S.u til enlige mor
Fra : Andersen

Dato : 20-09-04 16:57

Hej allesammen...!

Jeg er en af de heldige der skal begynde på Hf (gymnasiet) næste år...

Nogen der ved hvor meget jeg ca. får i s.u.?
Jeg bor ikke hjemme når jeg starter og er enlig med barnet.....

Mvh. Stinna!

Fra : Sune Salminen

Dato : 20-09-04 17:22

Andersen wrote:
> [...]
>
> Nogen der ved hvor meget jeg ca. får i s.u.?
> Jeg bor ikke hjemme når jeg starter og er enlig med barnet.....

Find ud af det her: http://www.su.dk/

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Andersen

Dato : 20-09-04 21:15

sune wrote:
> Find ud af det her: http://www.su.dk/
>
> -Sune

jeg har været indeog kigge på deres side, men kan ikke finde det tal.....

Mvh. stinna....

Fra : Jette

Dato : 20-09-04 21:58

Andersen <anita.andersen@tdcadsl.land-gæt-hvilket> wrote:
> jeg har været inde og kigge på deres side, men kan ikke finde det
> tal.....

Prøv her:
http://www.su.dk/satser/uu.htm

Mvh Jette

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 21-09-04 06:02

mette.jacobFJERN@mail.dk
"Andersen" <anita.andersen@tdcadsl.land-gæt-hvilket> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der ved hvor meget jeg ca. får i s.u.?
> Jeg bor ikke hjemme når jeg starter og er enlig med barnet.....

Du får den almindelige SU-sats, som ligger lige omkring 4500 kr om måneden.
Desuden kan du tage billigt studielån, hvilket er ca 2000 kr. Fordi du så er
enlig mor, er du berettiget til dobbelt sats, dvs ca 9000 kr pr måned.
Dertil kommer at du har mulighed for at tage dobbelt studielån oveni.
Men, som andre har foreslået dig, så gå ind på SU-styrelsens hjemmeside, der
står det hele i detaljer...

Held og lykke med skolen.

MVH

Mette

Fra : Eva

Dato : 21-09-04 12:49

Hej Stinna

En mulighed er også at tage hen til dit nye uddannelsessted og tale med
studievejlederen, som kan oplyse dig om, hvad du kan få, og som ved, hvad
der er af ekstre tilskud, fx. eventuelle kommunale tilskud, du kan søge, og
du vil kunne få udleveret de rette ansøgningsskemaer her.

Derudover har jeg et par råd til dig: Du vil sikkert møde mange fordomme
overfor unge mødre på din vej, men lad ikke nogen overbevise dig om, at du
er en mindre god mor end andre fordi du er ung! Tro på, at du sagtens kan
klare det, selvom det kan blive hårdt.

Jeg fik selv mit første barn da jeg var 18, mens jeg var ved at tage min HF,
som jeg gjorde færdig, selvom alle sagde, det ville være fuldstændig umuligt
med en nyfødt. -Dog skal det siges, at jeg ikke var alenemor.
Idag, 10 år senere, min mand og jeg tre dejlige, velfungerende børn, hus,
bil, osv. Min mand tog først sin uddannelse, og da han var færdig begyndte
jeg på universitetet, hvor jeg forventer at være færdig om to år, på
normeret tid, selvom vi fik vores tredje barn mens jeg har studeret.

Så tro på det, og nyd dit lille barn! Se bort fra de mennseker, du føler
kikker efter dig på gaden, når du kommer trillende med barnevognen, og
senere med dit barn i hånden, se bort fra de mennesker, der spørger om det
er "Storesøster der er ude at gå med lillebror", og se bort fra de
mennesker, der ryster på hovedet og soger, at de ved bedre end dig, fordi du
er ung. Selvfølgelig skal man holde ørene åbne for gode råd, men til syvende
og sidst, er det dig, der er barnets mor, og dermed også dig, der kender dit
barn bedst, og bedst kan tolke dets små signaler. Det er dig, der vil barnet
det allerbedste, og det er dig, der, hvis du tager det store ansvar det er
at have et barn på dig, kan gøre det bedst. Et kriterie for at være en god
mor, er ikke, at man er 30+! Unge mødre har nøjagtigt lige så mange
forudsætninger for at blive gode mødre, som kvinder over 30!

Alt held og lykke.

