Selvmord, hvor hurtigt kommer man sig?
Fra : Steen

Dato : 18-09-04 14:46

Hej, jeg kender en der har forsøgt at begå selvmord.

Personen, er nu indlagt og får en sprøjte hver dag.

Er der nogen der ved hvor hurtigt, man kan komme ud igen, hvis man kommer
sig hurtigt.

håber nogen kan hjælpe mig

Steen

Fra : Lyrik

Dato : 18-09-04 15:31

"Steen" <steengod@jhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Personen, er nu indlagt og får en sprøjte hver dag.
>
> Er der nogen der ved hvor hurtigt, man kan komme ud igen, hvis man kommer

++++++++++++++++++++++++
Hurtigt ud er ikke sagen! Stop tanken om "hurtigt ud" med mindre du vil
sætte personens liv i fare.
Du har ikke skrevet nærmere, men der kunne ligge en lidelse til grund for
selvmordet.
Skizofrene har 10 % sandsynlighed for at forsøge selvmord og
grænsepsykotikere har det dobbelte! En grundig undersøgelse er påkrævet for
at finde årsagen og få rettet op på den.
En sprøjte hver dag kunne tyde på en psykisk lidelse som skal behandles.

Mange forsøger flere gange selvmord. Sørg nu for at personen er stabiliseret
inden hun/han bliver overladt til hverdagens fortrædeligheder. Hilsen
Jens

Fra : Steen

Dato : 18-09-04 15:50

Lyrik wrote:

> [...]
>
> Mange forsøger flere gange selvmord. Sørg nu for at personen er
> stabiliseret inden hun/han bliver overladt til hverdagens

Hej,

jeg snakkede kort med hende i dag, hvor det nærmest lød som om hun måske
kunne møde på arbejde om lidt over en uge.

Jeg synes det virker hurtigt, hvis man kun er indlagt i 2 uger.

Hilsen

Steen

Fra : Crazy Camilla

Dato : 18-09-04 18:42

> [...]
> kunne møde på arbejde om lidt over en uge.
>
> Jeg synes det virker hurtigt, hvis man kun er indlagt i 2 uger.

Hej.

Ja, det er meget hurtigt.
Men det at hun skal starte på arbejde betyder jo ikke nødvendigvis betyde at
hun bliver udskrevet. Man kunne forestille sig at hun kunne gå på arbejde om
dagen og så være på sygehuset om aftenen i en periode. Det er set før. Det
kommer også an på hendes forhold i øvrigt, f.eks. om hun skal udskrives til
egen bolig hvor hun bor alene, eller om hun har familie (f.eks. mand og
børn) der kan støtte hende, så hun ikke er alene. Det er nemlig meget
farligt at lade hende være alene. Det er også vigtigt at hun fortsætter med
at tage medicin.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Lyrik

Dato : 18-09-04 19:08

> [...]

> kunne møde på arbejde om lidt over en uge.
>
> Jeg synes det virker hurtigt, hvis man kun er indlagt i 2 uger.

++++++++++++++++++++++++++++++
Lad endelig være med at hoppe på hendes limpind!
Det lyder som en overvurdering af egne evner. Jeg har truffet den hos en
kvinde med bipolar lidelse (manio-depressiv), hvis veninde blev ringet op
fra lukket afdeling med følgende besked:

"Altså det er helt åndssvagt at de vil beholde mig her, kan du ikke hjælpe
mig med at komme ud. Kom ind og hent mig"!
Afdelingen sagde til veninden at det var på hendes ansvar at patienten blev
lukket ud og at de frarådede det. Hun gjorde det alligevel, idet hun var
meget imponeret over sine egne psykologiske evner!

Hun tog patienten med i sommerhus, hvor jeg var tilstede. Ret hurtigt blev
det klart at det oversteg hendes evner at være "psykolog" for en
manio-depressiv kvinde i rablende psykose som fortalte om de besøg af
marsmænd hun observerede!
Patienten havde sin samlever med. Hun var så overbevisende i sine
forklaringer, at samboen begyndte at tro på marsmændene og bakkede hendes
psykose op!

"Psykologveninden" havde i mellemtiden låst sig inde på sit rum og opgivet
at lege psykolog for sin veninde!
Det værste som var sket var, at patienten i sin psykose havde brugt hele
terminen til deres fælles ejerlejlighed på maniske indkøb.
Maniske indkøb bestod i at gå ind i tøjforretninger og købe den ene bærepose
fuld efter den anden.
Når hun så kom ud stillede hun mod den næste forretning, mens hun glemte de
købte bæreposer på gaden!
En måned efter var jeg deres eneste "ven". Jeg hjalp dem med at tømme deres
ejerlejlighed og flytte møblerne i en container, som bistandskontoret havde
givet dem penge til at leje.

Hvorfor fortæller jeg dig den historie? For at du ikke skal hoppe på den
samme fadæse som den "hjælpsomme" veninde!

Hilsen
Jens-hils din veninde og ønsk hende god bedring!

Fra : Ejnar

Dato : 20-09-04 06:22

"Steen" <steengod@jhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej, jeg kender en der har forsøgt at begå selvmord.
>
> Personen, er nu indlagt og får en sprøjte hver dag.

Ved du hvad der er i den sprøjte?

Ejnar

Fra : Steen

Dato : 20-09-04 07:24

Jeg ved ikke hvad det er for en sprøjte hun har fået.

Hun blev slået af manden i julen og fandt en ny mand i januar. Den nye mand
havde et bryllups-billede af sin eks-kone, stående i stuen

Hun flyttede så fra den nye mand ca. 1,5 uge før til et sommerhus hun har.

Her i sidste uge hører jeg så at hun har overmalet billedet og skrevet svin
og har prøvet at skære håndleddene over med en sløv hobbykniv.

Hilsen

Steen

Fra : Hekto

Dato : 20-09-04 08:53

In article <414e7762$0$292$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
steengod@jhotmail.com says...
> [...]
>
> Her i sidste uge hører jeg så at hun har overmalet billedet og skrevet svin
> og har prøvet at skære håndleddene over med en sløv hobbykniv.

m.h.t. sprøjten, kunne jeg forestille mig det er noget beroligende?

Noget er jo åbenbart slået klik, og p.t. er der åbenbart akkut behov
for behandling. Der vil sikkert komme en lang periode, hvor der er
behov for behandling i een eller anden grad.
De fysiske 'skrammer' er nok det mindste!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Steen

Dato : 21-09-04 22:08

Er der nogen der ved om det er en måned, to, seks ca.?
Hilsen

Steen

Fra : Padmé Amidala

Dato : 22-09-04 11:06

On Tue, 21 Sep 2004 23:07:58 +0200, Steen wrote:

> Er der nogen der ved om det er en måned, to, seks ca.?
> Hilsen
>
> Steen

Det er meget individuelt. Der kan gå en måned og der kan gå flere år.
Det kan slet ikke siges generelt.

VH
Padmé

Fra : Lyrik

Dato : 23-09-04 00:43

"Steen" <steengod@jhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved om det er en måned, to, seks ca.?
> Hilsen
>
> Steen
Jeg vil skyde på at hun er ude efter maximalt en måned.

Hilsen
Jens