Tiscali's tilbud
Fra : Pipeline

Dato : 20-09-04 23:57

Har kigget lidt på Tiscali's 2Mbit tilbud til 199 kr. Begrænsningen er dog
at man "kun" kan down/uploade 1GB om måneden.
Så spørgsmålet er, om der findes et program der kan måle ens down/upload, så
man kan tjekke om hvormeget trafik man har, f.eks over en periode på 14
dage?

--
MVH/Regards
Pipeline (Remove XXXXXX to reply)

Fra : Zif

Dato : 21-09-04 07:25

Ja, det findes, Brug programmet NetLimiter

http://www.netlimiter.com/

Det er rigtig godt, man kan se statistik og man kan styre up/down, på
de enkelte programmer.

Og desuden ville jeg sige at 1GB er alt alt for lidt, det bruger jeg i temp
internet files alene
på en måned.

Zif

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-09-04 07:27

Zif <peter.hedegaard@FJERNNemail.dk> writes:
>Og desuden ville jeg sige at 1GB er alt alt for lidt, det bruger jeg i temp
>internet files alene på en måned.

For lidt i forhold til hvad?

Produktet er i følge artiklen på ComputerWorld rettet mod folk, der
skal bruge lidt netbank, lidt mail og måske surfe efter et nyt hus.
Så 1 GB er da nærmest alt for meget...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Svend

Dato : 21-09-04 08:56

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
>
> Produktet er i følge artiklen på ComputerWorld rettet mod folk, der
> skal bruge lidt netbank, lidt mail og måske surfe efter et nyt hus.

Jeg vil sige det sådan : Produktet er fint til min mor eller far,
sikkert også til din
Jeg synes det er fint at Tiscali kommer med et produkt hvor folk ikke
betaler for de 10% af adsl kunderne der bruger 70 % af båndbredden,
eller hvordan det lige hænger sammen.

--
Svend

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-09-04 13:49

Hej Svend, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Jeg vil sige det sådan : Produktet er fint til min mor eller far,
> sikkert også til din

Jeg har nogle gamle data liggende mht. mit eget forbrug. De blev
taget 22.04.2004, og jeg anvender dem her, fordi det er den længste
periode uden genstart af routeren (og dermed tab af trafik- samt
oppetidsmålingerne):

cbos>sh ppp
VC VPI/VCI STATE MRU USERNAME RADIUS TX RX
wan0-0 00/35 Opened State 2048 6xxxxxxx disabled 131232680 1200266583

cbos>sh uptime
Current uptime is 136 days, 19 hours and 15 minutes

Samlet forbrug (op+ned):
131232680 bytes
1200266583 bytes
Sammenlagt: 1331499263 bytes
= ca. 1300292 KB = ca. 1269 MB

cbos>sh uptime
Current uptime is 136 days, 19 hours and 15 minutes

Afrundes til oppetid på 137 dage, giver det i snit
(1269 MB/137 dage) ca. 9 MB pr. dag

Og jeg anvender nettet *ret* meget men henter sjældent tunge ting.

Det er 2048/512 Tiscali Plus (i.e. "flatrate")

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Svend

Dato : 21-09-04 08:59

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
>
> Produktet er i følge artiklen på ComputerWorld rettet mod folk, der
> skal bruge lidt netbank, lidt mail og måske surfe efter et nyt hus.

Snublede lige over denne her :

Hvis du alligevel får brug for at down/uploade endnu mere, så kan du
altid købe 1000 Megabyte ekstra for kun 59,- inkl. moms. Det er meget
billigere end hos TDC, som tager 500 kr. for det samme!

--
Svend

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 10:00

Klaus Ellegaard wrote:

> Produktet er i følge artiklen på ComputerWorld rettet mod folk, der
> skal bruge lidt netbank, lidt mail og måske surfe efter et nyt hus.
> Så 1 GB er da nærmest alt for meget...

Og så må kapaciteten på 2Mbps ligeledes være skudt langt forbi målet -
128Kbps er rigeligt til det behov.

Bagtanken med at give 2Mbps er selvfølgelig, at så går der potentielt
kortere tid til kvoten er brugt, og derefter klapper fælden.

Så det kan hurtigt blive 2 dyre Mbps - men det er vel også meningen.

--
Mvh Henrik.

Fra : iddqd

Dato : 21-09-04 10:09

Henrik Aarfeldt wrote:
> Og så må kapaciteten på 2Mbps ligeledes være skudt langt forbi målet -
> 128Kbps er rigeligt til det behov.

Sludder, bare fordi man bruger nettet en sjælden gang så må det da godt
gå hurtigt.

> Bagtanken med at give 2Mbps er selvfølgelig, at så går der potentielt
> kortere tid til kvoten er brugt, og derefter klapper fælden.

