flueposten.dk
Fra : Bo Hansen

Dato : 22-09-04 08:33

Hej NG

Jeg er lige faldet over en hjemmeside: Flueposten.dk. Er der nogen der har
erfaringer med køb af fluer fra denne hjemmeside?

Bo

Fra : Stefan

Dato : 22-09-04 11:25

"Bo Hansen" <hr@hansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg er lige faldet over en hjemmeside: Flueposten.dk. Er der nogen der har
> erfaringer med køb af fluer fra denne hjemmeside?
>
> Bo

Hej Bo
Jeg har netop her til morgen bestilt en hel masse fluer hos Flueposten. Så
spørg mig igen om et par dage... forhåbentlig
Varerne er bestilt pr efterkrav, så helt galt kan det jo ikke gå....

Desuden tjekkede jeg lige lidt om baggrunden for firmaet. Det lyder ret
seriøst med egen fabrik i Uganda, som er bygget op fra grunden af
Fluepostens ejer.

Stefan

Fra : M :-\)

Dato : 22-09-04 11:37

det har jeg.. jeg bestilte ca. 400 fluer, dog ikke alene til mig selv, de
kom uden problemer, pænt opdelt i poser m.m.., fluerne er i god kvalitet,.og
inden for en fornuftig tidsramme...

så knæk og bræk..

Fra : Stefan

Dato : 26-09-04 19:53

"Stefan" <slc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Bo Hansen" <hr@hansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen
Så fik jeg mine fluer. Både godt og skidt er der at berette.

Det dårlige først:
Sammenlignet med de fluer, som jeg betaler 15 kr pr. stk for nede hos
grejhandleren, så virker kvaliteten ikke helt lige så høj. Eksempelvis
bestilte jeg nogle "sort cigar" fluer - og der var betydelig mere fylde i
kroppen på grejhandlerens flue, end dem jeg fik hos flueposten.
Dermed på ingen måde sagt at det er dårlig kvalitet - de koster stadig kun
1/3 af prisen for måske et tab på 1/3 af kvaliteten.

Det gode:
Forsendelsen virkede helt uden problemer. Største udfordring var at skulle
skrabe 340 kr sammen til postbuddet, som ikke modtog dankort Det tog 3
dage fra jeg bestilte, til de kom.
Jeg kunne så godt have tænkt mig et følgebrev, hvoraf bestillingen fremgik,
da jeg faktisk blev i tvivl om et par af fluerne. Man fik derimod blot en
kuvert fyldt med små poser. Men ok....
Fluerne kom som sagt i små poser med hver slags flue i sin pose (undtaget 1
sæt, som var blandet sammen)
Det sjove var så at få styr på alle mine mange nye fluer.
Det det viste sig at jeg åbenbart ikke havde betalt for 6 af fluerne. I min
pose med cigarerne, var der desuden 4 andre slags muddlere, mens der i flere
af poserne var 2-4 fluer for meget. En af dem var der sågar dobbelt, altså
12 fluer frem for de 6, som jeg havde bestilt.
Jeg ved ikke om det er en slags rabat eller kundeservice, eller om der ikke
helt er styr på fluerne. Der manglede dog ikke nogen, så jeg klager ikke

Hvorvidt de så rent faktisk fanger noget, det skal jeg ud og afprøve i
morgen tidlig i Sverige

Stefan

Fra : Bo Hansen

Dato : 29-09-04 20:15

Hey

Har lige modtaget de fluer jeg bestilte søndag aften. Kvalitetn er ikke
overvøldende men helt ok til prisen. Bestilte 36 streamere.... der var 54 i
pakken Det kalder jeg kundeservice

Bo

Fra : Brizz

Dato : 22-09-04 12:42

> Jeg er lige faldet over en hjemmeside: Flueposten.dk. Er der nogen der har
> erfaringer med køb af fluer fra denne hjemmeside?

Så rabatten på DR1 igår hvor netop denne side var omtalt. Der havde han god
erfaring og varmeste anbefalinger til siden. Så tror ikke du skal være
nervøs hos dem.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Kim Pedersen

Dato : 22-09-04 12:53

Jeg har købt ca. 300 p&t og Ca. 300 tørfluer,
de kom hurtigt og de var billige.
Kvaliteten var ikke den allerbedste, men var ok til prisen!!

Fra : Bo Hansen

Dato : 22-09-04 13:23

Hej alle

Tak for de hurtige svar... tror jeg vil prøve at kaste mig ud i det så

Knæk og bræk til jer alle

Bo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-04 19:05

Bo Hansen wrote:

> Jeg er lige faldet over en hjemmeside: Flueposten.dk. Er der nogen der har
> erfaringer med køb af fluer fra denne hjemmeside?

Hmmm... hvorfor binder I ikke selv jeres fluer, det kræver kun en
lille smule øvelse, så kan man på nogle mørke vinteraftener binde
rigeligt med fluer, til alle sommerens mange fisketure.

Når det handler om fluer til praktisk fiskeri, så kan man med fordel
vælge nogle enkle og let bundne mønstre, og man behøver højst at
lære sig, at binde en 10-15 forskellige mønstre.

Og hvis man lærer sig nogle få simple trick, så kan man selv binde
fluer, der er 100 gange så slidstærke som købefluer, de er jo
nærmest lavet til at gå i opløsning, efter et par timers fiskeri.

Og her på de mørke vinteraftner, er fluebinding et ekstra aspekt ved
lystfiskeriet, og når man sidder ved fluestikket og binder fluerne,
så kan man tænke sig tilbage på fisketure, og man kan drømme om alle
de store fisk, som man skal fange med fluen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-04 19:21

On Wed, 22 Sep 2004 20:04:54 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Hmmm... hvorfor binder I ikke selv jeres fluer, det kræver kun en
>lille smule øvelse, så kan man på nogle mørke vinteraftener binde
>rigeligt med fluer, til alle sommerens mange fisketure.

Tiden er knap for os unge mennersker i dag hr. Riis.

Men det er da korrekt at det er sjovere at fange en fisk med sin
første selvbundne flue. Men tiden er ihvertfald min knappe faktor.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-09-04 19:51

Brian B. Christensen wrote:

> Tiden er knap for os unge mennersker i dag hr. Riis.

Ja der skal arbejdes hårdt og meget, når man skal ha' råd til at
købe alting...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Hansen

Dato : 22-09-04 20:10

Hej Niels

Jeg giver dig fuldstændig ret. Jeg er helt ny indenfor fluefiskeriet og har
i første omgang rigeligt at gøre med at lære det nye fiskeri at kende. Jeg
har helt sikkert planer om at binde mine egne fluer på et senere tidspunkt.

Med venlig hilsen
Bo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-09-04 10:49

Bo Hansen wrote:

> [...]
> har helt sikkert planer om at binde mine egne fluer på et senere tidspunkt.

Hvis man vil være fluefisker, så vil jeg mene, at man bør starte med
at lære sig, at binde fluer.

Hvis man starter med 2 - 3 simple mønstre, så kan man hurtigt blive
så rutineret, at man kan binde en flue på et par minutter.

De mest enkle fluer er ofte de bedste fiskefluer, og de enkle
mønstre er heller ikke dyre i materialer, de koster stort set kun
krogens pris, da materialerne kan skaffes gratis eller til lavpris.

Hos bundtmagere kan man ofte købe div. pelsrester til spotpris, og
hvis man kender en jærger, så kan han med garanti skaffe en masse
fjer- og hårmaterialer.

Prøv at se denne flue, det er bare en krog, med nogle sorte hår og
påfugleherl, den kan alle lære at binde, og det er en storfanger.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/jagt_%26_fiskeri/lystfiskeri/_lakseflue-12.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 23-09-04 11:15

"Niels Riis Ebbesen" wrote

> Hvis man vil være fluefisker, så vil jeg mene, at man bør starte med at
> lære sig, at binde fluer.

Hej Niels -

Jeg begyndte for mange år siden at binde mine egne fluer. I starten simple
som Mickey Finn og Red Tag Palmer - senere egne fantasifulde kreationer.

Desværre har jeg fuldstændigt mistet lysten til fluebinding - så nu køber
jeg mine fluer "selv".

Jeg kunne forestille mig at denne "lidelse" også har ramt andre.

- Jensby

Fra : Robert Piil

Dato : 24-09-04 22:33

On Wed, 22 Sep 2004 20:51:16 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Ja der skal arbejdes hårdt og meget, når man skal ha' råd til at
>købe alting...

Hånden på hjertet. Hvor mange fluer kunne du have købt for den pris du
har givet for dit fluebindingsgrej?

PS! Jeg binder de fleste af mine fluer selv, men har dog ikke holdt
mig til kun simple mønstre. Kender du nogen der har det? Endnu engang
griner grejhandlerne hele vejen ned tl banken.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-04 09:53

Robert Piil wrote:

> PS! Jeg binder de fleste af mine fluer selv, men har dog ikke holdt
> mig til kun simple mønstre. Kender du nogen der har det? Endnu engang
> griner grejhandlerne hele vejen ned tl banken.

Når man starter på at binde fluer selv, så er det som når man
starter på at lystfiske, man ved ikke 100%, hvad man har brug for af
udstyr, og man er let offer for en smart grejsælger.

Men efter de første dumhedder, så får man draget de erfaringer, der
gør, at man lige præcist ved, hvad der skal bruges for at kunne
binde nogle brugbare fluer.

De sidste 10 år har jeg stort set kun købt kroge og tråd, for hvis
man holder sig væk fra fulldressede laksefluer, så kan de fleste
fiskefluer bindes af forhåndværende materialer, som man kan skaffe
uden nævnværdig udgift.

Og så holder hjemmebundne fluer meget længre, for når fluer er
bundet ordenligt, så er de næsten ikke til slidde op, det er kun når
de havner oppe i træer, eller sætter sig i bundhug, at det tynder ud
i flueæsken.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lasse Pedersen

Dato : 25-09-04 12:13

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> ordenligt, så er de næsten ikke til slidde op, det er kun når de havner
> oppe i træer, eller sætter sig i bundhug, at det tynder ud i flueæsken.

Og hvis man kender en jæger der i ny og næ skyder fasaner, harer osv,
kan man næsten altid få gode materialer, (fjer, hår, osv) uden at det
koster noget som helst.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-04 16:12

Lasse Pedersen wrote:

> Og hvis man kender en jæger der i ny og næ skyder fasaner, harer osv,
> kan man næsten altid få gode materialer, (fjer, hår, osv) uden at det
> koster noget som helst.

Det skal bare fryses og optøes og fryses nogle gange, så man får
aflivet det utøj der i det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lasse Pedersen

Dato : 25-09-04 16:55

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det skal bare fryses og optøes og fryses nogle gange, så man får aflivet
> det utøj der i det...

Det gør da ikke noget, Så er der bare mere liv i fluen:D hehe

Fra : Robert Piil

Dato : 26-09-04 15:06

On Sat, 25 Sep 2004 10:53:01 +0200, Niels Riis Ebbesen
> [...]

>bundet ordenligt, så er de næsten ikke til slidde op, det er kun når
>de havner oppe i træer, eller sætter sig i bundhug, at det tynder ud

Jeg kender alle argumenterne og benytter dem gerne selv (hvis konen
spørger). Muligvis kan man, hvis man virkelig holder sig til nemme
enkle mønstre, og er ligegald med "korrekte" bindeopskrifter og den
slags, gøre det billigt. Alt det er dog komplet umuligt for mig.

Jeg vil absolut ikke fraråde folk at binde fluer - tværtimod, men man
skal kun gøre det, hvis man synes det er sjovt. Jeg vil tror at langt
de fleste vil kunne købe flere fluer end de får brug for, for de penge
de ville komme til at bruge på fluebinding.

Jeg synes også det er sjovt at finde billige/gratis materialer selv,
men hvis jeg istedet brugte den tid på overarbejde på jobbet, så ville
jeg nemt have råd til at købe dem i stedet - og stadig have noget i
overskud.

Jeg er enig i at hjemmebunde fluer holder langt bedre, og glæden ved
at fange noget på hjemmegjort grej er langt større. Men økonomien er
altså ikke et argument der holder for ret mange af dem, der bliver
grebet af fluebindingen.

--
Robert Piil
http://piil.org/