Hm, findes den mon nogle gratis programmer~
Fra : Henning Kampmann

Dato : 20-09-04 18:00

Hej

Mange poder på de første skoletrin har hjemme adgang til en PCer
hjemme. Da flere forældre har spurgt mig, om der findes 'nogle
passende' undervisningsprogrammer til børn 'på nettet', som kan
downloades uden problemer (læs betaling), lader jeg optimistisk
spørgsmålet gå videre til jer derude - det kunne jo være?

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Henning Kampmann

Fra : Poul C

Dato : 21-09-04 17:48

Hej Henning

"Henning Kampmann"
> [...]
> downloades uden problemer (læs betaling), lader jeg optimistisk
> spørgsmålet gå videre til jer derude - det kunne jo være?

Jeg har lige svaret Klaus i en "tråd" lidt længere oppe i denne konference,
men du får også lige linket:

Prøve http://www.hedensted-skole.dk og klik på linket "TABEL" i højre side.
Man kan afvikle programmet direkte eller vælge at downloade det.

Da jeg selv har lavet programmet kan så du/I må bruge det alt det I vil.

Der findes dog rigtig mange matematik-links på nettet: Prøv at spørge
"Google"

Mvh Poul C

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-09-04 18:17

"Poul C" <telfnr@hafnet.dk> posting:

>Jeg har lige svaret Klaus i en "tråd" lidt længere oppe i denne konference,

"nede" i mit tilfælde.

>Prøve http://www.hedensted-skole.dk og klik på linket "TABEL" i højre side.
>Man kan afvikle programmet direkte eller vælge at downloade det.

Ville af nysgerrighed se det. Interessant:
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/s.gif

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Poul C

Dato : 21-09-04 23:17

Hej Christian

"Christian Bohr-Halling" <nospam@direkte.org> skrev i en meddelelse

> Ville af nysgerrighed se det. Interessant:
> http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/s.gif

Forstår jeg dig ret: du får intet billede når du går ind på vores
web-adresse?
Det virker da fint herfra!

Mvh Poul C

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-09-04 00:56

"Poul C" <telfnr@hafnet.dk> posting:

>Forstår jeg dig ret: du får intet billede når du går ind på vores
>web-adresse?

Korrekt. Jeg får blot ovenstående.

>Det virker da fint herfra!

Du bruger vel IE. Problemet skyldes det her:
<script language="vbscript">

-- VBsctip understøttes kun af IE, mig bekendt. Sagt på en anden
måde, alle andre får blot en tom side. Underligt, at den fejl ikke
blev fanget, da siten blev teste i bl.a. Opera og Mozilla.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-04 13:56

> [...]
> måde, alle andre får blot en tom side. Underligt, at den fejl ikke
> blev fanget, da siten blev teste i bl.a. Opera og Mozilla.

Jeg ved ikke om sitet er testet i de miljøer du omtaler. Det er en del af
SkoleIntra fra Skolesoft, og der er andre funktioner i pakken, der kun
fungerer under IE - ikke ved en fejl, men ved et valg fra udviklernes side.
Selvfølgelg kan det være lidt uhensigtsmæssigt, hvis selve den offentlige
forside kun gør det. Men omvendt kan man sige, at skolerne har pligt til at
offentliggøre deres SBI, ikke pligt til at det skal kunne læses på enhver
minoritetsbrowser, der måtte eksistere.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-09-04 14:20

"Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> posting:

>forside kun gør det. Men omvendt kan man sige, at skolerne har pligt til at
>offentliggøre deres SBI, ikke pligt til at det skal kunne læses på enhver
>minoritetsbrowser, der måtte eksistere.

Minoritetsbrowser? Opera og Mozilla? Den var ny.

Et eksempel: da.wikipedia.org for juni:
~15%+ brugte Opera eller Mozilla.
http://wikimedia.org/stats/da.wikipedia.org//usage_200407.html#TOPAGENTS

Den finske udgave:
~30%+ brugte Opera eller Mozilla
http://wikimedia.org/stats/fi.wikipedia.org//usage_200406.html#TOPAGENTS

Den færøske udgave:
~50% brugte Opera eller Mozilla.
http://wikimedia.org/stats/fo.wikipedia.org//usage_200406.html#TOPAGENTS

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-04 15:18

> Minoritetsbrowser? Opera og Mozilla? Den var ny.
>
> Et eksempel: da.wikipedia.org for juni:
> ~15%+ brugte Opera eller Mozilla.
> http://wikimedia.org/stats/da.wikipedia.org//usage_200407.html#TOPAGENTS

Der skal sådan set ikke lægges nogen kvalitativ vurdering i min betegnelse.
Men jeg vil da fastholde at 15% er en minoritet.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-09-04 17:53

"Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> posting:

>Der skal sådan set ikke lægges nogen kvalitativ vurdering i min betegnelse.

Og blev der det?

>Men jeg vil da fastholde at 15% er en minoritet.

Hvis jeg havde kunder, og alle de 15% med rødt hår var tvunget til
at tage en hat på, før de måtte komme ind i min butik, for ellers
ville alarmsystemet starte, så ville jeg mene, at jeg havde et
forretningsmæssigt problem.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-04 18:08

> Og blev der det?

Det var jeg ikke sikker på, jeg pointerede blot for en sikkerhedsskyld

> [...]
> at tage en hat på, før de måtte komme ind i min butik, for ellers
> ville alarmsystemet starte, så ville jeg mene, at jeg havde et

Ja, men det er bare ikke det sagen handler om.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-09-04 18:10

"Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> posting:

>Ja, men det er bare ikke det sagen handler om.

Hvad handler den så om?

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-04 18:34

> Hvad handler den så om?

Den handler ikke om diskrimnering af mennesker pga. hårfarve. Den handler om
en teknisk tilgængelighed. Det vil være forkert af afvise 1 promille (og
mindre naturligvis) pga hårfarve. Det ville næppe være lige så forkert at
afskære adgang fra en browser, der benyttes af 1 procent hvis det
forhindrede funktionaliteten på sitet som sådan.

Men lad os ikke køre dette op til en større uenighed, for den tror jeg ikke
er til stede.

Jeg tror blot det er vigtigt at erindre sig, at kravet om at offentliggøre
SBI kun har eksisteret et år, og de portaler vi har stadig er under
udvikling.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-09-04 15:53

"Peter" == Peter Hindsgaul <peter@hindsgaul.> writes:

> [...]

> offentliggøre deres SBI, ikke pligt til at det skal kunne læses på enhver

Måske ikke enhver minoritetsbrowser, men hvis du læser IT og
telestyrelsens vejledning på
<http://www.netsteder.dk/publ/tilgaeng/clean.html>, vil du faktisk
kunne finde følgende passus:

Appletter, script og programmer skal forsynes med kort og
forklarende alternativ tekst eller beskrivelse.

Programobjekter, som indeholder egen brugergrænseflade, når de
eksekveres, skal også udformes med henblik på tilgængelighed, hvis
den information, de indeholder, er væsentlig og ikke blot tjener
layout-formål.

Det er afsnit 4.8, hvis du vil se konteksten.

Så som minimum må man kunne forvente at man kan få de data der er
pakket ind i vbscript på en anden måde.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-04 17:07

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Måske ikke enhver minoritetsbrowser, men hvis du læser IT og
> telestyrelsens vejledning på
> <http://www.netsteder.dk/publ/tilgaeng/clean.html>, vil du faktisk
> kunne finde følgende passus:

Jeg er fuldstændig enig - men fastholder alligevel at snitfladen jo skal
være et sted.

I øvrigt installerede jeg Opera 7.54 på min computer - og siden kunne
sagtens vises, så det kan være problemet er et helt andet end browseren
eller siden.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-09-04 17:29

> [...]