Jeg tvivler - tanken er snarer at det som koster penge for udbyderne er
mængden af data og ikke hvor hurtigt de enkelte brugeres linier kan gøre
det. Ergo, så handler det om at få så mange kunder som muligt og
tilbudet er en måde at fange nogle småbrugere, som ellers sikkert
bevidstløst har valgt TDC.

> Så det kan hurtigt blive 2 dyre Mbps - men det er vel også meningen.

Tvivler - begrænsningen er bare sat på for at sikre den ønskede
kundetype vælger løsningen, det er alt for kortsigtet at prøve og
bondefange folk.

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 10:44

iddqd wrote:

> Sludder, bare fordi man bruger nettet en sjælden gang så må det da godt
> gå hurtigt.

Selvfølgelig - men der burde være grænser for galskab.

> Jeg tvivler - tanken er snarer at det som koster penge for udbyderne er
> mængden af data og ikke hvor hurtigt de enkelte brugeres linier kan gøre
> det.

Der er altså ingen eksktra omkostning for udbyderen, ved at lave alle
linier til 2Mbps, med tilhørende opgradering af backbone/kapacitet ?

> Ergo, så handler det om at få så mange kunder som muligt og
> tilbudet er en måde at fange nogle småbrugere, som ellers sikkert
> bevidstløst har valgt TDC.

TDC er imho et glimrende alternativ til Tiscali.

> Tvivler - begrænsningen er bare sat på for at sikre den ønskede
> kundetype vælger løsningen, det er alt for kortsigtet at prøve og
> bondefange folk.

Til den pris går der sandsynligvis mange år, før der kommer + på bundlinien.
Jeg formoder at den eneste måde de kan tjene udgifterne hjem indenfor en
fornuftig tidshorisont, er ved at have kalkuleret med at størstedelen
bruger +1GB pr md. - og det er jo også fint nok.

--
Mvh Henrik.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 10:54

Henrik Aarfeldt skrev:

>Der er altså ingen eksktra omkostning for udbyderen, ved at lave alle
>linier til 2Mbps, med tilhørende opgradering af backbone/kapacitet ?

Nej og jo. Højhastighedslinjer koster, men hvis de i forvejen
køber kapacitet til at betjene hidsige kunder, er det kun en god
udnyttelse af den indkøbte kapacitet at de får lavvolumenkunder
til at spytte i bøssen uden at belaste linjerme ret meget.

--
Bertel

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 11:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> udnyttelse af den indkøbte kapacitet at de får lavvolumenkunder
> til at spytte i bøssen uden at belaste linjerme ret meget.

Enig - men nu spytter de jo gevaldigt lidt - og da
etableringsomkostningerne jo sandsynligvis er ens uanset om det er en
hidsig eller spyttende kunde - så vil der sandsynligvis gå mange år før
det kan give overskud - hvis man overhovedet kan drive en 2Mbps port for
200,- pr md.

Derfor tror jeg ikke jeg er halt gal på den, når jeg formoder at der er
kalkuleret med at der *skal* bruges mere end 1GB pr md før der er
mulighed for overskud - hvilket jo formodentligt er meningen med produktet.

--
Mvh Henrik.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-09-04 11:28

On 2004-09-21, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> hidsig eller spyttende kunde - så vil der sandsynligvis gå mange år før
> det kan give overskud - hvis man overhovedet kan drive en 2Mbps port for
> 200,- pr md.

Hvorfor skulle man ikke kunne det? Der er vel startomkostninger, men de må
formodes at være stortset ens for alle hastigheder (med tryk på stort set).

Selve prisen/mængden af trafik afhænger jo ikke af den hastighed hvormed det
leveres.

Så kan der selvfølgelig være noget med at der skal indkøbes bedre
kobberlinier for at kunne klare hele 2Mbit fremfor f.eks. 256, men de kunder
hvor det er et problem kan man vel bare afvise.

Thomas

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 11:41

Thomas S. Iversen wrote:

> Hvorfor skulle man ikke kunne det?

Pga en 2Mbps port koster +200,- pr md at drive, når man tager
etableringsomkostninger, daglig drift, opgradering af kapacitet i
backbone/provider linier, administration samt afskrivning af udstyr med
i beregningen.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-09-04 11:44

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> writes:
> [...]
>etableringsomkostninger, daglig drift, opgradering af kapacitet i
>backbone/provider linier, administration samt afskrivning af udstyr med

Prisen på det altsammen er ens, uanset om vi snakker 64 kbps eller
2 Mbps.

Eneste detalje er opgradering, men ved at sætte loft på, begrænser
man også den risiko. Eller rettere, hvis det bliver et problem, har
man sikret sig, at der kommer penge ind til det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 11:51

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> man også den risiko. Eller rettere, hvis det bliver et problem, har
> man sikret sig, at der kommer penge ind til det.

Enig - jeg tror dog stadig ikke man kan få det til at løbe rundt for 200,-

Derfor vil jeg stadig mene at man tilbyder en vildt overdimensioneret
linie til målgruppens behov, således at det går hurtigere for den
enkelte kunde at kommer over 1GB.