Eva

Fra : Mette

Dato : 21-09-04 14:29

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Stinna
> Et kriterie for at være en god
> mor, er ikke, at man er 30+! Unge mødre har nøjagtigt lige så mange
> forudsætninger for at blive gode mødre, som kvinder over 30!

Amen, Søster!! Jeg er MEGET glad for at være ung mor - ikke alene er jeg
superpopulær i min datters børnehave, men jeg føler at mit liv er så meget
rigere end mine medstuderendes. De har så en masse frihed og fritid, men jeg
har et lille/størt blødt og dejligt barn som jeg ikek kan forestille mig at
leve uden.

Fra : Anita

Dato : 21-09-04 13:53

Jacob Nielsen wrote:

> kr. Fordi du så er enlig mor, er du berettiget til dobbelt sats, dvs
> ca 9000 kr pr måned. Dertil kommer at du har mulighed for at tage
> dobbelt studielån oveni.

Den dobbelte sats er først pr. 1/1 2005. Indtil da er der et tillægsbeløb på
ca. 3600 (før skat). Men det står altsammen på den side der tidligere blev
henvist til.

Jeg er ret spændt på hvad den ekstra pose penge til enlige forældre kommer
til at betyde på bundlinjen.

Venligst Anita

Fra : Mette

Dato : 21-09-04 14:31

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ret spændt på hvad den ekstra pose penge til enlige forældre kommer
> til at betyde på bundlinjen.

Ja, det er faktisk svært at svare på. Jeg synes ikke, at jeg er blevet mere
velhavende, men det er nok fordi jeg i en periode nu har flere udgifter end
jeg havde da jeg var på alm. SU.
Jeg skal stadig spare, og jeg får også en kæmpegæld, men det er altså
prisen.

Fra : Anita

Dato : 21-09-04 16:06

Mette wrote:
> [...]
> flere udgifter end jeg havde da jeg var på alm. SU.
> Jeg skal stadig spare, og jeg får også en kæmpegæld, men det er altså

Det er helt rigtigt. Men de ekstra penge, hvor meget mere har du udbetalt
end tidligere?

Men jeg har nu også en pæn stor gæld og ingen børn som undskyldning

Venligst Anita

Fra : Mette

Dato : 21-09-04 21:45

> Det er helt rigtigt. Men de ekstra penge, hvor meget mere har du udbetalt
> end tidligere?
´

NU: 9486 (inkl 2 Su lån)
Før: 6327 (Ink. 1 lån)
= 3150 ekstra

Så ja, det er en ganske pæn slat. Jeg har lige opdaget, hvorfor jeg så
stadig føler mig fattig...*g*: Indtil 1. januar 2005 modtager studerende
forældre et tillæg oveni børnechecken, der gør, at man får udbetalt ca. 2000
ekstra hver måned (inkl. børnecheck). Dette tillæg glemte jeg at forny, da
jeg skiftede uddannelse, så jeg har manglet 1000 kr. i et par måneder nu.
Derudover er jeg lige flyttet, så jeg afdrager på istandsættelse og el =
1000 pr måned....så er der 1000 tilbage ud af de ekstra 3000 og der skal jo
også købes studiebøger disse måneder...så jeg er da glad for stigningen
ellers ville jeg have et stort problem.

Hmm..der er noget, der siger mig, at jeg skal til at kigge lidt på mit
privatbudget igen...

Fra : Anita

Dato : 22-09-04 12:50

Mette wrote:

> NU: 9486 (inkl 2 Su lån)
> Før: 6327 (Ink. 1 lån)
> = 3150 ekstra

Orv, ja så forstår jeg hvad du mener med den ekstra gæld. Det er da igrunden
helt vildt, hvis folk har dobbelt su-lån i 5 år kan de jo ende med at skylde
en formue væk - og tænk så de enlige mødre der også har haft lån mens de tog
en gymnasiel uddannelse. Puha.

> [...]
> studerende forældre et tillæg oveni børnechecken, der gør, at man får
> udbetalt ca. 2000 ekstra hver måned (inkl. børnecheck).

Hvad er det for et tillæg? Det har jeg ikke hørt om før. Hvem giver dette
tillæg? Betyder det at du har 2000 oven i de 9486 kr?

> [...]
> tilbage ud af de ekstra 3000 og der skal jo også købes studiebøger
> disse måneder...så jeg er da glad for stigningen ellers ville jeg

Ja det kan jeg forstå.

