affugter
Fra : Aske

Dato : 18-09-04 00:27

Er der nogen der har en god ide til affugtning af kahytten i en motorbåd,
findes der en lille elektrisk affugter, eller er der kun systemet med en
torball og en spand ?

Fra : Ivrige sejler

Dato : 18-09-04 12:31

Hej Aske.

Jeg har selv brugt en "fugtpose" fra Matas med en spand nedenunder. Det har
fungeret godt og der har ikke været fugt i båden.

Alligevel er jeg holdt op med at anvende dette system, da jeg var ude for,
at spanden med væske væltede i båden, da jeg ikke havde tømt den før sejlads
(hvilket jo også er dumt). Resultatet var, at der var væske ud over det hele
og denne væske er ret svær at komme 100% af med.

Væsken er en mættet opløsning af en eller anden form for vand med salt
(ekstremt salt) og dette vand tører ikke let ud. Det er jo også meningen, da
det ikke let fordamper, men det er meget svært at tørre væk fra alle
kringelkroge, hvis man er så uheldig (dum) som mig.

Jeg vil klart anbefale systemet fra Matas, da det er billigt og effektivt.
Man bør dog passe godt på, at væsken ikke kommer ud over det hele.

Jeg har selv valgt at lade være med at bruge systemet i sejladsperioden, men
derimod bruge det, når båden er på land.

Uden at vide så meget om det, tror jeg ikke, at en effektiv elektrisk
affugter kan fås i en størrelse eller pris der er attraktiv. Tænk også på
strømforbruget.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-09-04 20:21

Og så er "affalds"vandet ret aggressivt. Jeg fik nogle dryp i vasken på min
campingvogn (bøtten var skredet og det dryppede ved siden af). Uanset hvor
meget jeg polerede vasken, så blev man ved med at kunne se de tærede
striber/pletter.

/Bjarke

"Ivrige sejler" <IngenSpamTak@IngenSpamTak.dk> wrote in message
> Hej Aske.

snip

Fra : Ivrige sejler

Dato : 18-09-04 20:59

Enig Bjarke - det er ret hidsigt, så det er ikke, efter min mening, det mest
optimale til ting der kan flytte sig såsom både og campingvogne... Det er
også surt, hvis det eks. begynder at æde kølbolte eller andre vigtige
metaldele.

Er der nogen der ved, HVOR aggressivt det er overfor metal i forhold til
eks. saltvand?

Der findes noget der kan neutralisere affaldsvandet og det hedder
glaubersalt (kaldes vist også svovlsurt natron, natriumsulfat dekahydrat
ifølge http://www.biosite.dk/staabi/natriumsulfat.htm). En 5% opløsning
skulle virke godt på gamle pletter
(http://www.matas.dk/site/04Hushave/03Fugt/02Fjern_fugt).

Hvorvidt glaubersalt så er aggressivt overfor båden og dens dele, ved jeg
ikke, men det kunne da være rart, hvis nogen vidste det... ???

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cii1q6$d7h$1@news.cybercity.dk...

Fra : Jan

Dato : 19-09-04 12:48

"Aske" <arne.jensen@newmail.dk> wrote in message
> Er der nogen der har en god ide til affugtning af kahytten i en motorbåd,
> findes der en lille elektrisk affugter, eller er der kun systemet med en
> torball og en spand ?

Clas Ohlson har en liten avfukter, pris i Norge 1395 kr.
Varenr. 36-1339

mvh
Jan

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-09-04 14:18

> [...]
>affugtning af kahytten i en motorbåd,
>findes der en lille elektrisk
>affugter, eller er der kun systemet med en

Ja,...når båden kommer på land skal hynder og alt løst grev
bringes hjem, (så er der ikke noget at stjæle fra båden) derefter
afvaskes alle indvendige flader og evt. bundvand tørres op.
Alle luger og ventiler åbnes og der lægges et telt over båden hvor
dugen ikke rører båden noget sted. Hermed kommer der konstant en
luftstrømning som tilsikrer at båden indvendigt har samme
temperatur som den omgivende luft.
Båden vil holde sig tør hele tiden.

Et stort fugtproblem ligger hynderne som han indeholde megen fugt,
derfor skal de ikke ligge i båden, men de vil trods alt tørre ud i
løbet af vinteren.

Hvorfor bringe det afsindige påfund, at opsætte fugt poser, ind i
båden, hhv. campingvognen, bryggerset køkkenet eller sommerhuset
som Matas skriver.

Det aktive indhold i affugtningsposerne er kalciumklorid, det kan
optage 1,4 kg vand pr. 1 kg kalciumklorid. Det vil fjerne fugten
om vinteren én gang i en båd som har et indre volumen på 100
kubikmeter. Forudsætningen er at båden er hermetisk tæt, og det er
der ingen båd som er.
Når man så går ned i båden for at tømme spanden kommer ny "fugtig"
luft ind og man kan sætte en ny pose op og starte forfra, til
hvilken nytte.

Det som drypper ned i spanden er en mættet opløsning og den er
meget aggresiv og selv en rustfri vask vil tage skade af væsken.
Det er bedst at fortynde og afvaske spild med det samme. At
anvende Natriumsulfat giver gibs og det er ikke lige til at fjerne.

Et forslag om at anvende en elektrisk affugter er yderst tåbeligt,
ingen havne vil acceptere et så stort energitab, som en sådan
anvendelse vil medføre.

Det vigtigste er at båden bliver vasket indvendigt så alger og
skimmel ikke har grobund. Efterfølgende rigelig udluftning hele
vinteren igennem.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-09-04 17:00

Harding E. Larsen wrote:

> [...]
>
> Det vigtigste er at båden bliver vasket indvendigt så alger og
> skimmel ikke har grobund. Efterfølgende rigelig udluftning hele

Jeg er helt enig i dette glimrende indlæg.

Det fornuftigste er at fjerne så meget fugt akkumulerende materiale som
muligt (hynder, tæpper, stof, papir materialer etc.).
Derefter sørge for at der er god udluftning, dog overdækket så slagregn ikke
let kan komme ind.

I sjældne perioder kan der forekomme problemer med fygesne, men så må man
ned og fjerne det manuelt, på samme måde som man må op på loftet og
kontrollere for og fjerne fygesne når vejret har været til det.

--
hilsen Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-09-04 18:41

Ole Pagh <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk>
skrev:

>I sjældne perioder kan der forekomme
> [...]

Overstående er meget rigtigt. Dog er fygesne ikke så stort et
problem på en båd, som på loftet af et hus. På huset kommer der
konstant varme op nede fra og vand på loftet ser ikke kønt ud.
På båden tørrer det som regel væk af sig selv.
Går presseningen helt ned til vandlinien hele vejen rundt kommer
der meget sjældent fygesne op på dækket.
Det bør dog ikke forhindre bådejerne i at komme på havnen i
vinterperioden. Kom på vinterpladsen især i stormvejr og se
hvordan alt løst og presseninger, som er bundet med tov, ter sig.
Presseninger skal fæstnes med elastikker som stilladsarbejderne
fastgør dem.
For dem som er interesseret i hvordan en vinteroverbygning kan
laves sender jeg gerne fotos på mail.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen