anbefaling af litteratur. Ekstrudering
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-09-04 18:07

Hej NG.

Jeg har brug for at vide noget omkring hvordan man fremstiller et
ekstruder-værktøj som er tragtformet og som går ud i en tynd film, til
plast-materialer.

Tværsnittet ved ingangen til tragten er cirkulært og tværsnittet
formindskes indtil der hvor filmen kommer ud og her bliver tværsnittet
rektangulært. Det ser nogenlunde således ud:

(tynd folie)
rektangulært
tværsnitsareal
| |
\ /
\ /
\ /
\ /
\ /
| |
cirkulært
tværsnitsareal.

Især er jeg interesseret i strømningerne og i at flowet når tragten
samtidigt, hvilket giver en ensartet folie. Afstanden i siderne er jo
længere end i midten og derfor ønsker man at reducere tværsnitsarealet i
midten, undervejs (så presses smelten ud i siderne og bremses i midten,
også pga. større friktion).

Jeg har fået fortalt at man kan regne med laminære strømninger og at man
kan forestille sig nogle "små" rør gå inde i "tragten". Derved fås:
delta-P = (64/Re) * (l/d) * (rho?/2) * v^2

Hvem kan anbefale noget litteratur og/eller komme med relevante gode
synsvinkler så man f.eks. kan bestemme arealformindskelsen?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 21-09-04 10:31

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvem kan anbefale noget litteratur og/eller komme med relevante gode
> synsvinkler så man f.eks. kan bestemme arealformindskelsen?

Jeg kender ikke den ligning du viser, og kun begrænset om strømninger
delta-P kan symbolisere en tryk-forskel
rho angiver ofte densitet (vægtfylde)
Re, Reynolds number er et karakteristisk tal for en bestemt strømning
Re = fremadrettet hastighed x hydraulisk diameter /kinematisk viskositet
Her kan du se hydraulisk diameter som diameteren på røret. Den ændrer sig og det gør hastighed og
altså Re.

Hvis delta-P dækker trykforskelle mellem centralt og perifert er der god ide i at se på det; den
skal være lille.

Man får det indtryk at udløbs-profilen formes af den tryk-profil man teoretisk kan forestille sig i
et rør som ville fortsætte uendeligt (filmen bliver tyndere i siden). Det billede er påvirket af en
teoretisk 0 hastighed langs væggen, friktionen langs væggen og væskens viskositet.

Jeg har arbejdet med problemet i praksis, men kan ikke umiddelbart lede dig i en teoretisk
beregning.

Carsten

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 21-09-04 20:59

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

Jeg glemte 'Viscous fluid flow', Frank M. White, 1991, McGraw Hill

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-09-04 20:06

Carsten Troelsgaard wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
>
> Jeg glemte 'Viscous fluid flow', Frank M. White, 1991, McGraw Hill

Ok, det kigger jeg på, tak.

mvh.
Martin Jørgensen