> Hmm..der er noget, der siger mig, at jeg skal til at kigge lidt på mit
> privatbudget igen...

Det er altid en god ide at løbe udgifterne igennem en gang imellem og skære
ned på de poster der er for store.

Venligst Anita

Fra : Mette

Dato : 22-09-04 12:59

> [...]
skylde
> en formue væk - og tænk så de enlige mødre der også har haft lån mens de

Jeg kommer til at skylde godt 250.000 væk alt i alt, hvis jeg stopper efter
min Bachelor.

> Hvad er det for et tillæg? Det har jeg ikke hørt om før. Hvem giver dette
> tillæg? Betyder det at du har 2000 oven i de 9486 kr?

Tillægget er på godt 1500 i kvartalet og udbetales af kommunen (derudover er
der den alm. børnecheck plus ekstraordinær børnecheck fordi jeg er enlig
forsørger).
Så det er oveni. Pr. første januar '05 falder dette tillæg dog væk, fordi
Su'en stiger til det dobbelte af den alm. takst.

> Det er altid en god ide at løbe udgifterne igennem en gang imellem og
skære
> ned på de poster der er for store.

Det er nogle gange meget svært, for fæld skal jo afdrages....

Fra : Anita

Dato : 22-09-04 14:58

Mette wrote:

> Jeg kommer til at skylde godt 250.000 væk alt i alt, hvis jeg stopper
> efter min Bachelor.

Ja, så skal jeg slet ikke jamre over mine 150K.

> Tillægget er på godt 1500 i kvartalet og udbetales af kommunen
> (derudover er der den alm. børnecheck plus ekstraordinær børnecheck
> fordi jeg er enlig forsørger).

Hvilken kommune er det og gælder det kun for den kommune? Jeg har aldrig
hørt om det i Aalborg.

> Så det er oveni. Pr. første januar '05 falder dette tillæg dog væk,
> fordi Su'en stiger til det dobbelte af den alm. takst.

Ja okay.

> Det er nogle gange meget svært, for fæld skal jo afdrages....

Absolut. Men der er poster som er lettere at skære ned/spare på. Fx telefon,
vand, el, tøj, ja forbrug i det hele taget. Ikke dermed sagt at det er let,
men man lærer jo at spare. Eller dvs. nogle lærer at spare - andre lærer det
aldrig :)

Men jeg kan fortælle at det letter utroligt meget når man så er ovre
studietiden og får sin første løn. Så føler man for alvor at det hele nok
skal gå.

Venligst Anita

Fra : Mette

Dato : 22-09-04 17:48

> Hvilken kommune er det og gælder det kun for den kommune? Jeg har aldrig
> hørt om det i Aalborg.

Det blev indført for et par år siden i alle kommuner - det hedder vist
tillæg til forældre under uddannelse og udbetales altså ikke af SU, men i
forb. med børnechecken. Man skal dog aktivt søge om det og huske at søge
igen, hvis ens uddannelse strækker sig (hvilket jeg desværre glemte...

> [...]
let,
> men man lærer jo at spare. Eller dvs. nogle lærer at spare - andre lærer

LOL, ja! Man vil jo gerne føle, at man lever lidt. Jeg lukker bevidst
øjnene, når jeg er nede i centret, for tøj køber jeg aldrig. Makeuppen kører
på sidste vers, men det må vente. Det sted jeg skal til at kigge grundigt
efter i sømmene er mit tlf-forbrug. Jeg har en udmærket internet + 3 timers
telefoni til fastnet abbonement til 500 pr måned. Desværre dækker dette ikke
telefoni til mobil, og da min kæreste har mobil og jeg gerne vil tale med
ham de dage vi ikke ses, så løber det meget hurtigt op. Jeg må se at være
lidt mere hård...*g*
Mind mig om, at jeg også skal kvitte smøgerne...suk..

> Men jeg kan fortælle at det letter utroligt meget når man så er ovre
> studietiden og får sin første løn. Så føler man for alvor at det hele nok
> skal gå.

Jeg ser frem til det! Ikke fordi det bliver så meget mere end nu, men fordi
det er mine egne penge og fordi jeg så kan begynde at bidrage til Danmark
efter alt det, jeg har fået

Fra : Anita

Dato : 22-09-04 21:57

Mette wrote:
> Mind mig om, at jeg også skal kvitte smøgerne...suk..

