ny TV udbyder ComX deriblandt
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-09-04 19:52

Hej

vi i vores boligforening skalt til det næsten generalforsamling stemme om
hvilken TV udbyder vi skal vælge...

Der er kommet 3 breve ind af døren Idag...

Et fra Stofa, det vi har nu. og der er ingen ændringer.
Og så TDC som tilbyder kvalitet til en lavere pris end deres listepris på
nettet...

Og så er der pludselig noget helt andet.... TV, telefoni og Internet
udbydere comX. Det er nu mere en reklamefolder, men der er virkelig mange
ting. Ved kig på deres hjememside kan man så læse at i de beskrevede
marteriale er indstallationsomkostninger der er den risiko i
invisteringen... de skriver fra 5 til 11K pr. lejlighed... Okay de tjener
måske nok lige rigeligt på installationen. For de trækker kun eet kabel til
hver lejlighed.. og det kan da i hvertfald gøres for ca. 3000 hos de fleste
el-installtører, derudover er der selvfølgelig fiberinstallationen mellem
krydsfelter og tilslutning fra ComX´s netværk.
men tilbyder så ufatteligt billigt Internet... Men er der nogen der har
erfaringer med Deres Internet del og deres Digital tv og telefoni?

Internet fra 49,- om måneden er jo billigt..for 512/512Kbit og 299,- for en
10/10Mbit som de skriver at de garantere båndbredden??!! og derimellem
2/2mbit 110,- 6/6Mbit 189,- om måneden...

Er det et selskab mom der vil tage bringe stræk og redsel i de fleste
mennesker i en ejerforeningen hvis der skal invisteres fx. 10K på at få det
installeret? for jeg håber virkeligt på dette bliver valgt.. Da det jo er
noget mere fremtid end hvad TDC og især stofa tilbyder. de skriver da begge
at de kan levere digital tv osv... ja tak, men man skal lige huske at kigge
at det koster mere end at have egen parabol med de priser der skal lægges
oven i de analog kananler man så ikke kan slippe for at modtage sammen med
det digitale... jeg har nu hele tiden været imod stofa, fordi jeg synes de
levere det mest ringe forældede produkt... Og så skriver de bla bla bla at
ejerforeningen igennem årene har invisteret mange penge i det tv
installation og de derfor mener man skal blive ved med at bruge stofa fordi
man har brugt mange penge på dem ;-/

Fra : F.Larsen

Dato : 16-09-04 20:54

Hej

Vi havde en lignende afstemning i min boligforening hvor også ComX var
repræsenteret - desværre blev forslagtet nedstemt / udsat...

Men jeg ringede bla. til ComX og hørte om deres løsning - og det virkede
seriøst - der er bla mulighed for fast IP (mod ekstra betaling) og vo-ip via
deres egen box. Endvidere er det vigtigt (syntes jeg) om TV løsningen er via
alm. antennekabel eller kabel box da den sidste gør at man kun kan se en
kanal ad gangen (lidt a la satelit)...

--
Flemming

Fra : Daniel Winther

Dato : 16-09-04 23:46

umiddelbart kan jeg se et stort problem, og det er hvis com-x lukker, så
står i med en ubrugelig installation, da i kun har fået fremført et pds
kabel pr lejlighed, hvori comx kører alt på samme kabel.

samtidig synes jeg at en installationspris på 5-11K pr lejlighed, virker
rimelig dyrt for en enkelt pds kabling, jeg bor selv i en forening hvor vi
lige har fået kablet alle 240 lejligheder, for 1,4Million , en cirkapris på
5800 pr lejlighed, inkl dobbelt pds cabling, coax cabling og fiber backbone,
dette er inklusiv telefoncentral og switche, altså total enterprise.

vi har fået telelet som udbyder, og de har stort set de samme priser som
comx, dog tilbyder de flat-rate på telefoni, det vil sige at man får 115
kroner om måneden kan ringe lige så tosset man vil, uden at tænke på om
regningen bliver dyrere.

ydermere er der den fordel at skulle vi ønske at fravælge telelet som
udbyder, har vi kun bundet os for 12 måneder som boligforening, og da vi har
fået en rigtig kabling af ejendommen, stort set frit kan shoppe efter andre
udbydere, da de bruger samme udstyr, denne mulighed vil i ikke have med
com-x hvis i skulle ønske at skifte senere. (eller hvis com-x skulle krakke,
det er jo netop set med kabelnettet, som kørte med næsten de samme priser
som com-x).

ydermere mener jeg at have hørt at man binder sig til com-x med 24 måneder,
og derefter har man 12 måneders opsigelse, altså reelt 36 måneder
bindingstid, og det er meget lang tid i denne brache, hvor udviklingen går
så utroligt stærkt.

ydermere skal man huske på at man som beboer selv betaler strøm for den
gateway som skal adskille signalerne i lejligheden, det er måske ikke så
meget, men det er trods alt en boks der står tændt døgnet rundt og bruger
strøm, med traditionelle kabling bruger man intet strøm i lejligheden, det
er værd at tænke på.

hvis jeg var jer, ville jeg prøve at kontakte telelet, eller nogle af de
andre store udbydere på markedet, og sørge for at få nogle tilbud fra dem
også, inden i bestemmer jer.

med venlig hilsen

DW

Fra : David Holm

Dato : 17-09-04 10:04

> SNIP
> Men er der nogen der har
> erfaringer med Deres Internet del og deres Digital tv og telefoni?
Vi har netop vedtaget det i vores boligforening men har endnu ikke fået
installeret.
Vi skal give ca. 7500 kr pr. lejlighed som inkluderer fiber, switche, NT
bokse osv.
ComX tilbyder både IP-TV og alm tv via Coax. Vores forening har valgt at
få indlagt både Coax og PDS hvilket er inkl i de 7500 kr. En ting som
man skal huske at regne med er at hos nogle udbydere koster det penge at
blive oprettet på internet og telefoni mens dette er gratis hos ComX.

> [...]
> ejerforeningen igennem årene har invisteret mange penge i det tv
> installation og de derfor mener man skal blive ved med at bruge stofa fordi
Hvis I ellers selv ejer Coax kablerne kan ComX formentlig bruge dem. Der
er nogle problemer i en ren IP TV løsning. Bl.a. betyder det jo at du
skal have en set top boks pr. tv såfremt du vil kunne se forskellige
programmer på forskellige TV samtidig. Endvidere er viasat iflg. ComX
ikke villige til at sælge deres stationer hvis de udsendes via IP. Det
er noget med at dels vil viasat kun sælge samlede pakker (TV3 + 3+) og
dels har de vidst nok en ide om at man for nemt kan "skippe" reklamerne
med sådan en IP-tv boks idet man kan bruge den til at læse email osv.

Jeg skal gerne uddybe når vi på et tidspunkt har fået ComX men
umiddelbart virker det som et meget seriøst firma.

mvh

David