--
Mvh Henrik.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-09-04 12:00

On 2004-09-21, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Enig - jeg tror dog stadig ikke man kan få det til at løbe rundt for 200,-

Men du har stadigvæk ikke sandsynliggjort, hvor 200,- er en magisk grænse
for dig

> Derfor vil jeg stadig mene at man tilbyder en vildt overdimensioneret
> linie til målgruppens behov, således at det går hurtigere for den
> enkelte kunde at kommer over 1GB.

Det ligger der sikker også i det. Men der ligger sikkert også noget med at
der er stor PR værdi (og ægte fordelagtighed) i at surfe ved 2Mbit. Uanset
hvad man ellers måtte mene, så er der en psykologisk tidsgrænse på en 3-4
sekunder med computere. Hvis der ikke sker noget synligt inden for den tid,
så _opfatter_ vi det som langsomt.

Til understøttelse af det argument kan jeg fremføre: proxyer, preload af
images, tidlig preformatering af html sider, sideløbbende hentning af flere
sources, cache samt timeglas og roterende E i internet explorer.

Folk vil se resultater NU, og _det_ kan en 2Mbit hjælpe på.

Jeg finder tiscalis tilbud rimeligt. Ikke vildt godt, men slet ikke ringe!

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-09-04 12:01

On 2004-09-21, Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Men du har stadigvæk ikke sandsynliggjort, hvor 200,- er en magisk grænse
> for dig

s/hvor/hvorfor/

SIgh

Thomas

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 12:21

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]

Nu er det jo ikke mig der har sat prisen på produktet...godt nok har jeg
selv nydeligt rundet op til 200,- fra 199,- af bekvemmelighedsårsager.

Men hvis man lytter lidt til ADSL-selskaberne [undtagen TDC] - så piver
de jo ofte over at de ikke kan få det til at hænge sammen - og det er
altså med 2Mbps priser på +500,- pr md.

Derfor mener jeg stadig at prisen er underkalkuleret, og man derfor
forventer at hente pengene ind på 'overforbruget'.
Og hvis man er snild forretningsmand, så må overforbruget gerne nås så
hurtigt som muligt - derfor stiller man op med en imho overdrevet
kraftig linie til målgruppens behov.

--
Mvh Henrik.

Fra : Peter Lindberg

Dato : 21-09-04 12:40

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Og hvis man er snild forretningsmand, så må overforbruget gerne nås så
> hurtigt som muligt - derfor stiller man op med en imho overdrevet

1. Det kunne være, at de andre ISP'ere benytter forskellige former for
aftaler ( BitStream ) med TDC, hvor oprettelsesafgiften er temmelig høj ?
Og, at ved klynkeri og politisk arbejde "kunne" det jo være, at
telestyrelsen ville kigge velvilligt på TDC's monopol ?

2. Det kunne være, at TDC ikke bare kan sætte prisen så lavt som de ønsker
af regulatoriske årsager ?

3. Jeg kan ikke forestille mig, at nogen som helst laver en sådant produkt,
uden at min 7.000 personer har regnet BC igennem . flere gange.

4. Med mit kendskab til engospriser på nat og Int trafik er der vist ikke
meget margin på de 59.- .... Så det er nok ikke der, pengene kommer ind. Og
endvidere kan jeg da se af produktoplysningerne, at man får en mail, når den
ene GB er nået. Jeg har kigget lidt på, hvad jeg bruger privat og der ligger
jeg med ca. 500 Mb / mndr....

mvh/

Peter

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-09-04 19:27

> [...]
den
> ene GB er nået. Jeg har kigget lidt på, hvad jeg bruger privat og der

Og man har selv mulighed for at styre forbruget. Man kan vælge "automatisk
optankning", eller "manuel optanktning."

Ved manuel optankning vil linien blive spærret for yderligere forbrug, når
de 1000 MB er nået. Herefter kan man kun se betalingssiderne, og man kan
vælge at købe en trafikpakke eller ej.

Ved automatisk optakning vil der (mærkeligt nok) automatisk blive trukket 59
kr. på kundens dan/whateverkort for endnu 1000 MB.

Lidt ligesom Telmore og andre mobilselskaber i den genre.

Der er dog sat max på prisen - man kan aldrig komme til at betale for mere
end 7 trafikpakker á 59 kr. - altså er maxprisen for forbindelsen 612 kr.,
herefter er der fri trafik resten af måneden. Men det vil være langt de
færrste af de kunder, som dette produkt henvender sig til, som nogensinde
vil opleve at skulle betale så meget.

Ubrugt trafik, som man har betalt for, føres også videre. Har man på én
måned overført 1200 MB data (og dermed betalt for en ekstra trafikpakke,)
kan man altså downloade mere end 1000 MB hver måned, indtil den tilkøbte
trafik er opbrugt.

--
Mvh. Jesper
Som arbejder for Tiscali, men udtaler sig for egen regning.

