Simrad CP30 problem
Fra : Bent

Dato : 12-05-01 20:07

Hej gruppe

Er der nogen der ved, hvad det kan skyldes, at min CP30'er opfører sig
mærkeligt her ved starten på den nye sæson.

Det er som om, den laver en "master-reset", dvs den starter op på UTC-tid
(her i dag startede den faktisk op med en dato i 1980, og kl. 00.00). Efter
et stykke tid fandt den dog frem til den rigtige dato og et tidspunkt ca. 2
timer før det rigtige.

Antenne-højde har den sat til 5m, selvom jeg har rettet den tidligere til
4m.

Men næsten værst af alt, alle mine waypoints og ruter er forsvundet, der er
nu 999 ledige ! :((

Den har også problemer med at finde ret meget mere end 2 satelitter. I går
var den dog oppe på 8 (så antennesignalet må være OK).

Min umiddelbare tanke er, at det kan være et problem med et indbygget
batteri ? (ligesom i bundkortet på en computer hvor bios-en også kan finde
på at tabe oplysningerne). Men jeg kan ikke se noget om batteri i manualen.

Er der nogen bud på, hvad det kan være ?

Vh Bent

Fra : Mikael Wahlgren

Dato : 12-05-01 20:30

> [...]
> batteri ? (ligesom i bundkortet på en computer hvor bios-en også kan finde
> på at tabe oplysningerne). Men jeg kan ikke se noget om batteri i

Låter som om batteriet behöver bytas.

Mikael

Fra : Hanne og Hans

Dato : 13-05-01 16:13

Det er backup batteriet der skal fornyes, så virker den igen.
Hans

Fra : Knud Erik Hørby

Dato : 14-05-01 22:06

Det er backupbatteriet, som er færdigt.
Batteriet sidder loddet ind i printkortet.
Jeg kan anbefale dig, at du får sat et nyt ind med en større kapasitet,
hvorved det kan holde meget længere.

Fra : Brian Slots

Dato : 18-05-01 06:39

Ligemeget hvor stort backup batteri du sætter i, holder det ikke mere
end 4-5år.

Fra : Bent

Dato : 20-05-01 10:52

Hej gruppe

Tak for jeres hjælp. Det var backup-batterier, der skulle udskiftes.

Jeg har efterfølgende haft den tilsluttet, og efter et stykke tid fandt den
8 satelitter (og holdt fast på dem).
De øvrige ting jeg rettede i forskellige opsætningsbilleder gemmer den også
efter at strømmen har været afbrudt.

Simrad oplyste en ca. reparationspris på 500,- (ex.moms ?) hvortil
naturligvis skal lægges fragt.

En lokal elektriker udskiftede batteriet til 322,- incl. moms (arbejdsløn og
batteri).
Til dem, der selv er ferm med en loddekolbe kan det oplyses, at batteriet
kostede 98,- ex. moms.

Hvis du skal til at lede efter batteriet kan det oplyses at maskinen skal
skilles fuldstændigt ad, da batteriet sidder "bagerst" på printpladen så der
skal fjernes en metal-dækplade der sidder med ca. 10 skruer, alle stikkene
bag på apparatet skal løsnes og så kan printpladen forsigtigt lirkes ud.
Batteriet har 3 ben, der sidder rimeligt stramt loddet i printpladen.

Med hensyn til batteriets holdbarhed, kan jeg i bakspejlet se, at det
allerede sidste år må have været ved at løbe ud, da jeg på et tidspunkt
pludselig befandt mig i Irland (jeg var rent faktisk i Ærøskøbing). Jeg
"løste" dengang problemet med en begrænset master-reset. Så en holdbarhed på
ca. 3 år er åbenbart, hvad man kan forvente !. Det synes jeg er for hurtigt.

Jeg synes også, det er for dårligt, at manualen ikke overhovedet omtaler
noget om et batteri, og evt. hvilke symptomer, man kan forvente når
batteriet er ved at løbe ud. Derved ville jeg evt. også have kunnet bevare
mine waypoints m.v. da jeg så ville have fået det skiftet i tide. Desuden
kunne batteriet også være monteret på en smartere måde, så hele apparatet
ikke skal skilles ad for at skifte det.

Nå, nok om det. Vejret er dejligt, så jeg vil ned i båden og indtaste
waypoints.

Tak for jeres hjælp.

Vh Bent

Fra : Henning

Dato : 20-05-01 15:19

>mine waypoints m.v. da jeg så ville have fået det skiftet i tide. Desuden
>kunne batteriet også være monteret på en smartere måde, så hele apparatet
>ikke skal skilles ad for at skifte det.

Hvad med blot at trække et par tynde ledninger ud fra batteripunktet,
og sætte eksternt batteri på? På den anden side - et skift hvert
tredie år, så holder man nok til at skrue 10 skruer ud

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-05-01 23:08

Hej Bent

Sikke en omgang du har været igennem *ss*

jeg håber du stiler kritikken til Simrad også, idet de ikke kan ændre det om
de intet ved.

Endelig burde nogen lægge referencer ind på deres hjemme side, med navnet på
den lokale elektrikker som kunne gøre det meget billigere således andre også
kunne få glæde af ham, det fortjener han, måske siden maximalt vil have
disse referencer liggende?

De bedste hilsner
Jan

Fra : Brian Slots

Dato : 31-05-01 06:43

Der er ikke noget at ændre på cp30 grunden til at backup batteriet er
brugt så "hurtigt" er fordi at gpsén næsten ikke har været tændt og når
gpsén ikke er tændt så får hukommelsen strøm fra batteriet, dvs. i en
gps der altid er tændt holder backupbatteriet længere "men stadigvæk
ikke længere end 5 år, som er holbarheden på et litium batteri"

Mvh Brian
som ikke arbejder for simrad, men kender deres gps produkter.

Jan Rasmussen wrote:

> Hej Bent
>
> Sikke en omgang du har været igennem *ss*
>
> jeg håber du stiler kritikken til Simrad også, idet de ikke kan ændre det om
> de intet ved.

SNIP