Cachehukommelse på CPU
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 19-09-04 00:35

Er der nogen der kan forklare mig på nogenlunde alm. dansk hvad
cachehukommelse på en CPU er, hvad det bruges til og hvordan det "virker"?
Eller sagt på en anden måde: Hvad opnår man af fordele ved at købe en P4 EE
med 2 MB cache frem for de normal med 512?

På forhånd tak!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-09-04 08:15

Morten Munk-Jensen wrote:

> Er der nogen der kan forklare mig på nogenlunde alm. dansk hvad
> cachehukommelse på en CPU er, hvad det bruges til og hvordan det
> "virker"?

Cachehukommelse er et midlertidigt lager. I en moderne CPU anvendes to
cachetyper: L1 og L2. L1 er til midlertidig internet brug, L2 er til at
føde CPU'ens pipeline med. Pipeline'n laver "branchprediction", dvs. at
den kommer med velkvalificerede gæt på hvad næste instruktion bliver
udfra de data og instruktioner den allerede har læst. Et fejlskud
afgiver et akut behov for nye data i en fart. Ventetid medfølger
mærkbar ydelsestab. Jo større L2-cache, desto større er chancen for at
der ligger nye data parat til pipeline'n.

> Eller sagt på en anden måde: Hvad opnår man af fordele ved
> at købe en P4 EE med 2 MB cache frem for de normal med 512?

2MiB cache (L2) skulle gerne give et ydelsesboost. En Celeron 2.4GHz
har en lang pipeline og en lille L2-cache (meget mindre end den
tilsvarende P4). Et fejskud er derfor "skæbnessvangert". Denne
"mistilpasning" er den direkte årsag til omtalte CPU's dårlige ydelse.

AMD's pipeline er kortere end Intel's og fejlskud er derfor ikke så
"dyre". Af samme årsag rummer AMD's CPU'er mindre L2-cache, har lavere
FSB og kan alligevel følge med CPU'er fra Intel.

Håber at det kastede lys over sagen

Jesper G. Poulsen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 19-09-04 09:11

Jesper G. Poulsen skrev:
> AMD's pipeline er kortere end Intel's og fejlskud er derfor ikke så
> "dyre". Af samme årsag rummer AMD's CPU'er mindre L2-cache, har lavere
> FSB og kan alligevel følge med CPU'er fra Intel.

Ja, og så skal man huske på at AMD's CPU'er desuden har meget lavere
clockfrekvens end Intels med tilsvarende ydelse. Blandt de billige CPU'er
løber AMD's Athlon (og Sempron) i cirkler omkring Intels Celeron.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 19-09-04 13:06

> [...]
> mærkbar ydelsestab. Jo større L2-cache, desto større er chancen for at
> der ligger nye data parat til pipeline'n.

Jeg mener også at have set både L1, L2 og L3 på en CPU? Kan jeg få dig til
at uddybe hvad L1 bruges til? Selv P4 EE som jo har 2 MB synes jeg jo ikke
umiddelbart lyder af alverden, når man tænker på hvor store mængder data der
typisk "flyder" gennem en computer nu om stunder - men det er nok mig der
ikke har indsigt i hvordan det hænger sammen.

> [...]
> tilsvarende P4). Et fejskud er derfor "skæbnessvangert". Denne
> "mistilpasning" er den direkte årsag til omtalte CPU's dårlige ydelse.

Hvor vil et sådant "ydelsesboost" typisk komme til udtryk? Jeg går ikke ud
fra at det er når man sidder og surfer på nettet eller skriver et brev i
Word? Er det så ved opstart af mange programmer samtidigt, ved spil af
"tunge" 3D spil eller noget hele andet?

> [...]
> "dyre". Af samme årsag rummer AMD's CPU'er mindre L2-cache, har lavere
> FSB og kan alligevel følge med CPU'er fra Intel.

Det gjorde det bestemt, og tak for det - det er en god beskrivelse

Mvh
Morten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-09-04 13:52

Morten Munk-Jensen wrote:

> Jeg mener også at have set både L1, L2 og L3 på en CPU? Kan jeg få

Hvisse Intel har L3 også. L3 er mere et tegn på dårligt design end
noget andet. Hverken Sun, IBM eller AMD anvender L3-cache.

> dig til at uddybe hvad L1 bruges til? Selv P4 EE som jo har 2 MB

P4 har ikke 2MiB L1-cache. L1-cache anvendes til interne operationer i
CPU.

> synes jeg jo ikke umiddelbart lyder af alverden, når man tænker på

Cache'n er hurtig, men bruges kun af CPU som buffer. Det svarer lidt
til varelageret i et varehus. Hvis varehuschefen er dårlig til at
forudse hvad forbrugerne vil ha', så må han have et enormt varelager.
Hvis han derimod ved at langt de fleste der kommer kun køber Cocio
(sidder med en kold af slagsen nu ), så kan han nøjes med en masse
Cocio'er og ganske lidt af de andre varer. L3-cache kan her
sammenlignes med en separat vareindlevering hvor der er plads til at
samle varerne i større enheder inden de køres ind på hovedlageret.

I et Intel-varehus skal kunderne gå langt for at komme til kassen, i et
AMD-varehus skal de nærmest blot ind og ud (pipeline'n).

> [...]
> skriver et brev i Word? Er det så ved opstart af mange programmer
> samtidigt, ved spil af "tunge" 3D spil eller noget hele andet?

Det er ved tunge applikationer at det mærkes.
Den Celeron jeg omtalte er testet her:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/06/0141028

Her ses tydeligt hvad der sker, når L2-cache'n minimeres ift. den lange
pipeline.

> Det gjorde det bestemt, og tak for det - det er en god beskrivelse

Ver. 1.1 service-update'n er bedre (delen med varehuset)

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 19-09-04 16:45

Den 19 Sep 2004 07:14:42 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:

>Cachehukommelse er et midlertidigt lager. I en moderne CPU anvendes to
>cachetyper: L1 og L2. L1 er til midlertidig internet brug,
/snip en god forklaring/

Mener du ikke *internt* brug, i stedet for *internet* brug? ; -- )

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-09-04 18:45

Michael Pilgaard wrote:

> /snip en god forklaring/

Tak

> Mener du ikke internt brug, i stedet for internet brug? ; -- )

Jo...

Jesper G. Poulsen