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 21-09-04 23:44

On Tue, 21 Sep 2004 13:40:22 +0200, "Peter Lindberg"
<peterlindberg@dumyahoodum.dk> wrote:

>4. Med mit kendskab til engospriser på nat og Int trafik er der vist ikke
>meget margin på de 59.-

Der tager du så fejl Der findes masser af desperate
IP-leverandører der sælger _langt_ billigere end det

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Daniel Skytte

Dato : 05-10-04 07:05

Daniel Stjernholm wrote:

> Der tager du så fejl Der findes masser af desperate
> IP-leverandører der sælger _langt_ billigere end det

Nat. trafik ligger _UNDER_ 5 kroner pr. GB - int. traffik kommer meget
an paa saa meget :)

--
Venlig hilsen
Daniel "Sprekcer" Skytte

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 12:46

Henrik Aarfeldt skrev:

>Men hvis man lytter lidt til ADSL-selskaberne [undtagen TDC] - så piver
>de jo ofte over at de ikke kan få det til at hænge sammen

Det er vist med flatrate, er det ikke?

--
Bertel

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 13:05

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er vist med flatrate, er det ikke?

Jo, det er fuldstændig korrekt.

Men vi ved jo godt, at langt størstedelen af brugerne kun bruger limiens
kapacitet minimalt.

--
Mvh Henrik.

Fra : Emil

Dato : 22-09-04 20:57

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote in

> Jo, det er fuldstændig korrekt.
>
> Men vi ved jo godt, at langt størstedelen af brugerne kun bruger limiens
> kapacitet minimalt.

Det er netop sagens kerne. En rimelig potion af markedet bruger deres linje
minimalt, det er vi enige om, og det er dem telia gerne vil have fat i.

Hvad telia derimod ikke vil have fat i, og hvad der fordyrer linjerne
væsentligt for alle flatrate operatører, er den hårde kerne der henter
ekstreme mængder data ned.
Jeg kender folk der har hentet over 1000 gigabyte ned pr. år med deres adsl
linjer! Der skal ikke så forfærdeligt mange af den slags kunder til, før
det ikke løber rundt.

--
*/Emil

Fra : Allan Joergensen

Dato : 21-09-04 15:02

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Derfor vil jeg stadig mene at man tilbyder en vildt overdimensioneret
> linie til målgruppens behov, således at det går hurtigere for den
> enkelte kunde at kommer over 1GB.

Faktum er at Telia Stofa i snart mange år har leveret 1Mbit forbindelser
med "flydende" trafikbegrænsning (Flexrate) med mellem 50MB og 5GB. I
følge pålidelige kilder er det overraskende mange der ligger nede
omkring de 50-100MB om måneden, på trods af båndbreden.

Allan Joergensen

"NCC-1701-D" : This is NOT your father's Oldsmobile!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 16:55

Allan Joergensen skrev:

>med "flydende" trafikbegrænsning (Flexrate) med mellem 50MB og 5GB. I
>følge pålidelige kilder er det overraskende mange der ligger nede
>omkring de 50-100MB om måneden, på trods af båndbreden.

For et års tid siden fik vi ude hos Stofanet (hovedafdelingen i
Horsens) at vide at 27 % ikke kom op over 50 MB og dermed 50 kr.
om måneden.

--
Bertel

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-09-04 19:18

> Enig - jeg tror dog stadig ikke man kan få det til at løbe rundt for 200,-

Hvorfor?

--
Mvh. Jesper

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 22:59

Jesper Nielsen wrote:

> Hvorfor?

Det er noget med forholdet mellem indtægt og udgift at gøre.

Og det er selvfølgelig gennem-kalkuleret så den er i kassen - dog mener
jeg at huske noget om at koncernen tidligere har udført enkelte
regnefejl - eksempelvis i administrationen.

Men det bliver da spændende at følge - jeg tror selv det er gone inden 6
måneder.

--
Mvh Henrik.

Fra : Morten Kjaer Lennon

Dato : 22-09-04 08:01

Henrik Aarfeldt wrote:
> jeg at huske noget om at koncernen tidligere har udført enkelte
> regnefejl - eksempelvis i administrationen.

Var det da man valgte ikke at ansætte dig?

--
Morten!

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 22-09-04 10:10

Morten Kjaer Lennon wrote:

> Var det da man valgte ikke at ansætte dig?

Det var da en spøjs kommentar - har du overhovedet forstået hvad tråden
drejer sig om ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-09-04 19:15

> [...]
> etableringsomkostninger, daglig drift, opgradering af kapacitet i
> backbone/provider linier, administration samt afskrivning af udstyr med

På eget net koster en 2 Mbit forbindelse det samme som en 64 Kbit
forbindelse.
Priserne for leje af kobber er vist nok offentlige - led evt. selv på IT &
Telestyrelsens hjemmeside.

