Pyhh ha...udstillinger
Fra : Hans B.

Dato : 19-09-04 15:19

Hej NG

Hvis jeg nu indleder mit spørgsmål, m-e-g-e-t forsigtigt, kan jeg efter at
have set jeres andres meninger udbygge mit spørgsmål! (Det kan jo være, at
jeg er helt gal på den.)

Victor og jeg var på udstilling i Ballerup i dag. Vi opnåede hvad vi skulle.
Men det var første (og sidste!) gang i dag.

Hvad mener i om udstillinger?

Hans

Fra : Jytte

Dato : 19-09-04 15:44

Hans B. wrote:
> [...]
>
> Victor og jeg var på udstilling i Ballerup i dag. Vi opnåede hvad vi
> skulle. Men det var første (og sidste!) gang i dag.

Hej Hans.

Jeg synes det er sjovt at gå på udstilling, det har jeg gjort i 25 år. Men
smag og behag er jo forskelligt, nogen vil hellere til fodbold.
Jeg var også i Ballerup i går.

Hilsen
Jytte

Fra : Estrid Heldager

Dato : 19-09-04 15:49

Hvis du tænker på pladsforholdene så har du ret i at der ikke var ret meget
plads til folk udenfor ringene (det var der i hvert fald ikke i går),
parkeringsforholdene er kaotisk når alle kommer samtidig (DKK kan jo
teoretisk bytte om på rækkefølgen og hvad ring man skal være i, så man kan
jo ikke tillade sig at komme en time eller to efter start selv om man godt
ved at det først er der man skal i ringen), og sidst men ikke mindst er det
ikke sjældent man får en bedømmelse som man ikke helt er enig i .
Jeg syntes faktisk det med plads og parkering er blevet værre med årene.
Dommernes kompetence er vel cirka den samme, men det er nok værst med en
dårlig dommer hvis man kun kommer den ene gang.
Københavnsvinderudst. som Ballerup var i år er en man kommer på for
forhåbentligt at vinde titlen, men mindst ligeså meget for at mødes med
udstillere /venner fra udlandet som man skriver / mailer sammen med og som
man ellers kun ville møde hvis man selv tog til deres udstillinger og
selvfølgelig også udstillere og venner fra andre dele af Danmark.

Men er man ny og ikke kender nogen så kan jeg godt forstå du siger pyhh ha
efter at havde været på Ballerup i år.

Med venlig hilsen
Estrid Heldager

http://home9.inet.tele.dk/heldager
heldager@post9.tele.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-04 07:24

"Estrid Heldager" <heldager@post9.tele.dk> wrote in message
> [...]
> jo ikke tillade sig at komme en time eller to efter start selv om man godt
> ved at det først er der man skal i ringen),

Hvorfor kan man ikke det ?

> og sidst men ikke mindst er det
> ikke sjældent man får en bedømmelse som man ikke helt er enig i .

Selvfølgelig, dommere er (man tænker nogle gange underligt nok) og
mennesker.

> Jeg syntes faktisk det med plads og parkering er blevet værre med årene.
> Dommernes kompetence er vel cirka den samme, men det er nok værst med en
> dårlig dommer hvis man kun kommer den ene gang.

Man (læs: vi) ser selvfølgelig hvem der er dommer, og så fra- eller
tilvælger man udstillingen.
Fx. er der svensk dommer i Herning i år, og de er ikke så glade for den type
som vores hund er, så vi er stadig lidt i tvivl om vi tager derover.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 19-09-04 16:23

> [...]
skulle.
> Men det var første (og sidste!) gang i dag.

hej Hans, hvis Ballerup var jeres første udstilling kan jeg godt forstå du
var overvældet ! Københavner udstillingen har jo mange hunde, modsat var er
det et godt sted at holde udstillingen da vejret var med os i går (ja, vi
havde taget turen helt fra Jylland !) - Jeg anbefaler mine hvalpekøbere,
eller andre for den sags skyld, at begynde på et skue, hvor stemningen er
bedre end på en stor international udstilling - folk har mere tid til at
snakke end hvor konkurrencen er hård og ofte med hunde fra udlandet som man
ikke har konkurreret med tidligere ......... så har man desværre ikke altid
tid at tale med nye udstillere og resultatet er at disse skræmmes bort efter
første møde med hunde udstillingsverden - men den er ikke så slem - nu ved
jeg ikke hvor du bor, for jeg ville foreslå et skue som kredsene afholder
flere gange om året - men hundene får hverken certer eller andet - blot
træning til de større udstillinger ........... Så, fat mod og prøv igen -

hilsen Pia

Fra : Carina

Dato : 19-09-04 18:08

Jeg syntes at udstillinger er hyggelige - især nok fordi der ikke er så
mange af vores race og derfor er udstillingerne en god måde at mødes og
snakke samt røre, føle og tage billeder af andres hunde. jeg tager tit
afsted selvom jeg ikke udstiller så tit, men det ændrer sig nok nu, for den
nye spradebasse som jeg har fået fingre i, han vandt racen og blev
københavnsvinder, så nu er jeg hooked

