køre en tur til Sydtyskland i November - måske en tur op
på en Alpeklat hvis det ikke er for koldt.

Nogen der har erfaring med nattemperaturen på GrossGlockner (2.500 meters
højde) i november måned?

Har prøvet diverse vejr-sider men lige netop i den højde er der ingen data
til rådighed.

--
Per, Esbjerg

Fra : Claus

Dato : 22-09-04 18:32

> Nogen der har erfaring med nattemperaturen på GrossGlockner (2.500 meters
> højde) i november måned?

Klippet fra FDM's hjemmeside/landeinfo:

Særligt for land

Alpepas og tunneler: Alle vigtige hovedveje med bjergpas er åbne året rundt,
medmindre et pludseligt snefald lukker passet midlertidigt. Lukkede pasveje
om vinteren: Grossglockner: Medio nov.-april. Bieler Höhe (Silvretta
Hochalpenstrasse): Nov.-maj. Timmelsjoch til Italien: Okt.-juni. Kørsel med
campingvogn er forbudt på Brenner pasvej (den gamle Brennervej).

Prøv evt. også ADAC's hjemmeside.

Vh. Claus

Fra : Claus

Dato : 22-09-04 19:55

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

Eller endnu bedre her: http://www.grossglockner.at

Vh. Claus

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 22-09-04 19:43

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message news:<4151911d$0$189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> højde) i november måned?
>
> Har prøvet diverse vejr-sider men lige netop i den højde er der ingen data

JEG KAN VARMT ANBEFALE DIG AT TAGE PÅ ET KURSUS, HVOR DU LÆRER AT
BRUGE TÆNKEREN SELVSTÆNDIGT hahahahahahahahaha

HVOR VARM TROR DU SELV DER ER I 2.500 m HØJDE? ET GODT RÅD! TAG
5.KLASSE OM IGEN.

Hvad med Skidtfisker-skolen ? ved de ikke en masse om vejret, det er
jeg overbevist om.

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-09-04 20:13

<ven_hj@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> 5.KLASSE OM IGEN.
>

> Hvad med Skidtfisker-skolen ? ved de ikke en masse om vejret, det er

Jeg får mere og mere sympati for de mennesker, som synes du er syg i roen.
Hvad fanden er det for et svar at give?
Hvis du er så klog, så del din visdom med os andre, og ellers synes jeg
bare, du skulle skyde dig selv en kugle for panden. Så kunne vi da endelig
få fred for dig din psykopat.

med uvenlig hilsen
Preben

Fra : Allan Jørgen Hansen

Dato : 22-09-04 20:44

Kære Verner.

Hvad skal jeg sige.... Boller fra...

Jeg syntes ikke at du tiltaler andre særligt pænt, når de stiller
et spørgsmål, det kan godt være at du har et horn eller ligende i
siden på folk, men du får ikke meget sympati fra læserene når du
skriver som du gør tværtimod.

Mvh Allan

P.S. jeg mener at have lært at for hver 100 meter man stiger op
falder temp. ca 1 grad.

Fra : Verner

Dato : 22-09-04 21:21

On 22 Sep 2004 11:42:38 -0700, ven_hj@yahoo.dk (ven_hj@yahoo.dk)
wrote:

>JEG KAN VARMT ANBEFALE DIG AT TAGE PÅ ET KURSUS, HVOR DU LÆRER AT
>BRUGE TÆNKEREN SELVSTÆNDIGT hahahahahahahahaha

Prøv at få en tid her:

www.majorgaarden.dk

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 23-09-04 18:08

Verner <Verner@post.dk> wrote in message news:<lhn3l0dsro4jqe8401g99dftk9c9f5n7t6@4ax.com>...

> Prøv at få en tid her:
>
> www.majorgaarden.dk

HVORDAN ER BEHANDLINGEN VERNER DU MÅ JO TALE AF ERFARING ? HJALP DEN DIG?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-09-04 22:22

> [...]
> 5.KLASSE OM IGEN.
>

> Hvad med Skidtfisker-skolen ? ved de ikke en masse om vejret, det er

Og det var dig der kaldte dig selv for seriøs og påstod at det altid var de
andre der startede mudderkastningen??

