UPDATE FROM?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 22-09-04 12:47

Hej NG.

Jeg skal have overført nogle poster fra en tabel til en anden. Hvis posterne
findes i forvejen, skal de overskrives.
Min første tanke var at slette alle posterne i destinationstabellen der
svare til posterne i sourcetabellen og derefter kopiere all posterne fra
sourcetabellen til destinationstabellen.
Men kan det gøres smartere vha. UPDATE?

mvh
Stefan

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-09-04 13:16

On Wed, 22 Sep 2004 13:47:03 +0200, Stefan Kristensen wrote:

> [...]
> sourcetabellen og derefter kopiere all posterne fra sourcetabellen til
> destinationstabellen. Men kan det gøres smartere vha. UPDATE?

SQL-standardens anvisninger lyder på MERGE INTO; denne udtryksform
understøttes p.t. af i hvertfald
- Oracle 9+
- DB2 8.1.2+

Se fx. http://databasejournal.com/features/db2/article.php/10896_3322041_1

MERGE INTO understøttes p.t. ikke af PostgreSQL, MSSQL eller MySQL.

MySQL har en simplificeret pendant: REPLACE INTO.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 22-09-04 14:06

> [...]
>
> Se fx. http://databasejournal.com/features/db2/article.php/10896_3322041_1
>
> MERGE INTO understøttes p.t. ikke af PostgreSQL, MSSQL eller MySQL.
Ja, jeg glemte jo lige at nævne at jeg bruger M$SQL 2K
Men jeg ser lige lidt nærmere på MERGE alligevel.

mvh
Stefan