Ligning med ubekente i rodtegn..
Fra : peet_dk

Dato : 17-09-04 20:51

Har noget matematik for til på mandag, og har ikke tid i weekenden så bliver
nød til at knokle i aften... Der er noget jeg ikke forstår:

Den her har jeg hentet fra min formelsamling:

(a-b)² = a² + b² + 2ab

Nu skal jeg løse en der hedder:

7x - 4 = 3 * KVROD(12 - 7x + 5x²)

Dvs.:

(7x - 4)² = 9(12 - 7x + 5x²)

Det jeg så ville gøre:

7x² + 4² - 2 * 7x * 4 = 108 - 63x + 45x²

Men når jeg tjekker efter på min grafregner kan jeg se der går et eller
andet galt i det trin.. Men jeg kan ikke gemmenskrue hvad, kan I se det?

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-09-04 21:14

> (a-b)² = a² + b² + 2ab

Din formelsamling siger sikkert (a-b)² = a² + b² - 2ab

> 7x² + 4² - 2 * 7x * 4 = 108 - 63x + 45x²

skal være:

(7x)² + 4² + 2 * 7x * 4 = 108 - 63x + 45x²

mvh Aage

Fra : Aage Andersen

Dato : 18-09-04 05:35

> skal være:
>
> (7x)² + 4² + 2 * 7x * 4 = 108 - 63x + 45x²

rettelse:

(7x)² + 4² - 2 * 7x * 4 = 108 - 63x + 45x²

Aage

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-09-04 21:38

"peet_dk" <no@spam.com> writes:

> 7x - 4 = 3 * KVROD(12 - 7x + 5x²)
>
> Dvs.:
>
> (7x - 4)² = 9(12 - 7x + 5x²)

Eller(!):

(7x - 4)² = -9(12 - 7x + 5x²)

Man skal huske begge muligheder, når man ophæver en lige rod.

(men som der blev sagt, så skal du også huske at kvadrere 7 når
du ganger parentesen med sig selv).

/L

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-09-04 21:53

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Eller(!):
>
> (7x - 4)² = -9(12 - 7x + 5x²)

nej! Denne ligning kan ikke udledes ved at kvadrere den oprindelige
ligning.

> Man skal huske begge muligheder, når man ophæver en lige rod.

Vrøvl.

Derimod skal man huske at lave prøve i den oprindelige ligning.

mvh. Aage

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-09-04 15:20

Aage Andersen wrote:

> nej! Denne ligning kan ikke udledes ved at kvadrere den oprindelige
> ligning.

Korrekt.

Det man skal passe på med, er at kvadrere på begge sider. Husk at
eksempelvis det falske udsagn -3 = 3 bliver til et sandt udsagn hvis
man kvadrerer på begge sider. Derfor kan man finde falske løsninger som
indsat i den oprindelige ligning giver en højreside og en venstreside
som ikke er ens, men har modsat fortegn. Det er det der sker i det
aktuelle tilfælde.

Umiddelbart får man to løsninger, (-7±39)/8, altså tallene 4 og -23/4,
men den ene af disse er falsk.

Hvis man plotter

y_1 = 7x - 4

og

y_2 = 3·kvrod{12 - 7x + 5x²}

på sin gymnasie-grafregnemaskine, ser man at den første giver en ret
linje med hældning 7, mens den anden giver en hyperbelgren med to skrå
asymptoter med hældninger ±3·kvrod{5}. Det er »klart« at disse to kurver
kun skærer hinanden ét sted.

Vælg fx et plotvindue på [-5;10]×[0;50] .

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 17-09-04 22:41

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> writes:

> nej! Denne ligning kan ikke udledes ved at kvadrere den oprindelige
> ligning.

Doh. Nej, der tænkte jeg vist omvendt af rigtigt.
/L