Nu nåede du alligevel bunden - ned i filteret til Bo Warming, jens og Georg
Borchhorst s ånu er i 4

PLONK

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-09-04 22:24

> [...]
> højde) i november måned?
>
> Har prøvet diverse vejr-sider men lige netop i den højde er der ingen data

Jeg vil IKKE anbefale det. Har prøvet at blive "fanget" i et af nabopassene
UDEN cv (Riessenpass) og selv om de senere "åbnede passet så vi kunne køre
ned var det bestemt ikke en tur jeg vill ebryde mig om at gøre med 1000Kg+
på krogen

Peter

Fra : Harry

Dato : 23-09-04 10:44

> [...]
> på en Alpeklat hvis det ikke er for koldt.
>
> Nogen der har erfaring med nattemperaturen på GrossGlockner (2.500 meters

Det er aldrig for koldt til en moderne campingvogn, men sneen kan
blive for høj og der kan blive meget glat på vejene. Der er påbud om
snekæder de fleste steder over høje veje i A og CH. En komplet
oversigt om priser og lukketider findes her:
http://www.hanses-campingsider.dk/lande/au_maut.htm

Noget andet om paskørsel: På Grossglockners højeste sted har man under
20% af sin HK/moment til rådighed pga den tynde luft - om sommeren.
Jeg har selv prøvet det med en 123 HK benzinmotor og 850 kg på krogen,
2 personer og en smule udstyr i bilen. De sidste 2 sving kørte vi så
langsomt, at man kunne krybe på brystvorterne ved siden af og måske
komme først.
Men der er da masser af campingpladser, der har vinteråbent i
alpelandene, så du kan jo lade vognen stå og prøve de åbne pas, hvis
du absolut vil op i højderne med bil. Jeg ville nu anbefale en tur på
ski i stedet for.
God tur.

Fra : phk

Dato : 23-09-04 18:46

"Harry" <hansduggen@direkte.org> skrev i en meddelelse
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> Noget andet om paskørsel: På Grossglockners højeste sted har man under
> 20% af sin HK/moment til rådighed pga den tynde luft - om sommeren.

Passer ikke helt - man har 20% mindre HK/moment end man normalt har. Det
falder jo som bekendt med 10% pr. km man kommer i højden.

Til gengæld er luftmodstanden og vogntogets vægt også 20% mindre ... det er
der bare aldrig nogen der fortæller :)

> Jeg ville nu anbefale en tur på
> ski i stedet for.

Det plejer jeg også - det skal være lidt anderledes i år

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-09-04 19:47

> [...]
> falder jo som bekendt med 10% pr. km man kommer i højden.
>
> Til gengæld er luftmodstanden og vogntogets vægt også 20% mindre ... det

Det kan jeg godt forstå

vægten er nemlig ikke 20% mindre.

En genstand vejer det samme uanset hvad højde du er i, og den forringede
luftmodstand der ganske rigtigt findes i højderne kompenserer ikke
tilnærmelses vis for den effekt den tynde luft har på din motor

Peter

Fra : phk

Dato : 23-09-04 20:29

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> luftmodstand der ganske rigtigt findes i højderne kompenserer ikke
> tilnærmelses vis for den effekt den tynde luft har på din motor

Det er fakta at i rummet er alt vægtløst. I hvilken højde bliver tingene så
vægtløse lige pludselig når vægten ikke aftager gradvis?

Hvad er det for en effekt du snakker om? Motoren går ikke nødvendigvis
længere på literen fordi den ikke har så mange HK med mindre en nedgearing
er nødvendig - og hvornår er den lige det på en motorvej?

Og hvorfor kører man altid pisselangt på literen når man kører i udlandet?
Hvad enten det er på den norske højslette (bemærk - den ligger et godt
stykke over 0-højde? - eller i sydtyskland (hvor du sjældent er under 300
meters højde.

