Session-kurv problemer!
Fra : Daniel Valentin

Dato : 18-09-04 01:51

Hej mægtige altvidende gruppe!

Jeg har slået mig på en indkøbskurv, da jeg mente jeg nok kunne
få en masse erfaring fra dette projekt (Stadig nybegynder i ASP).

Jeg bruger sessions til at gemme mine varenumre i. Mit problem er
så at der jo er flere variabler der skal knyttes til den første.
Eks:
Varenummeret 3 bliver gemt i Session("vareID"), og herfra kan jeg
altid få fat på, og liste den valgte vare. Men samtidig skal jeg
have knyttet variablerne farve, model, antal osv. til, som
brugeren vælger fra en form.

Her er jeg i tvivl, hvordan plejer dette at blive gjordt? Hvad er
den bedste måde? Mere information i samme Session, flere sessions
eller hvordan? Jeg synes det hurtigt bliver uoverskueligt..

Jeg håber jeg har forklaret mig grundigt nok, og vil blive meget
glad for nogle udførlige svar!

På forhånd mange tak for hjælpen!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-09-04 07:26

Daniel Valentin skrev:

> Jeg bruger sessions til at gemme mine varenumre i. Mit problem er
> så at der jo er flere variabler der skal knyttes til den første.

Prøv at kigge på Dictionary-objektet. Det kan gemme og arbejde med
key-value-par. I dit tilfælde ville jeg bruge vareID som nøgle og
lave en sammensat værdi af de resterende oplysninger (fx
"farve;model;antal").
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 18-09-04 09:26

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> [...]
> key-value-par. I dit tilfælde ville jeg bruge vareID som nøgle og
> lave en sammensat værdi af de resterende oplysninger (fx

Lige en kort forklaring på Dictionary-objektet (fra Microsoft Visual Basic
Scripting Edition)

Description
Object that stores data key, item pairs.
Syntax
Scripting.Dictionary
Remarks
A Dictionary object is the equivalent of a PERL associative array. Items,
which can be any form of data, are stored in the array. Each item is
associated with a unique key. The key is used to retrieve an individual item
and is usually a integer or a string, but can be anything except an array.
The following code illustrates how to create a Dictionary object:

Dim d 'Create a variable
Set d = CreateObject("Scripting.Dictionary")
d.Add "a", "Athens" 'Add some keys and items
d.Add "b", "Belgrade"
d.Add "c", "Cairo"
....-- Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk What capital has 164
letters in its name? See my web page to find out.Nyeste Artikel :
Crenicichla compressiceps. http://cmnielsen.dk/crenicichla.htmThe scary
thing about looking for truth is that you might find it.

Fra : Daniel Valentin

Dato : 18-09-04 18:10

> [...]
> key-value-par. I dit tilfælde ville jeg bruge vareID som nøgle og
> lave en sammensat værdi af de resterende oplysninger (fx
Dette lyder rigtig lovende!

Jeg har nu overført alle mine variabler via en form, og har brugt
dictionary objektet:

> navn = Request.Form("navn")
> antal = Request.Form("antal")
> farve = Request.Form("farve")
> pris = Request.Form("pris")

> Dim indhold
> Set indhold = Server.CreateObject("Scripting.Dictionary")
> indhold.Add "name", navn
> indhold.Add "number", antal
> indhold.Add "color", farve
> indhold.Add "price", pris
Men hvordan får jeg gemt alt dette?
Hvad jeg vil, kan vist illustreres med:
Session("kurv") = indhold
altså hvordan gemmer jeg alt dette i min session?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-09-04 21:05

Daniel Valentin skrev:

> Set indhold = Server.CreateObject("Scripting.Dictionary")

Selve oprettelsen skal du nok lægge i session_onstart - så den er
tilgængelig første gang du skal lægge noget i den.

> indhold.Add "name", navn
> indhold.Add "number", antal
> indhold.Add "color", farve
> indhold.Add "price", pris

Med den tilgang her, får du svært ved at have mere end ét produkt i
kurven (nøglen skal være unik).

Jeg vil, som jeg også skrev sidst, anbefale at du bruge vareID som
nøgle og lægger de andre oplysninger ind kombineret:

indhold.Add vareID, navn & ";" & number & ";" & farve & ";" & pris
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen Ulrick Madsen

Dato : 18-09-04 20:55

> Jeg bruger sessions til at gemme mine varenumre i. Mit problem er
<snip>
Min erfaring siger, at det er meget nemmere at gemme i cookies ved
varebestilling - når du trækker strengen frem igen, kan du skille de enkelte
bestillinger med f.eks. ;&; og de enkelte bestillingers data med ;;.
Det betyder, at det er ret nemt og hurtigt at løbe en indkøbskurv igennem,
når der trykkes på Ja Tak på sidste skærmbillede.

mvh Steen

Fra : Daniel Valentin

Dato : 18-09-04 21:07

> Min erfaring siger, at det er meget nemmere at gemme i cookies ved
> varebestilling

Ja, dette har jeg hørt før, og går nok over til dette nu.. Tak!

Men princippet er vel stadig det samme?
Jeg mangler stadig at finde ud af hvordan jeg gemmer mine værdier/variabler..

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 18-09-04 21:52

"Steen Ulrick Madsen" <denne@virkerikke.dk> wrote in message

> <snip>
> Min erfaring siger, at det er meget nemmere at gemme i cookies ved
> varebestilling

Hvad gør du ved de browsere der kører med max sikkerhed og ikke modtager
cookies?

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-04 16:58

"Christian M. Nielsen" <look.for.it@my.webpage> skrev i en meddelelse
> "Steen Ulrick Madsen" <denne@virkerikke.dk> wrote in message

> Hvad gør du ved de browsere der kører med max sikkerhed og ikke modtager
> cookies?

Er Sessions variabler ikke også en form for cookies?!

> Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk

Lars B