toxoplasmose
Fra : Mus

Dato : 16-09-04 12:07

Hej

Kan toxoplasmose smitte mellem menesker?

Min mans har nemlig hentet en gammel ovn fra en stald, som han vil bruge i
sit værksted.

Den var fuld af halm og hønsefjer samt kattemøg.

Han gjorde den rent uden at bruge handsker.

Så er spørgsmålet om han kan smitte mig, hvis han er smittet. Vi er jo
fysisk sammen (på flere måder - fransk mm) og vi deler også håndklæde efter
morgenbadet, hvor man jo også tørrer sig bag i(men man er jo vasket ren).

Jeg ved jeg ikke har antistoffer mod txoplasmose.

LN (10+5)

Fra : karsten klaaby

Dato : 16-09-04 14:15

klip>
> Kan toxoplasmose smitte mellem menesker?
> klip

Det vil jeg sige det ikke kan, du får heller ikke nødvendigvis toxop. af at
kæle med din kat, det du skal passe på er ikke at røre ved kattens afføring
(altså rense kattebakke u. hansker) og så er der også noget med råt kød og
jord, men prøv at læs dette link
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/toxoplasmose.htm og dette
http://www.ssi.dk/sw5733.asp der står der lidt.

MVH Pia

Fra : Stinne og Rune

Dato : 16-09-04 16:04

Jeg ved faktisk ikke om det kan smitte mellem mennesker, men det er jo slet
ikke sikkert din mand er blevet smittet.

Jeg har haft kat i mange år og har både renset kattebak og kæler
selvfølgelig med katten, men jeg er endnu aldrig blevet smittet. Jeg er selv
gravid og ved 1. lægeundersøgelse tog min læge en blodprøve, den var
negativ. Han vil tage endnu en prøve, når jeg kommer til mit sidste
lægebesøg i uge 35 bare for en sikkerhedsskyld - jeg synes du skal bede din
læge om det samme.

Stinne

Fra : Mus

Dato : 16-09-04 16:24

Stinne og Rune <stinne-runeSLET@mail.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4149ab79$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> negativ. Han vil tage endnu en prøve, når jeg kommer til mit sidste
> lægebesøg i uge 35 bare for en sikkerhedsskyld - jeg synes du skal bede

Har spurgt hende om jeg ikke kunne få en blodprøbe senere. Det sagde hun
blankt nej til.

Har ringet til et par privathospitaler. Det vil koste min 2500 kr, fordi de
ikke bare vil tage blodprøven, men også vil undersøge yderligere - også selv
om der ikke er andet at undersøge.

LN

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 16-09-04 18:28

Mus (Bastian@sol.dk) skrev følgende:

> [...]
> fordi de ikke bare vil tage blodprøven, men også vil undersøge
> yderligere - også selv om der ikke er andet at undersøge.

Hvad med din mand - kan han ikke blive undersøgt. For mig at se, er det
mest logiske, at han bliver undersøgt og indtil da, må I så tage jeres
forholdsregler.

Henriette Døssing

Fra : Mus

Dato : 16-09-04 18:56

Fischer & Døssing <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en
nyhedsmeddelelse:P2k2d.6872$7l7.1511@news.get2net.dk...

> Hvad med din mand - kan han ikke blive undersøgt. For mig at se, er det
> mest logiske, at han bliver undersøgt og indtil da, må I så tage jeres
> forholdsregler.
>
> Henriette Døssing

han vil ikke. Han siger det er mig der er neurotisk ;o(

LN

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-09-04 19:34

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> han vil ikke. Han siger det er mig der er neurotisk ;o(

Hm.
Og hvad har han så tænkt sig at gøre ved det - er det ikke osse HANS barn???

Noget helt andet er så, hvad I vil kunne bruge en blodprøve med af- eller
bekræftelse til?
Og hvor langt er du henne i graviditeten?

Hilsen Inger

Fra : Mus

Dato : 16-09-04 21:29

Inger Pedersen <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4149dcb5$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> bekræftelse til?
> Og hvor langt er du henne i graviditeten?

Han har ikke tænkt sig at gøre noget. han siger der ikke er noget og at han
ikke gider at leve sådan at han skal rende og være nervøs for sådanne ting.
Jeg er i uge 10+5
Vi kan få en fostervandsprøve i tilfælde af at jeg er smittet med
toxoplasmose.
Dette kan forberede os hvis der er noget.

LN

Fra : TriDane

Dato : 16-09-04 20:24

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

> [...]
> fordi de ikke bare vil tage blodprøven, men også vil undersøge
> yderligere - også selv om der ikke er andet at undersøge.

Såvidt jeg ved behøver du ikke gå til din egen læge. Kan du ikke få en
blodprøve taget hos en anden?

mvh.
Kim

Fra : Mus

Dato : 16-09-04 21:32

TriDane <nobody@nowhere.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9566D9C58DDB8vardinghushotmailcom@212.97.206.85...
> "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

> Såvidt jeg ved behøver du ikke gå til din egen læge. Kan du ikke få en
> blodprøve taget hos en anden?
>
> mvh.
> Kim

Hos en anden læge?

Det tror jeg ikke?
Kan man ikke kun skifte læge i august eller er dette ændret? Og ellers er
jeg egentlig ikke så interesseret i at skifte læge. Men hvis det er enste
måde er det måske en mulighed.

LN

LN

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-04 21:37

> [...]

> jeg egentlig ikke så interesseret i at skifte læge. Men hvis det er enste

Du kan skifte læge året rundt, du skal bare betale for det nye
sygesikringsbevis.
Det koster svjh ca. 100 - 150 kr.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : TriDane

Dato : 17-09-04 16:40

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in news:4149f6a5$0$165
> [...]

er
> jeg egentlig ikke så interesseret i at skifte læge. Men hvis det er

En sommer, hvor jeg var på ferie i Jylland var jeg kommet til skade med
min trommehinde og ville gerne undersøges. Det var jeg nødt til at få
gjort hos den lokale læge. Han fortalte at det er ikke noget problem at
gå til en hvilken som helst læge i DK og få denne læges opfattelse af
situationen, hvis man ikke er tryg ved sin egen læge eller ikke kan
komme i kontakt med vedkommende. Det er altså ikke nødvendigt at skifte
læge for at gøre dette.

mvh.
Kim

Fra : Jan Andreasen

Dato : 16-09-04 21:41

Var også selv opmærksom på tox. da jeg var gravid, men man skal jo have
parasitten "indenbords" altså røre ved kattemøg, der vel at mærke er
inficeret (slet ikke alt kattemøg) og så få fingerene i munden o.s.v. Tror
nu ikke du skal være bekymret for at det smitter fra menneske til menneske..
men kan en læge virkelig godt nægte at man får taget en blodprøve hvis du nu
gerne vil for at få ro i sindet?? ...dårlig læge

Har lige selv været ved læge for at få taget en anden blodprøve og der sagde
sygeplejersken (der er ansat i lægehuset til at tage blodprøver) at hun lige
havde haft en mand der kom ca. hver uge med en ny sygdom han troede han
havde( han læste for meget på netdoktor..) og han fik taget blodprøve hver
gang!!

Syns du skal gå til din læge og kræve en prøve sidst i graviditeten hvis det
gør dig rolig.

mvh
Lene

Fra : Christian Lyng

Dato : 16-09-04 23:15

"Jan Andreasen" <affaldspost@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> gang!!
>
> Syns du skal gå til din læge og kræve en prøve sidst i graviditeten hvis

Gælder mig til at der forhåbenligt snart kommer brugerbetaling for at gå til
lægen.

Fra : Peter

Dato : 17-09-04 14:36

"Christian Lyng" <Christian.Lyng@(TAKEAWAY)tiscali.dk> wrote in message news:<414a105b$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> det

> Gælder mig til at der forhåbenligt snart kommer brugerbetaling for at gå til

Mvh.

Fra : Stine

Dato : 17-09-04 17:18

Hej LN.

Du kan tage det ganske roligt mht. toxoplasmose.

Det er meget svært at blive smittet med toxoplasmose almindeligvis.

Du skal være i kontakt med katteafførring, som er 3 døgn gammel, da
parasitterne først smiiter, når de har ligget i afførringen i så længe. Jeg
går ud fra du renser kattebakke hver dag.
Det er også meget svært for ikke at sige umuligt at blive smittet ved at
kæle med sin kat, da en normal kat er meget renlig.

Jeg talte med min dylæge om det. Hun siger, at der er lavet forsøg med katte
og tox. Man ificerede en flok katte med tox. barberede al pelsen af og tog
prøver hver dag fra hele kroppen. Og man fandt inge tox i prøverne, da katte
vasker sig meget.

Hun sagde, det er lettere at blive smittet via rødt/ikke gennemstegt kød
eller uvaskede grøntsager.

Tox kan ikke smitte fra menneske til menneske, KUN fra kat til menneske, da
katte er det eneste sted, hvor parasitten kan udvikle sig fra og til voksen.

Jeg er selv gravid 38+1, og har kat. Jeg er testet negativ.
Min mand renser kattebakken og jeg undgår rødt kød og skyller frugt og grønt
godt.

Hvis du bliver smittet vil barne, hvis det bliver smittet via dig(det er
ikke sikkert) vokse langsomt. Det holder jordemoderen øje med så det vil
blive opdaget.

Det med tox. er altså vildt overdrevet, ligesom ammestuehistorier.
Håber dette beroliger dig lidt.

Hilksen Stine

Fra : Mus

Dato : 17-09-04 18:48

Stine <stineSLETDETTE@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:l7E2d.13885$Ox.6670@news.get2net.dk...
> [...]
> blive opdaget.
>
> Det med tox. er altså vildt overdrevet, ligesom ammestuehistorier.

Det gør det helt sikkert

Tak Stine