Uha ja. Den tænkte jeg så slet ikke på ;)
Men vi har jo alle vore laster - min hedder bare noget andet.

> Jeg ser frem til det! Ikke fordi det bliver så meget mere end nu, men
> fordi det er mine egne penge og fordi jeg så kan begynde at bidrage
> til Danmark efter alt det, jeg har fået

Ja præcis. Men især følelsen af at være istand til at afdrage lidt på
gælden, samtidig med at man kan spare lidt op og stadig have råd til at leve
bedre end før er rigtig, rigtig god.

Venligst Anita

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 22-09-04 13:05

Man kan jo altid tage bruge et dobbelt studielån til at betale et dyrt
banklån af hurtigere. På den måde kommer man hurtigere af med sine banklån,
og udskyder så sin gæld til man bedre har råd til at betale den af. Det er
jo også en måde til at komme igang med en uddannelse når man har børn...

Mette
--

mette.jacobFJERN@mail.dk

Fra : Andersen

Dato : 28-09-04 12:58

Mette Wrote:
> [...]

Jamen hvad hvis jeg ikke ønsker a tage et lån, og kun vil ha s.u som enlige
mor, vil helst ikke have noget jeg skal betale af!
Tak.
Mvh. Stinna

Fra : Anita

Dato : 28-09-04 13:28

Andersen wrote:
> Jamen hvad hvis jeg ikke ønsker a tage et lån, og kun vil ha s.u som
> enlige mor, vil helst ikke have noget jeg skal betale af!
> Tak.
> Mvh. Stinna

Så må du leve betydeligt mere stramt i det daglige. Sørge for at få en
ekstremt billig bolig osv. Der er ikke mange penge at rutte med når man er
alene med barn/børn. Jeg kan godt forstå at du ikke ønsker lån allerede på
ungdomsuddannelsen, men måske er livet uden lån alligevel for surt - og så
kan det hurtigt blive nogle lange år.

Venligst Anita

Fra : Mette

Dato : 28-09-04 16:31

> [...]
> ungdomsuddannelsen, men måske er livet uden lån alligevel for surt - og så

Ja, jeg kunne ikke klare mig uden lån. Husk også, at de 8000 du får som
enlig mor er skattepligtige! - så afhængigt af dit fradag får du måske kun
6000 ud.
Til gengæld får du en god sjat boligsikring (op til 2500)
Du får børnebidrag fra faderen/kommunen (1000)
Og du får ekstraordinær børnecheck (godt 6000 i kvartalet).

Jeg har levet af den gamle su plus studielån - (ialt 6000) pr måned plus de
andre tillæg i 4 år nu. Det er stramt, men det kan lade sig gøre.

Fra : Mette

Dato : 28-09-04 16:28

> [...]

enlige
> mor, vil helst ikke have noget jeg skal betale af!

Så får du grundtakst - 4019 kr + 3238 kr.
Pr. 1.januar stiger Su'en for enlige mødre til 8040 ca.

Fra : Andersen

Dato : 28-09-04 17:41

Mette wrote:
> Så får du grundtakst - 4019 kr + 3238 kr.
> Pr. 1.januar stiger Su'en for enlige mødre til 8040 ca.

Okay, tak det hjalp en hel del....
Hvis man tager et studie lån hvor lang tid har man til at betale dem a??? Er
der Renter? Hvor meget om måneden??????
Hvis jeg kommer i den "uheldige" situation a tage et studielån hvad er så
bedst at låne? kan du anbefale noget??

Endnu engang tak......!

Mvh. stinna

Fra : Anita

Dato : 28-09-04 18:42

Andersen wrote:
> Okay, tak det hjalp en hel del....
> Hvis man tager et studie lån hvor lang tid har man til at betale dem
> a???

Det afhænger af gældens størrelse. Min kæreste afdrager med et beløb der
hedder 1100 hver anden mdr. Hans gæld var dog ikke så stor, men jeg tror
denne takst er standard, mens løbetiden varierer. Dog kan man selv bede om
at få sat beløbet op, hvis man ønsker dette.

> Er der Renter? Hvor meget om måneden??????

