2 webservere på samme net?
Fra : Leonard

Dato : 17-09-04 16:49

Jeg har en Fedora, der fungerer som router, webserver, firewall osv.
Nu vil jeg gerne sætte en ny PC op i netværket, som også skal være
webserver, bare for et andet domæne.
Begge servere har forbindelse til den store verden gennem den samme
ADSL m. fast IP.
Hvordan gør jeg det?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Anders Lund

Dato : 17-09-04 16:51

Leonard wrote:

> Begge servere har forbindelse til den store verden gennem den samme
> ADSL m. fast IP.
> Hvordan gør jeg det?

Som jeg lige kunne forstille mig det, uden at have erfaring med det:

- Sæt en proxy op af en art, som alt webtrafikken kommer ind på, men så
kan sortere det. Det kan Squid sikkert.
- Lade din normale server hoste det omtalte domæne, men redirecte til
"www.domæne.dk:8080" og send port 8080 til din nummer 2 server. Dette
kan måske give problemer for klienter med en "hård" firewall.
- Ringe til TDC og hør om du ikke kan få en IP adresse til.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-09-04 17:51

Leonard wrote:

> Nu vil jeg gerne sætte en ny PC op i netværket, som også skal være
> webserver, bare for et andet domæne.
> Hvordan gør jeg det?

Hvorfor ikke bare opsætte virtuelle domæner?

Jesper G. Poulsen

Fra : Leonard

Dato : 17-09-04 18:18

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Hvorfor ikke bare opsætte virtuelle domæner?

Det gør jeg allerede, men jeg vil gerne have en anden server til test
af tunge ting, og til at afprøve forskellige konfigurationer på,
samtidig med at den første server stadig leverer det den skal.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Morten Trab

Dato : 17-09-04 17:49

On Fri, 17 Sep 2004 17:48:33 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

> [...]
>webserver, bare for et andet domæne.
>Begge servere har forbindelse til den store verden gennem den samme

Jeg går ud fra at du bruger Apache på din Fedora...

I så fald kan du tage et kig på mod_proxy til denne...
Jeg bruger dette modul på min Linux server til nøjagtigt det samme som
dig...
Jeg har en linux stående og være hovedserver, men har en IIS maskine
stående til test af sites jeg bygger til kunder der ønsker at det skal
virke optimalt på en IIS istedet...

Mvh. Morten Trab
http://www.blackchart.dk
Med venlig hilsen / Best Regards,
Morten Trab
http://www.blackchart.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-09-04 18:28

On Fri, 17 Sep 2004 17:48:33 +0200, Leonard wrote:

> [...]
> webserver, bare for et andet domæne. Begge servere har forbindelse
> til den store verden gennem den samme ADSL m. fast IP. Hvordan gør

En simpel løsning er at bruge Apaches mod_proxy's ProxyPass og
ProxyPassReverse i en virtual host på den maskine der modtager
pakkerne (så den sender videre til den nye maskine for det domæne den
skal håndtere):
<http://httpd.apache.org/docs/mod/mod_proxy.html#proxypass>

Mvh.

--
"Nothing spoils fun like finding Adam Sjøgren
out it builds character." asjo@koldfront.dk

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 17-09-04 20:38

Leonard wrote:
> [...]
> webserver, bare for et andet domæne.
> Begge servere har forbindelse til den store verden gennem den samme

Hvorfor ikke bare lade server 2 kører på port 8080 - det virker som du
"kun" vil bruge den til test.

www.min_server_der_hjemme.dk er så din hovedserver og
www.min_server_der_hjemme.dk:8080 er din test server. Virker også med IP
adresser i stedet.