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er fuldstændig enig - men fastholder alligevel at snitfladen jo

Helt enig, men på *forsiden*. Og så for at lave en redirect, der kan
laves med ren HTML. Der er iøvrigt et par serverside redirects efter
forsiden, og så falder formålet med at lave sådan en platformspecifik
konstruktion da helt væk.

> I øvrigt installerede jeg Opera 7.54 på min computer - og siden
> kunne sagtens vises, så det kan være problemet er et helt andet end
> browseren eller siden.

Det kunne tyde på at Opera understøtter dele af vbscript. Firefox gør
ikke, men hvis man selv indsætter /infoweb i adresselinien, får man en
fejlmeddelelse om for mange redirections. Måske har det noget at gøre
med at min browser ikke accepterer Cookies, men det kan du jo lige
prøve at checke (Husk at slette den gamle først) med din Opera hvis du
er frisk.

Efter en seance med wget, vil jeg nominere den hjemmeside som det
bedste eksempel i 2004 på hvorfor man *ikke* skal bruge frontpage til
at lave hjemmesider med. Eller i det mindste sende sin webmaster på
kursus i brugen af samme.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-04 18:06

> [...]
> laves med ren HTML. Der er iøvrigt et par serverside redirects efter
> forsiden, og så falder formålet med at lave sådan en platformspecifik

Forsiden bør være tilgængelig så bredt som muligt. Og den er det faktisk
også - omend man skal kende linket for at få noget ud af det.
Hele Skoleporten findes i en "ren text" version, bla. på baggrund af ønsker
fra brugere med PDA. I øverste højre hjørne kan du (hvis du på et tidspunkt
kommer ind) klikke på et T. Det burde være en smal sag at redirecte ikke
understøttede browsere til den side - så det vil jeg foreslå udviklerne.

Ja, der løb jeg så med en halv vind. Jeg var inde på andre skoler, der
bruger SkoleIntra og havde ingen problemer. I forbindelse med den prøve du
bad mig om gik jeg på Hedensted Skole - og fik en blank skærm. Da jeg skrev
/infoweb røg jeg ind uden problemer.

Man kan købe SkoleIntra til installation på egen server, eller man kan få
den hostet på UNI-C's servere. De sider jeg besøgte i første omgang er
hostet af UNI-C, hvorimod Hedensted Skole - såvidt jeg kunne tyde af en
tracert - selv hoster.

Programmet blev opgraderet i sidste uge, og efterfølgende er der kommet
nogle hotfix, der skal løse nogle fejl rundt omkring i den nye version. Jeg
kan forestille mig, at det ikke er alle hotfixes, der er blevet installeret
i Hedensted. Jeg ved det selvfølgelig ikke, men det er mærkeligt at 2
identiske sider opfører sig forskelligt fra 2 forskellige servere.

> [...]
> med at min browser ikke accepterer Cookies, men det kan du jo lige
> prøve at checke (Husk at slette den gamle først) med din Opera hvis du

Det prøvede jeg så, uden problemer -eller rettere uden andre problemer end
de før omtalte

> [...]
> bedste eksempel i 2004 på hvorfor man *ikke* skal bruge frontpage til
> at lave hjemmesider med. Eller i det mindste sende sin webmaster på

Nu ved jeg ikke lige hvad wget er. Og jeg er i øvrigt enig. Jeg ville til
hver en tid bruge en devideret html-editor til at lave en side af den
karakter.

Og så lige for en ordens skyld: Det er ikke webmasteren i Hedensted der har
lavet siden. det er et produkt, du kan læse mere om på www.skoleintra.dk

Jeg overvejer lige om jeg gider installere Mozilla og prøve derfra. Eftersom
min skole har det samme produkt, med undertegnede som webmaster kan det jo
egentlig være ganske interessant at vide, om der er tilgængelighedsproblemer

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-09-04 18:32

> [...]

> være en smal sag at redirecte ikke understøttede browsere til den
> side - så det vil jeg foreslå udviklerne.

Er det en generel kommentar, og i givet fald omkring hvad? Den giver
ikke så meget mening i forhold til Hedensted skole. Ihvertfald ikke
med de muligheder jeg har for at se den.

> Nu ved jeg ikke lige hvad wget er. Og jeg er i øvrigt enig. Jeg
> ville til hver en tid bruge en devideret html-editor til at lave en
> side af den karakter.

wget er et program der blandt andet kan lave et rekursivt download af
en given URL, jeg har med meget simple midler kunne hente alle 2,6
Mb(*) af hjemmesiden.

> Og så lige for en ordens skyld: Det er ikke webmasteren i Hedensted
> der har lavet siden. det er et produkt, du kan læse mere om på
> www.skoleintra.dk

Det kan jeg sikkert, men det visuelle indtryk forsiden giver mig er
nok henved 1000 ord værd:
<http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/skoleintra.png>

Bemærk især de manglende billeder. Sandsynligvis qua en noget
alternativ navngivning: ... src="images%5C04.jpg" ...

Jeg synes også det er smukt at jeg får en vandret scorllbar, selvom
der er masser af plads at gøre med.

> [...]
> derfra. Eftersom min skole har det samme produkt, med undertegnede
> som webmaster kan det jo egentlig være ganske interessant at vide,

I betragtning af at brugen af Mozilla er inde i en ret eksplosiv(#)
udvikling for tiden, var det måske meget godt.

* Inklusive dubletter på grund af en noget adspredt holdning til om
det skal hedde infoweb eller Infoweb.

# "Early adaptor" websites har set en 100% pr. måned fremgang i brugen
af Mozilla/Firefox browsere i de sidste 2-3 måneder.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-09-04 18:52

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> posting:

>en given URL, jeg har med meget simple midler kunne hente alle 2,6
>Mb(*) af hjemmesiden.

Det var ikke meget

># "Early adaptor" websites har set en 100% pr. måned fremgang i brugen

Early adaptor? Har du en reference, man kunne se?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-09-04 19:13

"Christian" == Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> writes:

> Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> posting:

> Det var ikke meget

> Early adaptor? Har du en reference, man kunne se?

Den er blevet diskuteret gentagne gange på <http://slashdot.org> i
de seneste par uger. Søg (i bunden af forsiden) på usage og mozilla
eller firefox.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-04 19:15

> Er det en generel kommentar, og i givet fald omkring hvad? Den giver
> ikke så meget mening i forhold til Hedensted skole. Ihvertfald ikke
> med de muligheder jeg har for at se den.

Det ville det da, hvis du blev redirected til en version du kan læse!!

> wget er et program der blandt andet kan lave et rekursivt download af
> en given URL, jeg har med meget simple midler kunne hente alle 2,6
> Mb(*) af hjemmesiden.

OK

> [...]
>
> Bemærk især de manglende billeder. Sandsynligvis qua en noget
> alternativ navngivning: ... src="images%5C04.jpg" ...

Ja, det ser ikke for smart ud

> I betragtning af at brugen af Mozilla er inde i en ret eksplosiv(#)
> udvikling for tiden, var det måske meget godt.

Det tror jeg også. Men vi har siger og skriver endnu ikke fået en eneste
henvendelse, der går på, at man ikke kan se vores side. Det betyder
selvfølgelig ikke, at vi ikke skal undersøge noget, da formålet med SBI jo
bl.a. er, at man skal kunne sidde i Aalborg, og sammenligne skolerne i
Kolding før man flytter dertil.

> # "Early adaptor" websites har set en 100% pr. måned fremgang i brugen
> af Mozilla/Firefox browsere i de sidste 2-3 måneder.

Det er selvfølgelg tankevækkende. Men det siger ikke så meget i sig selv.
Det der siger mere er, hvor stor en markedsandel produktet rent faktisk har.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 22-09-04 19:53

> [...]

