Smagssans
Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-09-04 22:07

Hej igen...

Glemte lige noget i mit forrige indlæg.
Hvordan er hundes smagssans? Kan de overhovedet smage ret meget, ud af det
der "smages" ved hjælp af lugtesansen?
Jeg mener at have læst at katte ikke har nogen nævneværdig smagssans, men at
de til gengæld er dybt konsistens-fikserede. At hvis noget kattenam er for
tykt, tyndt, klumpet osv, så smager det "dårligt".
Jeg spørger fordi jeg kom til at tale med nogen venner om det igår. Og jeg
har endnu ikke oplevet at Peanut ikke gad at spise noget. Han er faktisk ret
sur over at han ikke kan få ananas, banan og cocktailpølser hele tiden. Kan
han lide alt, fordi han ikke kan smage en skid og bare æder alt, som
opfattes som mad?
Jeg undres i hvertfald... Jeg har taget ham i at spise en meget stor
hundebæ, en stor skovsnegl (som han kastede op, da jeg tog ham op for at få
den ud af munden på ham), og han er jo også ret vild med svineører osv.

Mvh. Nana

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 19-09-04 00:32

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hundebæ, en stor skovsnegl (som han kastede op, da jeg tog ham op for at

> den ud af munden på ham), og han er jo også ret vild med svineører osv.

Hej Nana

Hundens smagssans er vist ganske udmærket. Men den ligner ikke vores, det
samme gælder dens lugtesans. Så hestepærer, er en lækkerbidsken, og en
kokasse, er Elisabeth Arden... Jeg er bange for, at dig og hund, ikke er
helt enige i den sag.... Hej mor, jeg er gudeskøn, jeg har lige rullet mig i
et gammelt kadaver, sådan du rigtigt kan holde af mig, og den fatter slet
ikke, at du kun er interesseret i at holde krampagtigt fast i din egen næse
... Og efterfølgende prøver at drukne den stakkels hund i badekarret.
Ingen af mine Hovawarter har kunnet lide chokolade, eller spegepølse.... Min
Aussie siger, skal vi ikke have noget mere af det, så jeg rigtigt kan smaske
foran den kræsenpot, for det kan jeg have i fred....
De tager det som regel, hvis man fodrer dem med det, fordi de stoler på, at
man ikke giver dem noget de ikke syntes om, men det bliver bliver ret
hurtigt lagt på gulvet, og så kommer det der " Ka' det byttes " blik ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Karina[6600]

Dato : 19-09-04 02:50

> Ingen af mine Hovawarter har kunnet lide chokolade, eller spegepølse....
Min

Chokolade skulle da oxo være farligt for hunde.. de kan vidst dø af det..
http://www.hunde-info.dk/page4.shtml

Mvh
Karina

Fra : Karina[6600]

Dato : 19-09-04 02:51

"Karina[6600]" <kwh@FJERNfoxylady.dk> skrev i en meddelelse

> Min
>
> Chokolade skulle da oxo være farligt for hunde.. de kan vidst dø af det..
> [...]

og lige den her
http://www.dch-danmark.dk/chokolade_kan_slaa_hunden_ihjel.htm

Fra : Pwh

Dato : 19-09-04 07:17

Karina[6600] wrote:

> Chokolade skulle da oxo være farligt for hunde.. de kan vidst dø af
> det.. http://www.hunde-info.dk/page4.shtml
>
> Mvh
> Karina

Det ved enhver ansvarlig hundeejer da, spegepølse med dens høje indhold af salt
er heller ikke godt for hundens nyrer, skam dig Benny

/Jens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 19-09-04 10:40

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jens & Karina

Man kan dø af alt. Specielt når man skriver, hvis den har anlæg for det.
Ja Nikkel er ikke sundt for folk med nikkel allergi, og man elsker heller
ikke i en høstak, hvis man har høfeber. I spegepølsen er det nok mest
Nitritsaltet man betænker sig ved, men der var nok større grund til
betænkelighed, hvis det ikke var der.
Det er lige så godt som da man sagde, " Ost er kræftfremkaldende " det var
af samme årsag. Ja det er da for så vidt også rigtigt, men altså kun hvis
du spiser over 50 Tons om dagen, så mon ikke risikoen alligevel er minimal
. Det ville være bedre, hvis folk tænke mere på deres egen kost, og lidt
mindre på hundens. Så var der ikke nær så mange hunde, som blev tvunget til
at flytte til nye hjem, på grund af at deres mennesker udviklede en eller
anden form for allergi, eller det der var værre.

M.V.H.....Benny..

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 19-09-04 13:50

> [...]
> er det nok mest Nitritsaltet man betænker sig ved, men der var nok
> større grund til betænkelighed, hvis det ikke var der.

Næh, men der er vel ikke nogen god grund til at give hunden noget
som man ved er skadeligt for den. Hvad man selv fylder sig med er
en anden sag, det valg træffer man selv, man kan ikke forvente at
hunden skal sidde inde med den slags viden og råde fornuftigt ud fra det
Men du har sikkert ret i at der skal ret store mængder chokolade/salt til
før hunden tager skade af det, men på den anden side gavner det heller ikke.
Så chokolade og meget salte ting får mine vuffere ikke, hvad du vælger at
forgifte dine hunde med er så en sag mellem dig og dine hunde

/Jens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 20-09-04 12:52

> [...]

> Så chokolade og meget salte ting får mine vuffere ikke, hvad du vælger at
> forgifte dine hunde med er så en sag mellem dig og dine hunde

Hej Jens

Tja nu er salt jo ikkee lige frem noget, som man sidder og guffer i sig med
ske, så mængderne bliver nok ret begrænsede. Hvis du skulle frasortere alle
de ting, som du ikke vidste var skadelige for dig, eller dine hunde, så døde
du af sult. Vi skal spise frugt og grønt, men vi skal alligevel passe på,
for det er også farligt.... Så hvilket ben skal vi stå på.
Det er ikke chokoladen der er skadelig for hunden, men et stof der er i
det... Så det sjove er, at der jo faktisk ikke er meget chokolade i det
chokolade vi spiser, medmindre vi går ned i de butikker, som virkelig sælger
kræs for kendere.... Så det skulle ikke undre mig, at den chokolade du
køber, på ingen måder er farlig for dine hunde... Kan du se komikken...

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 20-09-04 16:05

> [...]
> virkelig sælger kræs for kendere.... Så det skulle ikke undre mig, at
> den chokolade du køber, på ingen måder er farlig for dine hunde...

Uanset hvordan du vender og drejer det Benny er jeg personligt
modstander af at give mine hunde noget som jeg posetivt ved er
direkte skadeligt for dem. Og der er chokolade + meget salt mad,
ben der kan splintre og visse andre fødeemner på min negativliste.
Kan du komme med et godt argument for at give dem ting som af de fleste
bliver benævnt som usundt/skadeligt kan det jo værer at jeg ændrer mening
Ellers ser jeg absolut ingen grund til at de skal have det, jeg ville heller ikke
give dem lov til at ryge cigarer hvis det faldt i deres smag, og jeg er selv ryger

/Jens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 24-09-04 04:58

> [...]

heller ikke
> give dem lov til at ryge cigarer hvis det faldt i deres smag, og jeg er

Nej, det kan jeg ikke. Men jeg mangler til gengæld også grunde, som skulle
få mig til at lade være. Hvad andre betegner som skadeligt, tja, hvad
bliver ikke betegnet som skadeligt idag. Hvordan kan du argumentere mod,
F.eks spegepølse, nogle indeholder meget salt, andre næsten intet. Hvorfor
skulle den ikke få spegepølse, når vi alligevel ofte anvender pølser som
godbidder. Spegepølsen er ikke mere skadelig end den almindelige pølse. Nu
er den ene jo så heldig, for han vil jo ikke have spegepølse, ej heller
chokoladen, til gengæld vil de begge gerne have soft-ice. Jeg tror ikke der
findes meget i min kost, som ikke betegnes som skadeligt, til trods for, at
jeg spiser ganske almindeligt god fed Dansk mad, sådan som min mor lavede
den, altså ikke noget med at skele til kalorier o.s.v. Hvis der står et
solidt fad ostemadder på kaffebordet, så ryger de også ned, og i løbet af
natten, så ryger der ofte også 4 toast's ned, med skinke og 45 % ost. Hvis
du læser alle steder, så er selv Dansk bøf, jo slet ikke sundt...
Frikadeller nærmest livsfarligt... Karbonader skal man gå i en stor bue
udenom. Æg skal man købe i breve, og røre op i vand. Mælk må snart ikke
ligne mælk, før skulle det hedde letmælk, nu skal det hedde minimælk, eller
skummetmælk.... Nej tak, jeg foretrækker nu min sødmælk, og at æg skal slås
ud. De er meget lettere at lave spejlæg af. Der er ikke noget af det jeg
selv spiser, som jeg nægter mine hunde, bortset fra min medicin, men heller
ikke noget af det, som de skal spise. De har deres smag, jeg har min. De
vil gerne have fisk, det vil jeg, men derfor skal de da ikke undvære, så de
får deres fisk. Så må vi løbe risikoen for salmonella, eller hvad de nu
ellers kan finde på.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 24-09-04 14:57

> Nej, det kan jeg ikke. Men jeg mangler til gengæld også grunde, som
> skulle få mig til at lade være.

Øhh, fordi det kan værer skadeligt for dem, er det ikke grund nok.
Der findes rigeligt med sund slik som du kan give din hund.

> Hvad andre betegner som skadeligt,
> tja, hvad bliver ikke betegnet som skadeligt idag.

For hundes vedkommende findes der da meget som bliver betragtet
som værende sundt for dem, det er blot at gide at sætte sig ind i det

> [...]
> alligevel ofte anvender pølser som godbidder. Spegepølsen er ikke
> mere skadelig end den almindelige pølse.

Ja der er det selvfølgelig mig der er dum, kan man give den en slags dårlig
kost kan man da lige så godt fortsætte ud af det spor, du har da helt ret

> jeg spiser ganske almindeligt god fed Dansk mad, sådan som min mor
> lavede den, altså ikke noget med at skele til kalorier o.s.v.

Jo, men nu var det vores hundes kost og ikke vores egen der var emnet.

> Der er ikke noget af det jeg selv
> spiser, som jeg nægter mine hunde, bortset fra min medicin, men
> heller ikke noget af det, som de skal spise.

Det er så dit valg som vi så må håbe at dine hundes helbred ikke tager
skade af i længden. Hunden kan jo ikke skælne mellem sundt og usundt.

> De har deres smag, jeg
> har min. De vil gerne have fisk, det vil jeg, men derfor skal de da
> ikke undvære, så de får deres fisk. Så må vi løbe risikoen for
> salmonella, eller hvad de nu ellers kan finde på.

Kan man få salmonella af fisk, det vidste jeg godt nok ikke.
Men hunde kan slet ikke blive smittet med salmonella fordi at deres
mavesyre er så stærk at bakterierne bliver slået ihjel, det ville du vide
hvis du havde gjort dig den ulejlighed at sætte dig lidt mere ind i hvad
der er godt/dårligt at proppe i sin hund og ikke bare lade den spise
som at den var konstrueret som et menneske, det er den ikke.

/Jens (som vist har fanget Benny for en gang skyld)

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 28-09-04 06:23

Hej Jens

Der manglede vist godt nok et " Ikke " som åbenbart var smuttet.
Salmonella'en var æggene, ikke fiskene. Fiskene er der kun bly og kviksølv
i , Samt er det ikke dioxin og et par tungmetaller som jeg ikke kan
huske hvad hedder... Så det er nok ikke bedre end så meget andet. Men
bortset fra det, så har jeg så lige kigget efter, og umiddelbart, er der
intet i en spegepølse, som jeg lige umiddelbart kan se, skulle kunne
betragtes som skadeligt. Hverken for menneske eller hund. Så hvis det er
at fange mig, så må du gerne det. Det gør ikke noget. Men du har ret i en
ting. Jeg går ikke pokkers meget op i det, og en af grundene er, at dem som
skulle have forstand på den slags, siger først et, så noget andet, for at
ende ved noget helt fjerde, men alligevel slutte af med at sige, det har jeg
ingen mening om.

Men som tidligere nævnt, så har jeg intet fundet i en spegepølse, som skulle
være skadeligt, hverken for dig eller hund.
Chokolade, så skal du derhen og købe det, hvor man køber kræs for kendere,
for at du finder de skadelige stoffer. For det vi normalt spiser, har intet
med chokolade at gøre ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 28-09-04 16:21

> [...]
> kendere, for at du finder de skadelige stoffer. For det vi normalt
> spiser, har intet med chokolade at gøre ..

Den med spegepølsen skrev jeg oprindeligt også kun som drilleri
Der skal nok rimeligt store mængder til før det direkte er skadeligt,
jeg stikker da også vufferne en pølse i ny og næ, jeg er ikke specielt
hysterisk med den slags, som du skriver, det der er ok idag er bandlyst imorgen.
Men når jeg i flere hundebøger/på nettet støder på noget specielt som alle fraråder
så giver jeg det ikke til vufferne, jeg kan ikke ved min død se nogen god grund
til at jeg skulle tage den chanche på hundenes bekostning.

/Jens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 01-10-04 09:40

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jens

Det er vel det samme, som at læse deklarationen på en pose hundemad.
Der er ved grød ikke megen forskel der, om du så tager det billigste du kan
finde, eller det dyreste. Deklarationen ser nu meget ens ud.
Så kommer vi til religionen inden for foder.... Hvad man må bruge hvor, og
hvorfor.. Det man ikke vil fodre sin hund med, smører man sig ind i hver
dag ... Jo jeg kan da godt få øje på underholdningen.
Slagteri affald, har en dårlig klang, men hvad dækker det over ?... Jo det
vi ikke selv vil spise. Det skifter så lidt gennem tiderne. I dag er lever
på vej over i kategorien slagteri affald... Utroligt, for der findes da ikke
meget der er bedre end stegt lever, med god fed sovs.... Det er bare guf, så
smasker man, og der står 111 ned af hagen. Men af en eller anden ukendt
årsag, så skal det idag, serveres i et mægtigt stykke, der ligner noget der
er kogt, og med noget opvaskevand til sovs, og absolut uden smag. Synd og
skam for godt kød... Så det meste lever idag, ender til tørring i ovnen, og
bruges som hundeguffer.... Hundene er lige så vilde med det, som jeg er, vi
vil bare have det på hver sin måde...
Her diskuterer vi hvad hunden må spise, i Kina spiser de hunden.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 01-10-04 16:26

Benny Mortensen 9380 wrote:
> Her diskuterer vi hvad hunden må spise, i Kina spiser de hunden.

LOL
Jeg er faktisk sikker på at Angel, den lille småfede hvalp,
ville smage ganske lækkert efter en tur i ovnen
Men da hendes kilopris langt overstiger oksemørbrad så slipper hun

/Jens

Fra : Karina

Dato : 24-09-04 19:29

>Spegepølsen er ikke mere skadelig end den almindelige >pølse. Nu
>er den ene jo så heldig, for han vil jo ikke have >spegepølse, ej heller
>chokoladen,

Hej Benny

Hunde kan da ikke tåle chokolade. Det kan ødelægge deres fordøjelses system.

Mange hilsner

Karina

Fra : Malene Jepsen

Dato : 24-09-04 20:06

klip

>Hundens smagssans er vist ganske udmærket.

>M.V.H.....Benny..

klip

Hej Benny

Mennesket har 9000 smagsløg, hunden har 1700 og katten 500

Så jeg tror umiddelbart ikke at hunden går så meget efter smagen som
efter lugten. Alt hvad der i hundens øjne lugter godt bliver slugt
uden at den smager synderligt på det!!

Lugtceller har mennesket 5-20 millioner af, til gengæld harhunden har
70- 220 millioner (sikke en forskel) og katten har 60-65 millioner
lugteceller.

Jeg har ellers ofte tænkt - smag dog på maden hund, men hvis den nu
ikke rigtigt synes det smager af noget, ja så forstå rjeg da bedre!!

Ang. Chokoladen så er det indholdet af theobromid der er afgørende for
om det er skadeligt for hunden! Noget chokolade indeholder så godt som
intet af det og er derfor ikke skadeligt for hunden!! Men så er der
sikkert så meget andet i der er usundt, men det er der jo i mange
godbidder!!

-----------------------------
klippet fra DCHs side....

Mørk chokolade er værst. Der findes mange typer chokolade, med
forskellige mængder af koffein og thebromin. Den mildeste form er lys
chokolade og den stærkeste form er kogechokolade. En dødelig dosis
mælkechokolade er 56,7 g. pr. kg. kropsvægt. For en hund på 20 kg. vil
det være dødeligt at spise ca. 1,1 kg. mælkechokolade. Mørk
kogechokolade er farligere, da en hund på 25 kg. vil kunne dø af at
spise 140 gram!!!
----------------------------------

Mange hilsner Malene Jepsen

læs evt mere her
http://www.dch-danmark.dk/chokolade_kan_slaa_hunden_ihjel.htm

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 28-09-04 06:47

"Malene Jepsen" <kennelkildevang@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det være dødeligt at spise ca. 1,1 kg. mælkechokolade. Mørk
> kogechokolade er farligere, da en hund på 25 kg. vil kunne dø af at

Hej Malene

Derfor er det da også sjovt, at det kan skabe sådan en ballade, fordi en
hund får hjørnet af en Yankee Bar, eller en Snickers. Hvad pokker tror
folk, at man tvangsfodrer en hund med 140 gram koge chokolade ...
Som jeg vist har skrevet før.... Hvis du spiser 1 kg salt med en ske, så dør
du.... Men helt ærligt, hvem ville gøre det ???... Salt er giftigt, men
også uundværligt. Det er som med alt andet på denne jord, for lidt, eller
for meget, fordærver alt..... Men det burde vel ikke være en grund til at gå
i selvsving. Faktisk tror jeg min papegøje spiser mere chokolade end
hundene, så den burde da være død for længe siden. Før i tiden, spiste folk
FED mad, og hvad skete der. De blev stærke og udholdende, og i stand til at
klare dagens dont. I dag spiser folk magert, og alt for lidt, og hvad sker
der, de bliver fede.... Spørgsmålet er så, er det kostens skyld... Jeg tror
ikke på det..... Hvad siger du ??

M.V.H.....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 28-09-04 09:30

On Tue, 28 Sep 2004 07:46:40 +0200, "Benny Mortensen 9380"
<wrapup1@kittymail.com> wrote:

Nu bliver jeg altså lige nødt til at blande mig...

>Derfor er det da også sjovt, at det kan skabe sådan en ballade, fordi en
>hund får hjørnet af en Yankee Bar, eller en Snickers. Hvad pokker tror
>folk, at man tvangsfodrer en hund med 140 gram koge chokolade ...

Hunde _kan_ dø af forgiftning, hvis man giver dem chokolade. Der står
ingen steder at de absolut gør det, men når nu man ved at f.eks.
chokolade indeholder et giftstof, som hunden ikke kan nedbryde,
hvorfor så overhovedet give den det?

Jeg har ikke selv været klar over, at chokolade var farligt før jeg
gik Vaks for 2 år siden, og i starten troede jeg ærlig talt at det var
en and!
Begge mine hunde savler gevladigt hvis der bliver spist chokolade her,
men jeg vil altså hellere gi' dem en hundekiks end jeg vil give dem
noget, som jeg _ved_ er giftigt for dem. Nogle mener, at jeg er dybt
hysterisk, men sådan har jeg det nu engang. Jeg ville heller ikke
sende mine børn ud at lege på motorvejen eller vise dem en Guldregn.
(Ved ikke om du kender frøene på en Guldregn, men de ligner
grangiveligt ærtebælge og er giftige som bare f*****)

>Som jeg vist har skrevet før.... Hvis du spiser 1 kg salt med en ske, så dør
>du.... Men helt ærligt, hvem ville gøre det ???... Salt er giftigt, men
>også uundværligt.

Chokolade kan vi vist godt undvære... selvom det kan være svært!

> [...]
>i selvsving. Faktisk tror jeg min papegøje spiser mere chokolade end
>hundene, så den burde da være død for længe siden.

Har du læst artiklerne om hunde og chokolade? Grunden til at vi kan
spise chokolade uden at blive forgiftede af det er jo at vi kan
nedbryde det. Det kan din papegøje muligvis også. Jeg kender ikke så
meget til fordøjelsessystemer, men ved da at de ikke er helt ens for
de forskellige arter.

> [...]
>der, de bliver fede.... Spørgsmålet er så, er det kostens skyld... Jeg tror

Nu er det spørgsmål jo slet ikke til mig, men jeg tillader mig lige at
komme med et bud alligevel.
Der er nok stor uenighed om hvorvidt folk spiser magert i dag, men lad
nu det ligge. Den fede mad og de rigelige mængder før i tiden var
nødvendig fordi kroppen skulle udføre hårdt fysisk arbejde. Det er der
ikke mange kroppe der skal i dag, da det meste af vores samfund er
automatiseret. Vi fylder brændstof på som vi altid har gjort, men vi
forbrænder det ikke længere, for vi skal slet ikke ud i den aktivitet
der skal til for at forbrænde brændstoffet.

Så, i og for sig har du ret. Det er ikke den fede kost alene der gør
os fede, men manglen på motion!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 01-10-04 09:11

> On Tue, 28 Sep 2004 07:46:40 +0200, "Benny Mortensen 9380"
> <wrapup1@kittymail.com> wrote:

Hej Leyna

Du har ret. Folk sidder alt for meget stille, og det tager de skade af.
Det som jo egentligt er det sjove... Nu spiser vi faktisk ikke særligt meget
chokolade ... Faktisk meget lidt, og hele diskussionen er fremkommet
ved, at jeg kom til at nævne, at min Hovawart, lige som den tidligere
Hovawart, ikke kunne lide spegepølse & chokolade. Så der er ingen fare for,
at han spiser det, derfor syntes jeg det er mægtigt skægt, at jeg bliver
gjort opmærksom på, hvor skadeligt det er for min hund... En ting er helt
sikkert, han tager ikke skade af hverken chokolade, eller spegepølse

M.V.H.....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 19-09-04 08:15

On Sat, 18 Sep 2004 23:07:27 +0200, "Nana Sørensen"
<dodo20038@tiscali.dk> wrote:

> [...]

>Jeg spørger fordi jeg kom til at tale med nogen venner om det igår. Og jeg
>har endnu ikke oplevet at Peanut ikke gad at spise noget.

Jeg er ret sikker på at både hunde og katte har smagssanserne i orden.
At lækkerbidskener så ikke er det samme for dem som for os, er en helt
anden sag.
Min Hansen siger kun nej tak til rå løg og hvidløg. Alt andet sætter
han til livs med stor glæde.
Vaks er til gengæld kræsen. Der er rigtigt mange ting han ikek gider
at æde deriblandt hundemad fra dåse. Det mest formnærmede blik jeg dog
nogensinde har fået fra ham kom da jeg en gang gav ham en sherrytomat,
som han havde tigget om længe. Han fik jo bidt i den så indholdet kom
ud i munden på ham. DET blev altså hurtigt spyttet ud og så fik jeg
"Det kunne du ikke være bekendt"-blikket!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 24-09-04 07:04

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skriver:
>til gengæld vil de begge gerne have soft-ice
Det består stort set også af svinefedt

Og så må hunde i øvrigt heller ikke få rå æggehvide - det nedbryder et
vitamin, vistnok B.

Hilsen Sverre.

Fra : Pwh

Dato : 24-09-04 14:41

Sverre Stokke wrote:
> "Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skriver:
>
> Og så må hunde i øvrigt heller ikke få rå æggehvide - det nedbryder et
> vitamin, vistnok B.
>
> Hilsen Sverre.

Det er Benny sikker ligeglad med, men rigtigt, rå æggehvide nedbryder
B-vitaminerne så det får mine hunde eller katten heller aldrig.

/Jens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 28-09-04 06:28

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det består stort set også af svinefedt
>
> Og så må hunde i øvrigt heller ikke få rå æggehvide - det nedbryder et

Hej Sverre

Nu er B vitamin meget favnene, så det er lidt billigt sluppet, bare at
skrive B vitamin.. Så kunne vi lige så godt skrive, at æggeviden er sundt
for hunden, for det er jo ikke alle B vitaminerne der er gavnlige. I øvrigt
er tarmsystemerne sådan indrettet, at visse dele af tarmen, optager visse
dele af kosten, så æggevide & B vitamin, da B vitaminer, er depot
vitaminer, så hvis den ikke optager nogle B vitaminer en dag, så tager den
såmænd ingen skade af det, for er hunden rimeligt normal, så har den 4 til 6
måneders forbrug deponeret i kroppen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-09-04 06:58

> [...]
>vitaminer, så hvis den ikke optager nogle B vitaminer en dag, så tager den
>såmænd ingen skade af det, for er hunden rimeligt normal, så har den 4
Så din påstand er, at hunde ikke tager skade af rå æggehvide??

Hilsen Sverre.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 01-10-04 09:01

> "Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skriver:

> Så din påstand er, at hunde ikke tager skade af rå æggehvide??
>
> Hilsen Sverre.

Det kommer an på, hvis man antager, som med chokoladen, at man tvangsfodrer
hunden med 17 liter æggehvide, jo så tager den sikkert skade. Ellers nej, så
er det ganske harmløst..
Saltet om igen... Salt er stadig giftigt, men det er også nødvendigt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-10-04 06:10

> [...]
>tvangsfodrer
>hunden med 17 liter æggehvide, jo så tager den sikkert skade. Ellers nej,
Hvorfor slår du det ikke op, eller spørger din dyrlæge?

Hilsen Sverre.

Fra : Pwh

Dato : 02-10-04 08:03

> Hvorfor slår du det ikke op, eller spørger din dyrlæge?
>
> Hilsen Sverre.

Jeg tror du skal glemme det Sverre, Benny er vist faktaresistent
mht dette spørgsmål. Ellers skal han bare værer på tværs,
det kunne ligne ham den bandit

/Jens (der til tider tror at Benny er en skabsTroll)

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-10-04 17:17

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skriver:
>Jeg tror du skal glemme det Sverre, Benny er vist faktaresistent
>mht dette spørgsmål.
Besynderlig måde at spilde andres tid på.

Hilsen Sverre.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 05-10-04 17:32

> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skriver:
> Besynderlig måde at spilde andres tid på.
>
> Hilsen Sverre.

Jeg har godt nok hørt om det, men efter søgning på netdyredoktor &
hundeportalen, fandt jeg ikke en eneste advarsel mod æg, så mon ikke faren
er temmeligt overdreven. Mine hunde får et æg af og til, og mig bekendt har
de ikke taget skade af det. Det kan da godt være, at der er en teoretisk
mulighed, det skal jeg da ikke kunne udelukke... Men det er vel lige som med
chokoladen..... Det var meget at gøre ud af, at fortælle mig, at chokoladen
kunne være skadelig, når man så oven i købet tager i betragtning, at hunden
ikke kan lide chokolade, så er det lige før jeg finder indlæggene
humoristiske. Så jeg holder fast ved min oprindelige mening, at så længe
jeg ikke ligefrem tvangsfodrer mine hunde med æggehvider, så er jeg sikker
på, de nok skal klare sig. Om jeg så af den årsag er blevet fakta
resistent, det vil tiden vise. Jeg ved ikke rigtigt hvorfor, men jeg tror
faktisk min dyrlæge vil være enig med mig.
Jeg kan ikke huske det med sikkerhed, men jeg mener godt nok, at jeg har
spurgt engang, ganske vist ikke samme dyrlæge, for denne er for længst død
af alderdom, og hans kommentar var, hvis det var det jeg spurgte om, " Sikke
da noget forbandet ævl " Så jeg er spændt på at høre hvad min nuværende
dyrlæge siger, det er lige kommet med på rækken af spørgsmål til dyrlægen,
så bliver det jo spændende, om han falder om af grin, eller han minder mig
om, at jeg skal huske at slå dem ud, før hundene får dem ...

M.V.H.....Benny..

Fra : Sverre Stokke

Dato : 05-10-04 17:59

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skriver:
>Mine hunde får et æg af og til, og mig bekendt har
>de ikke taget skade af det.
Og jeg ryger 30 cigaretter om dagen, og mig bekendt har jeg ikke taget
skade af det.
Go' daw do.

Hilsen Sverre.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 06-10-04 10:38

> "Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skriver:
> Og jeg ryger 30 cigaretter om dagen, og mig bekendt har jeg ikke taget
> [...]

Og hvor vil du så hen med det ???... Hvad har det med sagen at gøre ??.
Jeg røg selv mindst 20 om dagen, i vel 33 år. Jeg har det ganske udmærket,
og jeg føler mig ikke mærket af dem. Men har det da helt sikkert bedre,
efter jeg holdt op. Men derfor er jeg da stadig ikke blevet hysterisk, folk
må stadig gerne ryge i mit hjem, og jeg har ingen problemer med at opholde
mig sammen med rygere. Hvad syntes du jeg skulle gøre ????... Mig bekendt,
har ingen af mine hunde taget skade af at få et æg, sådan ca 1 gang om
måneden. Ja det vil sige, min gamle schæfer fik nok en del flere, for hun
listede selv ind til hønsene og hentede et, når hun fik lyst til det, og jeg
så ingen grund til at stoppe hende. Tja hun blev selvfølgelig også kun 11
år gammel, så det var nok på grund af æggene. Spørger du mig, så var det
kræft i mælkekirtlerne.
Det kunne jo også være fordi hun fik for meget Beta-Caroten, for hun sneg
sig selv over, og gravede gulerødder op, og for mange af dem, er jo heller
ikke sundt. Nu vil du nok protestere, men det må du så om.
For så lige at rette dig lidt, så tror jeg faktisk ikke, at dine æggehvider
har den store chance for, at få nogen nævneværdig indflydelse på spondylose.
Spondylose er på ingen måder usædvanligt ved hårdt arbejdende hunde, samt
hunde med lang rygrad. Har den lang rygrad, og er den hårdtarbejdende, så er
den næsten dobbelt disponeret for at få det.
I Januar måtte jeg aflive min knap 10 år gamle Hovawart, på grund af
spondylose, og sjovt nok, æg eller æggehvider, har aldrig været på tale som
mulig årsag, så lige hvordan du får de to ting sat i forbindelse med
hinanden, det glæder jeg mig da til at høre om. Lige så vel som B
vitaminerne, som de ikke skulle kunne optage, fordi de får æg, og sidst men
ikke mindst, hvordan det skulle få den store indflydelse på depot vitaminer.
B vitaminerne, er jo pudsigt nok, ikke af dem, der skylles ud med
tidevandet.

