ADSL og flere computere
Fra : Thomas K

Dato : 19-09-04 17:55

Hej NG

Jeg står overfor at bestille ADSL. Der er bare lige et par ting, som
jeg er lidt i tvivl om. Er det rigtig forstået at hvis man bestiller
adsl med en fast IP så kan man sætte en router op, som kan sørge for
at man kan have mange computere på samtidig?

Hvis ja, hvilke teknologier skal den understøtte? Nat og dhcp? Jeg har
fundet en router fra d-link, som kan ses her:
http://www.officeit.dk/default.asp?productguid=DI-514

Ville den kunne klare det, hvis man både ville benytte kabler og
trådløst en gang i mellem?

Og hvad kræver det at sætte op? Er det bare og sætte routeren til adsl
modemmet og så kører det, eller kræver det en masse indstillinger og
opsætninger?

På forhånd tak
/Thomas

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-09-04 18:08

I indlægget <9b61ae69.0409190854.46c9829a@posting.google.com> skrev Thomas K:
> [...]
>
> Hvis ja, hvilke teknologier skal den understøtte? Nat og dhcp? Jeg har
> fundet en router fra d-link, som kan ses her:

Før man kan sige om noget virker må du skrive hvilken type ADSL du
køber hvorfra.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-09-04 18:30

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-09-04 18:31

Thomas K wrote:
> [...]

Det er ligegyldigt om du har fast eller dynamisk IP - routeren er
ligeglad......

Der hvor fast IP kan være en fordel (men ikke en nødvendighed) er hvis andre
skal kunne komme i forbindelse med din computer f.x. hvis du kører en eller
anden form for server....

Hvilken router afhænger som en anden har svaret helt af hvilken ADSL du har
hos hvilken udbyder, da der er flere forskellige løsninger f.x. DHCP, PPPOE
m.fl........

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Thomas Rune Korsgaar~

Dato : 19-09-04 18:57

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-09-04 19:15

Thomas Rune Korsgaard wrote:

> Jeg over vejer en 512/512 linje fra tele2adsl

Der kan du så selv bestemme hvilken løsning du vil bruge:

1. Du bruger en switch som er placeret umiddelbart bag efter modemet.
Til switchen sætter du så dine pc'ere. Tele2 levere 2 dynamiske ip'er i
standard konfigurationen og ekstra dynamiske ip'er koster en anelse mere
(ikke meget). Alle dine pc'ere er direkte på internettet og er lige
udsat for angreb. Du skal derfor tage dine forholdsregler (alle login's
skal være med kodeord og en firewall per pc er ingen dum ide). PC'erne
kan snakke med hinanden med fuld speed, dvs. deres trafik ryger ikke
gennem modemet.

2. Du kobler en router på modemet og switchen efter routeren og alle
pc'erne på switchen. Her vil routeren lave et lokalt subnet til dig.
Dine pc'ere er ikke direkte på internettet. Al trafik ledes gennem
routeren. Routeren skal konfigureres hvis du ønsker hul fra internettet
til din pc, dvs. webserver, ftp-server, ssh-daemon, voip osv. Lokalt kan
du lade dine pc'ere være lige så ubeskyttede som du har lyst til (sådan
ca.).

Jeg bruger løsning 1 (tele2 med switch) da jeg synes det er rart ikke at
skulle konfigurere en router afhængig af hvilken service jeg ønsker at
køre og på hvilken pc (der kan kun køres 1 ftp, 1 webserver osv. på
standard porten på en routerløsning, men normalt ønsker man heller ikke
mere. Med voip og spil kan situationen dog se anderledes ud). Jeg bruger
dog ingen firewall men nøjes med at holde min windows opdateret og har
slukket for windows fildeling.

Hvis du har tænkt dig at pc'erne skal tilgå fælles resourcer
(printer/disk) så er routerløsningen nok det bedste for så behøver du
ikke lægge kodeord på de forskellige resourcer.

mvh Bernhard

Fra : Lars

Dato : 19-09-04 22:15

> [...]
>
> Og hvad kræver det at sætte op? Er det bare og sætte routeren til adsl
> modemmet og så kører det, eller kræver det en masse indstillinger og

Du kan fint bruge DI-514 routeren med den indbyggede 4 ports switch, den
tillader at du kan koble 4 pcere via kabel og x antal trådløse til internet
på samme tid, routeren er ligeglad med om du har dynamisk eller fast ip fra
din udbyder.
Du skal lave lidt i opsætningen men det er ikke svært, specielt hvis du skal
køre trådløst net er det en god ide at lave lidt om i opsætning.
Se evt der har http://home19.inet.tele.dk/larsfunder/div/pc/mit_pc_net.htm
jeg brugt en DI-614 den ligner DI-514.
--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 22-09-04 17:19

"Thomas K" <justspamme@sundancekid.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og hvad kræver det at sætte op? Er det bare og sætte routeren til adsl
> modemmet og så kører det, eller kræver det en masse indstillinger og

Ved router baseret ADSL fra Tiscali opsætter de en router hjemme hos dig,
dvs du lejer deres udstyr.
I det tilfælde bruges ikke noget modem, router sidder direkte på ADSL stik.
Du kan så sætte en hub på og lige så mange maskiner du vil.
Tiscali laver en initiel opsætning af router så den kun leder indgående
trafik til en bestemt maskine indenfor på private network, f.eks.
192.168.1.2, samt at der er lukket for en række porte. Alt udstyr du sætter
på adresserne 192.168.1.3-255 kan ikke nås udefra.
Router er default opsat med DHCP aktiveret.
Mvh
Torben