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Det ville det da, hvis du blev redirected til en version du kan

Nu hvor jeg fik støvet en Win32 maskine af, kan jeg se hvad du mener.

> Ja, det ser ikke for smart ud

Lige for en god ordens skyld, %5C er \, som automagisk bliver oversat
af MSIE til /.

> Det er selvfølgelg tankevækkende. Men det siger ikke så meget i sig
> selv. Det der siger mere er, hvor stor en markedsandel produktet
> rent faktisk har.

Lige for øjeblikket ligger brugen af Mozilla i intervallet fra 3 til
15%. Så hvis trenden slår igennem på de 3%, skal der faktisk ikke mere
end 4 måneder til at nå over 50%.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-04 21:05

> Lige for en god ordens skyld, %5C er \, som automagisk bliver oversat
> af MSIE til /.
Ja, det ved jeg. Det var siden som den så ud på dit plot, der ikke var
smart.

> Lige for øjeblikket ligger brugen af Mozilla i intervallet fra 3 til
> 15%. Så hvis trenden slår igennem på de 3%, skal der faktisk ikke mere
> end 4 måneder til at nå over 50%.

Det tvivler jeg nok på vil ske. Men der er en masse andre relevante faktorer
der vil kunne komme i spil. Hvilke grupper er det, der bruger Mozilla,
bruger de den i et Windowsmiljø og hvilken rolle har den frie internetadgang
fra folkebibliotekerne for blot at nævne nogen.

Der er også en del principielle spørgsmål, der er en diskussion værd. F.eks.
kan vi ikke tvinge forældrene til at have en computer med internetadgang,
kan de så tvinge os til at tilbyde vores webside, så den kan vises i en
Mozilla, en Opera eller for den sags skyld i en IE med fuld funktionalitet?
Vores sider skal naturligvis være tilgængelige, men skal de være det fra
dagligstuen eller er det nok at de er det fra (igen) folkebibliotekerne? Der
er masser af spændende problemstillinger.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Henning Kampmann

Dato : 22-09-04 23:23

Hej Peter

Egentligt burde jeg blot holde bøtte og være glad - jeg fik jo
det tip, jeg efterlyste, da jeg startede tråden! men

On Wed, 22 Sep 2004 22:05:19 +0200, "Peter Hindsgaul"
<peter@hindsgaul.> wrote:

>| fra folkebibliotekerne for blot at nævne nogen.>|

For mig er der pricipielt 2 løsninger, når nu MS ikke ønsker at
'være fælles' med alle andre:

1. En løsning der er forberedt til minimum de førende browsere.
(Sund logik)
2. En løsning der alene bygger på ét firmas målsætning 'vi alene
vil sidde på markedet'. (Det er jo den enkeltes valg, om man vil
være i lommen på en enkelt udbyder)

Jeg - og sandsynligvis flere med mig - er uendeligt misfornøjede
med MS, og vil gå ganske langt for at blive fri for deres 'stil'
mht. prissætning og manglende vilje til at 'samarbejde på tværs',
så vi forhindres i at få et effektivt og fejlfrit internet.

Selv bankerne, og de har ellers været umulige at råbe op i
årevis, er ved at fatte budskabet, nemlig at vi vil have et frit
internet og ikke et MS-kontrolleret -domineret og -chikaneret
internet.

Men som sagt, valget et helt dit eget, men du har valget!

Venlig hilsen

Henning Kampmann

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-09-04 11:22

> [...]

> være tilgængelige, men skal de være det fra dagligstuen eller er det
> nok at de er det fra (igen) folkebibliotekerne? Der er masser af

Så er vi så tilbage ved vejledningen fra IT og Telestyrelsen, der
har nogle ret konkrete anbefalinger.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 23-09-04 14:53

> Så er vi så tilbage ved vejledningen fra IT og Telestyrelsen, der
> har nogle ret konkrete anbefalinger.

De dækker så rent faktisk ikke. For det første er hovedformålet med
retningslinierne ikke at tilgodese "minoritetsbrowsere" men at tilstræbe
ligestilling i forhold til forskellige handicaps eller dysfunktioner. De
behandler ikke fysisk tilgængelighed, som f.eks. at man skal kunne tilgå det
offentliges hjemmesider fra privaten, men udelukkende tilgængeligheden når
man er ved maskinen, hvor den så måtte befinde sig. Samtidig er
retningslinierne relativt vagt formulerede, hvad man også kn læse årsagen
til i starten af siden.

Så nej, anbefalingerne er ikke hverken så konkrete eller dækkende som nogen
måske kunne ønske sig. Samtidig er de skrevet i en anden kontekst end at
give Bill Gates et drag over nakken.

Så de principielle spørgsmål står stadig.

venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-09-04 17:22

> [...]

> retningslinierne ikke at tilgodese "minoritetsbrowsere" men at
> tilstræbe ligestilling i forhold til forskellige handicaps eller

I praksis er det det samme. Den nemmeste måde at lave en hjemmeside
der er tilgængelig for en screen reader, er netop at lave en
hjemmeside der er brugbar, udelukkende ved brug af stadardiserede
elementer, dvs. kode i henhold til W3C's specifikationer af HTML 4.0
eller XHTML 1.0 Og det bringer helt automatisk minoritetsbrowserne (et
herligt ord ind i varmen.

> [...]
> kunne tilgå det offentliges hjemmesider fra privaten, men
> udelukkende tilgængeligheden når man er ved maskinen, hvor den så

Hvordan kommer du frem til den konklusion? Tag for eksempel 7.1
HTML-version test:

<http://validator.w3.org/>

Valideringen skal sikre, at W3C's rekommandationer følges, således
at der f.eks. ikke anvendes proprietær kodning.

De af testen anførte fejl skal rettes. Et yderligere resultat af
valideringen er, at den fortæller, hvilken HTML-version net-siden
svarer til. Dette versionsnummer kan anvendes i den følgende Bobby
test, som tester selve tilgængeligheden.

Her kan jeg ikke se nogen vej udenom korrekt kodet HTML.

> Samtidig er retningslinierne relativt vagt formulerede, hvad man
> også kn læse årsagen til i starten af siden.

Jeg mener ellers at skal er et rimeligt præcist ord, når man kommer
ned i de konkrete anvisninger. Og jeg kan ikke se noget i indledningen
der giver ret meget basis for fortolkninger. At målgruppen kun dækker
statslige myndigheder giver selvfølgelig dig mulighed for at ignorere
retningslinierne totalt, men det er i mine øjne et noget kortsigtet
valg.

> Så nej, anbefalingerne er ikke hverken så konkrete eller dækkende
> som nogen måske kunne ønske sig. Samtidig er de skrevet i en anden
> kontekst end at give Bill Gates et drag over nakken.

Hvem taler om at slå på Bill Gates?

> Så de principielle spørgsmål står stadig.

Det må du gerne uddybe med nogle henvisninger. Man skulle tro vi sad
med hver vores udgave af anbefalingerne. Eller også betyder skal noget
vidt forskelligt. Jeg lever i en verden hvor skal er et ufravigeligt
krav.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-09-04 17:48

"Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> posting:

>I øvrigt installerede jeg Opera 7.54 på min computer - og siden kunne
>sagtens vises, så det kan være problemet er et helt andet end browseren

Hvordan fik du Opera til at vise http://www.hedensted-skole.dk/ ?

En frisk installeret 7.54 giver:
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/o754.gif

If http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=415
understøtter Opera ikke vbscript.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-04 18:10

> "Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> posting:

> Hvordan fik du Opera til at vise http://www.hedensted-skole.dk/ ?

Det gjorde jeg så heller ikke - men der skulle gerne være et andet indlæg,
hvor jeg redegør for det.

