y=ax+b - hvornår lærer man det?
Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-09-04 04:34

Jeg står og skal bruge en analogi til en præsentation af et
ikke-grundskolefagligt stof. Målgruppen er 7.-10. klasse.
Spørgsmålet er så, om jeg kan bruge en analogi til y=ax+b og formel
for ret linje -- for hvornår lærer man den? Er det før 7. klasse?

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-09-04 18:19

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> posting:

>Spørgsmålet er så, om jeg kan bruge en analogi til y=ax+b og formel
>for ret linje -- for hvornår lærer man den? Er det før 7. klasse?

Hm. Den lærer man måske slet ikke mere?

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 29-09-04 11:17

Christian Bohr-Halling's utterance expressed in

> Hm. Den lærer man måske slet ikke mere?

Det gør man da bestemt :)

Jeg var forbi http://www.faellesmaal.uvm.dk for at
kigge, men der er det ikke helt tydeligt hvornår
det er forventet at eleverne lærer disse ting. Det
nemmeste er vel at kigge i de bøger der blev brugt
året før - eller tale med deres lærer. Jeg har selv
haft elever der i 8. klasse stadig ikke havde
begreb om ligninger og også elever der allerede i
3./4.-klasse forstod konceptet.

Det skader aldrig at prøve det - og forstår eleverne
intet må du jo bare gå lidt simplere til værks :)

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 04-10-04 16:17

"Lars Gjerløw Jørgensen" <lgjPURGE@jyde.dk> posting:

---klip: y=ax+b---
>nemmeste er vel at kigge i de bøger der blev brugt
>året før - eller tale med deres lærer. Jeg har selv

Lidt svært, da der er (nu: var) tale om ca. 30-40 forskellige
klasser med sikkert lige så mange lærere.

Jeg anvendte dog ikke eksemplet, da det stod klart, at nivauet
skulle en del ned.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-04 12:17

Christian Bohr-Halling <nospam@direkte.org> wrote:

> Spørgsmålet er så, om jeg kan bruge en analogi til y=ax+b og formel
> for ret linje -- for hvornår lærer man den? Er det før 7. klasse?

Det lærer man i dag i 1. gymnasieklasse [matematisk linie], hvor man i
øvrigt starter med at lære:

ka + kb + kc = k(a + b + c).

Sidstnævnte havde vi andre i 6. klasse boglig, førstnævnte i 7. klasse
boglig. I 1. real gik vi derefter igang med Euclids Elementer
[geometriske beviser med kun passer og lineal], dog ikke den bog han
skrev; kun det matematiske indhold.

c^2 = a^2 + b^2 er da også noget lettere at opfatte end at »kvadratet på
hypotenusen er lig summen af kvadraterne på kateterne«.

Læg i øvrigt mærke til at der er forskel på om man lærer eleverne det
ved brug af bogstaver eller kun tal. Brugen af bogstaver giver
automatisk et højere abstraktionsniveau, som endda øges betragteligt
hvis der også er tale om bevisførsel.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carsten

Dato : 29-09-04 16:20

Det lærer man skam fra første klasse

Et bolsche koster 2 kr, hvad koster så to ?

Den linære sammenhæng mellem, kan senere mere formelt udtrykkes i formlen
for den rette linie. Men grundlaget læres altså allerede meget tidligt.

--
Hilsen

Carsten

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-04 17:47

Carsten <cjng3fjern@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Den linære sammenhæng mellem, kan senere mere formelt udtrykkes i formlen
> for den rette linie. Men grundlaget læres altså allerede meget tidligt.

Ja, men det er for gymnasielærere i matematik og datalogi det abstrakte
der er væsenligt. Jeg har personligt haft en elev, 3g på htx, som ikke
kunne isolere afdraget i følgende ligning:

ydelse = rentebeløb + afdrag

- katastrofalt når det drejer sig om et java-program til amortisering af
realkreditlån ...

2/3 af folkeskolens elever fortsætter i en gymnasial uddannelse:
studentereksamen, htx, hhx eller hf.
--
Per Erik Rønne