strømforbrug ?
Fra : Thomas G

Dato : 17-09-04 11:24

hej alle

Jeg har lige anskaffet mig en bærbar der skal være den primære PC i huset
.... dvs. den kommer til at være tændt meget meget tit og længe

Så var det jeg kom til at tænke på hvor meget strøm en sådan fætter bruget

På strømforsyningen står der
Input: 100-240 V - 1,5 A
Output: 15 V - 4 A (formoder det er Volt og Ampere

Men jeg har ingen ide om hvordan jeg omregner dette til Watt (som er det
eneste der siger mig noget mht. hvor dyrt det er at have den kørende

Nogen der kan huske deres basis fysik for omregning ?

hilsen Thomas G

Fra : Ken

Dato : 17-09-04 11:26

On Fri, 17 Sep 2004 12:24:23 +0200, "Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
> eneste der siger mig noget mht. hvor dyrt det er at have den kørende
>
> Nogen der kan huske deres basis fysik for omregning ?

V x A = W

Fra : Thomas G

Dato : 17-09-04 11:33

> V x A = W

Holda op ... vil det sige at min strømforsyning trækker 230 Volt * 1,5
Ampere = 345 Watt når den lader op/er tilsluttet ? Eller er det de 15 volt *
4 Ampere = 60 Watt jeg skal regne med ?

hilsen Thomas G

Fra : Anders Lund

Dato : 17-09-04 11:42

Thomas G wrote:
> Holda op ... vil det sige at min strømforsyning trækker 230 Volt * 1,5
> Ampere = 345 Watt når den lader op/er tilsluttet ? Eller er det de 15 volt *
> 4 Ampere = 60 Watt jeg skal regne med ?

Slap helt af!

Det er hvad den KAN trække. Ikke nødvendigvis hvad den hele tiden
trækker. For at få det svar, skal du nok sætte en el-måler på dyret. Der
er jo forskel på om harddisken, grafikkortet og CPUen arbejder.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ken

Dato : 17-09-04 11:46

Ja just det.

Fra : Thomas G

Dato : 17-09-04 11:49

> [...]
> trækker. For at få det svar, skal du nok sætte en el-måler på dyret. Der
> er jo forskel på om harddisken, grafikkortet og CPUen arbejder.

lol ... ok jeg skal nok taget det roligt

og tak for de hurtige svar.

hilsen Thomas G

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-04 16:01

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> wrote in message
> For at få det svar, skal du nok sætte en el-måler på dyret.

Jeg har konstant el-måler på min stikkontakt og den viser p.t. 205 W for
følgende udstyr:
Dual P3 866 maskine
Amd xp1800 maskine
deskjet printer på standby
19" fladskærm
adsl router + "skillefilter?"

På årsbasis giver det 2000 kr (1200 kWh) som udgift til firmaregnskabet.
Men så er bordlampen også med i regnestykket og den er ikke tændt lige
nu.

Så er der noget at sammenligne med også selvom det er en bærbar.

hilsen
Uffe

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-09-04 18:04

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> nu.
>
> Så er der noget at sammenligne med også selvom det er en bærbar.

Jeg målte mig forbrug med en måler købt i Bilka og det blev til ca.
170W. Det var vel at mærke kun pc'eren der blev målt og intet andet. Jeg
synes der var en del og den næste jeg køber skal godt nok have bedre
strømbesparende egenskaber. Lige nu suger cpuen jo ca. 70-80W hele tiden
og det er spild af penge (bundkortet understøtter ikke strømbesparende
funktioner).

Pc'eren har Barton 2500+, 1GB mem (512+2*256), WinTV PCI, 9800pro, 5
hardiske, cdrw, dvd, floppy samt ialt ca. 10 blæsere.

mvh Bernhard

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 17-09-04 12:26

Thomas G skrev:
> Holda op ... vil det sige at min strømforsyning trækker 230 Volt * 1,5
> Ampere = 345 Watt når den lader op/er tilsluttet ? Eller er det de 15
> volt * 4 Ampere = 60 Watt jeg skal regne med ?

Nej og nej.

Din strømforsyning kan højest levere 60 W. Et gæt for effektiviteten af
strømforsyningen kunne være 70%. Det giver et effektforbrug på højest 60 W /
0,70 = ca. 86 W.
Fordi strømforsyningen kan levere 4 A betyder det ikke, at den altid gør
det. Strømforsyningen vil måske kun levere maks strøm, når den lader
batteriet samtidigt med at maskinen belastes hårdt. Det typiske forbrug vil
være noget lavere. Hvis du vil vide det præcist, kan du slukke alt andet
elektrisk udstyr (husk at tænde køleskabet igen bagefter) og kigge på din
elmåler.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-09-04 15:42

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> crashed Echelon writing

> Så var det jeg kom til at tænke på hvor meget strøm en sådan fætter
> bruget

Det kommer da an på hvor stor en maskine du køber. CPUer sluger ikke den
samme strøm.

Dengang jeg havde en Dell Latitude C810 (P3 1Ghz) kunne strømforsyningen
max levere 70w, så på den måde vidste jeg hvad den kunne max bruge.

http://users.erols.com/chare/elec.htm giver en meget fin oversigt over hvad
de forskellige CPU'er trækker af strøm, dertil skal du lægge, skærm,
harddisk, cd/dvd drev, floppy, bundkort, ram osv.

Alt efter hvad du skal bruge din maskine til, har du så overvejet at kigget
på VIA's low power mini-itx boards? Der kan du fint sammensætte en maskine
der trækker ca. omkring 10-20 watt (ekskl. skærm). CPU'erne er ikke særlig
stærke, så det er ikke spil man skal bruge dem til, men kører fint office
programmer, mail, internet, mp3, dvd film og andre typer video.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas G

Dato : 17-09-04 21:01

> [...]
> stærke, så det er ikke spil man skal bruge dem til, men kører fint office
> programmer, mail, internet, mp3, dvd film og andre typer video.

Den er kun til word, internet, og lign. småting (PC nr. 2 i huset) og
blandet andet derfor valgte jeg en Celeron M 1,3 GHz (lav ydelse, lavt
strømforbrug og lav pris

hilsen Thomas G