Det ved jeg, men prøv www.aalykkeskolen.kolding.dk. Den går direkte ind på
min Opera

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-09-04 18:17

"Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> posting:

>Det ved jeg, men prøv www.aalykkeskolen.kolding.dk. Den går direkte ind på
>min Opera

<script·LANGUAGE="JavaScript">
··window.location.href="Infoweb/default.asp";
</script>

Der er /ikke/ tale om vbscript her.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 22-09-04 18:25

> "Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> posting:

> <script·LANGUAGE="JavaScript">
> ··window.location.href="Infoweb/default.asp";
> </script>
>
> Der er /ikke/ tale om vbscript her.

Nej det har du ret i. Jeg ved ikke om de har lavet noget selv deroppe - men
jeg er enig i, at det ikke er smart.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-09-04 09:49

Christian Bohr-Halling wrote:
> [...]
> måde, alle andre får blot en tom side. Underligt, at den fejl ikke
> blev fanget, da siten blev teste i bl.a. Opera og Mozilla.

Det er ellers ret simpelt at teste om siden er lovlig efter W3C standarden
http://validator.w3.org

--
/carsten

Fra : Henning Kampmann

Dato : 21-09-04 23:40

Hej Poul

Jeg er Newbee udi skoleprogrammer, så tak for linket og dit
venlige tilbud mht. at kunne benytte programmet.

Da jeg havde et problem med at komme ind på din HP via Mozilla,
prøvede jeg i stedet med Explorer - og der gik det fint.

Venlig hilsen

Henning

Fra : Kim2000

Dato : 23-09-04 11:07

> [...]
> downloades uden problemer (læs betaling), lader jeg optimistisk
> spørgsmålet gå videre til jer derude - det kunne jo være?

Det kan jo egentlig godt undre mig, at alle Linux freaks'ene ikke her kommer
frem og fortæller om alle de undervisningsprogrammer I mener der findes og
er gratis. Det er da i hvert fald de argumenter vi hører andre steder i
gruppen.

Bare en opfordring

Kim

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 24-09-04 01:36

Kim2000 wrote:

> [...]
> er gratis. Det er da i hvert fald de argumenter vi hører andre steder i

http://www.skolelinux.no/linux-signpost/showSpisekartet.php?slid=1&locale=nb_NO&admin=
Prøv evt. også http://www.gnuskole.dk

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-04 15:08

-->
http://www.skolelinux.no/linux-signpost/showSpisekartet.php?slid=1&locale=nb_NO&admin=

Da jeg havde besøgt den side konstaterede jeg godt og vel 30-40 programmer
der var norsk, hvilket vil sige de som udgangspunkt ikke kan bruges i den
danske folkeskole - fordi vi altså snakker dansk i den danske folkeskole

Det mindste problem er naturligvis at oversætte programmerne, her skal man
dog have i tankerne at folkeskoleloven i Norge og i Danmark er forskellige,
så derfor kan man heller ikke "bare" oversætte programmerne og så er alt i
den skønneste orden. Det næste problem er så det, at jeg heller ikke i denne
samling ser en begrundelse for at skifte, fordi alle de programmer der er
til Linux allerede eksisterer til Windows.

Jeg synes det er vigtigt at du (og andre) forstår, at ingen (måske med
undtagelse af Arne) betvivler at Linux som styresystem _kan_ bruges som
styresystem - også i folkeskolen - men at det system vi allerede har
fungerer upåklageligt, har upåklagelig support og er verdens suverænt mest
udbredt.

Det som jeg ikke forstår er, at Linux folket, der vel som alle andre
danskere, betaler en alt for høj skat, ser nogen grund til at øge udgifterne
til edb. Som jeg tidligere nævnte i en anden tråd, så vil jeg altså heller
fokusere på, at skolernes bøger bliver fornyet (prøv selv at undervise med
historiebøger fra midtfirserne, så ved du hvor problematisk det er). Jeg ser
edb som et arbejdsredskab til mit arbejde som underviser.

En "morsom" historie er at vi ved juletid sidste år fik en ny udgave af en
dansk læsebog, eneste forskel var at billederne nu var i farver og papiret
var lidt tykkere, ellers var det identiske bøger - altså spild af penge
efter min mening.

Det samme er min pointe med Linux. Hvis vi får Linux istedet for Windows, så
er det bare Linux versioner af vores allerede eksisterende Windows
programmer - efter min mening er det lidt ligegyldigt. Det er jo ikke fordi
Linux kan tilbyde noget som Windows ikke kan - i hvert fald ikke set fra
brugerens synspunkt

> Prøv evt. også http://www.gnuskole.dk

Og på denne side søger man at sælge en bog om at opsætte Linux, fint nok.
Under "programmer" står der en opfordring til at anbefale
undervisningsprogrammer, en opfordring ingen har reageret på....

Mvh
Kim

--
Anmeldelser af spil, software og hardware til pc og Amiga m.v. finder du
under DaMat Computer.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-04 15:30

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men at det system vi allerede har fungerer upåklageligt, har
> upåklagelig support og er verdens suverænt mest udbredt.

Selvom vi er enige her, Kim2000, så vil jeg sætte pris på at du
citerer mig korrekt eller i det mindste forstår mig ret. Jeg har
aldrig betvivlet at Linux KAN benyttes på folkeskolens computere
som styresystem, men jeg har skrevet at det ikke er modent til
det endnu når vi tager i betragtning at begrundelsen for at
skulle bruge linux er andet end den aktuelle pris, nemlig mangel
på undervisningssoftware, efteruddannelse, og som du også
skriver: det vi allerede har fungerer upåklageligt, har
upåklagelig support og er verdens mest udbredte.

> Det som jeg ikke forstår er, at Linux folket, der vel som alle
> andre danskere, betaler en alt for høj skat, ser nogen grund
> til at øge udgifterne til edb.[...]

Netop

> [...]
> ligegyldigt. Det er jo ikke fordi Linux kan tilbyde noget som
> Windows ikke kan - i hvert fald ikke set fra brugerens

Præcis!

> Og på denne side søger man at sælge en bog om at opsætte Linux,
> fint nok. Under "programmer" står der en opfordring til at
> anbefale undervisningsprogrammer, en opfordring ingen har
> reageret på....

ja, det er jo ganske morsomt - eller skulle jeg sige: I rest my
case?

--
ahw

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-04 15:35

> Selvom vi er enige her, Kim2000, så vil jeg sætte pris på at du citerer
> mig korrekt eller i det mindste forstår mig ret. Jeg har aldrig betvivlet
> at Linux KAN benyttes på folkeskolens computere

Ok, jeg hæftede mig ved du på et tidspunkt kaldte det er "skodsystem", men
som du jo selv skriver, det vigtigste er at man når frem til, hvad der
egentlig er ment med indlæggene.

mvh
Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-09-04 16:11

> Ok, jeg hæftede mig ved du på et tidspunkt kaldte det er
> "skodsystem", men som du jo selv skriver, det vigtigste er at
> man når frem til, hvad der egentlig er ment med indlæggene.

jeg gav det betegnelsen "skodsystem" fordi jeg mente at det var
noget "skod" i forhold til eksisterende Windowsprogrammer der
faktisk fungerer på skolerne: der er ikke noget dansk software af
betydning, du har selv leveret et fint eksempel på hvor
vanskeligt det er at få support til det (læs 30 sider om det, så
skal du nok kunne klare det etc.), de programmer der er drejer
sig hovedsagelig om kontorprogrammer og ikke om andet
undervisningssoftware, og der er mange andre argumenter som hele
tiden er blevet ført i marken omkring Linux. Gang på gang har jeg
og andre forsøgt at forklare selv JHP at det ikke drejer sig om
hvad styresystemet hedder, men hvor funktionsdygtigt det er, og
det er IKKE funktionsdygtigt i forhold til skolens brug, i form
af relevante undervisningsprogrammer, sådan som det må
forudsættes.

