/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Køb af ny P4-processor - Prescott e
Fra : Tommy Ipsen


Dato : 21-09-04 01:49

Hej alle

Jeg skal bruge en ny P4-processor inden for de næste par måneder og
havde i den forbindelse kigget på en 3GhZ, 800MhZ FSB og 1Mb L2 cache.
Nu har jeg imidlertidig læst, at der skulle være markant forskel mht.
varmeudveksling mellem en gammel Northwood (=512KB cache) og en nyere
Prescott processor!!??

Jeg er nærmest allergisk overfor støj og går derfor en del op i de
komponenter jeg sætter i computeren skal være nogenlunde fornuftige i
denne henseende!

Vil det være hensigtsmæssigt for mig, at prøve at finde en "gammel"
Northwood processor i stedet for en Prescott eller er det bare en fis i
en hornlygte?

Hvis jeg bør kigge efter en Northwood, hvor meget dyrere vil disse så
være og kan prisforskellen retfærdiggøre valget?

Hvordan identificerer jeg en Northwood - vil en P4-processor med 512kb
cache eks. altid være en Northwood?

Håber I kan afklare min tvivl omkring ovenstående!

Lige på falderebet har jeg et tillægsspørgsmål ang. ZALMAN CNPS
7000B-AlCu og ZALMAN CNPS 7000B-Cu - det er to cpu-kølere der koster ca.
det samme, men den ene er med halvdel aluminium - og den anden er 100%
kobber - bør man ikke foretrække den med rent kobber - eller??

Mvh Tommy

 
 
kf (21-09-2004)
Kommentar
Fra : kf


Dato : 21-09-04 06:20

On 21 Sep 2004 02:49:26 +0200, Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk>
wrote:

>Hej alle
>
>Jeg skal bruge en ny P4-processor inden for de næste par måneder og
>havde i den forbindelse kigget på en 3GhZ, 800MhZ FSB og 1Mb L2 cache.
>Nu har jeg imidlertidig læst, at der skulle være markant forskel mht.
>varmeudveksling mellem en gammel Northwood (=512KB cache) og en nyere
>Prescott processor!!??

En 3.2 GHz Prescott brænder 103 W af (i hvile ?) hvor northwood
brænder 83 W .
Uanset om det er i hvile, eller ej, er de 20 W ekstra ikke uden
betydning.
Du skal nærmest lave en tunnel der forsyner køleren med frisk luft, og
en kraftig udsugning.
Du bør kigge *meget* på kabinetter og strømforsyninger, og hvordan
tingene placeres i kabinettet.
Jeg ser personligt frem til at BTX standarden frigives. Deri er der
taget hensyn til varmeudvikling/ventilation.

Overvej om du har brug for en prescott overhovedet.
Hvis det "kun" er til spil mv. er northwood udmærket.
Der er ikke meget ved en Lada med en V8 motor, hvis man ikke kan køre
mere end 45 km/t.

/klaus

Tommy Ipsen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Ipsen


Dato : 21-09-04 12:16

kf wrote:

> Overvej om du har brug for en prescott overhovedet.
> Hvis det "kun" er til spil mv. er northwood udmærket.
> Der er ikke meget ved en Lada med en V8 motor, hvis man ikke kan køre
> mere end 45 km/t.

Min gamle 1200Mhz AMD Thunderbird var (næsten) nok til mig - jeg spiller
overhovedet ikke - computeren bruges til arbejde, som ikke involverer
videobehandling eller lignende, så hastigheden er ikke noget problem!

Spørgsmålet er så bare om jeg overhovedet kan købe Northwood processorer
- er der nogle af dem som er listet på edbpriser (2.8-3.2Ghz) der er
Northwood-udgaver?

Mvh Tommy

Jakob M (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 21-09-04 08:51

> Vil det være hensigtsmæssigt for mig, at prøve at finde en "gammel"
> Northwood processor i stedet for en Prescott

Ja. http://207.44.153.198/infommercial.html

> Hvis jeg bør kigge efter en Northwood, hvor meget dyrere vil disse så
> være og kan prisforskellen retfærdiggøre valget?

Prisen er nogenlunde den samme, hvis du kan finde en Northwood.

> Hvordan identificerer jeg en Northwood - vil en P4-processor med 512kb
> cache eks. altid være en Northwood?

Ja, men der findes også en Northwood Celeron der kun har 128KB L2 cache.
http://www.techreport.com/cpu/index.x?sort=codename

> Lige på falderebet har jeg et tillægsspørgsmål ang. ZALMAN CNPS
> 7000B-AlCu og ZALMAN CNPS 7000B-Cu - det er to cpu-kølere der koster
> ca. det samme, men den ene er med halvdel aluminium - og den anden er
> 100% kobber - bør man ikke foretrække den med rent kobber - eller??

Så vidt jeg husker en kobbermodellen bedst, men kun et par grader.

Mvh
Jakob



Tommy Ipsen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Ipsen


Dato : 21-09-04 12:19

Jakob M wrote:

> Ja. http://207.44.153.198/infommercial.html

- cute

> Prisen er nogenlunde den samme, hvis du kan finde en Northwood.

Hvad skal jeg kigge efter?

>>Hvordan identificerer jeg en Northwood - vil en P4-processor med 512kb
>>cache eks. altid være en Northwood?
>
> Ja, men der findes også en Northwood Celeron der kun har 128KB L2 cache.
> http://www.techreport.com/cpu/index.x?sort=codename

Nu har jeg læst noget med D og E i produktkoden - men det stemmer ikke
overens med hvad jeg kan læse på edbpriser og dit "Ja" mht. 512kb cache!?

> Så vidt jeg husker en kobbermodellen bedst, men kun et par grader.

Det er værd at tage med, når der ikke er nævneværdig prisforskel -
forstår bare ikke de har lavet en kobber/alu løsning til samme pris - er
det pga. udseendet!?

Mvh Tommy

Jakob M (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 21-09-04 13:18

> Hvad skal jeg kigge efter?

512KB L2 cache, der er INGEN Prescotts der har 512KB L2 cache.
F.eks
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=10401&type=hardware
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=10402&type=hardware

> Nu har jeg læst noget med D og E i produktkoden - men det stemmer ikke
> overens med hvad jeg kan læse på edbpriser og dit "Ja" mht. 512kb
> cache!?

Hvad er det helt nøjagtigt der ikke stemmer ?. D er Northwood og har 512KB
L2 cache, E er Prescott og har 1024KB L2 cache.

Mvh
Jakob



NEiL DANELAW (21-09-2004)
Kommentar
Fra : NEiL DANELAW


Dato : 21-09-04 11:07

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
news:414f7a96$1@news.wineasy.se...
> Hej alle
>
> Jeg skal bruge en ny P4-processor inden for de næste par måneder og
> havde i den forbindelse kigget på en 3GhZ, 800MhZ FSB og 1Mb L2 cache.

Den 1 mB cache kører altså kun hastighed af den 1/2 mB som northwood har.

Så det er kun i meget få applikationer at du kan måle en forskel i Prescotts
favør.

Ellers er northwood hurtigere.




Tommy Ipsen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Ipsen


Dato : 21-09-04 12:14

NEiL DANELAW wrote:

> Den 1 mB cache kører altså kun hastighed af den 1/2 mB som northwood har.

Jeg er ikke helt med på formuleringen...

> Så det er kun i meget få applikationer at du kan måle en forskel i Prescotts
> favør. Ellers er northwood hurtigere.

- men konklusionen er jeg helt med på

Spørgsmålet er så bare om jeg overhovedet kan købe Northwood processorer
- er der nogle af dem som er listet på edbpriser (2.8-3.2Ghz) der er
Northwood-udgaver?

Mvh Tommy

Anders Lund (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 21-09-04 12:53

Tommy Ipsen wrote:
> NEiL DANELAW wrote:
>
>>Den 1 mB cache kører altså kun hastighed af den 1/2 mB som northwood har.
>
> Jeg er ikke helt med på formuleringen...

Uden at vide mig sikker, tror jeg at det manglende ord er "halv". Dvs:
"Den 1 mB cache kører altså kun halv hastighed af den 1/2 mB som
northwood har".

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
Take back the web - www.mozilla.org/firefox

Morten Jensen (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Jensen


Dato : 21-09-04 13:48

Vedr. zalman køleren - man skal være lidt varsom med kobberversion da denne
vejer 750 gram - hvilket er mere en fastgørelses rammen er specificeret til.
(er selv kommet til at rive en af under transport af maskine monteret med
kobberkøleren - ikke godt!!).

Bruger selv en Al-Cu og har aldrig haft problemer med den. Efterhånden
standard når at der skal samles maskiner at in box køleren smides væk og en
AlCu monteres.

MVH
Morten



"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse
news:41501629$0$39257$14726298@news.sunsite.dk...
> Tommy Ipsen wrote:
>> NEiL DANELAW wrote:
>>
>>>Den 1 mB cache kører altså kun hastighed af den 1/2 mB som northwood har.
>>
>> Jeg er ikke helt med på formuleringen...
>
> Uden at vide mig sikker, tror jeg at det manglende ord er "halv". Dvs:
> "Den 1 mB cache kører altså kun halv hastighed af den 1/2 mB som northwood
> har".
>
> --
> Anders Lund - anders@andersonline.dk
> Take back the web - www.mozilla.org/firefox



Casper Bang (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Casper Bang


Dato : 21-09-04 15:36

> Efterhånden standard når at der skal samles maskiner at in box køleren
> smides væk og en AlCu monteres.

Hvorfor dog egentligt det?
Intels box-køler er da ret god, sammenlignet med mange andre "løse"
kølere...



Anders Lund (21-09-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 21-09-04 15:53

Casper Bang wrote:
> Hvorfor dog egentligt det?
> Intels box-køler er da ret god, sammenlignet med mange andre "løse"
> kølere...

Den larmer - især når den går op i omdrejninger.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
Take back the web - www.mozilla.org/firefox

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste