Tranebær - forebyggende
Fra : Jeanette

Dato : 20-09-04 15:36

Hej gruppe!

Jeg har lige haft en omgang blærebetændelse. Syntes stadig der er symptomer
efter endt pencilinbehandling, men lægen siger der ingen bakterier er i min
urin.

Har idag købt nogle tranebærkapsler. På etiketten står der man skal tage 1-2
tabletter x 3 daglig. Er denne dosis som "behandling" eller som
forebyggende??

Hvor mange/hvordan tager I dem som forebyggende??

Hilsen
Jeanette

Fra : G.B.

Dato : 20-09-04 16:05

"Jeanette" <jeme@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> Har idag købt nogle tranebærkapsler. På etiketten står der man skal
> tage 1-2 tabletter x 3 daglig. Er denne dosis som "behandling" eller
> som forebyggende??

Det må være som behandling.

> Hvor mange/hvordan tager I dem som forebyggende??

Der bruger man lange, uldne underbukser med lådden vrang - og måske et
echinacea-præparat i små doser.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-09-04 16:35

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk
"Jeanette" <jeme@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Har idag købt nogle tranebærkapsler. På etiketten står der man skal tage
> 1-2
> tabletter x 3 daglig. Er denne dosis som "behandling" eller som
> forebyggende??

Det er som forebyggende.
Der er et eller andet i tranebær således, at miljøet i blæren ikke er så
venligt overfor bakteriene.

De fleste siger iøvrigt, at kaspler ikke har nær samme effekt som
tranebærsaft.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : G.B.

Dato : 20-09-04 18:59

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:kMC3d.177$Xf6.125@news.get2net.dk:

> Det er som forebyggende.

Hvor ved du det fra? Du vrøvler.

> Der er et eller andet i tranebær således, at miljøet i blæren ikke er
> så venligt overfor bakteriene.

"et eller andet"????? Det drejer sig om garvestoffer, som gør
slimhinderne mindre modtagelige overfor infektion, og desuden garver
kappe-proteinet i bakterierne.

> De fleste siger iøvrigt, at kaspler ikke har nær samme effekt som
> tranebærsaft.

Og snakker vi så om saft nylig presset af friske tranebær, eller en gang
flydende syltetøj med 30% sukker, beregnet til fortynding med vand?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-09-04 20:09

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i
> meddelelsen news:kMC3d.177$Xf6.125@news.get2net.dk:

> Hvor ved du det fra? Du vrøvler.

Hvabehar??
Bekræfter du ikke selv, og skriver senere i dit indlæg, at det gør
slimhinderne mindre modtagelige for infektion ???

> "et eller andet"????? Det drejer sig om garvestoffer, som gør
> slimhinderne mindre modtagelige overfor infektion, og desuden garver
> kappe-proteinet i bakterierne.

Så jeg tager fejl hvorledes ?
Du gentager jo nøjagtigt det jeg skrev, blot med en mere udførlig
medicinsk/biologisk forklaring.

> Og snakker vi så om saft nylig presset af friske tranebær, eller en gang
> flydende syltetøj med 30% sukker, beregnet til fortynding med vand?

Og din pointe er?
Min pointe er, at de fleste siger, at tranebærsaft har bedre virkning end
kapsler.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : G.B.

Dato : 20-09-04 22:24

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:QUF3d.1202$xH3.1166@news.get2net.dk:

> Hvabehar??
> Bekræfter du ikke selv, og skriver senere i dit indlæg, at det gør
> slimhinderne mindre modtagelige for infektion ???

Ja, UNDER infektionen. IKKE forebyggende.

En væsentlig del af virkningen er netop, som du skøjter let og elefant
henover, at garvestoffer denaturerer bakteriernes kappeprotein - deri
ligger en væsentlig del af virkningsmekanismen.

> Så jeg tager fejl hvorledes ?
> Du gentager jo nøjagtigt det jeg skrev, blot med en mere udførlig
> medicinsk/biologisk forklaring.

Du udtaler dig om ting, som du i virkeligheden ikke aner en skid om,
samtidig med at du prøver at rådgive en syg person.

> Min pointe er, at de fleste siger, at tranebærsaft har bedre virkning
> end kapsler.

Min pointe er: Drejer det sig om frisk saft, presset af friske tranebær,
eller noget fra en flaske, som har stået på en hylde i et halvt års tid,
hvorved de aktive stoffer er henfaldet til måske 30% af det oprindelige
indhold?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-09-04 07:34

G.B. wrote:
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i
> meddelelsen news:QUF3d.1202$xH3.1166@news.get2net.dk:

> Ja, UNDER infektionen. IKKE forebyggende.

Nu er det jo sådan, at den nævnte infektion er til stede permanent når man
først har haft den en gang!
Den vil så med mellemrum bryde ud, og det er dér at det er forebyggende, at
drikke tranebærsaft [1]

> Du udtaler dig om ting, som du i virkeligheden ikke aner en skid om,
> samtidig med at du prøver at rådgive en syg person.

D.v.s. at du mener at Usenet skal bestå af svar´fra proffesionelle i det
respektive område som den enkelte gruppe omhandler....
Velkommen til Usenet, siger jeg bare

> [...]
> tranebær, eller noget fra en flaske, som har stået på en hylde i et
> halvt års tid, hvorved de aktive stoffer er henfaldet til måske 30%

Who cares ?!?
Den saft man kan købe i handlen (supermarkeder, matas o.s.v.) virker
fortrinligt.
Og hvem i alverden har adgang til, året rundt, at presse friske tranebær ??
Din påstand er måske at tranebærsaft udelukkende virker hvis der er tale om
saften fra friskpressede tranebær?
Kan du så ikke henvise til, at der er skulle være virkningsmæssig forskel på
frisk hhv. saft købt på flaske i en butik!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 16:05

> D.v.s. at du mener at Usenet skal bestå af svar´fra proffesionelle i det
> respektive område som den enkelte gruppe omhandler....
> Velkommen til Usenet, siger jeg bare

Ja, undskyld jeg blander mig, men det er ikke god skik at give råd til syge
patienter om noget man ikke har helt styr på. Ikke medmindre man da giver
udtryk for at man ikke helt er 100% sikker.

> [...]
> Kan du så ikke henvise til, at der er skulle være virkningsmæssig forskel

> frisk hhv. saft købt på flaske i en butik!

Garvestoffer er temmelig skrøbelige molekyler som eksempelvis hurtigt
nedbrydes af lys. Da kosttilskud ofte ikke fremstilles under de rette
forholdsregler, vil jeg mene at der kan være væsentlig forskel på kapsel og
saft-indhold.
Dette underbygges også af 2 randomiserede, double-blindede, placebo
kontrollerede forsøg jeg fandt ved en hurtig søgning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15156935

Disse patienter modtog tranebær på kapselform og der fandtes ikke evidens
for nogen effekt.

http://www.jr2.ox.ac.uk/bandolier/band6/b6-3.html

Disse patienter modtog tranebærjuice og der blev fundet evidens for en
effekt.

Hvorvidt der er forskel på forskelle tranebærjuice præparater må undersøges
nærmere, men min tese er, at der foreligger en større eller mindre forskel,
da fremstillingen er essentiel for præserveringen af garvestofferne.

Mvh Ragnar

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-09-04 17:18

Ragnar wrote:

> Ja, undskyld jeg blander mig, men det er ikke god skik at give råd
> til syge patienter om noget man ikke har helt styr på. Ikke medmindre
> man da giver udtryk for at man ikke helt er 100% sikker.

Altså, lad os dog lige slå fast at patienten (Jeanette) skriver, hun har
afsluttet den behandling (penicilin) som hendes læge ordinerede. Hun har
fået besked på, af hendes læge, at der ikkke mere er bakterier i hendes
urin.
Er det en syg person ?

Iøvrigt er det alment kendt at tranebærsaft typisk har en ganske god
forebyggende effekt på blærebetændelse. Det behøver man blot spørge sin læge
om, det skal vi ikke diskuttere herinde.

> Disse patienter modtog tranebær på kapselform og der fandtes ikke
> evidens for nogen effekt.
[...]
> Disse patienter modtog tranebærjuice og der blev fundet evidens for en
> effekt.

Herligt, at du har gjort dig den ulejlighed, at henvise til uddybende
undersøgelser af kapsler versus saft.
Det bekræfter jo blot, at jeg oprindeligt var på rette vej

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-04 01:21

> [...]
> afsluttet den behandling (penicilin) som hendes læge ordinerede. Hun har
> fået besked på, af hendes læge, at der ikkke mere er bakterier i hendes

Jeg snakkede nu ikke specifikt om denne sag. Jeg konstaterede bare at det
generelt ikke er god skik, da I snakkede generelt om usenet, som jeg læste
det.
Men lad nu det ligge :)

Mvh Ragnar

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 22-09-04 12:57

Ragnar wrote:
> Jeg snakkede nu ikke specifikt om denne sag. Jeg konstaterede bare at
> det generelt ikke er god skik, da I snakkede generelt om usenet, som
> jeg læste det.

Nååå ja så misforstod jeg G.B's indlæg
Så forstår jeg ikke at han glemte at FUT'e til dk.admin hvor generel
usenet-debat foregår...

> Men lad nu det ligge :)

Ja lad os det

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Debat om KIA biler: http://kiaforum.dyndns.dk

Fra : dk_sz

Dato : 22-09-04 15:38

> [...]
> patienter om noget man ikke har helt styr på. Ikke medmindre man da giver
> udtryk for at man ikke helt er 100% sikker.

IMO:

På usenet er det god skik at bruger-bruger hjælper hinanden mest muligt.
Det er underforstået man ikke nødvendigvis får svar fra eksperter...

mvh
Thomas