M.V.H.....Benny..

Fra : Sverre Stokke

Dato : 06-10-04 15:49

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skriver:

>Og hvor vil du så hen med det ???... Hvad har det med sagen at gøre ??.
Lige så lidt som dine påstande om, at fordi DU ikke har observeret
skadevirkninger, ER der ingen.

Hilsen Sverre.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 07-10-04 12:08

> "Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skriver:

> Lige så lidt som dine påstande om, at fordi DU ikke har observeret
> skadevirkninger, ER der ingen.
>
> Hilsen Sverre.

Og det mener du så skulle være et svar.... Det er jo det samme som at sige,
at fordi du har sagt de tager skade af det, så tager de skade. Kors i
Røven, det er dog vist godt noget af det dummeste jeg nogensinde har læst
herinde. De sidste ting, er noget du selv, ganske uopfordret har bragt på
banen, og nu stikker du halen mellem benene, og styrter mod udgangen. Det
gør jo desværre, at det end ikke er ulejligheden værd, at svare på dine
indlæg. Så det vil jeg så fremover undlade. Jeg havde ellers glædet mig
til, at høre om forbindelsen, mellem spondylose og æg. Eller æg og B
vitaminer
Rigtigt godt gået Bo Sverre..... Du opnår nu samme flotte rang, som Bo M.
Mogensen.... En som man ikke svarer. Gad vide om der er en forbindelse
mellem de to navne.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 07-10-04 16:48

Benny Mortensen 9380 wrote:
> [...]
> at sige, at fordi du har sagt de tager skade af det, så tager de
> skade. Kors i Røven, det er dog vist godt noget af det dummeste jeg

Nå, så blev du sgu sur
Kan i nu værer søde ved hinanden.
Jeg havde valgt at melde mig ud af diskussionen fordi jeg ved at du
har det med ikke at opgive før du har fået ret, og jeg skrev oprindeligt
kun for at drille dig. Men ret skal være ret, jeg lavede en hurtig søgning
ang æggehvider og det er faktisk ganske få steder hvor det bliver frarådet.
Så det drejer sig vel mere om hvor forsigtig man vælger at værer, hvor du
så tilsyneladene synes at hunde kan få alt, det synes Sverre og mig så ikke.
Meget længere er den sag vel ikke, ingen grund til at blive uvenner over det.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-04 17:13

> [...]

ikke.
> Meget længere er den sag vel ikke, ingen grund til at blive uvenner over

Bruger folk, der fodrer BARF ikke rå æg af og til ?
Mener, at have læst det et sted, men jeg kan da tage fejl...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 07-10-04 19:01

> [...]
ikke.
> Meget længere er den sag vel ikke, ingen grund til at blive uvenner over

Hej Jens

Uvenner. Hvad er det for noget. Du har lov til, at argumentere for din
mening. Det ville jeg også respektere, hvis Bo havde gjort. Men når man
bare lukker gylle ud, som man på ingen måder kan forsvare, og så endda
hævder at have ret. Så må jeg sgu trække en grænse. Der er ikke en af
hans påstande, som han på nogen måder har kunnet underbygge. Men hver gang
blev håbløsheden bare større, for han fyrede bare nok en latterlig påstand
ud. Se nu er det jo så jeg skal spørge, bare for at være drilsk. Hvad er
det lige jeg fodrer min hund med ... Det kan jo ikke være nogle af de
ting vel ??... Han kunne jo ikke li' hverken chokolade eller spegepølse
... Den anden spiser gladeligt begge dele. Men det var jo ikke den
hund vi snakkede om ..

Nu er der også en kæmpe forskel, på enden af en Yankee Bar, og 140 gram mørk
kogechokolade. Så kom Buffy da også, og lige som mindede mig på, at de da
vist også brugte æg i BARF.. Det fortæller de ellers vidt og bredt, er den
ultimative fodring af hunden... Så er BARF altså også blevet usund nu.
Buffy.... Hvad pokker bilder du dig ind, at reklamere for sådan noget usund
kost til hunden ))....

Som du så selv har bemærket, så skal der vist ledes godt, for at finde
steder, hvor æg betragtes som farlige, og noget som bør undgås.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 07-10-04 19:33

> Hej Jens
>
> Uvenner. Hvad er det for noget.

Jamen det var da glædeligt hvis i ikke er blevet det

> [...]
> kunne jo ikke li' hverken chokolade eller spegepølse ... Den
> anden spiser gladeligt begge dele. Men det var jo ikke den hund vi

Det jeg personligt oponnerede imod var din udtaelse om at du ikke nægtede
dine hunde noget som du selv spiste, hvad Sverre har argumenteret for orker
jeg ikke at gå tilbage og forske i.

> Nu er der også en kæmpe forskel, på enden af en Yankee Bar, og 140
> gram mørk kogechokolade.

Hvordan med sukkeret i Yankee Baren, eller børster du tænder på
dine hunde, de kan vel få dårlige tænder af sukker som andre pattedyr.

> [...]
> BARF altså også blevet usund nu. Buffy.... Hvad pokker bilder du dig
> ind, at reklamere for sådan noget usund kost til hunden ))....

Okay, er det nu godt nok at Buffy mener at have læst sådan

> Som du så selv har bemærket, så skal der vist ledes godt, for at finde
> steder, hvor æg betragtes som farlige, og noget som bør undgås.

Jup, jeg chekkede da op på din påstand og druknede heller ikke i advarsler
imod at give hunde rå æggehvider. Jeg har selv læst det i et par hundebøger,
og vil derfor stadig lade tvivlen komme mine hunde til gode.
At du vælger at gører noget andet er jo som sagt din sag, som man så må håbe
på ikke kommer til at påvirke dine hundes helbred i negativ retning.

/Jens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 07-10-04 23:45

> Jamen det var da glædeligt hvis i ikke er blevet det

Nej jeg er ikke uvenner med ham. Jeg gider ham bare ikke.

> Det jeg personligt oponnerede imod var din udtaelse om at du ikke nægtede
> dine hunde noget som du selv spiste,

Det gør jeg sådan set heller ikke. Men det er jo ikke ensbetydende med, at
jeg sidder og stopper det ned i halsen på dem. De skal jo ikke leve af det,
de får jo deres normale hundekost, det resterende er jo bare lidt mundgodt,
og hvis der er lidt smårester fra aftensmaden, så får de lov at dele det.

> Hvordan med sukkeret i Yankee Baren, eller børster du tænder på
> dine hunde, de kan vel få dårlige tænder af sukker som andre pattedyr.

Næh, jeg har aldrig børstet tænder på en hund. Jeg har aldrig haft en hund,
hvor det har været nødvendigt, og jeg har aldrig haft en hund, som har haft
en dårlig tand. Fie måtte have nogle mælketænder trukket ud, de kunne ikke
finde ud af, at falde ud af sig selv, så for ikke at risikere at skade,
misforme eller fejlplacere de blivende, trak vi dem ud.

Hvis du hørte P4Panelet idag, så var tandkøds betændelse, et stort problem
hos MaineCoone katte. ( Undskylder, hvis det er stavet forkert ) Så
almindeligt, så det ikke var uhørt, at de fik trukket alle tænder ud.

Så kom der et lille tillæg, at tandkødsproblemer var meget sjældent, hvis
katten var fritgående. ( Altså ikke løbegård, men helt fri ). Det gjalt
også for MaineCoone. Så man kunne måske drage den lære, at vi mennesker
måske ikke skulle blande os helt så meget, som vi gør. Dyrene ved godt hvad
de gør, og hvorfor de gør det. Spørgsmålet er bare, gør vi også det ?.

Der kom også et par andre små detaljer, som var meget spændende, som det nok
var værd at efterforske. Så selv om den stakkels radio dyrlæge, ofte bliver
skældt huden fuld, så kommer han nu ret ofte, med nogle meget interessante
udtalelser

Jeg ved ikke hvordan dine hunde har det. Men hvis deres vandskål stod ved
siden af en stor vandpyt. Hvad drak de så af, vandskålen, eller vandpytten.

> Okay, er det nu godt nok at Buffy mener at have læst sådan

Det gør det ikke Okay at Buffy har læst det. Men det er jo i flot harmoni
med min egen mening om den sag. Det gør det OK, og så er det en smal sag,
at gå ind og søge på BARF opskrifterne. Så Buffy overbeviste ikke mig om
noget, eller prøvede på samme. Måske snarere modsat. Det kunne have givet
jer et fingerpeg om, at jeg ikke var den eneste, der mente, at det var noget
vrøvl.

> [...]
håbe
> på ikke kommer til at påvirke dine hundes helbred i negativ retning.

Det er jeg nu ikke bange for. Som sagt har alle mine hunde fået æg. Jeg
har ikke været i stand til at sige, at bare en af mine hunde, har haft
negative følger af det. Ingen af de dyrlæger jeg har brugt, har haft noget
at indvende mod æggene, og har heller ikke påtalt skader. Så hvis en eller
anden vil komme og påstå noget andet, så skal de godt nok have læst på
lektien. Det ville da også være synd at nægte hundene æg, fordi det står i
en eller to bøger, når der findes hundredvis af bøger, hvor det ikke står.

Det er mere os selv, der skal være forsigtig med æggehvider, for de er ikke
særligt gavnlige for vort kolesteroltal, Så Bo skal nok passe ekstra meget
på, når han også er storryger, så er han jo langt mere disponeret for
åreforkalkning... Sorry, kunne ikke dy' mig . Men alligevel, sagligheden
fejler ikke noget. Informationerne er 100% korrekte.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 08-10-04 18:56

> [...]
> ikke leve af det, de får jo deres normale hundekost, det resterende
> er jo bare lidt mundgodt, og hvis der er lidt smårester fra

Arrh bare lad værer Benny, du tvangsfodrer dine hunde med chokolade
og æggehvider bare for at værer på tværs af os andre )

> Næh, jeg har aldrig børstet tænder på en hund. Jeg har aldrig haft
> en hund, hvor det har været nødvendigt, og jeg har aldrig haft en
> hund, som har haft en dårlig tand.

Det var såmænd også mere en tanke, mine vuffere får da også til tider noget
med sukker i, men det er bestemt ikke daglig kost her i huset og sikkert
heller ikke hjemme hos dig kunne jeg forestille mig.
Men fik en hund sukker dagligt kunne jeg da godt forestille mig at de fik huller i
tænderne.

> Jeg ved ikke hvordan dine hunde har det. Men hvis deres vandskål
> stod ved siden af en stor vandpyt. Hvad drak de så af, vandskålen,
> eller vandpytten.

Hæ, hvor kender du mine hundes vaner fra, Tyson drikker kun af vandskålen
inde i huset yderst sjældent, han har et drikketrug ude i haven som han foretrækker.
Angel drak fint af vandskålen inde i huset til at starte med, men er nu også gået over
til truget der står i haven. Vandet kommer fra den samme
vandhane men det er nok princippet for dem, tossede køtere

> Det gør det ikke Okay at Buffy har læst det. Men det er jo i flot
> harmoni med min egen mening om den sag. Det gør det OK, og så er det
> en smal sag, at gå ind og søge på BARF opskrifterne.

Næh, men vil du ligefrem bruge det i din argumentation kan du vel ulejlige dig
med at linke til et sted hvor det står at man bruger rå æggehvider i BARF-fodring.

> Det ville da også være synd at nægte
> hundene æg, fordi det står i en eller to bøger, når der findes
> hundredvis af bøger, hvor det ikke står.

