Kan nogen svare mig ??
Fra : Alice Nielsen

Dato : 21-09-04 17:12

Hej gruppe.

Med risiko for at ha' spurgt i en forkert gruppe, prøver jeg alligevel
Jeg står som ejer af en mailingliste, og har brug for en form for kontrol af
de medlemmer jeg lukker ind. Jeg tænker her på undersøgelse af IP numre og
måske er der andre måder ???

Så mit spørgsmål går på ! - Findes der et program eller 'sted/site' hvor man
kan gå ind og taste IP nummer, og hvor man derefter får svar på hvem ejeren
er ????
Hvordan finder man lettest den pågældendes IP nummer ???
Og hvordan kan man ellers sikre sig, at en person ikke smutter ind med en
'fake addy'

Undskyld hvis det er helt umulige spørgsmål

MVH
Alice

Fra : Anders Lund

Dato : 21-09-04 17:22

Alice Nielsen wrote:
> Så mit spørgsmål går på ! - Findes der et program eller 'sted/site' hvor man
> kan gå ind og taste IP nummer, og hvor man derefter får svar på hvem ejeren
> er ????

Nej - eller, du skal være rimelig heldig hvis du finder den rigtige
bruger af en IP adresse. Ofte vil du bare få afvide at det er en bestem
Internet udbyder som ejer IP adressen.

En søgning på den IP adresse, du har skrevet dit indlæg med:
http://ripe.net/perl/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtext=80.160.121.176&do_search=Search

Hvis du er heldig, kan du måske finde brugeren inde på nyhedsgrupperne,
ved at søge efter IP adressen der. Men det kræver at brugeren har
skrevet et indlæg i grubben her, men hvis brugeren har dynamisk IP
adresse, er dette et håbløst projekt.

> Hvordan finder man lettest den pågældendes IP nummer ???

Hvorhenne? Efter personen har besøgt en hjemmeside eller skriver en mail
til dig?

> Og hvordan kan man ellers sikre sig, at en person ikke smutter ind med en
> 'fake addy'

Jeg har lavet en hjemmeside hvor der er en form man skal udfylde med
navn, e-mail og en beskrivelse af hvem man er. Når man indsender formen
bliver der sendt et link til brugeren, som brugeren skal trykke på. Hvis
der ikke bliver trykket på det link, bliver brugeren ikke sendt videre i
"registrerings processen", som består i at jeg ser hvad brugeren hedder
og hvilken beskrivelse de har skrevet.

> Undskyld hvis det er helt umulige spørgsmål

Ikke umuligt, men du kan nok ikke bruge IP adressen til noget særligt.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-09-04 17:27

"Alice Nielsen" <alice_nielsen@privat.dk> writes:

> Jeg står som ejer af en mailingliste, og har brug for en form for kontrol af
> de medlemmer jeg lukker ind. Jeg tænker her på undersøgelse af IP numre og
> måske er der andre måder ???

Hvilket IP-nummer er det du vil tjekke?

Jeg læser jævnligt min post fra 212.242.196.94 og 147.29.111.146 og
mindre jævnligt fra en 5-6 andre IP-adresser. Jeg modtager mail på
servere der står på 212.242.196.94, 147.29.115.205, 147.29.115.206,
130.228.2.150, 130.225.226.90 og et længere række andre maskiner.

Det er kun en af ovenstående IP-numre jeg bare er tæt på at kunne
betragte mig selv som ejer af og det kun fordi at min private
ADSL-linje har haft det i mindst halvandet år. Det er dog min udbyder
der er den egentlige ejer af IP-nummeret og de siger forhåbentlig ikke
hvem jeg er uden en dommerkendelse.

> Så mit spørgsmål går på ! - Findes der et program eller 'sted/site' hvor man
> kan gå ind og taste IP nummer, og hvor man derefter får svar på hvem ejeren
> er ????

Ptjaaa, man kan slå op i whois. Men du vel i langt de fleste tilfælde
ikke komme længere end til en af udbyderens netværksansvarlige.

> Hvordan finder man lettest den pågældendes IP nummer ???

Hvilket IP-nummer (jævnfør ovenstående).

> Undskyld hvis det er helt umulige spørgsmål

Det vil jeg mene det er.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 17:32

Alice Nielsen skrev:

>Så mit spørgsmål går på ! - Findes der et program eller 'sted/site' hvor man
>kan gå ind og taste IP nummer, og hvor man derefter får svar på hvem ejeren
>er ?

Nej. Kontrol af hvem en person er rent fysisk kan kun foretages
af dennes udbyder, og de udleverer kun oplysningerne til politiet
forudsat de har en dommerkendelse.

>Og hvordan kan man ellers sikre sig, at en person ikke smutter ind med en
>'fake addy'

Det kan man ikke.

--
Bertel

Fra : Alex Holst

Dato : 21-09-04 20:35

Alice Nielsen wrote:
> [...]
> Jeg står som ejer af en mailingliste, og har brug for en form for kontrol af

Hvilken slags kontrol? I den situation er det normalt at lade ejeren af
listen godkende alle subscribe requests, men det kraever naturligvis at
du kan skelne uvedkommende fra oenskede brugere alene paa dennes email
adresse.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-09-04 20:46

In article <415052f8$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Alice Nielsen wrote:
> [...]
> de medlemmer jeg lukker ind. Jeg tænker her på undersøgelse af IP numre og

Ja, almindelig mailinglliste der kræver godkendelse af ejeren af
listen. Det er standardfuktionalitet. Så må folk overbevise dig
om at de er den rigtige.

> Så mit spørgsmål går på ! - Findes der et program eller 'sted/site' hvor man
> kan gå ind og taste IP nummer, og hvor man derefter får svar på hvem ejeren
> er ????

Ja. På WHOIS kan du se at CyberCity ejer min IP adresse.

> Hvordan finder man lettest den pågældendes IP nummer ???

Så skal du kigge i mailens Received headers. Den nederste Received
header der ikke er forfalsket oplyser om afsenderens IP adresse.

> Og hvordan kan man ellers sikre sig, at en person ikke smutter ind med en
> 'fake addy'

Manuel validering i den fysiske verden.
Få dem til at sende et fysisk brev til en hemmelig postboks med
deres e-mail + telefonnummer, og ring op og verificer.

> Undskyld hvis det er helt umulige spørgsmål

Det er det ikke, men du søger en forkert løsning på problemet.

Fra : Alice Nielsen

Dato : 22-09-04 10:43

Tak til alle for svar
Jeg kan se at det desværre ikke er let at sortere uønskede medlemmer fra :-/
Der findes jo et hav af email konti, som er næsten umuligt at tjekke. ...Jeg
tænker her på de store connectfree og ukonline konti, enhver kan oprette.
Men da de fleste af disse konti kører med udgående mail (smtp ) fra deres
normale udbyder, var jeg så naiv at tro, at jeg havde mulighed for at kunne
gå ind 'bagved' og kontrollere .

Jeg har efterfølgende sat nogle strenge adgangsskrav op, hvor man 'kun' kan
komme ind med normale email konti, og hvor navn og adresse skal oplyses.

MVH
Alice