defekt cpu?
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-09-04 22:42

Jeg har netop købt et brugt mb med en amd 2000xp cpu og køler m.m.
Den kører max ca. 15-20 sekunder, så fryser den stopper. Herefter kan man
typisk ikke få den i gang igen, før lang tid efter, hvorfor min ide er, at
den bliver varm.
Et par gange er det lykkedes mig at få den så langt, at det kunne ses, at
den detekterede alt korrekt, hvorefter den ligesom lukkede ned, uden at
slukke.
Jeg har nu pillet køleren af, for at se om der manglede kølepasta. Det så
det ikke ud til, men jeg bemærkede, at der på oversiden af cpuén skulle
sidde 4 små dippedutter, som vist er nogle runde gummidimser, som åbenbart
skal skabe afstand mellem cpu og køler. Een af disse gummidupper mangler,
således at køleren muligvis ikke kan sidde korrekt - evt. tipper ned mod
cpu, hvilket ikke lige er til at se.
Men giver det ikke risiko for varme problemer og kan man evt. sætte noget
andet på som afstandsstykke?

Kurt

Fra : [DK6400] Brian Balde~

Dato : 15-09-04 23:43

"Kurt B. Andersen" skrev
> Men giver det ikke risiko for varme problemer og kan man evt. sætte noget
> andet på som afstandsstykke?

Hej Kurt.

Prøv lige at tage alt ud, som kan tages ud....og sæt det i igen.
CPU'en først og fremmest. Den *kan* jo sidde lidt uheldigt, så varmen gør
det mere umuligt.

Hvad laver afstandsstykker imellem CPU og køler ?
Der skal da vel *netop* være kortest mulig afstand mellem de to, for at
transportere varmen væk, mest effektivt.
Kølepastaen skaber den sidste kontakt. Et for tyk lag kan næppe have gavnlig
effekt.
Sidder der eventuelt en gevaldig klat kølepasta, som er svedent ned over
CPU'en ben ?

Mine bud.

--
Brian Hougaard Baldersbæk
Frejasvej 14

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-09-04 01:33

[DK6400] Brian Baldersbæk wrote:

> Hvad laver afstandsstykker imellem CPU og køler ?
> Der skal da vel *netop* være kortest mulig afstand mellem de to, for
> at transportere varmen væk, mest effektivt.

Der sidder 4 stykker i hjørnerne på cpu'en, så man ikke moser kernen der jo
stikker lidt op. De er ligeså høje som kernen, så at køleblokken sidder i
plan med kernen.

Når en af dem mangler kan blokken jo tippe lidt, og så kan cpu'en nemt tage
skade. Enten pga varme eller pga fysisk skade under montering.

At dømme efter hans problem beskrivelse er varmen dog et oplagt emne..
Havde det været en ny cpu havde jeg smidt den tilbage i butikken, men jeg
ville da klart forsøge at finde noget som kan bruges istedet, eller nasse en
fra en cpu som allerede er stået af. De kan så vidt jeg husker godt tages af
med lidt vold [tm], og limes på igen.

Man kan som regel se cpu temp i bios, det er god ide at gå derind lige med
det samme og holde øje med varmeudviklingen i (mindst) 5 minutter efter
montering, så man lige kan se om det løber løbsk derinde.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-09-04 08:21

[DK6400] Brian Baldersbæk wrote:

> Hvad laver afstandsstykker imellem CPU og køler ?

De aflaster kernen og forhindrer profilet i at vippe på kernen.

> Der skal da vel netop være kortest mulig afstand mellem de to, for at
> transportere varmen væk, mest effektivt.

Og derfor har afstandsstykkerne samme højde som kernen, hvilket Sune
også skriver.

> Kølepastaen skaber den sidste kontakt. Et for tyk lag kan næppe have
> gavnlig effekt.

