Tegnsæt
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-09-04 16:28

Hejsa

Jeg er lige ved at installere noget Gentoo på den bærbare, men nu har jeg
lavet noget skidt.

Jeg skulle bestemme hvilken tidszone jeg er i, og fyrede så kommandoen

cat /usr/share/zoneinfo/Europe/Copenhagen

af. Resultatet er så at alle tegn nu er firkanter og hakker og
"jeg-skal-gi-dig-ska-jeg". Hvordan får jeg reddet mine bogstaver?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-09-04 14:40

Thomas Lindgaard wrote:
> [...]
>
> af. Resultatet er så at alle tegn nu er firkanter og hakker og
> "jeg-skal-gi-dig-ska-jeg". Hvordan får jeg reddet mine bogstaver?

Det er bare din terminal, der er blevet forvirret over nogle
kontrol-tegn. (det er ikke meningen af man skal "catte" den fil til stdout).

Skriv: reset <enter>

Peter

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-09-04 16:53

Peter Mogensen wrote:

> Det er bare din terminal, der er blevet forvirret over nogle
> kontrol-tegn. (det er ikke meningen af man skal "catte" den fil til
> stdout).

Nej det fandt jeg ud af :)

Jeg var bare lige nysgerrig efter hvad den indeholdt...

> Skriv: reset <enter>

Takker - det er nu _lidt_ nemmere at læse på den måde.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-09-04 19:55

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> writes:

> af. Resultatet er så at alle tegn nu er firkanter og hakker og
> "jeg-skal-gi-dig-ska-jeg". Hvordan får jeg reddet mine bogstaver?

echo Ctrl-VCtrl-O (vises som ^O).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus