Intel CPU - Celeron eller P4
Fra : Thïngmand

Dato : 22-09-04 09:51

Jeg er ved at lave mig en ny arbejdsmaskine og er desværre blevet nødt til
at svinge sparekniven lidt over drømmeopsætningen - CPU udgør jo en stor del
og jeg havde umiddelbart forestillet mig

Pentium 4 3 GHz (Intel Boxed) Pentium 4 / 3 GHz / 800 MHz / 8 KB L1 / 1
MB L2 / Socket 478 kr.1.395 kr.

men der er jo et vældigt prishop ned til

Celeron D 320 2.4 GHz (Intel Boxed) Celeron D / 2.4 GHz / 533 MHz / 16 KB
L1 / 256 KB L2 / Socket 478 kr.539 kr.

Bundkortet bliver under alle omstændigheder et 800 MHz (det er
bagudkompatibelt, ikke?), men vil jeg overhovedet få glæde de ekstra krafter
i P4? Mit behov er ikke super krævende, men jeg køre dog nogle halvtunge
apps såsom Adobe CS med layouts på op til et par hundrede MB og har altid en
5-6 programvinduer åbent på samme tid, så der skal være lidt spark i den.
Jeg kommer dog fra en Duron 800 MHz, så alt er bedre

Er Celeron box køleren i øvrigt lige så støjsvag som jeg har oplevet at P4
box køleren er?

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 22-09-04 10:29

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> men der er jo et vældigt prishop ned til
>
> Celeron D 320 2.4 GHz (Intel Boxed) Celeron D / 2.4 GHz / 533 MHz / 16

Undgå Celeron til dit projekt. Men generelt er folk ikke glade for P4
Prescott (den med 1mb cache).
Den bliver varm og cachen kører kun med halv hastighed i forhold til
Northwood. Men Northwood med 800 mhz er absolut en mangelvare i dagens
Danmark.

Men igen, hvis jeg var dig ville jeg ikke se så meget på mhz som på den
mængde ram du kan få i bæstet.

Hvis du har haft AMD før, hvorfor så ikke fortsætte med det?

> [...]
> 5-6 programvinduer åbent på samme tid, så der skal være lidt spark i den.
> Jeg kommer dog fra en Duron 800 MHz, så alt er bedre

Vigtigt!!!! Ikke alle 800 Mhz bundkort understøtter Prescott. Den nye
Celerons (dem med
et 'D' i navnet er på Prescott kerne).!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

> Er Celeron box køleren i øvrigt lige så støjsvag som jeg har oplevet at P4
> box køleren er?

Der er kommet en ny model med kobber-kerne. Men synes selv at den larmer som
den
gamle.

Fra : Stoffer

Dato : 22-09-04 20:37

> [...]
> Den bliver varm og cachen kører kun med halv hastighed i forhold til
> Northwood. Men Northwood med 800 mhz er absolut en mangelvare i dagens

Cachen er Full Speed, nøjagtig ligesom en NW.
Der er derimod længere pipelines på en Prescott, men opvejes af mere cache.

Varmen skal man som ikke bekymre sig om - 10 grader fra eller til.