Ny PC processor ?
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 20-09-04 18:02

Hej!

En af mine venner skal købe en ny pc, han vil gerne vide hvad han skal
vælge af processor Duron, Athlon, Celeron, Pentium osv.
Er der nogen som kort kan ridse op hvad der er forskellen på disse
AMD/Intel processore og hvad vil i anbefale at han køber.
Han skal typisk bvruge den til at surfe på nettet og at skrive et brev
af og til.

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-09-04 18:23

Henry Lerche Madsen wrote:

> processore og hvad vil i anbefale at han køber. Han skal typisk
> bvruge den til at surfe på nettet og at skrive et brev af og til.

Så er det ligegyldigt med CPU'en. Find den billigste CPU og kombinér
den med en godt og stabilt bundkort.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 20-09-04 18:26

Henry Lerche Madsen skrev:
> [...]
> AMD/Intel processore og hvad vil i anbefale at han køber.
> Han skal typisk bvruge den til at surfe på nettet og at skrive et brev

Celeronen er langsom og bør ikke bruges til andet, end at slå smut med.
Duronen er forældet.
Tilbage er der Pentium 4, Athlon (og Sempron, som er nyt navn til athlon
modeller), samt Athlon 64.

Hvis det skal være billigt, er valget nemt: Athlon XP.
Hvis det skal være mærkevare, der i en snæver vending også kan riste brød:
Pentium 4
Hvis det skal være rigtig godt: Athlon 64.

Eftersom der kun skal skrives breve på maskinen, var det måske bedre at gå
på brugtmarkedet? (Kig efter noget på 1-1,5 GHz med helst 512 MB RAM, så får
du formentlig en ok maskine).

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Klaus Bach

Dato : 20-09-04 20:35

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Celeronen er langsom og bør ikke bruges til andet, end at slå smut med.
> Duronen er forældet.
> Tilbage er der Pentium 4, Athlon (og Sempron, som er nyt navn til athlon
> modeller), samt Athlon 64.

Har selv en Celeron 2,8 GHz som kører meget fint. Den er da ikke nogen raket
ved redigering af billeder, men det nævnte behov med internet surfing og
brevskrivning kan den sagtens klare.
Måske kan der så bruges flere penge på andre dele.

Venlig hilsen
Klaus Bach

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 21-09-04 14:32

Klaus Bach skrev:
> Har selv en Celeron 2,8 GHz som kører meget fint.

Eftersom en Athlon XP 2800+, der kan løbe i cirkler om celeronen, kan fås
til samme pris er valget imho nemt. Dermed ikke sagt at din computer ikke
kører fint, den kunne bare have været markant hurtigere til prisen.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 20-09-04 18:50

en cpu + ram + bundkort kan anskaffes for under 100 kroner som nyt... så
ville jeg helt klar vælge hvis personen jhar harddisk og drev osv i
forvejen..

/peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-09-04 19:11

(-Peter-) wrote:

> en cpu + ram + bundkort kan anskaffes for under 100 kroner som nyt...

Der mangler vel et '0' ?

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas G

Dato : 20-09-04 20:50

> [...]
> AMD/Intel processore og hvad vil i anbefale at han køber.
> Han skal typisk bvruge den til at surfe på nettet og at skrive et brev

Der findes et hav af forskellige CPU'er så nedenstående er ikke er
fuldstændig forklaring men håber det kan give et overblik

- AMD Duron: Den billige CPU (bedst til internet og lign.)
- AMD Sempron: Den billige CPU (bedst til internet og lign.). Erstatter
Duron som er ved at blive faset ud.
- AMD XP: Den hurtige CPU (der findes forskellige modeller ... barton er den
bedste).
- AMD 64: Den hurtige CPU (der findes forskellige modeller ... FX er den
bedste). Erstatter XP modellen.

P4 ... her har jeg tabt overblikket men generelt
P4 HT er den hurtige
P4 er ved at blive erstattet af P4 HT
Celeron er den langsomme

Personligt ville jeg til en stationær PC der skal bruges til internet, word
og lign. (samt eventuelle langsomme spil der ikke kræver hurtig 3D grafik og
action) vælge AMD Sempron / duron ud fra den betragtning at det er en billig
processor og den er bedre end Celeron.

Men ser du bort fra valg af en PC ud fra processoren og kigger i stedet på
prisen så er det faktisk muligt at vælge en PC til ~2000 --- 3000 kr med en
"hurtig" CPU og et meget langsom grafikkort, som fuldt ud lever op til
kravet om internet og lign. (www.shg.dk og www.prcdata.dk har som regl nogle
gode tilbud ... har intet at gøre med butikkerne, men da jeg selv kun har
positive erfaringer med dem tør jeg godt anbefale dem

mvh Thomas G

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 21-09-04 14:41

Thomas G skrev:
> - AMD Sempron: Den billige CPU (bedst til internet og lign.).
> Erstatter Duron som er ved at blive faset ud.

Sempronen er blot en Athlon XP i ny forklædning. Modelnumrene
("hastighedstallet") har vist fået et skub op, fordi den sammenlignes med
Celeronen - den reelle hastighed er ikke øget.

> - AMD XP:
[SNIP]

Den hedder Athlon XP.

> - AMD 64:
[SNIP]

Den hedder Athlon 64.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 21-09-04 16:15

Tak for alle jeres svar, jeg håber de kan guide ham på vej...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-09-04 16:23

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> Den hedder Athlon 64.