36 stk var der tilmeldt af aussierne og det var det største antal nogensinde
herhjemme i dk.
/Carina
www.aussies.dk

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 19-09-04 18:30

"Carina" <hybrid@aussies[f j e r n ).dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> københavnsvinder, så nu er jeg hooked
>
> 36 stk var der tilmeldt af aussierne og det var det største antal

hej Carina - tillykke med titlen ! BIS Hvalp lørdag blev en mørk brindle
basenji, hvis far tilhører mig - så det blev lidt i familien -

hilsen Pia

Fra : Ulla Ipsen

Dato : 19-09-04 18:48

hej
Jeg er selv "udstiller" og har været det i 25 år, og jeg syntes det er en
spændende og gavlig hundesport, - især hvis man tænker på avl og opdræt.
Man får jo stiftet bekendskab med andre ligestillede og får set på nye
"emner" for event avl osv.
Vil lige gøre jer opmærksom på den hjemmeside med resultater fra
udstillinger, skuer mm, som i kan sende jeres vinderresultater til, og se
hvem der ellers har vundet hvad og hvornår !!!!!!!! www.showdogs.dk
Afgjort en side man kan bruge lidt tid på hvis man er "udstillings-freek"
Ulla

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 19-09-04 19:10

On Sun, 19 Sep 2004 16:19:18 +0200, "Hans B."
<Baldrianremove@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Victor og jeg var på udstilling i Ballerup i dag. Vi opnåede hvad vi skulle.
>Men det var første (og sidste!) gang i dag.

så du så politiraciaen ? de er sku nogle hustlere at sælge kødben osv
sort og så til de priser, fryd at de blev knaldet !

bortset fra det så syntes jeg at udstillinger er latterlige og især
dem med de små terriere der står og pudrer dem og føntører dem, hold
kæft nogle fjolser, og mændene der gør det, må da være homoer !

desuden ved jeg at man ikke kan regne en skid med dommerne jeg kender
folk der har fået deres hund dumpet af en dommer og gået op næste dag
hos en anden dommer og har vundet førstepræmie !

Fra : Martin Vollert

Dato : 19-09-04 19:37

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message news:ceirk0t8s3ugvc4fqsgrl30fmr0t38uufg@4ax.com...

> [...]
> folk der har fået deres hund dumpet af en dommer og gået op næste dag
> hos en anden dommer og har vundet førstepræmie !

HØRT HØRT.
--
Hilsen Martin.

Fra : Helle Jensen

Dato : 19-09-04 19:54

> bortset fra det så syntes jeg at udstillinger er latterlige

Ja, her må jeg nok erklærer mig enig med Punish. Det gør ondt, når jeg ser
stolte arbejdshunde som border collier, malamutter osv. reduceret til store
tøjbamser. Min mening er, at jagten på et bestemt udseende er med til at
forringe racerne.

Endvidere synes jeg, at den måde nogle af udstillingshundene opbevares på
grænser til dyremishandling. Som den udstiller, der hev sine hunde ud af
bilen i hoved og røv, for at sætte dem ned i en minimal indhegning, hvor de
kunne gøre sig rene og derefter ind i bilen igen. Vel og mærke efter at
hundene havde befundet sig i bilen i bure hele natten.

Nej udstilling er aboslut ikke noget for mig!

Helle

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-04 07:33

"Helle Jensen" <hellejensen@removethis-newmail.dk> wrote in message

> [...]
store
> tøjbamser. Min mening er, at jagten på et bestemt udseende er med til at

Derfor er vi glade for vores opdrættere (som i parentes bemærket er dem som
der er en 4-siders artikel om i DKK's Hunden, nemlig www.kennel-birkebo.dk
De avler efter dual purpose hunde.
Et hurtigt citat fra artiklen: "Man kan sagtens lave en pæn hund. At lave en
pæn hund, der også kan bruges til noget er straks sværere."

> [...]
> kunne gøre sig rene og derefter ind i bilen igen. Vel og mærke efter at
> hundene havde befundet sig i bilen i bure hele natten.

Enig det er også helt forkert, men sikkert ikke et billede af hovedparten af
udstillerne.
Desuden er der nu hunde som har det bedst af at slappe at enten i et bur
lidt væk, eller i en transportkasse med et tæppe over siderne, så den kun
kan se ud af døren.

Fra : BettinaP

Dato : 20-09-04 10:02

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> [...]
en
> pæn hund, der også kan bruges til noget er straks sværere."

uha, det er nogle dejlige hunde hun laver. Har du set den gode artikel om
hende i det nyeste "Hunden"?
Sådan en avler tager jeg sgu hatten af for!

BettinaP

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-04 10:33

"BettinaP" <bep@bep.dk> wrote in message

> [...]
> en
> >

> uha, det er nogle dejlige hunde hun laver. Har du set den gode artikel om

Ja, (med meget små bogstaver: den ligger som PDF fil her hos mig

> Sådan en avler tager jeg sgu hatten af for!

JA
Det var faktisk en tilfældighed at det blev Birkebo, men næste hund bliver
en Birkebo hund
Desuden er en af Trilles søstre parret med Winner, så måske bliver det næste
hund

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 20-09-04 14:24

> Ja, (med meget små bogstaver: den ligger som PDF fil her hos mig

Er du ikke sød at maile den til mig? Vil meget gerne læse den artikel!

--
MvH.
Rinnie Ilsøe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-04 07:26

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> wrote in message

> så du så politiraciaen ? de er sku nogle hustlere at sælge kødben osv
> sort og så til de priser, fryd at de blev knaldet !

Enig.

> bortset fra det så syntes jeg at udstillinger er latterlige og især
> dem med de små terriere der står og pudrer dem og føntører dem, hold
> kæft nogle fjolser, og mændene der gør det, må da være homoer !

Hver sin lyst, heldigvis skal være race har studses lidt, og ellers er den
klar.

> desuden ved jeg at man ikke kan regne en skid med dommerne jeg kender
> folk der har fået deres hund dumpet af en dommer og gået op næste dag
> hos en anden dommer og har vundet førstepræmie !

Måske er det knap så sort / hvidt som du fremstiller det der, men der er
selvfølgelig forskel på dommer, ligesom der er forskel på andre mennesker.

Fra : Mus

Dato : 20-09-04 10:36

> Måske er det knap så sort / hvidt som du fremstiller det der, men der er
> selvfølgelig forskel på dommer, ligesom der er forskel på andre mennesker.
>

> --

det lyder da for vildt. Hunde har jo en standard, og man ser vel på, hvad
der opfyldes af den enkelte hund. Så kan en hund vel af to dommere ikke få
så forekkelige bedømmelser. Det lyder da ikke ret professionelt og
objektivt. Har aldrig selv oplevet noget sådant med min egen hund til
udstillinger. Det er jo ikke altid vi selv er enige - men vi er jo heller
ikke altid objektive - vi synes jo vores er den dejligste. Der skal lige
siges jeg kun har været til udstilling to gange - men jeg synes da det var
sjovt. Den eneste forberedelse der har været med vores hund, er et bad dagen
forinden.

Har en veninde der har schæfer. Hun siger at navnet på kennelen hvor hundene
kommer fra, betyder meget indenfor schæfere Eller hvis man ha ry for at
have gode hunde, så får man høje point selv om man kommer med en dårlig
hund. Hun siger også at det ikke sjældent sker at personer med anerkendte
navne går ind i ringen med andres hunde, fordi det hjælper på pointene.
Lyder lidt som om det er det samme, som der sker indenfor visse sportsgrene,
hvor der også vurderes, at feks navne betyder utrolig meget.

LN

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 20-09-04 14:29

> Måske er det knap så sort / hvidt som du fremstiller det der, men der er
> selvfølgelig forskel på dommer, ligesom der er forskel på andre mennesker.

Nej, det er værre faktisk... En af mine hundevenner fik Cert. ved en dommer
og små 2 mdr. senere fik hun 3. pr. ved samme dommer og hunden havde
overhovedet ikke ændret sig på de 7 uger!

Fra : Hans B.

Dato : 20-09-04 07:56

> bortset fra det så syntes jeg at udstillinger er latterlige og især
> dem med de små terriere der står og pudrer dem og føntører dem, hold
> kæft nogle fjolser, og mændene der gør det, må da være homoer !

Øehhhh! psssst...Victor er en Cairnterrier!

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 20-09-04 08:20

On Mon, 20 Sep 2004 08:56:13 +0200, "Hans B."

>Øehhhh! psssst...Victor er en Cairnterrier!

aaaddd blinkede du til mig aadd, nej jeg kender da også folk med små
terriere der ikke er homoer

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 20-09-04 09:36

"Punish The Deed, Not The Breed." <ninja@ninjasen.dk> skrev i en meddelelse

> aaaddd blinkede du til mig aadd, nej jeg kender da også folk med små
> terriere der ikke er homoer

.... og man kender til folk med store racer, der er homo´er (iøvrigt et
tåbeligt udtryk) Er det hjemmelavet som din mening om hundeudstillinger på
grund af "det du har hørt"?

Pia

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 20-09-04 09:35

> Øehhhh! psssst...Victor er en Cairnterrier!

hej - en carinterrier er en dejlig race - du skal ikke høre på de, der
skriver at udstillinger er latterlige og meget andet - de er bare
misundelige fordi deres egne hunde ikke kan blive præmieret af forskellige
årsager !