--
Per, Esbjerg

Fra : Gismo

Dato : 23-09-04 20:50

> [...]
> Hvad enten det er på den norske højslette (bemærk - den ligger et godt
> stykke over 0-højde? - eller i sydtyskland (hvor du sjældent er under 300

Jeg snakkede med en tankpasser (det hedder det nok ikke i dag) han
sagde at vægt eller masse fylden var anderledes i D end DK. derfor
oplever mange at de køre længere på 2. tankning altså den der er
tanket i D. han var ikke meget for at indrømme det.

Det kan også være at det er en and. man køre også længere på tysk Diesel.

Gismo.

Fra : phk

Dato : 24-09-04 08:37

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan også være at det er en and. man køre også længere på tysk Diesel.

Fakta er det i hvert fald at det _somme tider_ ikke skummer så meget som det
gør hver gang man tanker i Danmark. Men jeg kender ikke årsagen til det.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-09-04 16:48

Fakta er det i hvert fald at det _somme tider_ ikke skummer så meget som det
> gør hver gang man tanker i Danmark. Men jeg kender ikke årsagen til det.

Tank på metax eller shell (samme olie)
der skummer det ikke.

Hilsen Jørgen

Fra : phk

Dato : 24-09-04 17:55

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
> Fakta er det i hvert fald at det _somme tider_ ikke skummer så meget som
det

> Tank på metax eller shell (samme olie)
> der skummer det ikke.

Jeg har prøvet Metax et par gange for nylig - det skummede lige så meget som
det plejede. Shell er for dyrt.

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-09-04 21:09

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> Det er fakta at i rummet er alt vægtløst.

ja -men her taler vi ikke om "rummet" men om planeten "jorden"

"vægtløs tilstand" er noget der optræder når man er uden for jorden
tiltrækningskraft.

> I hvilken højde bliver tingene så
> vægtløse lige pludselig når vægten ikke aftager gradvis?
>
> Hvad er det for en effekt du snakker om?

Den effekt der bliver forringet når moterens blandingsforhold bliver
"ukorrekt" fordi den ikke får den luftmængde der skal til at forbrænde den
mængde bensin der sprøjstes in i motoren

> Motoren går ikke nødvendigvis
> længere på literen fordi den ikke har så mange HK med mindre en nedgearing
> er nødvendig - og hvornår er den lige det på en motorvej?

hvad har det med sagen at gøre???

> Og hvorfor kører man altid pisselangt på literen når man kører i udlandet?

fordi man som regel kører lange stræk med konstant hastighed

> Hvad enten det er på den norske højslette (bemærk - den ligger et godt
> stykke over 0-højde? - eller i sydtyskland (hvor du sjældent er under 300
> meters højde.

har intet med bilens vægt at gøre

Peter

Fra : Sten Bo

Dato : 23-09-04 22:19

Peter K. Nielsen wrote:
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> ja -men her taler vi ikke om "rummet" men om planeten "jorden"
>
> "vægtløs tilstand" er noget der optræder når man er uden for jorden
> tiltrækningskraft

Det ser ud som om man blander begerberne Kik på
http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=5946_6

Man kan også være "vægtløs" her på jorden, nemlig når man er i frit
fald - og det er præcis det man oplever ude rummet hvis man ikke
accelereres af et eller andet. Jeg ved ikke rigtig om man kan skelne
mellem tyngde opnået ved centrifugalkraft i en genstand der roterer,
accelereres - eller tiltrækningen fra en eller anden masse - udover
centifugalkræfternes størrelse i forhold til afstanden fra centrum.

Til at blive lidt ør af - ikke. (Jeg talte ikke om kvinder)

Hilsen Sten Bo

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-09-04 23:32

"Sten Bo" <skrivtilgoss@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=5946_6
>
> Man kan også være "vægtløs" her på jorden, nemlig når man er i frit

ja men kun i meget kort tid

> [...]
> accelereres - eller tiltrækningen fra en eller anden masse - udover
> centifugalkræfternes størrelse i forhold til afstanden fra centrum.

som går at det en cvs vægt formindskes i 2000 meters højde er minimal

> Til at blive lidt ør af - ikke. (Jeg talte ikke om kvinder)

lol

Peter

Fra : Sten Bo

Dato : 24-09-04 07:05

Peter K. Nielsen wrote:

> ja men kun i meget kort tid

Der arbejdes på det. Jeg har set i tv, at meget kraftige magnetfelteter,
kan ophæve tyngdekraften, her er et link til et forsøg på udnyttelse af
fenomenet
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=101&a=147&id=7148_12

men også

http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7488_3

http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7488_3

har forbindelse med tråden vi kloger os i.( Erasmus Montanusser

Det er selvfølgelig ikke noget vi selv har æren af, men et emne der af
mystiske årsager fanger lige her. Min kone sige, at jeg kun husker det
jeg gidder. Meget selektiv hukommelse ligesom hunden.

mvh Sten Bo

Fra : phk

Dato : 24-09-04 08:41

> som går at det en cvs vægt formindskes i 2000 meters højde er minimal

20% !!!

--
Per, Esbjerg

Fra : phk

Dato : 24-09-04 08:57

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> som går at det en cvs vægt formindskes i 2000 meters højde er minimal

Jeg må så desværre give dig ret

Først i 6.300 km´s højde vejer en genstand 1/4 af sin vægt - vægten falder i
anden potens med afstanden til jordens midte.

Så er der det tilbage med luftmodstanden - det kunne plenetariet i Kbh. ikke
lige formlen på på stående fod.

Men ifølge samme kilde skulle det kunne ses på tandpastatuber, balloner
m.m.m. at gå fra 0 til 2,5 km´s højde.

Grunden til lige netop den højde er at den højde er rimelig nemt at komme op
i på GrossGlockner

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 24-09-04 14:50

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg må så desværre give dig ret

ja

Du fik mig dog i tvivl s¨å jeg tjekkede også lige "sagen" hos sagkundskaben

> [...]
> anden potens med afstanden til jordens midte.
>
> Så er der det tilbage med luftmodstanden - det kunne plenetariet i Kbh.

nej men den er jo også rimelig irrelevant, da jeg ikke går ud fra at du
ligger og kører særligt stærkt på Gross Clockner

> [...]
> m.m.m. at gå fra 0 til 2,5 km´s højde.
>
> Grunden til lige netop den højde er at den højde er rimelig nemt at komme

ahhh - vel ikke i bil med cv bagefter ? så vidt jeg husker er det toppen
af bjerget gross Clockner der er 2500 meter. Passet med vejen er så vidt jeg
husker ca 2200 meter (hvis vi skal hænge os i bagateller)

Peter

Fra : phk

Dato : 24-09-04 15:41

> [...]
jeg
> husker ca 2200 meter (hvis vi skal hænge os i bagateller)

Man kommer op i 2500 meters høde med bil - alpeklatten er noget højere
oppe - 3500 meter deromkring.

Denne gang må du give mig ret ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 24-09-04 16:14

> Man kommer op i 2500 meters høde med bil - alpeklatten er noget højere
> oppe - 3500 meter deromkring.
>
> Denne gang må du give mig ret ;)

Nej

men må hellere lige tjekke det - ved jeg har et billede af mig selv forand
det berømte skilt på toppen af passet hvor den nøjagtige højde står

Peter

Fra : phk

Dato : 24-09-04 16:30

> men må hellere lige tjekke det - ved jeg har et billede af mig selv forand
> det berømte skilt på toppen af passet hvor den nøjagtige højde står

2567 meter - deromkring og med forbehold, fordi jeg har aldrig været oppe ad
den blinde vej, den er vist lidt højere oppe ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 24-09-04 20:04

> [...]
ad
> den blinde vej, den er vist lidt højere oppe ..

OK jeg giver mig. noget kunne tyde på at det er det sammepunkt vi tænker på

Peter

Fra : John

Dato : 24-09-04 21:31

> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men ifølge samme kilde skulle det kunne ses på tandpastatuber, balloner
> m.m.m. at gå fra 0 til 2,5 km´s højde.