Nej, tværtimod. Laget skal være så tyndt som muligt.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-09-04 07:00

On Wed, 15 Sep 2004 23:42:06 +0200, Kurt B. Andersen
<kurtnospam@portalen.no> wrote:

> [...]
> cpu, hvilket ikke lige er til at se.
> Men giver det ikke risiko for varme problemer og kan man evt. sætte noget

Hej
Det kan også være dårlige lytter på boardet. Det bliver mere og mere
almindeligt at producenterne bruger for dårlige lytter. Prøv at kikker
alle lytter efter. Hvis de er bullede i enderne eller hvis der er "snask"
ved foden af dem er de dårlige. De kan let skiftes hvis man er lidt øvet
med en lodekolbe. Problemet er bare at en ny kvalitets lyt tit kan koste
15 kr så hvis der er mange som skal skiftes kan det dårligt betale sig.
Du kan læse lidt mere om det her
http://www.overclockers.com/tips469/

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Simon Nielsen

Dato : 16-09-04 14:13

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> wrote in message
> [...]
> cpu, hvilket ikke lige er til at se.
> Men giver det ikke risiko for varme problemer og kan man evt. sætte noget

Jeg har en AMD 2000+ XP processor liggende some er defekt det kunne være at
der er noget på den du kunne bruge. Det kunne også være at den virker hos
dig, i mit motherboard virkede den ikke. Hvis du kan bruge den så bare sige
til, så smider jeg den i et brev og sender den til dig. Du kan kontakte mig
på post@siho.dk

Mvh
Simon

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-09-04 19:16

"Simon Nielsen" <news@REMOVEsiho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sige
> til, så smider jeg den i et brev og sender den til dig. Du kan kontakte

Det kalder jeg da et tilbud, som er til at tage og føle på. Det er jo
herligt, når nogen er så hjælpesomme.
Jeg har sendt dig en mail.
Jeg takker også for de øvrige svar.
Jeg har nu lavet et eksperiment, idet jeg lagde et stykke ventilgummi der,
hvor gummiduppen manglede. Umiddelbart så det ud til, at den ved
sammenpresning ville have samme tykkelse som gummidupperne.
Pc.en havde stået uden at være tændt siden midnat.
Startede som vanligt op, når den er helt kold og jeg hoppede straks ind i
bios og når også at komme ned til punktet pchealth, hvor jeg kan se
temperaturen.
Systemtemp var 25 grader mens cpu temp allerede var oppe på 56 grader -
altså på ca. 15 sekunder.
Ser noget på temperaturen som holder sig uforandret. Hmm stadig uforandret
efter et minut. Vil se på et andet pkt i bios og konstaterer så, at den er
død. Den bibeholder som tidligere billedet på skærmen, men den reagerer ikke
på tastetryk eller noget andet.
Genstarter den hvilket ikke lykkedes, idet den ikke når så langt, at den
aktiverer grafikkortet, hvilket den heller ikke gjorde tidligere, men der
kølerne kører, der er lys i diode på mb og der er lys i cdrom drev.
Så temperaturen på cpu er formentlig fortsat op i hastigt tempo, hvilket
lammer den. Jeg kunne i bios se, at funktionen med at nedlukke pc, hvis
temperatur blev for høj var disablet, så det var altså ikke denne funktion,
som låser pc.en.
Jeg kommer nok til at se, om ikke jeg kan finde en anden pc med nogenlunde
samme bestykning, så jeg kan begynde at bytte lidt rundt på tingene.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-09-04 22:37

Så kan jeg vist runde tråden af. Jeg var ude hos en ven og hente en pc, som
jeg selv har bygget i sin tid.
Flyttede cpu over i den, og den virkede uden problemer og der var ingen
varmeproblemer med den. Den kom ikke over 47 grader.
I det andet bundkort satte jeg så en 1700 cpu, men samme problem. Den fryser
og efterfølgende symptomer er de samme. Jeg prøvede også med en anden køler,
og umiddelbart var der lidt længere liv i den. I bios så temp i hvertfald
ikke så høj ud, og jeg kunne se den stige fra 35 grader til 43, hvorefter
det hele frøs osv osv.
Så jeg er nået frem til, at det er mb som er defekt, og må så se, hvad
sælger siger til det.

Kurt