Så kan I, der rakker udstillingerne ned få lidt at tænke over og lade os,
der kan lide at gå på udstillinger og bruge tid på det, have det i fred !
Det er en dejlig sport med alt hvad der hører til på godt og ondt - men at
skrive at mænd, der har små hunde som de friserer, eller hvad det nu var der
blev skrevet må være homoer! Hvad kommer det andre ved? Accepter folk for
hvad de er og lad være med at være så nedladende

Pia

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 20-09-04 10:54

> [...]
>blev skrevet må være homoer! Hvad kommer det andre ved? Accepter folk for
>hvad de er og lad være med at være så nedladende

,,,,,,,,,hvad med at akseptere hundene for hvad de er ? istedet for at
frisere dem, det er sku da ikke en lille barbiedukke ! og jeg holder
på at man må være megasvans hvis man som mand står på en udstilling og
pudrer en lille hund eller føntører den, desuden er det minusrespekt
over for den stakkels hund

jeg kan gå med til at man giver sin hund et bad før den kommer på
udstilling så den ikke lugter, men så må man sku også stoppe der, der
er fandme en hund, ikke en barbiedukke.

så jeg syntes nu ikke at det er mere nedladende af mig at kalde de
mænd for homoer, end det de gør ved deres hunde er nedladende.

Fra : Helle Jensen

Dato : 20-09-04 20:08

> skriver at udstillinger er latterlige og meget andet - de er bare
> misundelige fordi deres egne hunde ikke kan blive præmieret af forskellige
> årsager !

Øhhh, misundelige. Hvorfor skulle vi lige være misundelige?

Jeg mener, at jagten på et bestemt udseende medfører at mange racers
brugsegenskaber forringes. Hvad er en smuk hund værd, hvis den intet kan
bestille? Eller er syg eller ikke kan føde selv??

Nej, jeg er ikke misundelig på de hunde, der præmieres på udstilling. Jeg
siger tillykke med, at I har været heldige at få lige den hvalp, der
udviklede sig rigtigt. Jeg priser mig imidlertid også lykkelig for, at jeg
hver dag kan tage min hund ud og hele tiden gøre noget/arbejde på at
forbedre vores chancer for præmiering i det, vi laver. At gøre noget for at
forbedre en hunds udseende må være ret svært, det er jo ligesom afgjort.

Selvfølgelig må alle have deres interesser. Men jeg kunne godt tænke mig at
vide, hvad udstillingshundene får ud af at være på udstilling? Jeg kan se
hvad ejerne får ud af det, men hvad med hundene?

mvh. Helle

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 20-09-04 20:21

On Mon, 20 Sep 2004 21:08:27 +0200, "Helle Jensen"

> [...]
>vide, hvad udstillingshundene får ud af at være på udstilling? Jeg kan se
>hvad ejerne får ud af det, men hvad med hundene?

ja hundene får da en gratis sovepille så de kan virke afslappede
imellem 1000 andre hunde der går forbi hinanden konstant og pisser
alle steder, alt imens alle hundeejerne er tydeligt nervøse, for om nu
også deres lille pusser skulle vinde eller tabe

Fra : Anja Bjerke

Dato : 19-09-04 19:44

Hans B. wrote:

> Hvad mener i om udstillinger?

Vi har også vært på en første og siste gangs utstilling. Jeg synes det blir
bare stress. Først skal man parkere (og ja, det er trangt når det er store
utstillinger). Så skal man stå i kø for å kjøpe billett og komme inn. Så
skal man finne fram til hvor man skal være og når man skal være der. Og hele
tiden må man, særlig når man har liten hund, vokte seg vel for enkelte store
hunder som ikke er helt gode i toppen. Hunden blir sulten, tørst og stresset
(om den da ikke er vant med utstillinger hele tiden). Den tisser inne og man
må tørke opp. Den skal ikke være for mett, for da virker måske ikke godbiten
man har skjult i hånden så godt.

Så har vi særlig schäfer-miljøet, der alle står rundt ringen og kommer med
tilrop og andre triks som skal få hunden til og være tent. Egentlig ikke
lov, men alle gjør det.

Jeg synes dessuten det er latterlig med alle hunder som skal
styles/trimmes/vokses/pudres for at de i det hele tatt kan gå i ringen.
(Personlig synes jeg pudler er det mest latterlige. En puddel som er
"naturklippet" er ok, men disse med pom-poms, løvemanke, hårspray, måske
farge og all slags dill og dall har jo ikke mye med rasens egentlige
utseende og gjøre!)

La meg ta min egen rase, ruhåret gravhund: Hva er vitsen med å nappe/trimme
pelsen fire uker før utstilling? På denne måten får man jo ikke vist fram
hundens egentlige pelskvalitet. Jeg har en hund som krever meget lite
pelspleie og som ikke ser ut som et får når hun er langhåret. Jeg synes det
blir feil. Egentlig burde alle hunderaser vises fram i "originalpels", for
da kommer hundens sanne kvaliteter fram.

Så til sist har vi de som reiser fra utstilling til utstilling med hunden
etter at hunden har oppnådd alt som er å oppnå. Har man en hund med cert
eller som er intuch så synes jeg det burde holde - men for de som er bitt av
basillen er det visst om og gjøre å reise til flest mulig utstillinger.
("Min hund er 40 ganger BIR, 5 ganger BIS, intuch, nuch, duch, osv., osv.")

Hilsen Anja (og Rolly - 1 x BIM og ferdig med det)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-04 07:36

"Anja Bjerke" <adressenetterfølgeranjagtb@online.no> wrote in message

> [...]
> "naturklippet" er ok, men disse med pom-poms, løvemanke, hårspray, måske
> farge og all slags dill og dall har jo ikke mye med rasens egentlige

Det har faktisk mere med de oprindelige pudler at gøre end man lige
umiddelbart skulle tro, de hårklumper beskytter ledene når hunden svømmer i
koldt vand.
Men det er helt klart overdrevet som det er nu.

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 20-09-04 09:40

En hundeudstilling er en skønhedskonkurrence, hvorfor hunde skal trimmes,
børstes og se godt ud - Sammenlign det med en Miss World konkurrence, hvor
man vel næppe ser de unge piger konkurrere uden nogen form for make-up, vel?
Men det er enten eller det med udstillingerne - igen, lad os, der kanlide
det have det i fred - Jeg kritiserer f.eks ikke lydighed som jeg ivørigt
ikke bryder mig om og slet ikke i brugshunderegi! Det er ud af egen
erfaring og ikke hvad jeg har hørt ! (hader når andre har en mening ud fra
det de har hørt fra andre) -

Pia

Fra : malle-brok

Dato : 21-09-04 12:30

Hej.

> [...]
> man vel næppe ser de unge piger konkurrere uden nogen form for make-up,

Nu er der også efter min mening en kæmpe forskel på en skønhedskonkurrence
for mennesker og hunde...

Deltagere i en Miss World konkurrence har selv været medvirkende til at
vælge at deltage, samt de kan til enhver tid sige fra og forlade en
konkurrence, hvis det overskrider deres grænser....

- Det kan hundene til en udstilling af gode grunde ikke...

> [...]
> ikke bryder mig om og slet ikke i brugshunderegi! Det er ud af egen
> erfaring og ikke hvad jeg har hørt ! (hader når andre har en mening ud fra

Hvor længe er det siden du har været ude at overvære lydighed i
brugshunderegi, og i hvilke klubber ???
- For at få gode point kræves at hunden er frejdig og hurtig, hvilket kun
kan opnåes ved at træne på hundens vilkår

Jeg har i øvrigt ikke noget imod udstillingsfolkene, så længe hundene har
det godt, og man bestemt ikke ser udstillingsresultater som det eneste
saliggørende i avlssammenhænge... - og så i øvrigt også accepterer, at nogen
har andre ønsker rent avlsmæssigt end en hund der kan begå sig i
udstillingsringen

Hilsen
Carina

- - -
Danske redningshunde
http://www.redningshund.dk

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-04 12:37

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> wrote in message
> [...]
nogen
> har andre ønsker rent avlsmæssigt end en hund der kan begå sig i

Nu er udseende jo andet end skønhed, det er også rette proportioner, de
rigtige knogler, den rigtige pels, de rigtige øjne etc.
Alt dette er for at sikre at i hvert fald i visse racer at hunden kan udføre
den arbejde optimalt.

Når så man tænker på avl er det da mindst lige så vigtigt at hunden har
evnerne til det som den skal avles til.

Det er derfor at jeg er meget opsat på at "min" race flatten skal forblive
en dual purpose hund med gode egenskaber både i ringen men så sandelig også
i marken

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-04 07:20

"Hans B." <Baldrianremove@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> jeg er helt gal på den.)
>
> Victor og jeg var på udstilling i Ballerup i dag. Vi opnåede hvad vi

Var det 1. pr. 1. vinder ?
CK ?

> Men det var første (og sidste!) gang i dag.

Hvorfor sidste gang ?

> Hvad mener i om udstillinger?

Vi er til et uofficielt skue hvert år, og plejer at tage tik DKK's store
udstilling i Herning.
Desuden har vi været til en certifikatufstilling arrangeret af vores
raceledelse her i sensommeren.

Vi synes det er sjovt, man møder andre med samme hunde og har det sjovt.
Desuden gør det at min kone også kan lave lidt med hunden, nu når jeg træner
markprøve.

Fra : Hans B.

Dato : 20-09-04 08:24

Tak for svar.