Fra : Daniel Skytte

Dato : 05-10-04 07:10

Jesper Nielsen wrote:

> På eget net koster en 2 Mbit forbindelse det samme som en 64 Kbit
> forbindelse.
> Priserne for leje af kobber er vist nok offentlige - led evt. selv på IT &
> Telestyrelsens hjemmeside.

Du har helt ret, talene kan findes paa
http://www.itst.dk/static/aarsberetning2002/kap04.htm
(tabel 4)

--
Venlig hilsen
Daniel "Sprekcer" Skytte

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 10:51

Henrik Aarfeldt skrev:

>Og så må kapaciteten på 2Mbps ligeledes være skudt langt forbi målet -
>128Kbps er rigeligt til det behov.

Hvorfor skulle de dog levere den lave hastighed. Det kundesegment
de henvender sig til, vil ikke belaste systemet synderligt.

Og strengt taget kan de vel klare sig med 33'600 bps?

>Bagtanken med at give 2Mbps er selvfølgelig, at så går der potentielt
>kortere tid til kvoten er brugt, og derefter klapper fælden.

Måske, men vi kan jo også lige så godt vænne os til at det snart
er standardhastigheden.

>Så det kan hurtigt blive 2 dyre Mbps - men det er vel også meningen.

Dem der løber over 1 GB, bliver nok skræmt væk netop af den
grænse. Tænk f.eks. på hvor højt folk har hylet over Stofanets 5
GB-grænse.

--
Bertel

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 11:23

Bertel Lund Hansen wrote:

> Måske, men vi kan jo også lige så godt vænne os til at det snart
> er standardhastigheden.

Ja - det er der vel mange der gerne vil have os til at tro.
Men til lidt løseligt mail, surf osv - er det langt over målet imho.

--
Mvh Henrik.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-09-04 11:30

On 2004-09-21, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Ja - det er der vel mange der gerne vil have os til at tro.
> Men til lidt løseligt mail, surf osv - er det langt over målet imho.

Til mail måske. Men surf skal da gå så hurtigt som det er teknisk muligt.
2Mbit er iøvrigt latterligt langsomt når DSL teknologien kan meget mere.

Men sådan er der jo så meget.

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 12:21

Henrik Aarfeldt skrev:

>Men til lidt løseligt mail, surf osv - er det langt over målet imho.

Alle transportbehov i Danmark kunne også løses ved en
makshastighed på 50 km/t hvis folk aldrig havde prøvet andet. Det
ville endda have mange fordele.

Man ville bare ikke kunne det samme som vi kan i dag.

--
Bertel

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 13:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> Alle transportbehov i Danmark kunne også løses ved en
> makshastighed på 50 km/t hvis folk aldrig havde prøvet andet. Det
> ville endda have mange fordele.
>
> Man ville bare ikke kunne det samme som vi kan i dag.

Jeg vil dog tillade mig at mene, at målgruppen kan nøjagtigt det samme
med f.eks 1/4 af de 2Mbps. [lidt surf, netbank osv]

Hvilke ting mon du tænker på man ikke kan, hvis man har mindre end 2Mbps
til rådighed og er indenfor målgruppens rammer ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-09-04 13:03

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> writes:
>Jeg vil dog tillade mig at mene, at målgruppen kan nøjagtigt det samme
>med f.eks 1/4 af de 2Mbps. [lidt surf, netbank osv]

Man kan også med 1200 bps. Men hvorfor ikke køre 2 Mbps? Forskellen
er jo i praksis gratis for udbyderen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 13:28

Henrik Aarfeldt skrev:

>Hvilke ting mon du tænker på man ikke kan, hvis man har mindre end 2Mbps
>til rådighed og er indenfor målgruppens rammer ?

Se tunge hjemmesider. Få oplysninger vist på skærmen næsten
øjeblikkeligt.

--
Bertel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-09-04 13:50

On 2004-09-21, Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Se tunge hjemmesider. Få oplysninger vist på skærmen næsten
> øjeblikkeligt.

Som vist nærmest er reglen end undtagelsen.

Thomas

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 14:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Se tunge hjemmesider.

Dvs - at jeg med min ½Mbps er forhindret i at se 'tunge hjemmesider'.
Godt jeg så ikke er med i målgruppen - kunne du for eksperimentets skyld
så ikke lige give mig et par eksempler på sådanne tunge hjemmesider som
målgruppen skulle være interesseret i - så skal jeg venligst returnere
resultatet herfra.

--
Mvh Henrik.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-09-04 14:31

On 2004-09-21, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Dvs - at jeg med min ½Mbps er forhindret i at se 'tunge hjemmesider'.

Nej selvfølgelig er du ikke det! Men du må da give Bertel ret i at det er
sjovere at komme frem med 2Mbit/s fremfor .5 Mbit/s. Eller?

Derfor giver det mening at lade folk surfe ved 2Mbit/s. Jeg tvivler på at
det kan mærkes på bundlinien om du sælger

1Gbyte trafik ved .5 Mbit/s til 200

eller

1Gbyte trafik ved 2Mbit/s til 200

Jeg vil dog satse en del penge på at det er noget nemmere at sælge end
førstnævnte.

Thomas

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 14:43

Thomas S. Iversen wrote:

> Nej selvfølgelig er du ikke det!

Det var ellers det der blev skrevet.

> Men du må da give Bertel ret i at det er
> sjovere at komme frem med 2Mbit/s fremfor .5 Mbit/s. Eller?

Nej, det er ikke min personlige erfaring, at f.eks netbank aktivitet
afsluttes 4 gange så hurtigt - ej heller alm surf.

> Jeg tvivler på at
> det kan mærkes på bundlinien om du sælger
> 1Gbyte trafik ved .5 Mbit/s til 200
> eller
> 1Gbyte trafik ved 2Mbit/s til 200

Det burde det ellers gøre - hvis man altså bruger de fornødne resourcer
på at dimensionere/udvidde sit netværk efter den højere belastning pr
tidsenhed - vi skal jo nødig have congestion - brugerne kan jo ikke tåle
at vente .1 sec ekstra for at hente de tunge hjemmesider hjem.

--
Mvh Henrik.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-09-04 14:52

> [...]
>tidsenhed - vi skal jo nødig have congestion - brugerne kan jo ikke tåle
>at vente .1 sec ekstra for at hente de tunge hjemmesider hjem.

Så røg den diskussion vist af sporet.

Det relevante er vel, at der er den båndbredde, der er brug for,
når der er brug for den.

Til præcis samme pris er det da mere interessant at have 2 Mbps
end 512 kbps. Og hvis salgsprojektionen siger, det kan lade sig
gøre inden for de givne rammer, er der intet, der kan tale imod
den første løsning.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 16:41

Klaus Ellegaard wrote:

> Så røg den diskussion vist af sporet.

Hvorfor det dog ?

> Det relevante er vel, at der er den båndbredde, der er brug for,
> når der er brug for den.

Nemmerli - og det kræver sandsynligvis mere peak-båndbredde at drive en
masse 2Mbps linier end tilsvarende .5Mbps linier.

--
Mvh Henrik.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-09-04 17:10

On 2004-09-21, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Nemmerli - og det kræver sandsynligvis mere peak-båndbredde at drive en
> masse 2Mbps linier end tilsvarende .5Mbps linier.

I værst tænkelige tilfælde = at alle henter samme side samtidig. Der er
sikkert tænkt netop over dette og med baggrund i eksisterende tal osv, har
man så fundet det sansynligt at man kan levere varen. Er mit gæt.

Thomas

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-09-04 19:33

> I værst tænkelige tilfælde = at alle henter samme side samtidig. Der er
> sikkert tænkt netop over dette og med baggrund i eksisterende tal osv, har
> man så fundet det sansynligt at man kan levere varen. Er mit gæt.

Det er i hvert tilfælde mit gæt, at netværksfolkene også har haft Tiscali
Highway med i tankerne i forbindelse med den netop afsluttede
netværksomlægning.

--
Mvh. Jesper

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-09-04 07:30

>Nemmerli - og det kræver sandsynligvis mere peak-båndbredde at drive en
>masse 2Mbps linier end tilsvarende .5Mbps linier.

Nej, ikke i praksis. Samtidighedsfaktoren er meget lav på den
slags begrænsede forbindelser.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-09-04 21:50

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> writes:

> Nemmerli - og det kræver sandsynligvis mere peak-båndbredde at drive
> en masse 2Mbps linier end tilsvarende .5Mbps linier.

Det tvivler jeg på.

Antallet af brugere er så enormt, at det ligner et konstant flow.

Om 100000 maskiner henter 2Mbps i fem sekunder hvert andet minut eller
..5Mbps i tyve sekunder hvert andet minut er i praksis ca. det samme.
--
Peter B. Juul, o.-.o "[Tor Nørretranders] er feteret i medierne
The RockBear. ((^)) som 'videnskabsjournalist' og ofte også

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-09-04 15:51

On 2004-09-21, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Det var ellers det der blev skrevet.

Ja, og det var derfor jeg rettede det.

> Nej, det er ikke min personlige erfaring, at f.eks netbank aktivitet
> afsluttes 4 gange så hurtigt - ej heller alm surf.

Det er ellers min erfaring. At det lige er 4 gange er måske næppe mærkbart,
men det går hurtigere --- ingen tvivl om det. Jeg har selv prøvet det.
Jeg har prøvet skridtet fra 256 -> 2Mbit, 512 -> 2Mbit, selv fra 2Mbit ->
40Mbit er det sjovere at surfe på de hurtigere forbindelser, hvilket jeg
også har prøvet.

> [...]
> tidsenhed - vi skal jo nødig have congestion - brugerne kan jo ikke tåle
> at vente .1 sec ekstra for at hente de tunge hjemmesider hjem.

