Maildir og kopiering af mails
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 19-09-04 20:30

Hejsa

Lige denne tråd som en fortsættelse af forrige: Jeg har en disk med en
komplet kopi af mine gamle SME server.

På denne server havde jeg 2 brugere, som hver havde en del mails
liggende. Jeg har nu kopieret en del filer fra denne tidligere
serverdisk, og deriblandt filer fra

/home/e-smith/files/users/bdudek/

- jeg har så efterfølgende forsøgt at kopiere ovenstående ind i en
tilsvarende mappe på den nye server disk, og jeg kan så godt se de
tidligere mail-mapper.. men selve mails'ne er væk.. ehm..

forslag.. ?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 19-09-04 22:03

"Bo Kamp Dudek" <bo@bodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsvarende mappe på den nye server disk, og jeg kan så godt se de
> tidligere mail-mapper.. men selve mails'ne er væk.. ehm..

Er de også væk hvis du logger ind med ssh og kigger i dit maildir?

Hvis de er væk i webmail, så kan det være rettighederne på kataloger og
filer

/home/e-smith/files/users/bdudek/Maildir skal være 755 og user/group bdudek
/home/e-smith/files/users/bdudek/Maildir, new og tmp er ligedan
de andre maildirs er 700 user/group bdudek
alle mailsene er 600 user/group bdudek

Sådan er det på min....

Per

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-09-04 06:15

>Er de også væk hvis du logger ind med ssh og kigger i dit maildir?

er usikker på, hvordan en mail ser ud.. altså, om den ligger som een
fil pr. mail eller een stor fil.. hvis jeg logger på med ssh kan jeg
sagtens se alle mine mapper i inbox

> [...]
>/home/e-smith/files/users/bdudek/Maildir, new og tmp er ligedan
>de andre maildirs er 700 user/group bdudek

har ikke helt styr på, hvordan jeg tjekker rettigheder på min SME..
ehm.. men jeg har jo bare kopieret filerne fra en disk, hvor
rettighederne burde være de samme, som på den nye disk..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 20-09-04 07:18

> er usikker på, hvordan en mail ser ud.. altså, om den ligger som een
> fil pr. mail eller een stor fil.. hvis jeg logger på med ssh kan jeg
> sagtens se alle mine mapper i inbox

En fil per mail:

[root@perserver cur]# ls -1
1087396854.20893_2.perserver_2,RS:2,S
1087815533.17892_2.perserver_2,RS:2,S
1087827778.26572_2.perserver_2,S:2,S
1088091935.12319_2.perserver_2,S:2,S
1093874691.15740_1.perserver:2,RS
1095613040.16395.perserver:2,RS

> har ikke helt styr på, hvordan jeg tjekker rettigheder på min SME..
> ehm.. men jeg har jo bare kopieret filerne fra en disk, hvor
> rettighederne burde være de samme, som på den nye disk..

Brug evt. midnigth commander. Marker en fil eller et katalog. På menyen
øverst vælger du file>chmod eller chown, så kan du se og rette på
rettighederne.

Per

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-09-04 15:36

[...]

>Brug evt. midnigth commander. Marker en fil eller et katalog. På menyen
>øverst vælger du file>chmod eller chown, så kan du se og rette på
>rettighederne.

jeg har prøvet at tjekke rettigheder med chmod, og på min personlige
maildir står den til

write by owner
execute/search by owner
read by group
write by group
execute/search by group

- og under 'file' står der

Name
Maildir
Permissions (Octal)
42370
Owner name
bdudek
Group name
fjordvaenget

- så det skulle vel være fint nok?? jeg har i øvrigt kigget lidt rundt
i mine mapper i inbox og fælles for dem alle er strukturen

/cur
/new
/tmp
*.customflags
*.imap.index
*.imap.index.data
*.imap.index.log
*.imap.index.tree
*dovecot-uidlist

- men det har jeg svært ved at tyde..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 20-09-04 18:11

> write by owner
> execute/search by owner
> read by group
> write by group
> execute/search by group

Der mangler:
"read by owner"
"execute/search by others"

"set group ID on execution" Skal ikke være der...

> - og under 'file' står der
>
> Name
> Maildir
> Permissions (Octal)
> 42370
> Owner name
> bdudek
> Group name
> fjordvaenget

Det skulle så give dig 40755 i stedet (Om de 2 første cifre betyder noget
ved jeg ikke)

> - så det skulle vel være fint nok?? jeg har i øvrigt kigget lidt rundt
> i mine mapper i inbox og fælles for dem alle er strukturen

> [...]

Det ligner mit....

Per

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-09-04 18:34

>Der mangler:
> "read by owner"
> "execute/search by others"
>
> "set group ID on execution" Skal ikke være der...

'read by owner' var der nu.. ehm.. og det andet har jeg sat, men det
har intet hjulpet.. så nu er jeg sgu træt af det..

jeg flår netkablet ud af serveren, smider den gamle disk i en anden
maskine på netværket og prøver at connecte til den som en alm.
server..

derefter vil jeg se om jeg kan hive samtlige mails over i outlook, for
at smide dem tilbage på den nye server, når jeg igen connecter den..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-09-04 18:38

[...]

men jeg kom til at tænke på.. ehm.. ligger mails virkelig i den user
mappe? for jeg har overhovedet ikke pillet ved den gamle server-disk,
så der burde ligge en hel del mails.. men filerne, der ligger der,
fylder ikke mere end 11-15kb stykket..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 20-09-04 20:37

> [...]
> mappe? for jeg har overhovedet ikke pillet ved den gamle server-disk,
> så der burde ligge en hel del mails.. men filerne, der ligger der,

Ikke give op...!!!!!!

marker en fil og tryk F3, så kan du se hvad der er i filen

Pr

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-09-04 20:47

>marker en fil og tryk F3, så kan du se hvad der er i filen

giver nu ikke så meget.. men hør nu her:

jeg harhaft den gamle disk i en windows maskine.. har brugt explore2fs
til at hente gamle mails over med.. og jeg er sikker på, at den fik
mails med, for i kopieringsfasen kan jeg huske, at der stod noget med
en masse tal og punktummer..

over på den nye disk i denne mappe

/home/e-smith/files/users/bdudek/Maildir

- men når filerne er kommet herover på den nye disk, kan jeg på ingen
måde komme til at se selve mailfilerne (dem her med alle tallene), så
mon ikke det er noget rettighedsræs.. ?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : P og T

Dato : 20-09-04 22:35

> [...]
> til at hente gamle mails over med.. og jeg er sikker på, at den fik
> mails med, for i kopieringsfasen kan jeg huske, at der stod noget med

Jeg syntes det lyder som den nærmeste omvej og som en nødløsning. Hvorfor
sætter du ikke den gamle disk i den USB box du har og mounter den. Så er det
bare at kopiere over, evt. med rsync, men ellers kan du i midnight
commander.

> - men når filerne er kommet herover på den nye disk, kan jeg på ingen
> måde komme til at se selve mailfilerne (dem her med alle tallene), så
> mon ikke det er noget rettighedsræs.. ?

Det forstår jeg så ikke helt. Jeg tror der er noget galt der, for hvis du er
logget ind som root, så SKAL du kunne se de filer.
Har du stadig ICQ?

Per

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 20-09-04 22:57