Endelig leverer du endnu et godt argument: det er ikke bedre end
det nuværende og i øvrigt er det mindre udbredt.

Det "sjove" er at JHP og andre linux-fanatikere ikke VIL se det
forhold (for kan, kan der ikke være tale om, da de jo ser ud til
at have forstået nogle af vores indvendinger, men at de blot
mener at vi skal promovere systemerne).

Men essensen er altså: vi ønsker ikke at ændre systemer blot for
at tilfredsstille en lille skare af hobbyfolk eller at give os i
kast med noget, der ikke kan fungere i folkeskolens undervisning
i Danmark.

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 28-09-04 17:05

Kim2000 wrote:
> [...]
> danske folkeskole - fordi vi altså snakker dansk i den danske folkeskole
Gider du, at kigge lidt dybere? Har du afprøvet distributionen? Har du afprøvert med
LANG=da?
Og hvordan går det egentlig med dine ubesvarede spørgsmål til sslug?
Er det løgnagtigt, når du påstår, du du ikke får svar derfra?

> [...]
> så derfor kan man heller ikke "bare" oversætte programmerne og så er alt i
Huh? Er det noget du kan nuancere?
> Det næste problem er så det, at jeg heller ikke i denne
> samling ser en begrundelse for at skifte, fordi alle de programmer der er
> til Linux allerede eksisterer til Windows.
Hvor kommer dette "skifte" fra? Er du tunghør? DET SKRÆKKELIGE SCENARIE, ER
AT MAN PÅ MS-SKOLENS COMPUTERE, OGSÅ FÅR MULIGHED FOR AT EKSEKVERE LINUX-
PROGRAMMER!
Som eksempel tager jeg her et af dine egen spørgsmål:
Kim2000 wrote:

> Det program i Word til at skrive matematiktegn er nu pist væk igen, hvad hedder det, hvordan får jeg det frem igen?

Nu da du jo har Linux? så skal du bruge Lyx!
Lyx kan ikke diskuteres, før det er afprøvet!

> [...]
> styresystem - også i folkeskolen - men at det system vi allerede har
> fungerer upåklageligt, har upåklagelig support og er verdens suverænt mest

Samme argument brugte Ford om Ford T.
Og vi snakker stadig ikke om udskiftning!
Sagens tilstand er, at der er masser af linuxservere i den
danske folkeskole og det er ved at være på tide at eleverne tilbydes at kunne
blive klienter på disse servere!

> Det som jeg ikke forstår er, at Linux folket, der vel som alle andre
> danskere, betaler en alt for høj skat, ser nogen grund til at øge udgifterne
> til edb.
Den eneste officielle undersøgelse, vi her her i landet har, taler
om milliardbesvarelser! Hvor har du din holdning fra?

> [...]
> historiebøger fra midtfirserne, så ved du hvor problematisk det er). Jeg ser
> edb som et arbejdsredskab til mit arbejde som underviser.
Ja, og det skal du også blive ved med!
> [...]
> var lidt tykkere, ellers var det identiske bøger - altså spild af penge
Læsebøger slides vel også?
> [...]
> Linux kan tilbyde noget som Windows ikke kan - i hvert fald ikke set fra
Jo, da! F.eks gratis operativsystem? Gratis Officepakke, virusbeskyttelse
og LYX! etc. etc!
Prøv at diskuter på sslug!

> Og på denne side søger man at sælge en bog om at opsætte Linux, fint nok.
> Under "programmer" står der en opfordring til at anbefale
> undervisningsprogrammer, en opfordring ingen har reageret på....
Men mærkværdigvis er der folk, der gider at oversætte dem til dansk!
Måske *du* kunne imødekomme disse menneskers indsats med en evaluereing?

> Mvh
> Kim

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim2000

Dato : 28-09-04 17:57

> LANG=da?
> Og hvordan går det egentlig med dine ubesvarede spørgsmål til sslug?
> Er det løgnagtigt, når du påstår, du du ikke får svar derfra?

Jeg har allerede fået de svar jeg har brug for, for at danne mig min
holdning til systemet. Beklager sørme det ikke behager den herre at jeg ikke
fandt Linux brugervenligt

> Huh? Er det noget du kan nuancere?

Læser man først den norske folkeskolelov, og dernæst den danske så vil man
opleve at der er forskelle.

> Som eksempel tager jeg her et af dine egen spørgsmål:

> Nu da du jo har Linux? så skal du bruge Lyx!
> Lyx kan ikke diskuteres, før det er afprøvet!

Og kan du forklare mig, hvorfor jeg skulle bruge tid på at sætte Lyx op og
lære at bruge det, når jeg allerede har Equation Editor?

> Den eneste officielle undersøgelse, vi her her i landet har, taler
> om milliardbesvarelser! Hvor har du din holdning fra?

Du tror da ikke at den IT ansvarlige arbejder gratis vel? Det kan godt være
du er idealist, men jeg har i hvert fald en familie der skal forsørges, det
har de fleste andre lærere også.

Hvorfor mon der kun er 1-2% af virusser der rammer linux? Mon ikke det er
fordi kun 1-2% af alle maskiner er Linux maskiner (og at man skal være
interesseret i computere for overhovedet at få Linux til at virke).

> Jo, da! F.eks gratis operativsystem? Gratis Officepakke, virusbeskyttelse
> og LYX! etc. etc!

Altså altsammen noget som vi allerede har indkøbt og har fortrintlig support
på?

Når nu Linux går ned (og den IT ansvarlige ikke kan løse det), hvad gør man
så? Ja, man skriver vel en mail til forummet og så _håber_ man på en kan
svare på problemet - det sker måske ½ time efter, det sker måske 14 dage
efter - da det hele jo er frivillig arbejdskraft.

Hvis ens windows går ned (og den IT ansvarlige ikke kan løse det), hvad gør
man så? Så ringer man til MS hotline og så står der en tekniker ude ved dig
samme dag (oplevede det i foråret). Jeg vælger til enhver tid den løsning
som jeg ved virker og ikke er baseret på held.

Og nåja, hvor var undervisningsprogrammerne, som egentlig er det der er
interesseret, når man er lærer

> Prøv at diskuter på sslug!

Gad vide om de er ligeså fanatiske?!

> Men mærkværdigvis er der folk, der gider at oversætte dem til dansk!

Det er også flot, men den danske folkeskoles IT skal ikke baseres på
tilfældige mere eller mindre dygtige programmører og oversættelser af mere
eller mindre kyndige oversættere/programmøre.

> Måske *du* kunne imødekomme disse menneskers indsats med en evaluereing?

Nu skal jeg altså ikke kun bruge timer på at sætte systemet op, sætte mig
ind i nye programmer, lave undervisningsforløb ud fra de nye programmer, nu
skal jeg også til at skrive rapporter over dem?? Og jeg går ud fra jeg - i
god Linux ånd - skal arbejde gratis?

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 28-09-04 20:17

Kim2000 wrote:

> Jeg har allerede fået de svar
Hvor??? Fra SSLUG? Kan vi få en ledetråd?
> jeg har brug for, for at danne mig min
> holdning til systemet. Beklager sørme det ikke behager den herre at jeg ikke
> fandt Linux brugervenligt
Jeg beklager, at du er idiot! Beklager dybt!

> Læser man først den norske folkeskolelov, og dernæst den danske så vil man
> opleve at der er forskelle.

Interesant!
Er Holberg Nosk eller Dansk?
nuanceringen?