1. Du behøver ikke blive syrlig.
2. Linierne fra ISP til bruger er fint dimensioneret.
3. Det er jo ikke sådan at folk henter markant flere sider pr. tidsenhed,
og derfor vil det ikke belaste udbyderen at give dig siderne hurtigere.
Han leverer dem bare i hurtigere bursts. Den totale mængde flyttede
bytes er jo den sammen i de 2 tilfælde

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 16:59

Henrik Aarfeldt skrev:

>Dvs - at jeg med min ½Mbps er forhindret i at se 'tunge hjemmesider'.

For et par år siden ville folk ikke drømme om at lave sider med
den tyngde som er standard i dag. Modemfolket ville have forladt
siden længe inden den var færdig.

Når eliten får højere hastighed, er bagtroppen nødt til at
opgradere inden alt for længe.

Tænk f.eks. også på at en 50 MHz computer er god nok til at køre
browser og andre netprogrammer, men hvem nøjes med den hastighed
i dag?

--
Bertel

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-09-04 17:30

Bertel Lund Hansen wrote:

> For et par år siden ville folk ikke drømme om at lave sider med
> den tyngde som er standard i dag. Modemfolket ville have forladt
> siden længe inden den var færdig.

Ganske enig - men det var måske lige at trække den lidt i ørerne at
påstå, at jeg her på min sølle .5Mbps linie simpelthen må gå glip af
visse hjemmesider, af den simple årsag at de kræver 2Mbps - men det skal
da nok komme en dag.
Disse sider ligger så næppe i min fav-liste.
Man bliver hurtigt træt af alle de tingel-tangel sider med en trilliard
blinkende reklamer - så hellere enkel + funktionel.

--
Mvh Henrik.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 26-09-04 16:44

Henrik Aarfeldt skrev:

> Jeg vil dog tillade mig at mene, at målgruppen kan nøjagtigt det samme
> med f.eks 1/4 af de 2Mbps. [lidt surf, netbank osv]

Men hvorfor skulle Tiscali dog sætte en 0.5 Mbit begrænsning.
Det koster Tiscali det samme om det er 0.5 eller 2Mbit (for kunder der
bruger 1Gbit).

> Hvilke ting mon du tænker på man ikke kan, hvis man har mindre end 2Mbps
> til rådighed og er indenfor målgruppens rammer ?

Hvis man fx læser email en gang om dagen, er det en fordel at de bliver
hentet på 15 sekunder i stedet for et minut.

Hvis man henter køber et musik-album (iTunes o.lign) en gang om måneden er
det da også rart at det er hurtigt.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 09:58

Zif skrev:

>Og desuden ville jeg sige at 1GB er alt alt for lidt, det bruger jeg i temp
>internet files alene på en måned.

Du kan slet ikke vide hvad Pipeline skal bruge.

Jeg har 5GB fri trafik hos Stofanet, men jeg har endnu ikke været
oppe på at bruge 1 GB, og jeg har ikke sat nogen form for
begrænsninger på mit forbrug. Jeg henter alt det jeg gider. Somme
tider er jeg endda under den lave forbrugsgrænse (300 MB) så det
koster mindre end 300 kr. om måneden, men det er nu sjældent.

--
Bertel

Fra : Pipeline

Dato : 21-09-04 12:05

> Du kan slet ikke vide hvad Pipeline skal bruge.

Ifølge Tiscalis priser, kan jeg hente 4GB om måneden, og stadig holde mig
under prisen hos Cybercity, hvor jeg har en 1Mbit forbindelse. Men nu er
DU-meter installeret, så nu må jeg se om jeg kan klare mig med 4GB
up/download om måneden.

MVH
Pipeline

Fra : iddqd

Dato : 21-09-04 10:12

Zif wrote:

> Ja, det findes, Brug programmet NetLimiter
>
> http://www.netlimiter.com/
>
> Det er rigtig godt, man kan se statistik og man kan styre up/down, på
> de enkelte programmer.

DU-Meter er også en mulighed.

Kan forøvrigt se at jeg på lidt over 20 GB per måned i snit og at mit
max. er på 63 GB, men min linie bruges også til arbejdsbrug hvor der
jævnligt er nogle store filer som skal flyttes.

Mvh

Bruno

Fra : Mogens Larsen

Dato : 22-09-04 01:48

> "Pipeline" <ng2XXXXXX@odeu.dk> skrev i en meddelelse
> så

Hvor er der dog mange lyseslukkere til. Her kommer for en gang skyld noget
helt nyt og rigtigt godt. Klap dog i jeres små hænder, i stedet for at være
så negative

Super hurtig forbindelse til en super pris. Og de medfølgende 1000Mb er godt
nok
til vi almindelige brugere af nettet.

Så, godt gået Tiscali. Jeg har bestilt, og jeg glæder mig til at komme
tilbage.
Og jeg glæder mig vanvittigt til, igen at have mange selvstændige
mail-konti.
De sidste halvandet år har familien måtte deles om en sølle postkasse. Gæt
selv,
hvem den nuværende udbyder er.

Mogens

Ved mail, erstat kun invalid

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 22-09-04 22:19

On Tue, 21 Sep 2004 00:57:19 +0200, "Pipeline" <ng2XXXXXX@odeu.dk>
wrote:

> [...]
>man kan tjekke om hvormeget trafik man har, f.eks over en periode på 14

Stemmer det at man så kan bruge linien 2 minutter om dagen?

Vel, det er i hvert fald bedre end at tælle minutter.
--
Svend Olaf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-04 22:22

Svend Olaf Mikkelsen skrev:

>Stemmer det at man så kan bruge linien 2 minutter om dagen?

Det er rent sludder.

Hvis man forestiller sig at man henter data med fuld hammer hele
tiden fra man logger på til man logger af, er det rigtigt at man
kun kan være på nettet i godt 2 minutter.

Jeg har en 1 Mbit linje og er på nettet ca. 16 timer i døgnet.
Jeg har endnu ikke præsteret at komme op på 1 GB om måneden.

--
Bertel

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-09-04 20:03

I indlægget <m2r3l09cr67517jnesu73j8sehes8anidi@news.stofanet.dk> skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
>
> Jeg har en 1 Mbit linje og er på nettet ca. 16 timer i døgnet.
> Jeg har endnu ikke præsteret at komme op på 1 GB om måneden.

Tjaa det kommer jo helt an på folk forbrugsmønstre. For nogle vil det
være et rigtigt godt tilbud, for andre et dårligt tilbud.

Jeg har sendt/modtaget 27,584 gigabyte igennem min linie i denne
måned...

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-04 20:25

Martin Schultz skrev:

>Tjaa det kommer jo helt an på folk forbrugsmønstre.

Nej. Jeg svarede på et konkret spørgsmål.

>For nogle vil det være et rigtigt godt tilbud, for andre et dårligt tilbud.

Ja. Det undrer mig bare at den slags tilbud ofte nedgøres af folk
der ikke kan nøjes med dem.

(ingen hentydning til dig. Du skriver sobert).

--
Bertel

Fra : Martin Møller

Dato : 24-09-04 13:51

> [...]
> Så spørgsmålet er, om der findes et program der kan måle ens down/upload,

> man kan tjekke om hvormeget trafik man har, f.eks over en periode på 14

Hvorfor overhovedet benytte sig af tilbuddet? Det er jo panik før lukketid
fra Tiscalis side. De er jo alligevel ved at afhænde stort set alle deres
aktiviteter i skandinavien, heriblandt danmark.

--
/Martin Møller

- Ved svar via email - fjern SPAMFILTER i emailadressen.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-09-04 19:02

> heriblandt danmark.

Kilde?

--
Mvh. Jesper

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-09-04 21:00

Hej

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> wrote:

>Kilde?

En række af dagens elektroniske medier m.v.

Men bortset fra det, så er der vel ingen som tror på at Tiscali lukker i
DK ! - De vil givetvis bliver opkøbt/overtaget af et andet firma som
kører det videre under een eller anden form.

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !
Simpelt - Enkelt - Billigst

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-09-04 22:52

> En række af dagens elektroniske medier m.v.

Find et link til én artikel, hvor en Tiscali repræsentant udtaler, at
Tiscali Danmark er til salg. Fair nok - jeg mener Ruud Huisman (Tiscali
S.p.A's administrerende direktør,) har sagt det, men dette er flere gange
blevet rettet som en fejl.

Tænker du på http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=19325 ?
Marco Pisanti har ikke noget med Tiscali at gøre - han er blot en
aktieanalytiker, som har en masse gisninger. Men selvfølgelig - alt er vel
til salg, blot det rigtige beløb bliver lagt på bordet.

Fra : Martin Møller

Dato : 25-09-04 01:32

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> aktieanalytiker, som har en masse gisninger. Men selvfølgelig - alt er vel
> til salg, blot det rigtige beløb bliver lagt på bordet.

Det er jo ikke nogen hemmelighed at forretningen Tiscali kører meget dårlig
og at der er ved at blive solgt fra bl.a. i skandinavien. Så lad os se hvor
lang tid Serge Lupas kan blive ved med at benægte.

Martin

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-09-04 21:25

On 2004-09-25, Martin Møller <martinboy@hotmail.com> wrote:

> Det er jo ikke nogen hemmelighed at forretningen Tiscali kører meget dårlig
> og at der er ved at blive solgt fra bl.a. i skandinavien. Så lad os se hvor
> lang tid Serge Lupas kan blive ved med at benægte.

Indtil videre har Tiscali svjv ikke solgt nogle lande fra de ikke
allerede havde annonceret de ville sælge. Er du informeret anderledes?

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Flattery is all right -- if you don't inhale."