Sjovt nok, at du nævner det. For et par år siden undrede vi os over hvorfor
Magnum-is'ene var revnet. Vi købte dem i Østrig i ca. 2700 meters højde ved
en glecther, hvor der var sommerski. Vejen derop hed Kaunertal
Gletscherstrasse og det har selvfølgelig noget med lufttrykket at gøre. Se
lige her hvordan isen så ud:

http://dword.dk/images/john/P7160202.JPG

Iøvrigt havde vi en anden sjov oplevelse samme sted. Pludselig kunne vi kun
høre finsk radio på bilradioen. Jeg har senere fundet ud af, at det er et
fænomen man sommetider kan opleve om sommeren, hvor radiobølger (FM) spejles
i atmosfæren, så de pludselig kan høres flere tusind kilometer væk.

Nå, Peter skriver senere:

> 2567 meter - deromkring og med forbehold, fordi jeg har aldrig været oppe
ad
> den blinde vej, den er vist lidt højere oppe ..

Jeg har også et billede fra Edelweis-spitze, som er den smalle og blinde vej
der går fra Grossglockner-vejen. 2571 m skriver de. Se selv:

http://dword.dk/images/john/P7220188.JPG

Vh. John

Fra : phk

Dato : 24-09-04 22:38

"John" <johnlafjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en glecther, hvor der var sommerski. Vejen derop hed Kaunertal
> Gletscherstrasse og det har selvfølgelig noget med lufttrykket at gøre. Se

Jeg har været der et par gange

> [...]
spejles
> i atmosfæren, så de pludselig kan høres flere tusind kilometer væk.

I forsommeren hørte jeg radio på FM fra Rimini klart og tydeligt. Herligt
når jeg nu vidste jeg skulle derned en måneds tid efter

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 24-09-04 22:45

"John" <johnlafjerndette@get2net.dk> wrote in message

> Jeg har også et billede fra Edelweis-spitze, som er den smalle og blinde
vej
> der går fra Grossglockner-vejen. 2571 m skriver de. Se selv:
>
> http://dword.dk/images/john/P7220188.JPG

ja så er der jo ingen vej udenom

JEG giver mig

Peter

Fra : phk

Dato : 24-09-04 08:41

> Den effekt der bliver forringet når moterens blandingsforhold bliver
> "ukorrekt" fordi den ikke får den luftmængde der skal til at forbrænde den
> mængde bensin der sprøjstes in i motoren

Det sørger computeren for at styre. En bil bliver ikke mere forurenende
fordi den kommer lidt op i højden.

Du mangler at svare på hvilken højde man lige pludselig bliver vægtløs i.
Jeg mener det er en glidende overgang fra normal vægt til vægtløshed
efterhånden som man kommer op i højden .. du mener at ... ??

> hvad har det med sagen at gøre???

En hel del. Bedste brændstoføkonomi opnår man altid - alt andet lige - i
højeste gear.

> fordi man som regel kører lange stræk med konstant hastighed

Det kan man sagtens køre herhjemme også ;)

> har intet med bilens vægt at gøre

Wetten das? Skal vi vædde?

Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det - desværre. Og jeg glemte min
badevægt, da jeg var sydpå i sommers. Men det skulle jo være rimelig nemt at
påvise.

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 24-09-04 14:55

> Det sørger computeren for at styre. En bil bliver ikke mere forurenende
> fordi den kommer lidt op i højden.

det skriver jeg heller ikke noget om. jeg skriver at motorens effekt falder

> Du mangler at svare på hvilken højde man lige pludselig bliver vægtløs i.
> Jeg mener det er en glidende overgang fra normal vægt til vægtløshed
> efterhånden som man kommer op i højden .. du mener at ... ??

i forbindelse med det rejse spørgsmål om kørsel i de nævnte højder at
spørgsmålet er irrelevant. da det er gram vi taler om at vogntoget er
lettere. husk på at selve bjergmassivet med sin masse er med til at
kompensere for afstanden til jordens centrum, men vægten kan findes ved at
bruge Newton's gravitationslov, der er en funktion af afstanden fra
jordoverfladen til jordens centrum. Siden afstanden er ca den samme overalt
på jorden, vil vægten være den samme overalt.

Bevæger man sig vertikalt væk fra jordens centrum, vil vægten blive mindre,
doger 2000m minimalt i forhold til afstanden ind til jordens centrum (ca 6
millioner meter), så vægten bliver minimalt mindre. Vægten går som radius^-2

> udlandet?

> Det kan man sagtens køre herhjemme også ;)

men de færreste gør det

> 300

> Wetten das? Skal vi vædde?

ja - det har intet at gøre med den vægtforringelse der er i 300 meters
højde. Se formel ovenfor

> Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det - desværre. Og jeg glemte min
> badevægt, da jeg var sydpå i sommers. Men det skulle jo være rimelig nemt
at
> påvise.

Nej men det er jo let at regne efter med den formel jeg giver dig ovenfor

Peter

Fra : Sten Bo

Dato : 23-09-04 21:38

phk wrote:
> "Harry" <hansduggen@direkte.org> skrev i en meddelelse
>

> Til gengæld er luftmodstanden og vogntogets vægt også 20% mindre ...
> det er der bare aldrig nogen der fortæller :)

Jeg forstår til dels det med luftmodstanden - men kører man langsommere,
af mindre betydning, bortset fra mindre gavn fra "luftbremsen" hvis det
går al for stærkt. (Her var forklaringen på at bilen kører bedre i
lavtryk - regn .

Men den med vægten syns jeg lyder helt forkert, mener det er få gr.
forskel på et menneske ved Ækvator og polerne, hvor der er langt større
"hojdeforskel" pga. jordens rotation, der gør, at jorden er lidt flad
ved
polerne. Man skal huske at tyngdekraften i princippet begynder ved
jordens centrum og nogle 100 m s forskel derfor ikke kan mærkes.
http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=8199_4

Der er endda/dog noget med at nogle bjergmassiver gir større tyngdefelt
og jeg har set berømte billeder af biler der af sig selv ruller op at
svage stigninger.(de har nok en turbo diesel) - men det skulle være
ganske vist. Målinger fra satellitter viser da også at havenes overflade
buler opad over bjergmassiver på bunden, ligesom man måler sænkninger i
overfladen over bjergkløfter osv.

Og så skal man huske, at energien er den samme uanset tyngden - Dvs. at
man laver samme bule uanset tyngden, hvis man rammer noget.

Den med at råde folk til at stå på ski kan nu også være tvivlsomt
http://www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=8076_1
Bedre at sidde i solen på terrassen og kokse med lidt god kakao.

Hilsen Sten Bo

Fra : Harry

Dato : 26-09-04 13:38

> Passer ikke helt - man har 20% mindre HK/moment end man normalt har. Det
> falder jo som bekendt med 10% pr. km man kommer i højden.

Jeg skrev jo også UNDER 20% uden i øvrigt at regne på det. Men hvis
pashøjden er 2,2 km skulle det så være 22%, ik´?

> Til gengæld er luftmodstanden og vogntogets vægt også 20% mindre ... det er
> der bare aldrig nogen der fortæller :)

Den hopper jeg ikke på, Per. Luftmodstanden ved så ringe fart er lig
nul og med den ringe højde set i forbindelse med afstanden til jordens
centrum, spiller de par gram ingen rolle.

Man kan selvfølgelig helt præcist regne ud, hvordan farten med
X-antal kg på krogen og X-antal moment til rådighed er faldet til nul.
Men det var ikke det jeg ville fortælle. Kun at det bliver/er meget
besværligt at komme op i de højder. Tilbage bliver også at vi
campister, der elsker udfordringer, ikke kan lade være med at prøve.
Man skal så bare kende risikoen og vende om i tide. Nævnes skal så
også at tippet om at man kan hægte CVen af og vende den i hånden, IKKE
duer! Stigningsgraden op ad Grossglockner er 12% på de lige stræk og
op til 21% i svingene. Det færreste gør sig begreb om hvad det
betyder, men ved 12% stiger/falder vejen 12 m på sølle 100 m. Det vil
i praksis sige at 2 mennesker ville have endog meget svært ved at
holde CVen, da bremserne jo skal slås fra for at vende vognen. Men man
skal vende med bilen foran hvor der er 2 vigepladser overfor hinanden
og så vidt jeg husker findes det ikke på opkørslen fra nord, medens de
er til rådighed for opkørslen fra syd.