> Og kan du forklare mig, hvorfor jeg skulle bruge tid på at sætte Lyx op og
> lære at bruge det, når jeg allerede har Equation Editor?
Ja, det kan jeg godt!
(Forøvrigt skal du heller ikke "sætte Lyx op") Du skal blot bruge det!
Matematik, natur-videbskabelige afhandlinger, gør det bedst i LaTex.
(Og hvis du ikke tror på mig, så søg!)

> Du tror da ikke at den IT ansvarlige arbejder gratis vel? Det kan godt være
> du er idealist, men jeg har i hvert fald en familie der skal forsørges, det
> har de fleste andre lærere også.
Her står jeg af! (Fordi, jeg ikke kan følge med!)
> Hvorfor mon der kun er 1-2% af virusser der rammer linux?
Linux rammes ikke af vira!
Det er igen noget du selv gætter?>
Mon ikke det er
> fordi kun 1-2% af alle maskiner er Linux maskiner (og at man skal være
> interesseret i computere for overhovedet at få Linux til at virke).
Idiot!

> Altså altsammen noget som vi allerede har indkøbt og har fortrintlig support
> på?
Næh!

> [...]
> svare på problemet - det sker måske ½ time efter, det sker måske 14 dage
> efter - da det hele jo er frivillig arbejdskraft.
Er IBM frivillig arbejdskraft?
Jeg gebtageger: Idiot!

> [...]
> samme dag (oplevede det i foråret). Jeg vælger til enhver tid den løsning
> som jeg ved virker og ikke er baseret på held.
Jeg gentager blot: Idiot!

> Og nåja, hvor var undervisningsprogrammerne, som egentlig er det der er
> interesseret, når man er lærer
Jo, fortæl, for det er jo ikke noget forøldrene bohen sinde kærer om!

> Gad vide om de er ligeså fanatiske?!

Kim, skal ikke vi blive enige om,
at du *har* misbrugt SSLUGS navn?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Kim2000

Dato : 28-09-04 21:16

> Er Holberg Nosk eller Dansk?
> nuanceringen?

Nu kalder jeg jo heller ikke dig idiot, bare fordi du ikke ved at norsk
skrives med r og uden stort begyndelsesbogstav, ligeså dansk skrives med
lille begyndelsesbogstav. Jeg behandler dig ordentlig og det har du værsegod
at gøre mod alle debatøre i dette forum ellers bliver du bare ignoreret! Det
er helt op til dig selv....

(Klip en masse yderligere "gode argumenter" såsom idiot)

> Jo, fortæl, for det er jo ikke noget forøldrene bohen sinde kærer om!

Den sætning må du simpelthen skrives om, for jeg kan ikke læse den.

Men lad os gå tilbage til udgangspunkt;

Du siger der er store milliardbesparelser på Linux?

Hvis det er IBM der "laver" Linuxpakken, så laver de dem jo ikke gratis,
deres support er jo nok heller ikke gratis ligesom det nok heller ikke er
gratis at få en tekniker ud og se på tingene.

Hvor er det så besparelsen er? Det samme kan vi stille af spørgsmål indenfor
virusbeskyttelse, officepakken og en masse andre gratis ting, der formentlig
udelukkende er gratis, fordi MS er så stærk.

Og vi har fortsat ikke fået svar på det med undervisningsprogrammerne, altså
udover at jeg er en idiot fordi jeg tillader mig at stille krav om værktøj
til mit arbejde som lærer og ikke bare vil acceptere en kontorpakke - gratis
eller ej. Jeg er øjensynlig ligeledes en idiot fordi jeg ved der er forskel
på forskellige landes undervisningslovgivning og jeg er åbenbart også helt
forkert på den, fordi jeg ved at undervisningsprogrammer på fremmedsprog
ikke kan læses af børn.

Sagt med andre; vi har endnu ikke hørt nogle argumenter der kan få en til at
overveje tingene, tværtimod vil jeg da slet ikke bruge tid på Linux nu, da
jeg har erfaret at man er dum og en idiot, fordi man ikke kan hitte rede i
Linux's engelske termer og ikke står og jubler sammen med en pingvin (som er
Linux's maskot).

> Kim, skal ikke vi blive enige om,
> at du *har* misbrugt SSLUGS navn?

Du kan gå ned i den anden tråd der hedder Linux, så kan du finde svaret på
det andre spørgsmål (svaret er iøvrigt nej). Der er iøvrigt nogle spørgsmål
som jeg godt kunne tænke mig svar på. (og uden brug af ordet idiot)

Kim

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 28-09-04 22:12

Kim2000 wrote:

> [...]
>
> Men lad os gå tilbage til udgangspunkt;
>
> Du siger der er store milliardbesparelser på Linux?

Nej. det er ikke noget jeg siger, men henviser til konklussionen
på den eneste undersøgelse jeg kender om disse ting:
http://www.kulturnet.dk/kulturnyt/text/nyhed_429.html

> Hvis det er IBM der "laver" Linuxpakken, så laver de dem jo ikke gratis,
> deres support er jo nok heller ikke gratis ligesom det nok heller ikke er
> gratis at få en tekniker ud og se på tingene.
Og du er nu ved at opfinde den dybe tallerken?

> Hvor er det så besparelsen er? Det samme kan vi stille af spørgsmål indenfor
> virusbeskyttelse, officepakken og en masse andre gratis ting, der formentlig
> udelukkende er gratis, fordi MS er så stærk.
Jeg henviser blot til ovenstående. Derudover er det meget mærkværdigt
at forestille sig, at det skulle være særlig dyrt, at lade eleverne få
klientmuligheder på disse linuxserevere, der d.d. er etablerede!

> Og vi har fortsat ikke fået svar på det med undervisningsprogrammerne, altså
> udover at jeg er en idiot fordi jeg tillader mig at stille krav om værktøj
> til mit arbejde
Nej du er en "idiot", fordi du påstår at sslug vil have dig til at læse 300 sider,
før du kan bruge Linux! Måske du blot er "dum?"
Vi venter stadig på noget dokumentation?
> [...]
> forkert på den, fordi jeg ved at undervisningsprogrammer på fremmedsprog
Ja, det er du da! Du indsætter en locale-parameter:"LANG=da" og så taler programmerne dansk!

> Sagt med andre; vi har endnu ikke hørt nogle argumenter der kan få en til at
> overveje tingene,
"Vi", Hindsgaul og Per Degn!
Hvad skal I overhovedet med argumenter?
Hvad skal I overhovedet i denne gruppe?
> [...]
> det andre spørgsmål (svaret er iøvrigt nej). Der er iøvrigt nogle spørgsmål
> som jeg godt kunne tænke mig svar på. (og uden brug af ordet idiot)
Jeg kigger på det! (og selvfølgelig er det idiotsnak, at kalde andre idioter!)
Med venlig hilsen

> Kim

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 28-09-04 22:46

"Jørn Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal I overhovedet i denne gruppe?

Tja, den bemærkning kunne jo egentlig bare vendes i luften og sendes
tilbage.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Kim2000

Dato : 28-09-04 22:55

> Ja, det er du da! Du indsætter en locale-parameter:"LANG=da" og så taler
> programmerne dansk!

Fordi vi ved jo allesammen hvad en locale-parameter er???

Hvad med en menu, hvor man vælger sprog?!

> "Vi", Hindsgaul og Per Degn!

Og sikkert en hel del flere

> Hvad skal I overhovedet med argumenter?

Indtil videre har jeg jo ikke hørt nogle...

> Hvad skal I overhovedet i denne gruppe?