Nu ejer jeg selv kun 3 hundebøger, i 2 af dem fraråder de rå æggeblommer.
Men ok, har du læst i 100 forskellige bøger at det er forkert så må jeg da
bøje mig underdanig i støvet for det.
Mine hunde og katten får da også æg, men de får kun blommen eller et
helt æg hvis det er hårdkogt. Better to be safe than sorry

/Jens (som alligevel endte i en lang diskussion med Benny, den bandit)

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 10-10-04 11:31

> Arrh bare lad værer Benny, du tvangsfodrer dine hunde med chokolade
> og æggehvider bare for at værer på tværs af os andre )

Ja selvfølgelig. Fanden skulle da stå i at give en anden ret... Ikke med
min gode vilje

> [...]
> heller ikke hjemme hos dig kunne jeg forestille mig.
> Men fik en hund sukker dagligt kunne jeg da godt forestille mig at de fik

Hvis du af og til stikker et smut omkring den lokale slagter, og får et par
gode knokler med hjem, det er den tandbørste de har brug for. Så skal de
nok bruge mere energi på dem, end du gør med din tandbørste, og det har nu i
over 40 år, været tandbørste nok til mine. Jeg har kun haft en kat, som har
haft problemer med tandpine, men det skete ved en påkørsel, så hjørnetanden
knækkede, så de øverste mm af nerven sad ude i det fri, så ingen tvivl om,
at det gjorde ondt, så indtil dyrlægen kunne tage den, fik den kun moset
vådfoder, som absolut ikke skulle tygges.

> [...]
> til truget der står i haven. Vandet kommer fra den samme
> vandhane men det er nok princippet for dem, tossede køtere

Jamen jeg ved det ikke. Men de har antipati mod frisk vand, og drikker det
kun, hvis der ikke er andet ... Fie kommer gerne, midt på natten,
rykker mig ud af en god film, eller andet, for at fortælle hun vil ud, men
går så lige uden for døren, hvor deres tredie vandskål står, drikker et par
slurke, og vender tilbage til soveværelset ( Grrrr ) Hvorfor kunne hun
ikke bruge en af de to skåle herinde ..

> Næh, men vil du ligefrem bruge det i din argumentation kan du vel ulejlige
dig
> med at linke til et sted hvor det står at man bruger rå æggehvider i
BARF-fodring.

Hvorfor skulle jeg lede ??... Mine hunde får æg, og har alle dage fået det,
og vil vedblive med at få det. Så dem der vil sige andet, må dokumentere
for, at de ikke skal have det, selvom jeg tvivler på, at det vil ændre min
praksis.

> [...]
> helt æg hvis det er hårdkogt. Better to be safe than sorry
>
> /Jens (som alligevel endte i en lang diskussion med Benny, den bandit)

Endnu værre end det... Dine bøger skriver BLOMMEN, ikke hviderne, som der
var det egentlige oplæg... ). Kan du se komikken. Du giver dine hunde
BLOMMEN, som dine bøger fraråder. Eller var det en lille skrive bøf

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 15:53

> [...]
> der var det egentlige oplæg... ). Kan du se komikken. Du giver
> dine hunde BLOMMEN, som dine bøger fraråder. Eller var det en lille

Som det intelligente menneske du er Benny havde du luret at det var en thasdebøf
Æggeblommer har jeg kun læst posetivt om, bortset fra at det ikke skal gives i for
store mængder, det er vist pgr at for megen protein skader nyrene.

/Jens

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 12-10-04 15:30

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen Jens

Ja du har så erfaret, at uanset hvad, så taler man både for & imod.
Men det lader til, at langt flere hunde & katte, får æg, både blommer og
hvider, og der er vist ikke meldt om de helt store katastrofer endnu.
Der findes et eller andet individ, et eller andet sted i verden, som er død,
eller kommet til skade ved at spise hvad som helst. Det betyder ikke, at
det de spiste var farligt, men at den der spiste det, var pokkers uheldig.
Som tidligere nævnt, så knuste jeg en tand i et rundstykke, men jeg spiser
gerne den bagers rundstykker endnu. Der findes mange andre bagere, som
burde forbydes at bage rundstykker. Men her er der så frit valg, man kan
give sine hunde æg, eller lade være. Jeg syntes det ville være synd at lade
være, men helt ærligt, når du har lyttet til den advarsel, som efter min
bedste overbevisning, ikke har en skid hold i virkeligheden, hvad kan man så
give sine hunde at spise. 112 % af alt hundemad, er noget skrammel, hvis
man går efter meningerne bare her i gruppen. Så det ligefrem ender med, at
resterne fra aftenbordet, er det bedste foder du kan give dine hunde. Det
ved du da i det mindste, så nogenlunde, hvad det indeholder )..

M.V.H......Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-04 12:14

> Okay, er det nu godt nok at Buffy mener at have læst sådan

Okay, jeg husker rigtigt nok.
En søgning på Google med ordene BARF + rå æg, giver en masse resultater.
Bl.a. dette link:

http://www.barf.dk/rigtig_hundemad.htm

Kig nederst på siden: Rå æg, gerne incl. skallen...

Forsøgte selv med BARF til vores labrador, men måtte hurtigt opgive igen, da
hun overhovedet ikke gad grøntsagsblandningen, som jeg havde kokkereret til
hende.
Assi får hovedsagligt tørfoder, men også lidt råt kød og andet guf ind
imellem.
Er også meget påpasselig med, at hun ikke får chokolade.
Løg er jeg også blevet lidt bekymret for. Det skulle være meget giftigt for
katte.
Har ikke rigtig fundet ud af, om det også er tilfældet for hunde..?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Pwh

Dato : 10-10-04 15:59

> [...]
> resultater. Bl.a. dette link:
>
> http://www.barf.dk/rigtig_hundemad.htm
>
> Kig nederst på siden: Rå æg, gerne incl. skallen...

Hmm, det står der godt nok, jeg kan så linke til et sted der fraråder det.
Hvem har ret, det står også i et par hundebøger + min kattebog at det
er dårligt for dem så jeg vil fortsat nægte min dyr at få rå æggehvider.
http://home19.inet.tele.dk/cassie/pasning7.htm

/Jens