Renten ligger omkring de 4% og er en del under det du kan låne til i banken.
Man kan ikke sige, hvor meget renten er om måneden, men selve det beløb du
får udbetalt ligger på omkring 2100 kr. pr. måned (du kan ikke selv bestemme
beløbets størrelse, det er enten eller) og skal ikke beskattes. Renten løber
selfølgelig mens man læser og bagefter. Man skal påbegynde afdrag 1 år efter
endt uddannelse. Dvs. at du først skal skal betale tilbage når du er færdig
med en evt. videregående uddannelse. Men du kan selvf. betale tilbage før,
hvis du fx. arver, vinder i lotto eller lign.

> Hvis jeg kommer i den "uheldige" situation a tage et studielån hvad
> er så bedst at låne? kan du anbefale noget??

Helt klart at bede om det studielån som man kan få gennem finansstyrelsen.
SU-vejlederen på din uddannelse kan hjælpe dig med blanketter til ansøgning
om studielån.

Venligst Anita

Fra : Holst

Dato : 28-09-04 18:52

Anita wrote:

> [...]
> denne takst er standard, mens løbetiden varierer. Dog kan man selv bede om
> at få sat beløbet op, hvis man ønsker dette.

Jeg tager muligvis fejl. Men så vidt jeg ved, så er løbetiden 10 år
efter studiets færdiggørelse. Dog har man mulighed for at afkorte perioden.

Jeg selv afdragede noget i retning af 1900 kr. om måneden.

> Renten ligger omkring de 4% og er en del under det du kan låne til i banken.

Ja, nu er det snart længe siden, jeg tog studielån, og jeg betalte
resten ud for at års tid siden. Men i studietiden var renten 4 %, og
efter studiets afslutning ændredes renten til 1 %-point over diskontoen.

Fra : Anita

Dato : 28-09-04 19:19

Holst wrote:
> [...]
> perioden.
>
> Jeg selv afdragede noget i retning af 1900 kr. om måneden.

Ja, det lyder sandsynligt. Så er det lige omvendt af hvad jeg troede, nemlig
at løbetiden er fast og afdragets størrelse der varierer. Men jeg er nu ikke
i tvivl om, at man kan få sat afdragets størrelse ned, hvis man har svært
ved at betale. (Selv om man kommer ud over de 10 år, hvor surt det end må
være).

> [...]
> resten ud for at års tid siden. Men i studietiden var renten 4 %, og
> efter studiets afslutning ændredes renten til 1 %-point over

Ja, det er også rigtigt. Men renten er lav for tiden, så stigningen er vist
ikke ret stor.

Venligst Anita

Fra : Søren Mors

Dato : 28-09-04 20:48

Holst wrote:

> Jeg tager muligvis fejl. Men så vidt jeg ved, så er løbetiden 10 år
> efter studiets færdiggørelse. Dog har man mulighed for at afkorte perioden.

Du tager fejl. Løbetiden er afhængig af gældens størrelse. Den kan være
op til 15 år. Følgende tabel er sakset direkte fra www.studielaan.dk:

07 år for lån på 1.000 kr. til 39.000 kr.
08 år for lån på 40.000 kr. til 59.000 kr.
09 år for lån på 60.000 kr. til 79.000 kr.
10 år for lån på 80.000 kr. til 99.000 kr.
11 år for lån på 100.000 kr. til 119.000 kr.
12 år for lån på 120.000 kr. til 139.000 kr.
13 år for lån på 140.000 kr. til 159.000 kr.
14 år for lån på 160.000 kr. til 179.000 kr.
15 år for lån på 180.000 kr. og der over.

Jeg har opdaget at man under visse omstændigheder kan få op til 4 års
ydelsesfrihed. Det udnytter vi for tiden til at betale bankgæld
hurtigere af.

Søren Mors

Fra : Holst

Dato : 28-09-04 21:06

Søren Mors wrote:

> Du tager fejl. Løbetiden er afhængig af gældens størrelse. Den kan være
> op til 15 år. Følgende tabel er sakset direkte fra www.studielaan.dk:

Ok, så blev jeg så meget klogere :) Det kan jo også være, at det er
blevet ændret inden for de senere år. Jeg må indrømme, at jeg ikke lige
følger voldsomt meget med på den front mere )

Fra : Andersen

Dato : 28-09-04 23:15

"Holst" <newssep04@shelter.dk> skrev i en meddelelse

Søren Mors wrote:

> [...]

Jeg har opdaget at man under visse omstændigheder kan få op til 4 års
ydelsesfrihed. Det udnytter vi for tiden til at betale bankgæld

Mange tak for hjælpen.... Og for brug af jeres tid...

Mvh. stinna