Vi snakker undervisning og pædaogik i undervisning, det er rigtigt vi ikke
promovere bestemte styresystemer, det kan måske godt være svært at
acceptere, når man øjensynligt har et så nært forhold til bestemte systemer.
Jeg er udelukkende interesseret i programmerne til undervisning (i denne
sammenhæng).

mvh
Kim

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 29-09-04 19:21

Kim2000 wrote:

> Fordi vi ved jo allesammen hvad en locale-parameter er???
Ja, i det mindste ved du det?, eller burde vide det,
fordi, du før (16.feb. 2004) i dk.edb.system.unix,
i forb. med installation af Knoppix klynkede:
> 4) Jeg er elendig til at læse tysk!
i forbindelse med installation af knoppix

hvor du 31 minutter efter, din forespørgesel fik svaret:

>Der er en ganske udmærket guide på:
>http://www.freenet.org.nz/misc/knoppix-install.html
>I punkt 2 af denne guide skriver du selvfølgelig lang=da i stedet for
>lang=en...

Jacob, som besvarede dig ang. installation af Knoppix,
uddyber dog i et ekstra indlæg med:

> 1) Dette kan meget vel blive et indlæringsproblem for dig. Linux kræver
> en grundlæggende forståelse af både hardware og software, men der findes
> guider til alt... Og der er aldrig for sent at begynde en indlæring i
> computerens mange spidsfindigheder.
hvortil du svarer:
>Næh, men jeg har da programmeret i basic og maskinkode på C64, så måske
>kommer det mig lidt til nytte (har dog svært ved at se hvordan lige nu). Men
>det er jo altid godt med noget til at holde hjernen skarp.
Og så hører man ikke mere til Kim2000 i en uges tid, hvorefter du åbner
tråden: "Lidt kolde fødder", fordi du er bekymret ved at installere "dual-boot",
fordi det måske, hvis det fejler, vil gøre at at du ikke kan ikke kan reboote
i windows.
Igen får du svar prompte, og du får at vide, at du til start med
og rissikofrit kan lade din linux boote fra en diskette, og så hører man ellers
ikke fra dig, før du påbegynder din løgnagtige klynken i:
dk.edb.system.ms-windows (26, marts):

>Da jeg for 6 måneder siden købte en Linux distributionscd måtte jeg opgive
>at få installeret det, fattede ikke en disse af det. Da jeg spurgte til det
>i linux gruppen fik jeg stukket ca. 200 manual i hånden! - Alternativet;
>tja, tryk på install og gå ud og drikke kaffe, mens WindowsXP sætter tingene
>op.
Summa summarum???

(Jeg kalder det idioti!)
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Dine trængsler med Linux-installation og dit vrøvl om nødvendigheden
af at læse 300 siders introrduktion er både vrøvlet og løgnagtig:

Fra : Kim2000

Dato : 29-09-04 19:53

> Summa summarum???

at du er ualmindelig dum og fanatisk og ejer ikke evnen til at lægge noget
sammen i dit hoved uden at få en konspiration frem mod din elskede Linux. Du
havde end ikke overvejet at man måske i den mellemliggende periode netop
havde læst og afprøvet tingene uden held?

Nej så langt tænker du ikke, men det er sådan set også ligegyldigt, faktum
er at Linux er for den der gider roder under motorhjelmen af ens computer -
det gider jeg ikke. Linux kan intet som Windows ikke også kan. Der er ingen
undervisningsprogrammer til Linux, hvorved den er helt uinteressant for
skolen..
Summa summarum: gå væk med dit pladder

Kim

(Til resten af gruppen: herfra vil der ikke blive besvaret yderligre
spørgsmål til Jørn, da jeg ikke vil acceptere hans tone. Det vil formentlig
blive udlagt som en ny konspiration mod Linux, men sådan er der så meget)

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 29-09-04 20:20

Kim2000 wrote:

> [...]
> havde end ikke overvejet at man måske i den mellemliggende periode netop
> havde læst og afprøvet tingene uden held?
Jo, men det bortforklarer ikke din beskrivelser? Hvorfor vælger du
(det er ikke mit valg!), at fremføre usande argumenter?

> Nej så langt tænker du ikke, men det er sådan set også ligegyldigt, faktum
> er at Linux er for den der gider roder under motorhjelmen af ens computer -
> det gider jeg ikke.
Nej, det er ret veldokumunteret!
> Linux kan intet som Windows ikke også kan.
Og din far er stærkere end min?
> Der er ingen
> undervisningsprogrammer til Linux, hvorved den er helt uinteressant for
> skolen..
Og det er jo, som vi ser, ikke noget du ved noget om!
Der er stadig lærere fordelt på 900 skoler i Norge, der er
enthusiastiske!
> Summa summarum: gå væk med dit pladder

Nej jeg vil da ej!
Du skal da selv overveje, om du med dit sludder og vrøvl
vedvarende skal spilde min og nyhedsgruppens tid!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

> [...]
> blive udlagt som en ny konspiration mod Linux, men sådan er der så meget)
Der er ingen konspiratiosteorier, men blot en konstatering af at Kim2000,
ikke i forb. med Linuxdiskussioner kan forholde sig til faglighed!
Med

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-09-04 22:49

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]
> Du kan gå ned i den anden tråd der hedder Linux, så kan du
> finde svaret på det andre spørgsmål (svaret er iøvrigt nej).
> Der er iøvrigt nogle spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig
> svar på. (og uden brug af ordet idiot)

Drop ham, Kim2000 - han er uden for pædagogisk rækkevidde. Jeg
har opgivet ham forlængst.

--
ahw

Fra : Kim2000

Dato : 28-09-04 22:48

> Drop ham, Kim2000 - han er uden for pædagogisk rækkevidde. Jeg har opgivet
> ham forlængst.

Jeg må også sige at jeg er imponeret over min egen tålmodighed

mvh
Kim

--
Anmeldelser af spil, software og hardware til pc og Amiga m.v. finder du
under DaMat Computer.
Tegneserier, noveller, videoer og andet sjov og spænding DaMat SOS

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-09-04 23:05

> Jeg må også sige at jeg er imponeret over min egen tålmodighed

ja, du har slået min med adskillige længder - har du gennemgået
det kursus i tålmodighed?`

--
ahw

Fra : Henning Kampmann

Dato : 02-10-04 18:26

Hej igen

Efter at jeg har læst indlæg på indlæg i tråden, må jeg
konstatere, at der desværre kun er én venlig sjæl, der har kunnet
give mig et bud på et enkelt program - nemlig 'Den lille tabel' -
og det siger jeg tak for.

Skal jeg konkludere noget udfra de 48 øvrige indlæg, kan det
blive på flere måder:

1. I gruppen sidder der højt begavede personer, der frimodigt
udtaler sig om edb-udviklingen. Det er der ellers mange fagfolk,
der ikke tør - bl.a. med tanke på at hele området er ganske
følsomt såvel kommercielt som politisk.

2. Penge betyder øjensynligt intet for flere. Hm? Jamen en
IT-bevilling er da en pose penge, der skal dække både HW og SW,
Hvad vi kan spare på SW, kan da direkte indebære, at der
automatisk bliver flere penge til HW. Dette faktum bør vel betyde
noget for dem, der kan følge logikken.

3. At Norge råder over en hel del gratis undervisningsprogrammer,
medens vi i Danmark øjensynligt kun har et enkelt - 'Den lille
tabel'?

Lad os forsøge at få en samlet database vedrørende alle gratis
programmer, der kan være relevante i relation til folkeskolens
forskellige fag.

Faktisk tror jeg, at både forældre og politikere har den
opfattelse, at vi i skolerne 'selvklart' har masser at vælge
mellem 'efter så mange år' med IT i folkeskolen.

