Pumpehøjde
Fra : Per H

Dato : 21-09-04 07:53

Hej
Jeg skal bruge en pumpe der ikke behøver så stor en højdeforskel fra
vandoverflade og ned til pumpen.

Den erhem pumpe jeg har nu, kræver ca 120 cm.

Akvariet er 325 L.

nogen forslag?

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-09-04 08:01

Per H wrote:
> Hej
> Jeg skal bruge en pumpe der ikke behøver så stor en højdeforskel fra
> vandoverflade og ned til pumpen.
>
> Den erhem pumpe jeg har nu, kræver ca 120 cm.

"Kræver" alligevel?
Du tror ikke at det er en maksimum-angivelse?

--
Steen Suder

Fra : Per H

Dato : 21-09-04 08:32

On Tue, 21 Sep 2004 09:01:01 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

>"Kræver" alligevel?
>Du tror ikke at det er en maksimum-angivelse?

hvis jeg tager nogat af vandet fra akvareet, kan pumpen ikke pumpe
vand op. Så der skal åbenbart være et vis tryk på.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-09-04 11:21

Per H wrote:
> hvis jeg tager nogat af vandet fra akvareet, kan pumpen ikke pumpe
> vand op. Så der skal åbenbart være et vis tryk på.

Lyder underligt - jeg har haft flere Eheim pumper - der alle har fungeret
fint med lavere højde.....

Den skal under vandoverfladen, så vandet kan rende ned i spanden efter
hævert-princippet - og skal pumpen nok få det pumpet op i akvariet igen.....

Du har ikke overvejet om pumpen måske er syg ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Per H

Dato : 21-09-04 13:09

On Tue, 21 Sep 2004 12:21:09 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> skrev:

> [...]
>hævert-princippet - og skal pumpen nok få det pumpet op i akvariet igen.....
>
>Du har ikke overvejet om pumpen måske er syg ?

Det har jeg faktisk overvejet, men der er tale om en Eheim interval
pumpe, og de forskriver også at afstanden er ca 100 -120 cm..

Hvis jeg tager ca 10 cm vand ud, virker pumpen ikke længere.

Men som flere skriver, har jeg fået indtryk af at det er pumpen der er
syg.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Per W.

Dato : 21-09-04 13:09

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i melding

> Det har jeg faktisk overvejet, men der er tale om en Eheim interval
> pumpe, og de forskriver også at afstanden er ca 100 -120 cm..

Det er fordi denne pumpen trenger ett vis trykk for å fungere. Derfor må den
ha disse 100-120cm.

/Per W.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-09-04 13:33

Per H wrote:

> Det har jeg faktisk overvejet, men der er tale om en Eheim interval
> pumpe, og de forskriver også at afstanden er ca 100 -120 cm..

Arh... det forklarer en del.

> Hvis jeg tager ca 10 cm vand ud, virker pumpen ikke længere.

Jep. Du er uheldig at ramme et ikke-fungerende forhold imellem tryk på
suge og trykside af filteret.
Det er ikke altid helt nemt med intervalfiltrene.

> Men som flere skriver, har jeg fået indtryk af at det er pumpen der er
> syg.

Ikke nødvendigvis.
Den skal blot være samlet korrekt og omhyggeligt, den skal slutte tæt de
rigtige steder og så må der selvfølgelig ikke være luft de forkerte steder.

Hvis du har tilsluttet udstyr (f.eks. et UVfilter) kan det have
indflydelse på slangelængden.

Prøv at fylde filteret helt med vand og prop så ånderøret af.
Tøm det for luft og du vil have et almindeligt filter, hvilket det
fungerer udmærket som.

Jeg har selv et Eheim 2227 (så vidt jeg husker).

--
Steen Suder

Fra : Per H

Dato : 21-09-04 08:33

<sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

>"Kræver" alligevel?
>Du tror ikke at det er en maksimum-angivelse?

jeg tror at det er en minimum angivelse.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Michael

Dato : 21-09-04 11:18

"Per H" skrev i en meddelelse >

> jeg tror at det er en minimum angivelse.
>

> --
> Vh Per

Hej Per

I øjeblikket har jeg en EHEIM 2213 spandpumpe som "trækker" et 530 L. Pumpen
står på gulvet ved siden af akvariet. Fra vandspejlet og ned til pumpen der
der ca 70 cm. Pumpen køre fint.

Så udfra mine erfaringer så behøver pumpen ikke stå 120 cm under
vandspejlet. Prøv at sætte pumpen til og se om den ´funker.

Mvh Michael

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 21-09-04 12:25

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg skal bruge en pumpe der ikke behøver så stor en højdeforskel fra
> vandoverflade og ned til pumpen.

Ud fra princippet om forbundne kar vil vandsøjlen i din pumpe altid være den
samme som i akvariet! (Vandet løber "op" i udløbsslangen). Den eneste
højdeforskel din pumpe skal overvinde er den fra vandspejlet i dit akvarie
og op til kanten af akvariet, så om der er 80 eller 180 cm til gulvet
betyder intet!! Ovenstående er sevlf. kun gældende, hvis der er fri passage
i pumpe og slanger, og der ingen luftlommer er i systemet...

/Ole