Vejr
Fra : Martin Thøgersen

Dato : 22-09-04 00:38

Hvilke muligheder er der for vejrudsigts-applikationer til linux?
Altså bare et pogram der henter noget fra en server (hvor?)

Enten X eller console (men ikke specifikt kde eller gnome).

--
Martin Thøgersen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-09-04 07:55

Martin Thøgersen skrev:

> Hvilke muligheder er der for vejrudsigts-applikationer til linux?
> Altså bare et pogram der henter noget fra en server (hvor?)

De programmer jeg kender, henter fra NOAA¹.

> Enten X eller console (men ikke specifikt kde eller gnome).

Et simpelt program til console kunne være pymetar², der osse findes
som Debian-pakke³.

Mvh,

// Klaus

¹) <http://weather.noaa.gov/pub/data/observations/metar/>
²) <http://www.schwarzvogel.de/software-pymetar.shtml>
³) <http://packages.debian.org/python-pymetar>
--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-09-04 08:13

Martin Thøgersen <martinthoegersen@hotmail.com> writes:

> Hvilke muligheder er der for vejrudsigts-applikationer til linux?
> Altså bare et pogram der henter noget fra en server (hvor?)

Jeg bruger wmweather+ som dockapp i min WindowMaker.

Jeg har dog ikke kunnet finde noget sted med vejrudsigter (forecasts)
for Danmark i et format den kan forstå, så jeg må nøjes med at se
hvordan vejret er lige nu og et radarbillede over hvor det regner i
Danmark.

--
Jacob - www.bunk.cc
Biggest security gap -- an open mouth.

Fra : Martin Thøgersen

Dato : 22-09-04 21:47

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jeg bruger wmweather+ som dockapp i min WindowMaker.
>
> Jeg har dog ikke kunnet finde noget sted med vejrudsigter (forecasts)
> for Danmark i et format den kan forstå,

tænkte nok også den ville blive et problem...

så jeg må nøjes med at se
> hvordan vejret er lige nu og et radarbillede over hvor det regner i
> Danmark.

Hvor henter du radar fra?
Gider du liste dine options/conf.

Tak for hintet.
--
Martin Thøgersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-09-04 13:12

Martin Thøgersen <martinthoegersen@hotmail.com> writes:

> Hvor henter du radar fra?

<http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/radar_4.htm> med et lille
cronjob. Så lægger jeg det på en lokal webserver med en statisk URL,
som jeg kan give til wmweather+ når jeg starter den.

> Gider du liste dine options/conf.

Jeg starter wmweather+ med følgende kommando:

wmweather+ -location "55'42'40N 12'55'59E" -station EKCH -mps -tempc -mbar -cm -radar-uri <URL til mit lokale radarbillede> -radar-crop 60x20+440+350

EKCH er Kastrup. Jeg er ikke sikker på at den der '-location' rent
faktisk gør nogen forskel, jeg kan i hvert fald ikke huske hvad den
gør, men det kan man sikkert læse om i man-siden.

--
Jacob - www.bunk.cc
It's later than you think.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-09-04 16:09

Martin Thøgersen <martinthoegersen@hotmail.com> writes:

> Det lyder lidt besværligt...

Det er det nu ikke - jeg havde en webserver kørende i forvejen, og det
er den besværlige del af det.

> Hvordan laver man sådan et cronjob, der henter en billede med
> _varierende_ navn??? (Jeg er noob i cron).

Jeg har bare følgende i min crontab:

20 0,2,4,6,8,10,12,14,16,18,20,22 * * * wget -q http://www.dmi.dk/dmi/`date +4%m%d%H00_4533 --date '2 hours ago'` -O /path/til/output.jpg 2>&1 > /dev/null

Det lader til at gøre tricket med den navngivning de bruger lige nu.
Det kan naturligvis skifte i fremtiden ...

--
Jacob - www.bunk.cc
Two heads are more numerous than one.