Venlig hilsen

Henning Kampmann

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 02-10-04 21:53

"Henning Kampmann" <brug_adressen_i mailen@obs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvad vi kan spare på SW, kan da direkte indebære, at der
> automatisk bliver flere penge til HW. Dette faktum bør vel betyde

En IT-bevilling er ikke pr. automatik en bevilling, der skal dække det hele.
Det afhænger helt og holdent af, hvordan den enkelte kommune er struktureret
med hensyn til bl.a. budgetter og kompetencer.
Mere hardware er ikke i sig selv et mål. Målet er, at kunne tilbyde den
bedst mulige undervisning på skolerne.

> 3. At Norge råder over en hel del gratis undervisningsprogrammer,
> medens vi i Danmark øjensynligt kun har et enkelt - 'Den lille
> tabel'?

Spørgsmålet er jo så, om det er en kvalitativ parameter at programmet er
gratis.

> Lad os forsøge at få en samlet database vedrørende alle gratis
> programmer, der kan være relevante i relation til folkeskolens
> forskellige fag.

Hvorfor egentlig? Vi bruger mange flere penge på bøger end på programmer,
skal vi så også lave en base over gratis bøger? Eller skal vi fortsætte med
at lade kvaliteten være afgørende?

> Faktisk tror jeg, at både forældre og politikere har den
> opfattelse, at vi i skolerne 'selvklart' har masser at vælge
> mellem 'efter så mange år' med IT i folkeskolen.

Vi har masser at vælge mellem. Men det er ikke gratis.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Henning Kampmann

Dato : 03-10-04 06:59

On Sat, 2 Oct 2004 22:53:10 +0200, "Peter Hindsgaul"
<peter@hindsgaul.> wrote:

> [...]

Tak for belæringen. Nu forholder det sig jo tit således, at
'teori' er ét, medens 'virkelighedes verden' er noget ganske
andet. Min oplevelse er, at spørger jeg en vilkårlig politiker
(kommunal ell. folketing), om en given bevilling til faget IT
skal dække såvel HW som SW, som bliver svaret 'ja, naturligvis'.

Her tager du direkte fejl. Netop det at 'antallet' er målbart,
gør, at der er sat klare målsætninger på dette punkt fra
ministeriets side. Din følgekonklusion kan ikke bruges til noget,
da den jo blot er en 'smuk hensigtserklæring' - ikke et mål.

Ja, ganske givet, og for alle involverede (skolerne, underviserne
og forældrene).

Jamen Peter, det har vi da haft i mange år. Listen ligger sikkert
på dit lærerværelse, ellers kan du givet få den på din
Undervisningscentral. Og selvfølgeligt skal denne uomtvistelige
kvalitet da fortsætte og udbygges.

Ups! det var da et par holdninger, der vil noget. Blot lidt
ærgerligt, at de kom så sent i tråden.

Nu kan resten af os - og jeg fornemmer, at vi nok er en hel del -
koncentrere os om at få indhentet det kvalitetsforspring fx Norge
har til os (30:1). Ser vi uden for Scandinavien, er misforholdet
i øvrigt endnu mere grotesk.

Jeg vil derfor optimistisk oprette en ny tråd 'Oversigt - gratis
softwareprogrammer til undervisning'

Venlig hilsen

Henning Kampmann

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 03-10-04 08:24

> [...]
> (kommunal ell. folketing), om en given bevilling til faget IT
> skal dække såvel HW som SW, som bliver svaret 'ja, naturligvis'.

Du har helt ret i, at der ikke altid er overensstemmelse mellem teori og
virkelighedens verden. Jeg beskrev så virkelighedens verden, da det er der
jeg bruger det meste af min tid.

Hvis du spørger en vilkårlig kommunalpolitiker i en kommune, der sender den
samlede pulje ud på skolerne er det klart du får det svar. Spørger du i
stedet en politiker i en kommune, der ikke gør dt på den måde, men har
adskilt hardware og software i budgetter og handleplaner får du et andet
svar.

Folketingspoltikeren er lidt irrelevant her. Det er kommunerne, der ejer
skolerne og dem, der laver budgetterne.

Med hensyn til bevillingen til faget IT må jeg melde helt pas. IT eksisterer
sikkert nogle steder som et valg- eller værkstedsfag, men næppe med egne
bevillinger af en størrelse, der betyder noget.
Det de fleste af os hæfter os ved i dagligdagen er folkeskolelovens
forudsætning om integration og anvendelse af IT i alle skolens fag, samt
hvordan det er fulgt op i faghæfter og "Fælles Mål".

> [...]
> ministeriets side. Din følgekonklusion kan ikke bruges til noget,
> da den jo blot er en 'smuk hensigtserklæring' - ikke et mål.

Jeg tager ikke fejl. Computerne er et stykke værktøj (blandt andre) til at
kunne tilbyde den bedst mulige undervisning. Tjek efter i folkeskoleloven
hvis du stadig ikke tror mig.

> Ja, ganske givet, og for alle involverede (skolerne, underviserne
> og forældrene).

Der er jeg så lodret uenig. Man kan være nødt til at bruge gratisprogrammer,
hvis man ikke har penge. Gratisprogrammer kan sagtens have en god kvalitet,
og har det tit. Men kvaliteten af et program stiger ikke fordi det er
gratis.

> [...]
> på dit lærerværelse, ellers kan du givet få den på din
> Undervisningscentral. Og selvfølgeligt skal denne uomtvistelige

OK, dybden i mit spørgsmål gik tabt, så jeg prøver lidt mere præcist: Skal
vi prioritere at bruge gratis bøger i skolen?

> Ups! det var da et par holdninger, der vil noget. Blot lidt
> ærgerligt, at de kom så sent i tråden.

Du startede jo med at bede om links til gratisprogrammer. Derfor var links
til steder med købeprogrammer ikke relevante før nu.

> [...]
> koncentrere os om at få indhentet det kvalitetsforspring fx Norge
> har til os (30:1). Ser vi uden for Scandinavien, er misforholdet

Jamen held og lykke. De sidste af os vil så nok bruge vores tid på at
fastholde og udvikle kvaliteten i folkeskolen. Måske vil vi også på et
tidspunkt argumentere for det faktum, at noget er gratis ikke i sig selv
betyder at det er kvalitet - endsige brugbart.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Kim2000

Dato : 03-10-04 19:11

> Det de fleste af os hæfter os ved i dagligdagen er folkeskolelovens
> forudsætning om integration og anvendelse af IT i alle skolens fag, samt
> hvordan det er fulgt op i faghæfter og "Fælles Mål".

Her må jeg sige at jeg var dybt chokeret, da jeg på mit seminarium blev bedt
om at lægge 1700 i deposition og 500 til kursus materiale for at få et
pædagogisk it kørekort. Da jeg kun havde min SU kunne jeg slet ikke overskue
at lægge så mange penge på bordet - de ganske få der alligevel tilmeldte sig
kurset sprang fra da man lagde det kl 16 om fredagen., og de øvrige sidste
timer sluttede kl. 1230.

Bare lige en indskudt bemærkning

mvh
Kim

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 03-10-04 22:34

> [...]

> tilmeldte sig kurset sprang fra da man lagde det kl 16 om fredagen., og de

Efter min bedste overbevisning er det fuldstændig vanvittigt, at man som
studerende selv skal betale for IT-kørekortet - og at man rent faktisk kan
uddanne sig til lærer, uden på noget tidspunkt at dokumentere, at man har de
IT-forudsætninger, der kræves for at undervise i folkeskolen.

Man kan diskutere om IT-kørekortet er den mest geniale opfindelse på vor
jord, men så længe det mange steder opfattes som det eneste saliggørende, må
man vel slå sig til tåls med, at det er det bedste i øjeblikket.

At man så lægger kurset kl. 16 om fredagen er direkte uanstændigt. Man kunne
fristes til at tro, at der var tale om spekulation i, at folk sprang fra og
formodentlig mistede depositum.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul