grep
Fra : Jens Petersen

Dato : 12-05-01 17:14

Hej.

Jeg har en lang liste med tekster hvoraf linier der indeholder
'forbudte' ord skal slettes.
Det ordner jeg med: grep -v Windows fil1 > fil2

Så indeholder fil2 ikke linier med ordet Windows.

Jeg lavede så en fil, twitlist, med alle de 'forbudte' ord, et på hver
linie, og prøvede så: grep -v -f twitlist fil1 > fil2

Det fjerner også mange linier, men ikke alle de linier der skal burde
fjernes, hvis jeg skriver førstnævnte kommando med ord fra listen kan
jeg fjerne yderligere linier.

Hvad gør jeg mon galt?

--
Jens oz1kiw

TAXES: your money spent for things you wouldn't buy

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 12-05-01 18:10

On Sat, 12 May 2001 18:13:45 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

> [...]
>
>Det fjerner også mange linier, men ikke alle de linier der skal burde
>fjernes, hvis jeg skriver førstnævnte kommando med ord fra listen kan

Opret en filen linier.txt med følgende linier:

first
second
first and second
third
last

Opret derefter filen ord.txt med følgende linier:

first
second

Prøv så at køre:

grep -v -f ord.txt linier.txt

Hvad er resultatet?

Hos mig giver det:

third
last

Eller er det noget jeg har misset?

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen K L I D
Formand ------------------ Tlf: 20 94 62 34

Fra : Jens Petersen

Dato : 12-05-01 19:50

On Sat, 12 May 2001 17:10:01 GMT, cs@klid.dk (Claus Sørensen - Formand
for KLID) wrote:

>Prøv så at køre:
>
>grep -v -f ord.txt linier.txt
>
>Hvad er resultatet?
>
>Hos mig giver det:
>
>third
>last

Her giver det ikke overraskende samme resultat.

>Eller er det noget jeg har misset?

Min fil1 er på 37 linier og fil2 er på 20000 linier, men derfor skulle
det vel virke alligevel?

--
Jens oz1kiw

Sex descriminates against the shy and ugly.

Fra : Jess Farver

Dato : 16-05-01 21:16

Jens Petersen <jp@c.dk> writes:

> [...]

Husk at grep skelner mellem store og små bogstaver hvis du ikke bruger
-i, så hvis fil1 har en linie hvor der står windows, vil den ikke
blive slettet (medmindre du bruger -i eller der også står Windows i
linien).

<klip - en mindre test>

> Min fil1 er på 37 linier og fil2 er på 20000 linier, men derfor skulle
> det vel virke alligevel?

<klip - .sig>

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 16-05-01 16:30

On Onsdag 16. Maj 2001 22:16 Jess Farver decided to write:
^^^^
<snip>

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/IT d-- s:- a-- c++++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o K- w--- O M+ V?

Fra : Jens Petersen

Dato : 16-05-01 19:21

On 16 May 2001 16:16:15 -0400, Jess Farver <farver@diku.dk> wrote:

> [...]
>-i, så hvis fil1 har en linie hvor der står windows, vil den ikke
>blive slettet (medmindre du bruger -i eller der også står Windows i

Det har jeg taget højde for ved at angive begge versioner.

Hvis du får lyst til at prøve selv, sender jeg gerne filerne til dig.

--
Jens oz1kiw

ROTFLSHIWMP Rolling on the floor, laughing so hard I wet my pants!

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 19-05-01 03:17

Jens Petersen <jp@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:s2h5gtg923ivd9aah5mi1u1dhmj1630ehu@4ax.com...

Hej
Skulle syntaksen ikke være noget i denne retning:

cat fil1 fil2 | grep -v "forbudt_ord"

Vh
Svend-E