Jeg har store respekt for folks hobby og de må dyrke den som de vil.
Victor fik en andenpræmie og det er nok til at jeg kan avle på ham, hvis der
skulle være nogen der har lyst. Han har et godt sind og jeg synes han er en
flot fyr. Hos mig er han champion - uanset hvad en dommer måtte mene.

Når jeg så rejste spørgsmålet, var det fordi jeg synes det var en hamper
oplevelse:

Jeg synes personalet og dommerne var så uhyggeligt storsnudede og arrogante.
Som sagt var det første gang vi skulle på udstilling og trods henvedelser
til DKK var der ikke megen hjælp at hente, til hvad der skulle ske, hvad man
skulle gøre og så videre. Ved ankomsten blev vi mødt (Victor og jeg) af
blikke fra de øvrige udstillere. Ingen var interesseret i at tale om hundene
eller vejlede en "bonderøv" som mig!
Og endnu mindre personalet. Der var himmelvendte øjne og irettesættelser som
jeg kun kan huske at jeg har fået da jeg var en uartig skoledreng for 35 år
siden. Dommeren var slem, men "sekretæren" ulidelig!

Dommeren kommer fra et land, hvor det åbenbart ikke er kendt at hilse eller
sige farvel! Udtalelsen indeholder flere ønsker om en længere hals, en
bredere snude og noget andet som jeg ikke forstår, idet det er på en
blanding af dansk, svensk og finsk.
Hun kan da ønske lige hvad hun vil - også dyre julegaver, men det gør ikke
Victors hals længere. Hvad skal jeg stille op med det? Lægge ham i stræk? Og
i øvrigt er hans hals perfekt: Den er præcis så lang at den kan nå mellem
hovedet og kroppen!
Det er usagligt at ønske eet eller andet i den sammenhæng. Det er ikke en
reel bedømmelse i forhold til racestandard- med mindre det er det hun mener
og man så skal gætte sig til det (når altså udtalelsen engang har været
forbi en tolk!)

DKK kunne måske have lavet een linie i papirerne om at man selv skal
medbringe en stol - jeg er lettere handicappet og det var hårdt at stå så
længe.

Og så var der en der talte om dyremishandling. Tanken strejfede mig flere
gange i løbet af de 1½ time jeg var der. Et par vovser fik skideballer fordi
de ikke havde opnået den ønskede præmie!!!!

Omkring ringen trimmes og pudres og lakkes så det er en gru. Hvis ikke
hunden holdes fint i det daglige, hjælper det jo ikke noget. Victor blev
striglet inden vi tog hjemmefra og hans pels er så fin at "lokkerne" sidder
som de skal (ellere rettere som han vitterlig ser ud) når vi kommer frem.

Det der var det værste, var at se at menneskernes ambitioner, ofte
tilsidesatte hunden og dens ve og vel.

Victor og jeg er to glade drenge, der meget gerne vil møde andre, lære
noget, være sammen om noget og måde andre hunde. Ikke at vi er lallende, men
vi vil gerne hygge os sammen omkring det vi laver. Træning f.eks. er
perfekt, fordi vi begge får noget ud af det og har det sjovt.

Men udstillingen var alt andet end hyggelig. Atmosfæren kold, arrogant,
stræberisk og nedladende overfor nybegyndere.

Derfor mit spørgsmål - og det glæder mig at jeg ikke er alene om at have det
sådan. Men det glæder mig også at der er andre der har glæde af det.

Da Victor åd sit blå bånd i toget hjem, lovede vi hinanden at det ræs gad vi
ikke mere!

Og jeg tror nu altså ikke at alle mandlige Terrierejere er homoer (og det
vedkommer nu heller ikke mig), men jeg jeg er enig med Punish i, at det
virker uhyggeligt komisk, når hærdebrede mænd, krabber sidelæns rundt i
cirkler med en kam i højre hånd, som retter toppen på Cairnerne, ved enhver
given lejlighed.

Men som Dr. Lieberkind sagde: "Sådan har de det, og sådan vil ha´ det!"

Hans

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 20-09-04 09:47

> [...]
enhver
> given lejlighed.
>
> Men som Dr. Lieberkind sagde: "Sådan har de det, og sådan vil ha´ det!"

Kære Hans, hvor var din opdrætter? det er hende/ham du bør holde dig til
når du første gang vover dig ud på en International udstilling hvor som jeg
tidl. har skrevet,nerverne er på højkant - og ikke et ondt ord om
ringsekretæren! jeg er selv ofte ude som ringsekretær og har man en dommer,
der ikke ved hvad et CK betyder er det meget anstrengende at sidde en hel
dag med sådan en person - (og det er DKKs skyld!) - ringsekretæren regnes
nemlig ikke for noget overhovedet - og arbejder hårdt med alle de lister,
der skal skrives på - det ser måske ud af ingenting, men tro mig det er et
kæmpearbejde - De andre cairn ejere var nok mere nysgerrige end arrogante -
du har taget fejl - jeg kender flere med cairnterier og sådan er det bare -
At din hund fik en 2. præmie er fint nok - det var måske trimningen? og at
dommeren skriver han kunne ønske dit og dat er en pæn måde at påpege de ting
han mener på dagen burde være anderledes .............. en anden udstilling
en anden dommer en anden bedømmelse, hvis du får talt med din opdrætter, der
kan hjælpe med trimning

hilsen Pia

Fra : BettinaP

Dato : 20-09-04 10:00

"Hans B." <Baldrianremove@get2net.dk> wrote in message

> Tak for svar.

snip en hel masse dårlige oplevelser på udstilllingen

> Men udstillingen var alt andet end hyggelig. Atmosfæren kold, arrogant,
> stræberisk og nedladende overfor nybegyndere.

ak ja, det er desværre også den oplevelse jeg har haft de 3-4 gange jeg har
vovet mig på en udstilling. Jeg havde dog været smart nok til at tage ud og
smugkigge uden hund inde, så det med stolen havde jeg luret
Men ellers er jeg rørende enig med dig i de fleste af dine observationer.
Det er en totalt lukket verrden hvor man 100% bliver betragtet som
konkurrent og på intet tidspunkt som en artsfælle...eller sådan virker det i
hvert fald.
Og så undrer specialklubberne sig over, at det er så svært at få deres
hvalpekøbere til at udstille (nu taler jeg kun lige for Ridgebackklubben
ikk)

> [...]
> sådan. Men det glæder mig også at der er andre der har glæde af det.
>
> Da Victor åd sit blå bånd i toget hjem, lovede vi hinanden at det ræs gad

hehe, good for you!

Det skal måske lige siges, at jeg synes det er fint nok der stilles krav om
hundens udseende i forbindelse med avl, så udstillingerne er på den led en
nødvendighed...men det behøvede vel ikke resultere i den triste atmosfære
det er for en nybegynder at vove sig ud i (suk)

BettinaP

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 20-09-04 13:02

"BettinaP" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nødvendighed...men det behøvede vel ikke resultere i den triste atmosfære
> det er for en nybegynder at vove sig ud i (suk)

hej Bettina, nu er det ikke specialklubberne, der skal sørge for at nye
hvalpe ejere kommer på udstilling - det er opdrætteren, der har stor
interesse i, at ens opdræt ses og bedømmes - men det er som om de, der
begynder på at udstille deres hunde forventer en hel masse og når disse
forventninger ikke opfyldes, så er det noget lort det hele. Tværtimod skal I
bevise, at det er noget I er interesserede i og det er en god ide at sætte
sig ind i hvad en udstilling drejer sig om og her kan man kontakte enten
specialklubben eller Dansk kennel klub der har brochurer for hvorledes en
udstilling foregår. I bør også, som sagt, kontakte opdrætteren til jeres
hund, eller racefæller hvor I får mest vejledning og ikke naboer, købmanden
eller bageren .............

Pia

Fra : BettinaP

Dato : 20-09-04 15:30

"Pia Palmblad Wright" <fallohide@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> udstilling foregår. I bør også, som sagt, kontakte opdrætteren til jeres
> hund, eller racefæller hvor I får mest vejledning og ikke naboer,

Hov, det var skam heller ikke det je mente, har bare hørt fra flere
opdrættere at de synes det er svært at lokke deres hvalpekøbere på
udstillinger og det kan jeg sagtens forstå det er, når man bliver mødt med
totalt kulde og arrogance som ny udstiller. Selvom man har gået til
ringtræning og har forsøgt at sætte sig ind i, hvad en udstilling går ud på,
så er det altså temmelig kompliceret og svært at gennemskue, når man ikke
kan spørge dem der så er med på udstillingen, men bare bliver mødt med kulde
og arrogance fra "eksperterne" (det var det jeg mente med specialklubberne,
for de professionelle udstillere er vel stort set altid medlem af
specialklubben de avler inden for, vil jeg da tro). Det er jo ikke kun ens
egen opdrætter man møder på ringsiden.
så lad mig rette det jeg skrev.: "Og så undrer de professionelle opdrættere
sig over at det er svært at få deres hvalpekøbere til at udstille."

BettinaP

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-09-04 10:39

> [...]
en
> flot fyr. Hos mig er han champion - uanset hvad en dommer måtte mene.

Tillykke, og man skal altid huske at det er den samme hund man får med hjem
som da man tog afsted.

> [...]
> skulle gøre og så videre. Ved ankomsten blev vi mødt (Victor og jeg) af
> blikke fra de øvrige udstillere. Ingen var interesseret i at tale om

Sådan er det ikke i vores race, flatterne.

> [...]
år
> siden. Dommeren var slem, men "sekretæren" ulidelig!

Klag til DKK.

> [...]
Og
> i øvrigt er hans hals perfekt: Den er præcis så lang at den kan nå mellem

LOL

> [...]
fordi
> de ikke havde opnået den ønskede præmie!!!!

Det er også utilstedeligt.

> [...]
> som de skal (ellere rettere som han vitterlig ser ud) når vi kommer frem.
>
> Det der var det værste, var at se at menneskernes ambitioner, ofte

Sådan er der desværre nogle der er.

> [...]
> sådan. Men det glæder mig også at der er andre der har glæde af det.
>
> Da Victor åd sit blå bånd i toget hjem, lovede vi hinanden at det ræs gad

LOL

> [...]
> virker uhyggeligt komisk, når hærdebrede mænd, krabber sidelæns rundt i
> cirkler med en kam i højre hånd, som retter toppen på Cairnerne, ved

Helt sikkert, men sådan er det vel i de racer.

Fra : qfha

Dato : 20-09-04 11:06

"Hans B." skrev d. 20-09-04 08:24 dette indlæg :

> [...]

enhver
> given lejlighed.
>
> Men som Dr. Lieberkind sagde: "Sådan har de det, og sådan vil ha´

Jeg synes også FODBOLD er totalt idiotisk. Men JEG ved det skyldes, at
jeg ikke kender reglerne, og det derfor ikke siger mig noget. Arrogancen
og intollerencen er bestemt også stor her. Stil dig op til en landskamp
i Parken og forsøg at indlede en social samtale med din sidemand, som er
dybt engageret i kampen. Hvordan tror du han vil reagere?
Du forveksler koncentration med arrogance. Og tro mig, der er ingen der
opfatter dig som en konkurrent (jeps, det må godt opfattes som en
flabethed ), som ny er du overhovedet ingen konkurrent, du skal
først til at lære at vise din hund.
I øvrigt vil du bestemt møde mange som vil nyde at fortælle dig om,
hvordan du skal gebærde dig i ringen og hvordan din hund skal trimmes
mv. for vi brænder alle for vores hobby. Men spørg ikke når nerverne er
på højkant 2 min. før vi skal i ringen. Bagefter er der oceaner af tid,
hvor vi gerne snakker med nye deltagere og kommende ejere af ens race.
At starte på en international udstilling er også lige hårdt nok. Tilmeld
dig ringtræning for din race og besøg en antal skuer før du springer ud
i en officiel udstilling. Og tag som udgangspunkt fat i din hunds
opdrætter og få nogle råd om det at udstille.
Ang. oplevelsen af dommeren kan det være meget forskelligt. De fleste er
meget venlige og imødekomne, især overfor begyndere, men selvfølgelig,
folk er forskellige.
Men lad dig ikke skræmme af det du har oplevet. Tag det med i bagagen
som en erfaring, og husk da at tale med de ny deltagere, når du er
blevet en af de erfarne.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-04 21:34

"qfha" skrev i en meddelelse

> Jeg synes også FODBOLD er totalt idiotisk. Men JEG ved det skyldes, at
> jeg ikke kender reglerne, og det derfor ikke siger mig noget. ....

Kunne du ikke prøve at læse lidt om "reglerne på usenet":

mvh kajo

Fra : qfha

Dato : 21-09-04 09:16

"" skrev d. 20-09-04 21:34 dette indlæg :

> "qfha" skrev i en meddelelse

> Kunne du ikke prøve at læse lidt om "reglerne på usenet":
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>
> --
> mvh kajo

----------

Ikke forstået, kunne du evt. uddybe, hvad du ønsker at formidle.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 16:27

"qfha" skrev i en meddelelse

> Ikke forstået, kunne du evt. uddybe, hvad du ønsker at formidle.

Har du læst den side jeg linker til?

- men eller er pointen, at det er fuldstændig overflødigt at citere hele det
indlæg man svarer på.

--
mvh kajo

Fra : Louise

Dato : 20-09-04 15:31

> Hvad mener i om udstillinger?
>
> Hans

Uha, da jeg elsker udstillinger. Jeg udstiller meget, men fortrinsvis
på specialudstillingerne pga at der normalt ikke er specielt gode
dommere for vores race på DKK udstillinger.

En specialudstilling er jo noget mindre, da den kun er for den enkelte
race, så det gør den også mindre stressende og mere hyggelig. Hvis du
synes at Ballerup var "for meget" så prøv en lille specialudstilling
istedet. Ikke at du behøver at udstille.

Når jeg er på udstilling er det en god lejlighed til at møde andre
ligesindede, som deler den samme interesse for hundene og vi har det
rigtigt hyggeligt med masser af snak. Jeg ved ikke om hundene direkte
nyder det, men med mit kendskab til mine hunde vil de langt hellere
med på udstilling end at være hjemme uden mig, så jeg bruger det også
til "kvalitetstid". De sidder ikke i bur og kukkelurer hele dagen.